Gå til innhold

Misunnelig? Sær? Eksklusiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner jeg å bli grådig lei av alle kommentarene mannen og jeg får når vi

enten 1) har selskap 2)er med på spleiselag 3)snakker om mat

Det har seg sånn at vi liker begge to å lage god mat og jeg tar like gjerne med meg en spennende kokebok og leser på senga som noe annet. Jeg er oppdratt til å spise allsidig og har aldri vært redd for å prøve nye ting. Jeg er også opplært til å ta vare på våre norske mattradisjoner.

Problemet oppstår når vi er i de overfornevnte situasjoner. Kommentarene hagler og de er absolutt ikke ondt ment, men jeg er så lei av å høre hvor AVANSERTE vi er i matveien. Da vi var på camping i sommer hadde vi med oss wokpanne til bruk på grill/bål, kjøpt på en fritidsbutikk. Da fikk vi høre at du verden, så AVANSERTE vi var som gadd å lage noe annet enn pølser med lomper. I går var vi på spleisegrillparty og jeg hadde laget salat med ruccula og avocado og hadde couscous laget med kokosmelk og karri. Igjen var det så AVANSERT. Slik fortsetter lista med kommenterer.

Det folk ikke skjønner er at det er IKKE avansert for oss. Det er like normalt som det er for andre å spise fiskepinner til middag. Det koster oss ingen ekstra anstrengelser å lage slik mat. Det er helt naturlig for oss og vi liker det.

Det er nesten så jeg ikke gidder ta med meg AVANSERT mat mer. Kanskje jeg skal ta med en vanlig salat med kinakål og mais og litt tomatbåter og thousand Island-dressing? Er det det de vil oppnå?

Kan noen være så snill å fortelle meg om vi er så utrolig sære eller eksklusive? er så lei av å måtte forsvare vårt matvalg hele tiden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dere høres ut som dere er interessert i matlagning, ikke sære! Uvanlig tror jeg det ikke er - fordi jeg oppfatter det som om det er mange av oss...

Men kommentarene er kanskje fra folk som er mest opptatt av å bli mett, ikke å nyte maten? Muligens føler de seg underlegne fordi de ikke stiller med noe annet enn en "minimumsstandard" :wink: Tviler på at det er vondt ment, og vil tro at de fleste er ivrige etter å bli invitert på middag hos dere - men de føler sannsynligvis at de ikke klarer å gjøre gjengjeld...

Skrevet

Jeg hadde da syntes det var veldig hyggelig om noen tok med seg "spennende" mat på spleiseparty! Synes det er flott jeg, er veldig mye dårlig matvaner blant folk. Hver og en får gjøre som de lyster. Jeg kommenterer da ikke de kjedelige pølsene til venninna om jeg har noe mer spennende selv!

Skrevet

Det er nok folk som setter kvantitet fremfor kvalitet.

Men hev dere over dette. De skulle vel ønske at de hadde tid og energi nok til å snu sine egne kjipe vaner.

I vår bekjenskapskrets er det mye ekperimentering og interesse for god mat. Kjempegøy. Men de kan jo også spise en pølse (ostepølse, chilipølse :hoho: ) Nei mat er gøy. Kos dere og ikke bry dere om kommentarene.

Hva med å svare; "Ja, dere er ikke modne for noe nytt dere da?"

Skrevet

Neida, dere er ikke sære!! :)

Kan nok hende at folk bare kunne ønske de selv hadde tid, ork, overskudd og fantasi til å ta med det dere gjør heller enn å ta med pølse og lompe til grillinga...?! :roll: :-?

Vet at jeg selv er imponert når familier på 5 kommer å disker opp med de deiligste retter på grilling ibarnehagen - rett etter full dags jobb!! :o :sikle:

Det har ikke jeg overskudd til... :-?

Så som oftest blir det pølser med nogo attåt... :wink:

(...forresten har det hendt at jeg brå-lager en salat til oss voksne da... :roll::wink: )

De som kommenterer er nok bare misunnelige på deres nydelige mat!! :) :)

Skrevet

Nei, dere er ikke sære eller avanserte, i såfall er vi også det. Jeg er også veldig glad i å lage mat og leser kokebøker på senga. Joda, av og til har pølser og lomper sin funksjon, men det er da så mye bedre og morsommere å variere litt. For meg er det like naturlig å lage ting som du beskriver som det er for andre å slenge noen fiskeboller i hvit saus. Men, jeg har skjønt at når det gjelder mat så finnes det grovt sett to typer mennesker: de som nyter å lage og spise mat og de som ser på mat som ren vomfyll.

