AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #1 Skrevet 17. mars 2015 Hei, jeg er ei jente på 17 som har slitt med kviser siden barneskolen. Har kviser i ansiktet, ryggen, litt på bryst, mage og ben. Har roet seg de siste årene, men er fremdeles slik at jeg ikke ønsker å vise meg så mye frem. Derfor har jeg bestilt legetime slik at jeg forhåpentligvis kan få litt kontroll på kvisene til sommeren. Har lest om Diane, tetracyclin og ruaccotan(tviler sterkt på at jeg starter på denne). Har brukt kremer som basiron, epiduo osv men de har ikke virket på meg. Har dere noen erfaringer med disse, eller andre medikamenter? Har lite lyst til å legge på meg, har allerede store bryster og ønsker ikke større så er litt i tvil om Diane. Håper dere har noen gode erfaringer å komme med Anonymous poster hash: 2a57a...5cd Anonymous poster hash: 2a57a...5cd
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Hei, jeg er ei jente på 17 som har slitt med kviser siden barneskolen. Har kviser i ansiktet, ryggen, litt på bryst, mage og ben. Har roet seg de siste årene, men er fremdeles slik at jeg ikke ønsker å vise meg så mye frem. Derfor har jeg bestilt legetime slik at jeg forhåpentligvis kan få litt kontroll på kvisene til sommeren. Har lest om Diane, tetracyclin og ruaccotan(tviler sterkt på at jeg starter på denne). Har brukt kremer som basiron, epiduo osv men de har ikke virket på meg. Har dere noen erfaringer med disse, eller andre medikamenter? Har lite lyst til å legge på meg, har allerede store bryster og ønsker ikke større så er litt i tvil om Diane. Håper dere har noen gode erfaringer å komme med Anonymous poster hash: 2a57a...5cd Anonymous poster hash: 2a57a...5cd Hvorfor vil du ikke starte med f.eks tetracyclin? Dette er ofte det eneste dom greier å fjerne kraftig kviseutbrudd. Jeg har en sønn på 15 som har slitt med veldig kraftig kviseutbrudd i ansiktet i snart 2 år, og for 2-3 måneder siden fikk han endelig tilbud om Lymecyclin som er lignende tabletter. Endelig har kvisene roet seg betraktelig. og han er myye bedre. Men det tar et par måneder før man ser virkning. Ruaccotan er så vidt jeg vet et vesentlig kraftigere preperat med sterkere bivirkninger, det ville jeg nok holdt meg unna... Anonymous poster hash: 2b984...e32 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 Her viser man til ny forskning som "frigir" Ruaccotan som det har gått endel rykter om har bivirkninger.. http://forskning.no/hud-barn-og-ungdom-psykologi/2011/09/vet-ikke-de-kan-fa-kvisehjelp Anonymous poster hash: 2b984...e32
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #4 Skrevet 17. mars 2015 Jeg er snart 30, og har slitt med kviser på bryst/rygg/hals og ben så lenge jeg kan huske Mareritt! Så gjerne kom med tipsAnonymous poster hash: 2cc50...717
A.s Skrevet 17. mars 2015 #5 Skrevet 17. mars 2015 Scott mathisens hudvann fra apoteket! Reseptfritt men må spørre etter det! Reddet meg, så vil gjerne hjeøpe andre! Påføre med en ren bomullsdott
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #6 Skrevet 17. mars 2015 Scott mathisens hudvann fra apoteket! Reseptfritt men må spørre etter det! Reddet meg, så vil gjerne hjeøpe andre! Påføre med en ren bomullsdott Men er dette noe som man kun bruker i ansiktet, eller kan man bruke det på andre deler av kroppen óg?Anonymous poster hash: 958e4...845
A.s Skrevet 17. mars 2015 #7 Skrevet 17. mars 2015 Men er dette noe som man kun bruker i ansiktet, eller kan man bruke det på andre deler av kroppen óg?Anonymous poster hash: 958e4...845 Jeg brukte det i ansikt og på ryggen Fikk det anbefalt av hudpleier, hadde gått til lege tidligere og ingenting jeg fikk der hjalp meg hvertfall.
