Gå til innhold

Samlingsstund i barnehage med vår som tema


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har dere noen tips til samlingsstund med tema vår? Den må inneholde både et eventyr og sang(er) som passer til temaet. (Jobber også med språkstimulering gjennom kulturelle aktiviteter som satsningsområde) Barna er 3-6år.

Blir veldig takknemlig for svar!!



Anonymous poster hash: 801f4...da6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sola. Kan synge Sol ute, sol inne. Er ikke så kreativ så ingen flere tips i farta :)

Anonymous poster hash: 951e9...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomster små

Det fløy en liten blåfugl

Lille måltrost

Alle fugler små de er

Jeg gikk en tur på stien

Små rompetroll

En liten undulat

Generelt sanger om små dyr og sånt

Den der: Nå skinner sola i vinduskarmen..

Og den: Sol sol kom igjen, sola er min bestevenn..

Historier:

De tre bukkene bruse

Geitekillingene og ulven

Geitekillingen som kunne telle til 10

De tre små griser og ulven

Gullhår og de tre bjørnene

Rødhette

Mulvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet han

Og ikke minst Pannekaka ble min 4-åring svært begeistret for å høre om! Selvfølgelig mens vi spiste pannekaker:)

Jeg jobber ikke i barnehage så jeg vet ikke om disse passer med hva du tenkte, men min gutt liker disse sangene og fortellingene og har hørt mye av dem i sin barnehage.

Anonymous poster hash: 4ac0a...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ingen veiledning/ideer av kollegene dine? Finnes også faglitteratur om dette hvis du går på biblioteket feks.

Jeg jobber i bhg selv og pleier å legge inn ting som handler om været/naturen etter årstidene :)

*Ta de med på rusletur med bøtter og spader og gi de i oppgave å plukke med seg ting som minner dem om våren. Så kan de ta det med i samling og vise en ting hver feks.

*Eller dere kan plukke søppel og snakke om at søpla ikke forsvinner i naturen, men dukker opp igjen når snøen forsvinner.

*Male med vårfarger.

*Synge vårsanger (Nå skinner sola i vinduskarmen, blomster små, alle fugler, lille måltrost osv).

*snakke om våren og hva som endrer seg ute, hva skifter farge, spirer og gror, hvorfor gjør det det osv.

*for å få samtalen i gang kan du feks samle inn ting eller lage tegninger som forbindes med våren og legge det i en boks, så kan de feks lukke øynene og kjenne oppi og gjette hva det er.

*dere voksne kan lage et lite skuespill hvor foreksempel en er en blomst, den andre er sola også spille at blomsten våkner fra vinteren og blir glad for at det er vår.

Bare fantasien som setter stopper :)

Anonymous poster hash: 62f1d...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dere kan plukke søppel og snakke om at søpla ikke forsvinner i naturen, men dukker opp igjen når snøen forsvinner.

Dette var en god ide synes jeg. Original og tankevekkende.

Anonymous poster hash: 4916c...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor langt våren har kommet hos dere enda, men dersom snøklokkene er det eneste som blomstrer nå, så kan du fortsatt fortelle eventyret om hvordan snøen fikk farge.

Du får google det for å finne det, men det er noe om at når skaperen (ikke si Gud, da folk tror på ulike skapere) hadde skapt naturen, hadde han ikke mer farge igjen når han kom til snøen. Derfor måtte snøen ut og få farge fra en av de andre i naturen. Ingen ville gi fargen sin til snøen (her kan man dra inn en del om ulike blomster og farger), før snøen kom til snøklokka. Snøklokka gav bort en del av fargen sin til snøen, og derfor er det en liten bit av blomsten som mangler farge. Som takk sa snøen at snøklokka skulle få bli den første blomsten til å komme igjennom snøen om våren.



Anonymous poster hash: 4bb49...530
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Blomster små

Det fløy en liten blåfugl

Lille måltrost

Alle fugler små de er

Jeg gikk en tur på stien

Små rompetroll

En liten undulat

Generelt sanger om små dyr og sånt

Den der: Nå skinner sola i vinduskarmen..

Og den: Sol sol kom igjen, sola er min bestevenn..

Historier:

De tre bukkene bruse

Geitekillingene og ulven

Geitekillingen som kunne telle til 10

De tre små griser og ulven

Gullhår og de tre bjørnene

Rødhette

Mulvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet han

Og ikke minst Pannekaka ble min 4-åring svært begeistret for å høre om! Selvfølgelig mens vi spiste pannekaker:)

Jeg jobber ikke i barnehage så jeg vet ikke om disse passer med hva du tenkte, men min gutt liker disse sangene og fortellingene og har hørt mye av dem i sin barnehage.

Anonymous poster hash: 4ac0a...563

Ingen av de historiene har årstiden som noe særlig tema. De er flotte historier, men er ikke de beste i denne sammenhengen.

Jeg vil heller foreslå eventyret om den lille røde høna (handler om dyr som sår korn etc.). Google den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdis

Som nevnt over her: søppel. Jeg har hatt med barnegrupper på søppelplukking rundt i nærmiljøet. Veldig fint å gjøre barna bevisste på dette. Husk engangshansker til barna også, de har en tendens til å bli veldig ivrige :P

Vi samlet alt vi fant i søppelposer og tok bilde av det sammen med barna og hengte opp så foreldrene fikk se, de fikk mange kommentarer på hvilken viktig jobb de hadde gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Prøysen har fine fortellende sanger, f.eks om løvetannen og blåveistua.

Så karsefrø

Ha et spesielt tre/eller et sted dere går hver dag for å se hvordan det forandrer seg jo nærmere sommeren vi kommer

Støtter eventyret om vesle høna, og synes godt Bukkene Bruse passer om det stemmer at man sender dyra ut om våren

Anonymous poster hash: f0fc8...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...