Skrevet

Vi har samme interesse, og vi får også kommentarer. Men de er uten unntak positive, da! Folk gleder seg til å komme når vi inviterer og snakker sammen på forhånd og lurer på hva de kommer til å få og sånn. Det er morsomt både for oss og dem. Vi får fremdeles kommentarer om den fantastiske bryllupsmiddagen og -kaken vi bød på, for over et år siden... Vi slenger aldri meldinger om andres "kjipe" matvaner heller - folk er forskjellige. Som hovedinnlegger synes jeg det er en selvfølge - og gøy! - å lage skikkelig mat fra bunnen av og spise variert både i innhold og opphavsland. Men mange hater å stå over gryter og kar, og da er det ikke bare bare å tenke ruccola og avocado når en med største møye pleier å dra ihop noe kinakål med TI. Og så er det en prioriteringssak hva gjelder økonomi. Det kunne ikke falle meg inn å kjøpe lettvint halvfabrikata fremfor fersk fisk og frisk frukt/grønt - men det kunne heller aldri falle meg inn å bruke masse penger på en ekstra bra TV eller bil. Der er vi forskjellige. Det ER dyrere å spise ferske råvarer enn ferdigvare.

Kommentarer er det da bare å overse hvis de er hånlig ment, og takke pent for hvis de er ment som kompliment, og ellers bare slå seg til ro med at alle har forskjellige meninger og prioriteringer i hverdagen.

Skrevet

Du er helt lik en venninde av meg. Hun disker opp med alt mulig rart jeg ikke engang har hørt om. Vi andre i "flokken" tømmer alltid fatet hennes først og okker og stønner over den deilige maten. Ingen har noen gang komentert at maten er avansert. Siden vi andre (spes. jeg) ikke liker å lage mat gleder vi oss i lange tider til hver gang vi er så heldige å bli traktert av henne.

Skrevet

Jeg hater å stå på kjøkkenet, og synes mennesker som deg og din mann er gudegaver!!! :wink:

Og dere er ikke sære fordet! Det er vel flere og flere som fokuserer på å lage kvalitetsmat, og det er jo bare flott!!

Kommentarene kan nok være både beundring og misunnelse, jeg har flere rundt meg som er dyktige på variert og god mat med mye smak, og det er mulig jeg uttrykker min imponerthet over at noen faktisk gjør seg så flid med det.

for selv om jeg VET at det ikke er å gjøre seg mer flid med for DERE, så er det uoverkommelig for en som meg. :wink:

men som sagt, personlig ELSKER jeg variert, spennende mat som jeg ikke har spist før, så jeg omgås gjerne med mennesker som liker å lage skikkelig mat. Men skal muligens tenke meg om før jeg kommenterer det igjen, har nemlig ikke tenkt på at kommentarer rundt det kan oppfattes negativ..... :oops:

stå på og kos dere dere.

Skrevet

Synes du virker litt hårsår.

Selv liker jeg ikke å lage mat. Om jeg omtaler andres mat som avansert, så er det fordi jeg er litt misunnelig og flau over den enkle maten jeg selv benytter. Jeg mener det som et komplement, og for meg er det mye mer tiltak å lage wok med kokos enn å grille pølser. men om jeg kunne velge ville jeg nok helst spist wok med kokos.

Skrevet

Det folk ikke skjønner er at det er IKKE avansert for oss. Det er like normalt som det er for andre å spise fiskepinner til middag. Det koster oss ingen ekstra anstrengelser å lage slik mat. Det er helt naturlig for oss og vi liker det.

Kan noen være så snill å fortelle meg om vi er så utrolig sære eller eksklusive? er så lei av å måtte forsvare vårt matvalg hele tiden!

Jeg tror du har svaret der. Folk skjønner rett og slett ikke at noen av oss liker å spise annet en pølser og kinakålsalat. Men dette er jo landet som har fire hoved-hvitoster, hvor samtlige går under betegnelsen 'mild og god' (eller 'smakløs og gummiaktig' som jeg kaller dem.) Gi meg heller en Extra Mature Cheddar med sprekker og krystallisering. Nammmmmm.

For en tid tilbake laget jeg middag til venninner jeg ikke hadde sett på noen år. Flere av dem hadde aldri smakt feta-ost eller grønnsakspai før den kvelden. Et par av dem smakte på feta-osten som et barn vil smake på noen fremmed; med musebiter og et grin på nesa klar til å trekkes frem. Har du den holdningen, blir det meste som ikke er Pizza Grandiosa eller spaghettei med ferdigsaus spennende og 'avansert'.

Skrevet
....Et par av dem smakte på feta-osten som et barn vil smake på noen fremmed; med musebiter og et grin på nesa klar til å trekkes frem. Har du den holdningen' date=' blir det meste som ikke er Pizza Grandiosa eller spaghettei med ferdigsaus spennende og 'avansert'.[/quote']

Nå vet jeg faktisk av flere som er kjempedyktige på å lage spennende mat men som alikevel ikke er veldig glad i "smakfulle" oster jeg da!!!