Cowboy Lotte Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 (endret) Slutt å spise sukker og metter fett, dere unge må lære dere å bli voksne, tror du innerst inne selv vet hvorfor du får kviser... Endret 17. mars 2015 av Cowboy Lotte
Trygve81 Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 Tetracyclin. Fungerer veldig bra på den typen kviseutbrudd på rygg og bryst som du beskriver.
sara-ellis Skrevet 17. mars 2015 #10 Skrevet 17. mars 2015 Prøv deg frem med å kutte ut forskjellige matvarer, for min del er det melk og andre meieriprodukter som gjør det. Og selvfølgelig alkohol. P-piller er også noe som kan hjelpe, samt en god hudpleierutine er viktig. Produktene er gjerne dyre, men er ofte drøye i bruk. En som er litt billigere, og jeg mener å huske den er spesielt tilpasset ung hud, er REN som er å kjøpe på de fleste apotek.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #11 Skrevet 17. mars 2015 Jeg brukte det i ansikt og på ryggen Fikk det anbefalt av hudpleier, hadde gått til lege tidligere og ingenting jeg fikk der hjalp meg hvertfall. Okei! For jeg har noen på skuldrene som irriterer vettet av meg. Får håpe dette hjelper jeg har også lest her inne at det hjelper å skrubbe ryggen med sånn badekost, og å unngå å få shampoo og balsam på ryggen/skuldrene...Anonymous poster hash: 958e4...845
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Slutt å spise sukker og metter fett, dere unge må lære dere å bli voksne, tror du innerst inne selv vet hvorfor du får kviser... Haha Dummeste jeg har lest på lenge, men veldig morsomt da. Anonymous poster hash: 2b984...e32 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Slutt å spise sukker og metter fett, dere unge må lære dere å bli voksne, tror du innerst inne selv vet hvorfor du får kviser... Synes det er veldig dårlig av det å si sånt. Det er faktisk ikke alltid sukker og mettet fett som er grunnen... Anonymous poster hash: 66b8b...901
Cowboy Lotte Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Synes det er veldig dårlig av det å si sånt. Det er faktisk ikke alltid sukker og mettet fett som er grunnen... Anonymous poster hash: 66b8b...901 Sant. Noen ganger er det latskap(aldri få frisk luft), mye sminke og dårlig rensing av huden, Da jeg var ung hadde ingen kviser fordi vi var ute hele tiden, og satt ikke inne på datan...
Nefarian Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Sant. Noen ganger er det latskap(aldri få frisk luft), mye sminke og dårlig rensing av huden, Da jeg var ung hadde ingen kviser fordi vi var ute hele tiden, og satt ikke inne på datan... Sorry, det var genene dine som avgjorde om du fikk kviser eller ikke, og du trodde det var fordi du var ute hele tiden... Kviser dukker gjerne opp i puberteten, og er betennelser i små talgkjertler. Mannlige hormoner (hos begge kjønn) stimulerer til økt talgproduksjon og noen er ekstremt følsomme for dette hormonet. Det er disse personene, som oftest menn, som rammes av kviser i så stor grad at det er nødvendig med legehjelp. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentert sammenheng mellom spesifikk mat og kviser, men det virker som at mat som kan trigge kviser er individuelt for den enkelte, Noen få opplever forverring ved inntak av sukker, andre ved melkeprodukter. Det som kan forverre kviser er, oppholde seg i/jobbe i fuktig miljø med olje og andre kjemikalier. Stress, enkelte medikamenter, menstruasjon, og at man klør og klemmer de ut. 1
