Gå til innhold

Brukte 250.000 av studielånet på shopping


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg bodde hjemme og tok opp fag hadde jeg ingen utgifter til mat og bolig men tok opp lån likevel. Brukte dette på å reise, kjøpe vesker og fine klær og sko. Var i en periode fra jeg var 19-22 og jeg var ung og umoden. Jeg følte at jeg "fortjente det" siden jeg jobbet hardt for å få gode karakterer og skulle inn på et prestisjestudium. Nå er jeg snart 28 og nesten ferdig med medisinstudiet. Jeg vet jeg vil få en god inntekt men studiegjelden er jo skyhøy. Er dette noe å bekymre seg veldig for?



Anonymous poster hash: ac62c...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er din totale gjeld da, det er jo det som er interessant. De har kalkulatorer på Lånekassen sine sider, da ser du hva du må ut med i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hjemme og tok opp fag hadde jeg ingen utgifter til mat og bolig men tok opp lån likevel. Brukte dette på å reise, kjøpe vesker og fine klær og sko. Var i en periode fra jeg var 19-22 og jeg var ung og umoden. Jeg følte at jeg "fortjente det" siden jeg jobbet hardt for å få gode karakterer og skulle inn på et prestisjestudium. Nå er jeg snart 28 og nesten ferdig med medisinstudiet. Jeg vet jeg vil få en god inntekt men studiegjelden er jo skyhøy. Er dette noe å bekymre seg veldig for?

Anonymous poster hash: ac62c...6bb

Om du skal jobbe som lege i Norge er det ikke noe å bekymre seg over. Blir kanskje skje litt trangt akkurat i starten.

Anonymous poster hash: 220d8...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din totale gjeld da, det er jo det som er interessant. De har kalkulatorer på Lånekassen sine sider, da ser du hva du må ut med i mnd.

Totalt er det 750

Anonymous poster hash: ac62c...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg det er. Det kan gå mange år før du vil tjene gode penger som lege, spesielt om du skal spesialisere deg.



Anonymous poster hash: 7aa51...5d2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt er det 750

Anonymous poster hash: ac62c...6bb

Det blir rett over 4000 i mnd. Hva med å søke turnus i Finnmark etc. Så du får slettet noe av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint hvis du jobber på sykehus. Kjenner flere med samme gjeldsnivå, og det går helt fint.

Anonymous poster hash: 7e2be...143

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett er det vel ikke noe problem med stort studielån, men en konsekvens er jo at du får mindre i boliglån dersom du skal låne til boligkjøp.



Anonymous poster hash: a7deb...7ba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Den største konsekvensen vil være at du får mindre i boliglån, men med venting på turnus, gjennomføring av turnus, ansettelse i midlertidige stillinger, legeoverskudd etc. i de kommende årene, så vil det bli en stund til boligkjøp blir aktuelt uansett ;)



Anonymous poster hash: 02d1e...188
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde hjemme og tok opp fag hadde jeg ingen utgifter til mat og bolig men tok opp lån likevel. Brukte dette på å reise, kjøpe vesker og fine klær og sko. Var i en periode fra jeg var 19-22 og jeg var ung og umoden. Jeg følte at jeg "fortjente det" siden jeg jobbet hardt for å få gode karakterer og skulle inn på et prestisjestudium. Nå er jeg snart 28 og nesten ferdig med medisinstudiet. Jeg vet jeg vil få en god inntekt men studiegjelden er jo skyhøy. Er dette noe å bekymre seg veldig for?

Anonymous poster hash: ac62c...6bb

Ja, men du har muligheter. Du kan søke deg oppover til Finnmark og bli der en en ti års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å gjøre med det nå. Heldigvis er det studielån og ikke forbrukslån! Ville ikke vært så bekymret. Du er snart lege. 😊

Anonymous poster hash: 4c24f...aa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Den største konsekvensen vil være at du får mindre i boliglån, men med venting på turnus, gjennomføring av turnus, ansettelse i midlertidige stillinger, legeoverskudd etc. i de kommende årene, så vil det bli en stund til boligkjøp blir aktuelt uansett ;)

Anonymous poster hash: 02d1e...188

Morsom kommentar... Er utdannet ved UiO og fått turnusplass allerede. Regner med at det løser seg derfra ;)

Anonymous poster hash: ac62c...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...