Er forresten VELDIG glad i smakfulle oster, men smaker forsiktig når jeg smaker for første gang for det, gidder ikke kaste i meg noe jeg ikke ANER om jeg liker heller. :wink:

og selv om jeg elsker smakfulle oster og spennende mat, og hater Grandiosa, så er jeg ikke glad i f.eks muggoster, og ville nok lett sett ut som dine venninder om jeg skulle smake på det.

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg opplever også noe av det samme når det gjelder vegetarmat. Er så lei av alle spørsmålene/kommentarene ang det, har vært vegetarianer siden jeg var 8, og har sikkert hørt de samme spørsmålene/kommentarene en million ganger, minst. :-?

Skrevet

Jeg hører vel til kinakål, mais og ti gjengen. Namnam ;) Og jeg ville vel kanskje synes at det du lager er 'avansert' sånn sett, men legger ikke noe negativt i det. Jeg skjønner at du lager det du lager med like letthet som jeg lager kinakål osv. Bare fortsett og kos deg med maten!

Skrevet

Jeg har forstått det slik at disse menneskene ikke er ekle eller uhøflige?? Eller...?

For hvis det faller kommentarer om maten og at den er "avansert", så er vel ikke dette nødvendigvis negativt ment?

Og at man spør om de samme tingene som en million har gjort før til en vegetarianer eller en som er flink til å lage mat, kan vel ikke det være negativt heller. Jeg kan grave og spørre selv hvis jeg blir invitert på uvant mat - det betyr ikke at jeg ikke setter pris på det eller ikke liker det....

Skrevet

Og at man spør om de samme tingene som en million har gjort før til en vegetarianer eller en som er flink til å lage mat, kan vel ikke det være negativt heller.

Jeg har forståelse for at det ikke er negativt ment, men det er en negativ opplevelse for vegetarianere (som jeg er) å hele tiden måtte forklare, forsvare og opplyse.

Jeg driver da ikke å maser og graver om hvorfor kjøttetere spiser dyr, eller om de ikke er redd for ditt eller datt, og om de gjør det for å slanke seg, om det er etisk, religiøse eller smaks-grunner til at de spiser kjøtt etc. Så hvorfor skal det være naturlig å gjøre det mot vegetarianere? Det har vært skrevet så mye om vegetarmat- og helse de siste årene, at det burde ikke være nødvendig.

Skrevet

Jeg driver da ikke å maser og graver om hvorfor kjøttetere spiser dyr, eller om de ikke er redd for ditt eller datt, og om de gjør det for å slanke seg, om det er etisk, religiøse eller smaks-grunner til at de spiser kjøtt etc. Så hvorfor skal det være naturlig å gjøre det mot vegetarianere? Det har vært skrevet så mye om vegetarmat- og helse de siste årene, at det burde ikke være nødvendig.

Dette er kanskje fordi det er mer "eksotisk" å være vegetarianer. Jeg har masse spørsmål jeg gjerne vil stille en vegetarianer av ren nysgjerrighet og dessuten for å snappe opp et par tips til enkle vegetarretter. Men for all del - jeg skal ikke plage deg med det....

:roll:

Skrevet

Mange setter sin husmorære i matlagingen sin, og da er det kanskje litt flaut å alltid bli "overgått" av noen?

Hvis man gir inntrykk av (og da mener jeg inntrykk, ikke at man sier noe høyt selvfølgelig) at de andres mat er undermåls og ikke god nok, og man er "matsnobber", så skjønner jeg at folk kan reagere.

Det er sikkert lurt å være påpasselig med å ikke virke nedlatende til de andres valg i alle fall.

Du må jo bare si det som det er; at du liker å lage mat, interesserer deg for å prøve alt mulig og poengtere at det er hobbyen din!

De andre er sikkert flinkere enn deg med sine hobbyer.

Skrevet

Jeg er glad i å lage mat og får ofte skryt av maten jeg lager - noe jeg synes er hyggelig.

Bla. en helt enkel kyllingsalat får jeg masse skryt for. Jeg har venninner som stadig inviterer seg selv på dette, og nå sist en kamerat av samboeren min.

Denne salten er min egen variant av en jeg kjøpte på Ultra (Bryn) og synes dette er superenkel mat. Men jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt i detalj om hvordan den blir laget og må skrive ned oppskriften Noen spør: Hvor mye krydrer du kyllingen?" o.l. som jeg synes er rimelig opp til hver enkelt i en slik rett. Men jeg kan jo ikke bli irritert over dette??? Jeg synes isteden det både er smigrende og litt søtt.

Skrevet

Prøv å ta det som ett kompliment. Det er alltid noen som har kommentarer og det er kanskje positivt ment? (kanskje litt misunnelse også :wink: ) Skjønner at det er irriterende å få høre det til stadighet.

Jeg er sånn passe glad i å lage mat, men synes det er for dyrt å lage "avansert" mat. Altfor mange dyre ingredienser. Hadde nok prøvd meg på mye rart hvis det var litt rimeligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...