Gå til innhold

Middag eller koldtbord?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mye god mat Magnhild. Det går an å "løfte" standarden litt som her. Godt at vi er forskjellige :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ville finne et billig alternativ på mate for å kunne be alle gjestene til middag og dermed slippe å ha kaffegjester.

Vi endte på spekematbuffet med litt annet ved siden av. Da kan alle finne noe de liker, og vi kan be alle de vi ønsker å ha med.

For oss er det viktigere å kunne ha med alle vi bryr oss om, enn at maten er eksklusiv.

Skrevet

Jeg burde kanskje sende inn ei liste over ting jeg ikke tåler, men det er faktisk stress... Da er det lettere å be om vegetar og håpe den ikke inneholder masse fett (som butterdeig) eller er fritert...

Ja, det burde du.

Er bare å lagre en og ha på data, og så sende den dit selskapet skal være. Bedre det enn å klage i hytt og pine etterpå hvor ille maten var (ville jeg syntes om du var min gjest).

Skrevet

Vi hadde treretters.

Jeg hadde helt glemt at min tante ikke spiser kylling (som vi hadde til forrett), men hun fikk en bunke reker fra kjøkkenet, så det ordna seg.

Vi betalte 570,- pr stk.

Buffet er bra det også, men litt mindre formelt syns jeg.

Skrevet

Vi skal ha buffet, fordi jeg selv er sær i matveien og derfor gjerne vil kunne blande masse forskjellig (vi har for eksempel tenkt å ha både tradisjonelle ting som "røykelaks og eggerøre" og mer utradisjonelle som indiske samosa/pakora - og jeg kommer til å spise samosa med eggerøre til ;) )

Dessuten ville det vært håpløst å velge tre-retters... Hvordan i alle dager skal jeg kunne forutsi måneder i forveien hva jeg kommer til å ha lyst til å spise? (Og, ja, jeg velger mat for å glede meg og min kjære, ikke for å imponere gjestene.)

Skrevet

Vi hadde ingen tradisjonelle koltdbordretter på buffeten, og hadde to varme retter (en med kjøtt og en med fisk) inkl poteter og ris i tillegg til kald mat.

Ser her at mange synes det kan bli for uhøytidlig med koldtbord - for oss var det en av årsakene til at vi valgte akkurat det. Vi har begge jobber hvor vi ofte må lide oss gjennom stive, sittende middager, og ønsket en mer laid back setting i bryllupet. Vi bestemte oss for at vielsen skulle være den høytidlige biten av "programmet" og at vi etterpå ville ha en avslappet stemning. Men det er klart at her er folk forskjellige. Jeg og min kjære mann er begge ganske så sære når det gjelder sittende middager og pleier (dette er litt pinlig, kanskje, men...) å kjede oss i bryllup hvor man sitter til bords i 4-5 timer. Derfor var ikke det noe for oss i vårt bryllup, men jeg har full forståelse for at de som synes en sittende middag er flott (og som kanskje ikke jobber seg gjennom slike minst en gang i uken i jobbsammenheng) gjerne vil ha det i bryllupet sitt.

En stor fordel ved buffet var da vi skulle plassere folk rundt bordene. Når alle kunne reise seg og tusle rundt når de ønsket fikk jeg ikke like dårlig samvittighet av å plassere forloverene ved siden av mine gamle tanter, f.eks....

Skrevet

Ja, det burde du.

Er bare å lagre en og ha på data, og så sende den dit selskapet skal være. Bedre det enn å klage i hytt og pine etterpå hvor ille maten var (ville jeg syntes om du var min gjest).

Nå bruker jeg faktisk aldri klage på maten i selskaper. Enten sier jeg det er godt (for det er ofte det, selv om jeg ikke tåler det så godt) ellers så sier jeg ikke noe. Eksemplet ovenfor var ikke et privat selskap men noe som kalles en "sitning" (svensk greie), og det var ikke snakk om "å klage i hytt og pine".

Skrevet

Vi skal ha tre-retters. Jeg er vant til at koldtbord blir sett på som mer uhøytidelig enn servert middag.

Jeg liker å få maten servert når jeg er ute på restaurant, og en bryllupsmiddag burde vel være like fin? (+ må styre med mat alle andre dager - en dag vil jeg slippe. Og opp og ned av stol hele tiden med brudekjole??).

Vi skal ikke ha stort bryllup, vi kjenner alle gjestene og hva de liker og ikke liker (tåler, ikke tåler) og regner derfor ikke med at det blir noe problem å sette sammen en tre-retters..

Skrevet

Siden "alle" synes koldtbord er mer uhøytidelig tror jeg vi velger det. ;)

Magnhild: Takk for mange gode tips jeg kan ta med videre til de som skal ordne med maten.

Skrevet

Nå bruker jeg faktisk aldri klage på maten i selskaper. Enten sier jeg det er godt (for det er ofte det, selv om jeg ikke tåler det så godt) ellers så sier jeg ikke noe. Eksemplet ovenfor var ikke et privat selskap men noe som kalles en "sitning" (svensk greie), og det var ikke snakk om "å klage i hytt og pine".

Jeg skjønte jo at du ikke klaget i selskapet, da. Like fullt så er du jo ikke fornøyd. Og det er da jeg sier at om du var min gjest, så hadde jeg satt pris på å få en liste, slik at maten mest mulgi kunne bli tilpasset dine behov, fremfor at du ikke kan spise noe som helst eller presser deg til å spise ting du ikke tåler. Da ville jeg blitt lei meg for at du ikke hadde sagt fra.

Skrevet

Vi hadde som sagt koldtbord, eller buffèt som det heter når noe er varmt.

Vi hadde lagt opp til en veldig høytidelig seremoni i kirken, og var klare til å løsne på snippen til middag.

Vi har fått masse positive tilbakemeldinger på opplegget vårt, blandt annet en av mine kresne tanter -som har tre gifteklare døtre-

som sa at dette blir som å hoppe etter Wirkola...... :sjarmor:

Skrevet

Vi skal ikke ha noen seremoni som gjestene skal være med på og da føles det riktig å ikke ha så stivt opplegget til middagen. Gjestene tror jo de skal i bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...