AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Kan en psykolog snakke med en annen psykolog om det jeg har fortalt ham om i terapitimene? Jeg mistenker at min psykolog selv går til psykolog. Kan han da ta meg opp i disse timene, og det jeg har fortalt ham? Anonymous poster hash: 5b59a...516
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #2 Skrevet 16. mars 2015 Ts her igjen Er ikke dette da brudd på taushetsplikten? Anonymous poster hash: 5b59a...516
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #3 Skrevet 16. mars 2015 Dersom du blir omtalt anonymt til en annen psykolog ser jeg ikke problemet. Bedre å få hjelp av en annen fagmann dersom man har vansker med en pasient enn å kjøre yolostil. Dersom du blir omtalt ved navn og intime detaljer blir utlevert, så er det kanskje litt annerledes. Anonymous poster hash: e670c...591
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #4 Skrevet 16. mars 2015 Psykologer går gjerne til andre psykologer, har jeg hørt. De tar kanskje opp problemstillingen og hvordan de forholder seg til det, men tror neppe de nevner noen navn eller fødselsnummer. Anonymous poster hash: 989f4...157
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #5 Skrevet 16. mars 2015 så lenge du ikke kan gjenkjennes ut ifra det han sier så bryter han ikke taushetsplikten. kan nok tenke med at psykologer også trenger hjelp. Anonymous poster hash: da190...4dd
Gjest Gjest_Erica Skrevet 16. mars 2015 #6 Skrevet 16. mars 2015 Alle terapeuter, enten det er psykologer eller psykiatriske sykepleiere, må selv gå i terapi i x år for å få en selvinnsikt i hvordan det er å gå i terapi, forstå seg selv bedre og dermed forstå sine egne pasienter bedre. På DPS-poliklinikker jobber de i team og flere får vite om andre asienters situasjon om det er noe behandler trenger å drøfte. Dette er ikke brudd på taushetsplikten, men for å sikre pasientens best mulige behandling. Husk at psykologen din psykolog går til også har taushetsplikt Det kommer ikke videre uansett... 2
Leini Skrevet 16. mars 2015 #7 Skrevet 16. mars 2015 Om psykologen din omtaler deg og din sak, er det utelatt alle personlllige detaljer som kan gjøre deg gjenkjent.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #8 Skrevet 17. mars 2015 Taushetsplikten gjelder med identifiserbar i formasjon, altså navn eller andre spesifikke kakateristikker som lett knyttes til en person feks bosted, alder, jobb etc. Dersom jeg forteller min mann veldig generellt om en tung samtale i dag hvor jeg var redd for at en mamma slo barnet sitt har jeg ikke brutt taushetsplikten siden han umulig kan vite hvem mammaen er. Mer spesifikke ting som feks at en pappa som var rektor i byen slo baret sitt er brudd på taushetsplikten siden det ikke er mange mulige rektorer her, og jeg da har avslørt at det er en av de fem feks. Helsepersonell drøfter saker anonymt med andre psykologer, feks i veiledning for å få hjelp til å gi best mulig behandling. Anonymitet i det en sier er da viktig. Vil tro leger rådfører seg med andre leger, jordmødre med andre jordmødre etc selv om de også har taushetsplikt. I terapi, og ikke veiledning, kan man også snakke im hvilke pasienter (høyst anonymt) som er vanskelige å jobbe med, som berører en personlig, som en bryr seg ekstra mye om osv alt i hensikt av å være en bedre terapaut selv. Taushetsplikten handler om helt andre ting enn det man anonymt drøfter med andre fagperaoner, hvor alt som kan identifisere personen lukes ut.Anonymous poster hash: 043c2...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2015 #9 Skrevet 17. mars 2015 En ting til. Om jeg hadde fått totalforbud mot å drøfte en pasient anonymt med andre fagpersoner vet jeg ikke om jeg hadde fortsatt behandling av den pasienten, fordi det ville gjort at jeg ikke fikk søke råd for rett behandling eller personlig støtte i en mulig komplisert sak. Begge disse tingene er vintig for at behandlingen skal bli bra om man et usikker i sakenAnonymous poster hash: 043c2...ec3 2
The Kitten Skrevet 18. mars 2015 #10 Skrevet 18. mars 2015 Alle terapeuter, enten det er psykologer eller psykiatriske sykepleiere, må selv gå i terapi i x år for å få en selvinnsikt i hvordan det er å gå i terapi, forstå seg selv bedre og dermed forstå sine egne pasienter bedre. På DPS-poliklinikker jobber de i team og flere får vite om andre asienters situasjon om det er noe behandler trenger å drøfte. Dette er ikke brudd på taushetsplikten, men for å sikre pasientens best mulige behandling. Husk at psykologen din psykolog går til også har taushetsplikt Det kommer ikke videre uansett... Jaha. Jeg kjenner flere psykologer og ingen av dem har vært nødt til å gå i terapi. Skulle gjerne sett kilder på dette.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #11 Skrevet 18. mars 2015 Kan en psykolog snakke med en annen psykolog om det jeg har fortalt ham om i terapitimene?Jeg mistenker at min psykolog selv går til psykolog.Kan han da ta meg opp i disse timene, og det jeg har fortalt ham? Anonymous poster hash: 5b59a...516 Det er helt vanlig at psykologer som du spør om her, har en mentor de prater med om sine klienter. Taushetsplikten er ingen hindring for at de kan gjøre dette. Anonymous poster hash: a7053...f98 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #12 Skrevet 18. mars 2015 Jaha. Jeg kjenner flere psykologer og ingen av dem har vært nødt til å gå i terapi. Skulle gjerne sett kilder på dette. Hvordan vet du at de ikke gikk i terapi? Det er en del av utdanningen til psykologer å selv gå i terapi. En del gjør også dette for sine egen del senere.Anonymous poster hash: fd4c1...3bf
The Kitten Skrevet 18. mars 2015 #13 Skrevet 18. mars 2015 Hvordan vet du at de ikke gikk i terapi? Det er en del av utdanningen til psykologer å selv gå i terapi. En del gjør også dette for sine egen del senere.Anonymous poster hash: fd4c1...3bf Forskjell på å være under utdanning og ferdig utdannet. Har forresten aldri påstått at psykologer ikke går til psykologer.
Gjest Skrevet 18. mars 2015 #14 Skrevet 18. mars 2015 Jaha. Jeg kjenner flere psykologer og ingen av dem har vært nødt til å gå i terapi.Skulle gjerne sett kilder på dette.Har dessverre ingen skriftlig kilde, men min behandler sa det. Mulig hun sa "de fleste" og ikke "alle"
HerKommerMummi Skrevet 18. mars 2015 #15 Skrevet 18. mars 2015 Hvordan vet du at de ikke gikk i terapi? Det er en del av utdanningen til psykologer å selv gå i terapi. En del gjør også dette for sine egen del senere.Anonymous poster hash: fd4c1...3bf Det er ikke på pensum nei.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2015 #16 Skrevet 18. mars 2015 Faktisk har jeg vært på flere forelesnigner i psykologi hvor psykologier bruker pasienter som eksempler. Selvfølgelig blir pasientene anonymisert og detaljer blir gjort om slik at ingen kan kjenne det igjen. Men det er slik vi lærer! Så det er bare bra, for det blir bare bedre og bedre behandlingsmåter på den måten. Anonymous poster hash: 3cb62...6a4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #17 Skrevet 19. mars 2015 Hvordan vet du at de ikke gikk i terapi? Det er en del av utdanningen til psykologer å selv gå i terapi. En del gjør også dette for sine egen del senere.Anonymous poster hash: fd4c1...3bf Nei, det er ikke en del av utdanningen oh ikke et krav. Alle går i veiledning av en psykolog under studiet og som del av videreutdanning men det er ingen krav om å gå i terapi selv. Mange gjør dette, men på frivillig basis.Anonymous poster hash: 043c2...ec3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #18 Skrevet 19. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor en psykolog skal nevne en pasient under seg egen terapi om det ikke er noe veldig spesielt med pasienten som plager psykologen. Anonymous poster hash: 69de0...983
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #19 Skrevet 19. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor en psykolog skal nevne en pasient under seg egen terapi om det ikke er noe veldig spesielt med pasienten som plager psykologen. Anonymous poster hash: 69de0...983 Nei, i terapi er det ikke så vanlig å ta opp pasienter. Men man kan for eksempel ta opp vanskelig arbeidssituasjon, at man kjenner seg usikker som terapeut for noen pasienter. Selv har jeg vært ufrivillig barneløs i mange år, og noen nygravide, nybakte mødre er da sårt å behandle feks. Det handler jo da ikke om pasienten men mine følelser. Noen mannlige pasienter minner for eksempel veldig om pappa, andre en ekskjæreste etc og slikt kan også komme opp. Men pasienter drøftes mest og helt anonymt under veiledning og skjelden i terapi. Terapi handler om meg og pasienter blir da bare en bihistorie til mitt problem. Anonymous poster hash: 043c2...ec3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #20 Skrevet 19. mars 2015 Forskjell på å være under utdanning og ferdig utdannet. Har forresten aldri påstått at psykologer ikke går til psykologer. Du påstod at du kjenner flere psykologer og at ingen av dem har gått i terapi. Og da spurte jeg hvordan du egentlig visste dette? Har flere psykologer avkreftet overfor deg at de går eller har gått i terapi? Det er vel ikke noe en psykolog nødvendigvis ville fortalt deg, hverken som venn eller om du var pasient. Jeg har lest at mange ferdigutdannende også snakker med psykolog. Psykologer må ha bearbeidet mesteparten egne traumer for å hjelpe klientene best mulig. Anonymous poster hash: fd4c1...3bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå