Gå til innhold

Så sint at det ryker av meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 år har det siste året blitt noe mobbet på skolen - det handler om kommentarer hele tiden, blikk og latter, til dels utestengelse og et par episoder med trakassering over mobil. Vi har vært i kontakt med skolen, som har avdramatisert det hele og sagt at alt ser fint ut på skolen. Og det gjør det sikkert - han har venner som han også er med på fritiden, og trives stort sett godt, men det er en "sterkere" guttegjeng som har funnet ut at han er et greit offer, han er fysisk mindre og konfliktsky. Det har ikke vært fysisk mobbing og vold inne i bildet.

I dag ble jeg oppringt fra skolen, de innkalte til hastemøte med oss og et annet foreldrepar fordi min sønn hadde brukket nesa på et annet barn. Mannen min er på jobbreise i USA, og jeg dro derfor alene. Der møtte jeg et aggressivt foreldrepar til den ene gutten jeg VET har vært med på ertingen av sønnen min, en forutinntatt lærer og en rektor. Foreldreparet angrep meg med en gang med at sønnen min var en "tikkende bombe" og at han hadde "skadet sønnen deres for livet". De hadde vært på legevakta og fått konstantert brudd i nesa, det hadde blitt registrert som vold i journalen på legevakta og han skulle ha oppfølging hos spesialist. Dette fortalte de før jeg i det hele tatt hadde blitt fortalt hva som hadde skjedd. Historien jeg fikk servert fra læreren, med foreldrene som ivrige sufflører, var at de to guttene hadde lekt ute i skolegården, det hadde blitt en krangel ut av det, og at gutten min hadde sparket den andre gutten i nesa.

Jeg spurte læreren om det var dette som hadde skjedd, og han sa at ingen hadde sett hva som hadde skjedd, men de to guttene hadde vært ute i skolegården borte ved et redskaps-skap som står der, sønnen min hadde kommet springende, og etterpå hadde den andre gutten og 3 andre gutter kommet fortvilet etter og den andre gutten hadde blødd fra nesa. De fire guttene (som alle er i samme gjeng som har ertet sønnen min) fortalte at min sønn hadde sparket ham i nesa, helt ut av det blå. Jeg spurte så læreren om han synes dette passet med sånn han kjente gutten min, men han måtte innrømme at han ble overrasket. Han hadde forsøkt å spørre min sønn, men han hadde bare grått og ikke klart å fortelle.

Jeg sa da at jeg måtte snakke med gutten min før jeg kunne kommentere noe, og det han da forteller er at de fire andre guttene hadde truet ham bort til redskaps-skapet, som står på baksiden av skolebygningen ute av syne for inspiserende lærer, og dyttet ham inn i skapet og forsøkt å sperre ham inne. Skapet er smalt, og fullt av redskap, og min sønn har i tillegg klaustrofobi - så instinktivt og i panikk sparket han opp døra - som da traff gutten i nesa. Han var veldig lei seg for at han hadde truffet gutten i nesa og at den var brukket.

Jeg snakket med læreren igjen, men han mente at det var vanskelig å vite hva de skulle tro på, siden det var 4 gutter som presenterte samme historie og én som sa noe annet.

Dette ble jo altfor langt... Men jeg er så sint! Alle som kjenner gutten min vet at han ikke er voldelig. Han er en rolig gutt som aldri gjør noe galt. Men nå skal det settes inn "tiltak" - ikke for å stoppe de andre guttene i å plage min sønn, men for å "kartlegge" voldsbruk og forhindre at min sønn går løs på flere unger. Det var i hvert fall sånn jeg forsto det lærer og rektor sa i dag. Jeg har også en følelse av at det at jeg var én forelder mot to - veldig "ressurssterke" som det kalles - kan ha hatt innvirkning i dag. Hva gjør jeg nå? Jeg skal til samtale med læreren igjen i morgen, og må sortere tankene litt før det. Jeg kan ikke forstå at han tror sønnen min har gått løs på en annen gutt uten grunn! Vi har jo til og med meldt inn erting/mobbing fra den gjengen tidligere...



Anonymous poster hash: b06ab...d54
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magdalene

Jeg har dessverre ingen erfaring, men vil bare si at jeg forstår godt at du er frustrert! Men gi deg ikke! Stå opp for sønnen din!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 10 år har det siste året blitt noe mobbet på skolen - det handler om kommentarer hele tiden, blikk og latter, til dels utestengelse og et par episoder med trakassering over mobil. Vi har vært i kontakt med skolen, som har avdramatisert det hele og sagt at alt ser fint ut på skolen. Og det gjør det sikkert - han har venner som han også er med på fritiden, og trives stort sett godt, men det er en "sterkere" guttegjeng som har funnet ut at han er et greit offer, han er fysisk mindre og konfliktsky. Det har ikke vært fysisk mobbing og vold inne i bildet.