Cowboy Lotte Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 (endret) Sorry, det var genene dine som avgjorde om du fikk kviser eller ikke, og du trodde det var fordi du var ute hele tiden... Kviser dukker gjerne opp i puberteten, og er betennelser i små talgkjertler. Mannlige hormoner (hos begge kjønn) stimulerer til økt talgproduksjon og noen er ekstremt følsomme for dette hormonet. Det er disse personene, som oftest menn, som rammes av kviser i så stor grad at det er nødvendig med legehjelp. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentert sammenheng mellom spesifikk mat og kviser, men det virker som at mat som kan trigge kviser er individuelt for den enkelte, Noen få opplever forverring ved inntak av sukker, andre ved melkeprodukter. Det som kan forverre kviser er, oppholde seg i/jobbe i fuktig miljø med olje og andre kjemikalier. Stress, enkelte medikamenter, menstruasjon, og at man klør og klemmer de ut. Hehe ja det var jo nettopp det jeg sa... Bare litt mer utfyllende... Alle vet det har med gener og gjøre, men det betyr ikke at vi kan gjøre noe med det. For eksempel så har mat mye å si, fordi det kan trigge hormonene som gir deg kviser... Endret 18. mars 2015 av Cowboy Lotte
Nefarian Skrevet 18. mars 2015 #17 Skrevet 18. mars 2015 Hehe ja det var jo nettopp det jeg sa... Bare litt mer utfyllende... Alle vet det har med gener og gjøre, men det betyr ikke at vi kan gjøre noe med det. For eksempel så har mat mye å si, fordi det kan trigge hormonene som gir deg kviser... Nja, dette er det forsket mye på, og indikasjoner på at mat har noe å si er ganske få og små... http://www.oslohudlegesenter.no/kviser-og-mat-bid-149.html Dette henger nok mer sammen med nocebo-effekten, det at man ønsker å lete etter årsaker til problemer, og er så flinke til å finne sammenhenger.. Man leter og finner noe man tror er sannsynlig, for å tro at dette dermed er årsaken til problemet. Litt av det samme som når kvinner ammer. Babyen gråter om ettermiddagen (det ville den gjort uansett) og man tror dette må ha noe med maten man spiser å gjøre. Som regel har det ikke det, men mange ser en sammenheng allikevel. Vi er eksperter til å se sammenhenger der det ikke er noen
Cowboy Lotte Skrevet 18. mars 2015 #18 Skrevet 18. mars 2015 Nja, dette er det forsket mye på, og indikasjoner på at mat har noe å si er ganske få og små... http://www.oslohudlegesenter.no/kviser-og-mat-bid-149.html Dette henger nok mer sammen med nocebo-effekten, det at man ønsker å lete etter årsaker til problemer, og er så flinke til å finne sammenhenger.. Man leter og finner noe man tror er sannsynlig, for å tro at dette dermed er årsaken til problemet. Litt av det samme som når kvinner ammer. Babyen gråter om ettermiddagen (det ville den gjort uansett) og man tror dette må ha noe med maten man spiser å gjøre. Som regel har det ikke det, men mange ser en sammenheng allikevel. Vi er eksperter til å se sammenhenger der det ikke er noen Hehe spis mye fisk og omega 6, det kan hjelpe huden å bli sterkere. De testet folk som spiste rundt 100 g sjokolade, men dagens ungdom spiser gjerne mer en det, og mye andre typer godteri, potetfull, brus, tror dette har en del å si...
Nefarian Skrevet 18. mars 2015 #19 Skrevet 18. mars 2015 Hehe spis mye fisk og omega 6, det kan hjelpe huden å bli sterkere. De testet folk som spiste rundt 100 g sjokolade, men dagens ungdom spiser gjerne mer en det, og mye andre typer godteri, potetfull, brus, tror dette har en del å si... Tror også kosthold han noe å si, både når det gjelder å spise sunt og å få i seg riktige fettsyrer. Det samme har fornuftig vask og rens av huden + enkelte kremer. Men dette kan kun føre til en evt bedring, aldri at kvisene forsvinner, og særlig ikke for de som er hardt angrepet.. De med krafige utbrudd bør absolutt ty til medikamenter. 1
Cowboy Lotte Skrevet 18. mars 2015 #20 Skrevet 18. mars 2015 Tror også kosthold han noe å si, både når det gjelder å spise sunt og å få i seg riktige fettsyrer. Det samme har fornuftig vask og rens av huden + enkelte kremer. Men dette kan kun føre til en evt bedring, aldri at kvisene forsvinner, og særlig ikke for de som er hardt angrepet.. De med krafige utbrudd bør absolutt ty til medikamenter. Jeg anbefaler de med kraftige utbrudd å ta lykkepiller, det inneholder et visst hormon som gir deg mindre kviser(men kan også gi litt mage ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå