Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan du henvende deg til barnevernet og be dem om råd om hvordan du skal håndtere situasjonen?

Hva kan man faktisk gjøre her når far bare ikke vil og du ikke ønsker å blande inn gutten.

Det må jo gå ut over han at tingene hans hele tiden blir konfiskert av far!

Trives gutten på samvære der?

Evner far å ta godt vare på han?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du henvende deg til barnevernet og be dem om råd om hvordan du skal håndtere situasjonen?

Hva kan man faktisk gjøre her når far bare ikke vil og du ikke ønsker å blande inn gutten.

Det må jo gå ut over han at tingene hans hele tiden blir konfiskert av far!

Trives gutten på samvære der?

Evner far å ta godt vare på han?

Synes det er drastisk å blande inn barnevern...

Ungene trives hos faren, og gleder seg til samvær, også ungdommen. Til nå har han syntes det er greit at faren overtar hans klær (far melder jo bare om at gutten må ha nytt når det er nødvendig).

Jeg har nok bare det siste halve året sendt ned to 7-pk med sportssokker, 3 x 4 par Nike-sokker, 8 ullsokker... det skulle bli 34 par sokker på ca 13 helger (bare som eksempel). truser og t-skjorter har det også vært svært mange av. Bukser og skjorter like så... Gutten roter neppe bort dette tøyet, da han ikke er på skole/fritidsaktiviteter disse dagene (og han roter skjeldent bort tøy han har hjemme), så det er nok sant som han sier at faren bruker dette.

Anonymous poster hash: 686b2...aae

AnonymBruker
Skrevet

Trodde bidragsyter fikk fradrag til blandt annet klær når de hadde samvær.. Hadde sjekket opp om det gikk ann å øke bidraget.. har dere privat avtale hadde jeg sendt saken til NAV. Stakkars gutt...Det kan da ikke være noe gøy for han eller, at far stjeler klærne hans.. hadde laget en avtale med guttungen at han fikk ta med seg joggebukse og hettegenser til far..og noen billige truser.. Anonymous poster hash: 7d1a4...c7b

Bidragsyter får ikke fradrag for klær, bare for fritid, kost og losji. I tillegg har jeg forstått det sånn at de skal dekke lommepenger, mobil/databruk og gaver.

Har foreslått for gutten å dra til samvær i klær som ikke er helt nye (eller såpass gamle at jeg tror far vil la dem være), men da ble han lei seg.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

En liten ting som kanskje forklarer min forsiktighet overfor gutten: Han har en lettere psykisk utviklingshemming, så han skjønner litt mindre enn andre på hans alder. Han er også svært følsom.

Skrevet

Ungene trives hos faren, og gleder seg til samvær, også ungdommen. Til nå har han syntes det er greit at faren overtar hans klær (far melder jo bare om at gutten må ha nytt når det er nødvendig).

Jeg har nok bare det siste halve året sendt ned to 7-pk med sportssokker, 3 x 4 par Nike-sokker, 8 ullsokker... det skulle bli 34 par sokker på ca 13 helger (bare som eksempel). truser og t-skjorter har det også vært svært mange av. Bukser og skjorter like så... Gutten roter neppe bort dette tøyet, da han ikke er på skole/fritidsaktiviteter disse dagene (og han roter skjeldent bort tøy han har hjemme), så det er nok sant som han sier at faren bruker dette.

Du må si til gutten at du kan ikke kjøpe alle klær som engangsutstyr. Han må jo gå og forsyne seg i farens skap under samvær. Send med boksere som han tar med hjem igjen til vask.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes han virkelig det er greit at faren tar klærne, eller er det bare noe han sier fordi han ikke tør motsi faren tror du? Forstår han at det er et problem at han lar faren ta klærne?

Anonymous poster hash: 414be...e4d
AnonymBruker
Skrevet

Synes han virkelig det er greit at faren tar klærne, eller er det bare noe han sier fordi han ikke tør motsi faren tror du? Forstår han at det er et problem at han lar faren ta klærne? Anonymous poster hash: 414be...e4d

Gutten ser nok ikke problemet, og han forstår ikke verdien av penger i stor grad, så han skjønner nok ikke problemet. Han kan gi meg en ti-kroning fordi han vil være snill, og han kan like godt ønske å gi en 100-lapp til en tigger av samme årsak. Sier jeg at det blir dyrt å kjøpe disse klærne, så vil han nok prøve å hjelpe til på sitt vis. Og så vil han jo være snill med faren sin, forståelig nok.

Det er derfor jeg tenker at dette må vi voksne ordne opp i, jeg vet bare ikke hvordan. Føler jeg har prøvd på alle tenkelige og fornuftige måter som er mulig i denne situasjonen.

Skrevet

Barnevernet er jo tilstede for annet enn grov omsorgssvikt og sånn.

Poenget mitt er at de sitter på kompetanse som du ikke har.

Kanskje kan de gi deg bedre verktøy for å håndtere situasjonen.

Gutten ser nok ikke problemet, og han forstår ikke verdien av penger i stor grad, så han skjønner nok ikke problemet. Han kan gi meg en ti-kroning fordi han vil være snill, og han kan like godt ønske å gi en 100-lapp til en tigger av samme årsak. Sier jeg at det blir dyrt å kjøpe disse klærne, så vil han nok prøve å hjelpe til på sitt vis. Og så vil han jo være snill med faren sin, forståelig nok.

Det er derfor jeg tenker at dette må vi voksne ordne opp i, jeg vet bare ikke hvordan. Føler jeg har prøvd på alle tenkelige og fornuftige måter som er mulig i denne situasjonen.

Du nente jo lenger opp at han er lettere psykisk utviklingshemmet.

Og du sier at du ikke vet hva du skal gjøre.

Jeg tror du kunne ha god nytte av en uforpliktende samtale med barnevernet.

Kanskje kan de også stille opp med tiltak som kan være positive for gutten.

De kan gi deg hjelp til å kommunisere med guttens far med det for øye å ivareta han.

Det er ikke nødvendigvis bra for han at faren valser inn og underslår klærne.

AnonymBruker
Skrevet

Sett navn på alle nye klær slik vi gjør til bhg-barn, og lag oppdaterte lister (og spar på kvitteringer) over hva som blir sendt med. Snakk med gutten, og si at forrige helg hadde du med deg 4 par sokker og fire boxere, dette ligger da hos far og han må bare hente det ut av fars skap hvis far har lånt det. Be han pakke baggen med hjem, og klarer han ikke det, si at han må selv sørge for å ha en hylle/kommode hos far med sitt tøy i, og her er lista over hva som skal ligge der. Far kan sikkert hjelpe med å finne det fram. Det er sikkert i vask eller noe.

Anonymous poster hash: a4da1...cd0
Skrevet

TS her

Far er veldig klar på at det er mitt ansvar å sørge for klær til alle ungene, og bidraget han betaler i dag vil uansett ikke dekke mer enn en billig truse...

Da ville jeg tatt et møte hos familievernkontoret. Det der er ikke greit i mine øyne. Det eneste jeg har av erfaring rundt skillmisse barn er tantebarna mine, og der står far for klær selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...