I dag ble jeg oppringt fra skolen, de innkalte til hastemøte med oss og et annet foreldrepar fordi min sønn hadde brukket nesa på et annet barn. Mannen min er på jobbreise i USA, og jeg dro derfor alene. Der møtte jeg et aggressivt foreldrepar til den ene gutten jeg VET har vært med på ertingen av sønnen min, en forutinntatt lærer og en rektor. Foreldreparet angrep meg med en gang med at sønnen min var en "tikkende bombe" og at han hadde "skadet sønnen deres for livet". De hadde vært på legevakta og fått konstantert brudd i nesa, det hadde blitt registrert som vold i journalen på legevakta og han skulle ha oppfølging hos spesialist. Dette fortalte de før jeg i det hele tatt hadde blitt fortalt hva som hadde skjedd. Historien jeg fikk servert fra læreren, med foreldrene som ivrige sufflører, var at de to guttene hadde lekt ute i skolegården, det hadde blitt en krangel ut av det, og at gutten min hadde sparket den andre gutten i nesa.

Jeg spurte læreren om det var dette som hadde skjedd, og han sa at ingen hadde sett hva som hadde skjedd, men de to guttene hadde vært ute i skolegården borte ved et redskaps-skap som står der, sønnen min hadde kommet springende, og etterpå hadde den andre gutten og 3 andre gutter kommet fortvilet etter og den andre gutten hadde blødd fra nesa. De fire guttene (som alle er i samme gjeng som har ertet sønnen min) fortalte at min sønn hadde sparket ham i nesa, helt ut av det blå. Jeg spurte så læreren om han synes dette passet med sånn han kjente gutten min, men han måtte innrømme at han ble overrasket. Han hadde forsøkt å spørre min sønn, men han hadde bare grått og ikke klart å fortelle.

Jeg sa da at jeg måtte snakke med gutten min før jeg kunne kommentere noe, og det han da forteller er at de fire andre guttene hadde truet ham bort til redskaps-skapet, som står på baksiden av skolebygningen ute av syne for inspiserende lærer, og dyttet ham inn i skapet og forsøkt å sperre ham inne. Skapet er smalt, og fullt av redskap, og min sønn har i tillegg klaustrofobi - så instinktivt og i panikk sparket han opp døra - som da traff gutten i nesa. Han var veldig lei seg for at han hadde truffet gutten i nesa og at den var brukket.

Jeg snakket med læreren igjen, men han mente at det var vanskelig å vite hva de skulle tro på, siden det var 4 gutter som presenterte samme historie og én som sa noe annet.

Dette ble jo altfor langt... Men jeg er så sint! Alle som kjenner gutten min vet at han ikke er voldelig. Han er en rolig gutt som aldri gjør noe galt. Men nå skal det settes inn "tiltak" - ikke for å stoppe de andre guttene i å plage min sønn, men for å "kartlegge" voldsbruk og forhindre at min sønn går løs på flere unger. Det var i hvert fall sånn jeg forsto det lærer og rektor sa i dag. Jeg har også en følelse av at det at jeg var én forelder mot to - veldig "ressurssterke" som det kalles - kan ha hatt innvirkning i dag. Hva gjør jeg nå? Jeg skal til samtale med læreren igjen i morgen, og må sortere tankene litt før det. Jeg kan ikke forstå at han tror sønnen min har gått løs på en annen gutt uten grunn! Vi har jo til og med meldt inn erting/mobbing fra den gjengen tidligere...

Anonymous poster hash: b06ab...d54

jeg hadde prøvd å fått med meg noen som kan tale din sak. Dette er ikke et unormalt problem i skolen, opplevde mye tendenser til dette da jeg gikk på barneskolen.

Anonymous poster hash: f085f...fa9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt skole om du har mulighet.

Egentlig er det de fire andre guttene som burde bytte skole, men ofte må den som mobbes bytte skole, ja.

Får vondt av sønnen din og deg, TS. Det virker uklart om det faktisk er sønnen din som har brukket nesa på den andre gutten. Uansett ble det gjort i forsvar, og dette kan man jo fremheve overfor lærer og rektor. Dessuten er det jo skolen som burde tatt tak i mobbingen av sønnen din mye tidligere. I stedet risikerer dere å bli syndebukker.

Anonymous poster hash: ff61f...a5a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen drittforeldre til han gutten som brakk nesa. De høres typisk sånn ut "giid min sønn gjør aldri noe, det var din gutt som angrep min sønn". Husker når jeg gikk i barneskolen ble jeg mobbet fysisk og psykisk. Jeg var sterkt så jeg tok igjen noen ganger, og da fikk jeg alltid skylda av lærerne og foreldre. De som mobbet meg var jo gullunger. Jeg ble redd og ville ikke ta igjen mer, så de mobbet meg bare enda verre. Lærerne gjorde ikke en dritt!! Enda de så jeg hadde blåmerker, blødde osv.. De sa bare at jeg måtte slutte å sloss.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg ikke latt gutten gå på en sånn gal skole, og aldri gi deg. Ikke la ekle mobbere og de teite foreldrene vinne.

Endret av Kili
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for noen drittforeldre til han gutten som brakk nesa. De høres typisk sånn ut "giid min sønn gjør aldri noe, det var din gutt som angrep min sønn". Husker når jeg gikk i barneskolen ble jeg mobbet fysisk og psykisk. Jeg var sterkt så jeg tok igjen noen ganger, og da fikk jeg alltid skylda av lærerne og foreldre. De som mobbet meg var jo gullunger. Jeg ble redd og ville ikke ta igjen mer, så de mobbet meg bare enda verre. Lærerne gjorde ikke en dritt!! Enda de så jeg hadde blåmerker, blødde osv.. De sa bare at jeg måtte slutte å sloss.

Hadde jeg vert deg så hadde jeg ikke latt gutten gå på en sånn gal skole, og aldri gi deg. Ikke la ekle mobbere og de teite foreldrene vinne.

What he said!

Anonymous poster hash: f085f...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Så utrolig vondt at den som blir ertet skal oppleve dette når han først forsvarer seg mot mobbere. Skjønner at det er to sider av saken, men om det er registrert mobbing eller erting mot din sønn, synes jeg det er veldig spesielt at din sønn skal måtte være den som får skyld.

Skjønner godt at guttens foreldre er sint, men det virker ikke som om de vet hva denne gutten har gjort for å få nesa brekt. Tviler sterkt på at din sønn, eller noens barn, ville gjort dette uten grunn! Ta det videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Det er de som mobber som bør bytte skole. Ikke din sønn som blir mobbet.

Uansett: Bruk kvelden og morgendagen på å samle tankene så du kan legge frem saken din mest mulig fornuftig.

Hva som faktisk er sant og ikke sant blir det vanskelig å komme frem til da det bare blir ord mot ord. Fokuser heller på hva som er mest sannsynlig: Din gutt har blitt mobbet av de samme elevene som nå hevder han sparka en av de i nesa. Din gutt har ikke hatt noen historie eller noe annet som skulle tilsi vold ut av det blå. Derimot har de fire guttene en historie som viser at de har mobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det du gjør er å skrive ned din sønns versjon av hva som hendte.

Du krever tiltak rundt din sønn slik at han kan ha en trygg skolehverdag med begrunnelse i Opplæringsloven § 9a-3 Det psykososiale miljøet. Din sønn opplever ikke å ha en trygg skolehverdag, noe du også har formidlet til skolen tidligere.

Du kjører beinhardt mot skolen at du krever tettere oppfølging rundt din sønn - ift at du har tidligere tatt opp at din sønn føler seg mobbet av akkurat disse guttene og nå blir truet inn i et skap/skur og at du krever et enkelt vedtak ift dine bekymringer rundt din sønns skolehverdag. Hvis ikke vil du ta dette opp med fylkesmannen.

Dette språket er det eneste en rektor skjønner.

Mvh pedagog.



Anonymous poster hash: 0007e...e7e
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns læreren skal ta de tre andre guttene til side, en og en, og spør hva som skjedde. Kanskje en av de forteller sannheten og støtter gutten din sin side av saken?

Gutter på den alderen er ofte tøffe når de er sammen, men det endrer seg når de blir skilt. Kanskje en av de har litt dårlig samvittighet?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell historien som du gjør her, krev rettferdighet-hvorfor skal din sønn kartlegges for voldsbruk når dette var et uhell? Mobberne her som burde kartlegges.



Anonymous poster hash: ce60c...aae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det du gjør er å skrive ned din sønns versjon av hva som hendte.

Du krever tiltak rundt din sønn slik at han kan ha en trygg skolehverdag med begrunnelse i Opplæringsloven § 9a-3 Det psykososiale miljøet. Din sønn opplever ikke å ha en trygg skolehverdag, noe du også har formidlet til skolen tidligere.

Du kjører beinhardt mot skolen at du krever tettere oppfølging rundt din sønn - ift at du har tidligere tatt opp at din sønn føler seg mobbet av akkurat disse guttene og nå blir truet inn i et skap/skur og at du krever et enkelt vedtak ift dine bekymringer rundt din sønns skolehverdag. Hvis ikke vil du ta dette opp med fylkesmannen.

Dette språket er det eneste en rektor skjønner.

Mvh pedagog.

Anonymous poster hash: 0007e...e7e

Enig med AB her. Og legg gjerne frem for rektor de aktuelle datoene da du har hatt kontakt med skolen om denne mobbingen tidligere TS.

Anonymous poster hash: dfc9b...b23

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, så jævlig uheldig dette ble!! Finnes disse meldingene enda som han fikk på telefonen?

Du får finne frem "ressursene" du også og overbevis om at englebarna kanskje ikke er så engleaktige likevel. Hvis du tidligere har vært i kontakt med skolen så finnes det en mulighet for litt rettferd til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feil å si: men kudos til sønnen din som står opp for seg selv!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje feil å si: men kudos til sønnen din som står opp for seg selv!

Joda, men sønnen brakk jo nesen til gutten ved et uhell når han forsøkte å komme seg vekk derfra.

Anonymous poster hash: dfc9b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her må du vere sterk, ja. Vær klar og tydelig når du forteller din sønns versjon.

Jeg ville forberedt meg grundig, som i en rettssak. Fortell kronologisk, og legg fram dokumentene i tur og orden, skriv ut epostene/brevene som beviser kontakt med skolen og plant dem ett og ett på rektors pult mens du snakker, alt som ledet opp til denne episoden må nevnes.

Hurra for en gutt som fikk sparket fra seg! Håper dette er det som skal til for at skolen får øynene opp for situadjonen hans.

Anonymous poster hash: d5f91...b88

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det de fire andre guttene som burde bytte skole, men ofte må den som mobbes bytte skole, ja.

Anonymous poster hash: ff61f...a5a

Det er det. Får litt følelsen av at rektor og lærere kjenner foerldrene til mobberne, og istedet for å statuere et eksempel pådem, så ser de en annen vei.

Derfor jeg sa bytt skole. (til ts) Det er ikke rett at den lille gutten din skal måtte tåle dette. Det er det ikke noen barn som skal.

Hjertet mitt blør nå ..

Endret av Leini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bv.tjenesten og fikk en gang en telefon fra en fortvilet mamma som deg. Barnet hennes ble mobbet og fysisk plaget. Barnet tok igjen og det ble baluba på skolen.

Jeg bisto henne i saken. Snakket med skolen, var med på møter og snakket med barnet hennes. Når barnevernet ble innvolvert roet de andre foreldrene seg ned og sakte, men sikkert fortalte barna hva som egentlig hadde skjedd. Endte med at barnet hennes fikk et enkeltvedtak etter opplæringslovens §9 der skolen og lærerne vedtok å følge med at barnet ikke ble mobbet, ble inkludert i lek, ikke ble fysisk plaget, at barnet hadde en fin skolehverdag etc.

Du kan ta kontakt med barnevernet eller med helsesøster for bistand. Vil tro at gutten din trenger noen å snakke med. Han ble utsatt for en traumatisk opplevelse som fikk et fryktelig kjedelig utfall.



Anonymous poster hash: 9888e...d98
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det du gjør er å skrive ned din sønns versjon av hva som hendte. Du krever tiltak rundt din sønn slik at han kan ha en trygg skolehverdag med begrunnelse i Opplæringsloven § 9a-3 Det psykososiale miljøet. Din sønn opplever ikke å ha en trygg skolehverdag, noe du også har formidlet til skolen tidligere. Du kjører beinhardt mot skolen at du krever tettere oppfølging rundt din sønn - ift at du har tidligere tatt opp at din sønn føler seg mobbet av akkurat disse guttene og nå blir truet inn i et skap/skur og at du krever et enkelt vedtak ift dine bekymringer rundt din sønns skolehverdag. Hvis ikke vil du ta dette opp med fylkesmannen.Dette språket er det eneste en rektor skjønner.Mvh pedagog. Anonymous poster hash: 0007e...e7e

Helt enig! Kjenner at jeg koker her på dine og ikke minst sønnen din sine vegne!

Har hørt om lignende situasjoner der barnas opplevelser blir bagatellisert med at

"Det er sånn gutter er..." Arg...blir så sint! Tenk hvordan det føles for barnet når voksne

mennesker sier sånn! Stå på for sønnen din, og involver andre raskt hvis du ikke føler

det nytter! Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...