Gå til innhold

Å avvike fra "normalen"


Gjest TomKrus

Hva synes du om "unormale"?  

  1. 1. Hva synes du om "unormale"?

    • Ler av dem
      0
    • Synes synd på dem
      1
    • Unormalt? Hva er normalt da?
      16


Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Ser stadig mange diskusjoner her om normalen, gjennomsnittet, fet, tynn etc. Noen ler av de som har liten penis, andre av de fete, og andre igjen synes synd på folk med små peniser og folk de synes er fete.

Dere som kjenner dere hjemme i den sistnevnte gruppe, føler dere at dere selv er med på å gjøre situasjonen noe bedre?

Andre igjen synes det er skrekkelig om noen vitser om personer som er blinde, døve, tynne, fete etc. for man kan da ikke vitse om noe som er "unormalt".

For meg finnes det en grov tredelt generalisering: De som reagerer ondsinnet mot det "unormale", de som reagerer med, for meg misforstått omsorg for de "unormale" på grunn av deres "unormalitet" og de som mener at det ikke nødvendigvis finnes en normal.

Hva er normalt, og hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er normalt blir jo en vurderings sak for den enkelte, vi trekker jo normallinje fra hva vi selv synes er normalt/unormalt.

Hva som er akseptabelt og normalt for en persom kan jo være fullstendig uakseptabelt og unormalt for en annen.

Når det kommer til vitsing av unormaliteter, blir det mer komplisert.

I prinsippet er jeg imot og og gjøre seg morsom på andres bekostning, men selvfølgelig kommer det litt ann på hvordan dette gjøres.

Man har det jeg vil kalle ondsindig latterligjøring, også karnsje den mere morsomme og uskyldige varianten.

Men generellt mere jeg at linjen mellom disse to humorvariantene er hårfin, og det skal ikke mye til før man sårere en uskyldig tredjepart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg ler av meg selv, så da ler jeg altså av de unormale. :sjarmor:

Jeg stemte det siste alternativet. Alle er unormale, når alt kommer til alt. Noen er bare litt mer synlige og blir derfor lettere stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av verdens milliarder av mennesker er kun en mikroskopisk andel nordmenn. M.a.o. er vi ganske unormale/uvanlige.

Hva er normalt? Er det mer normalt å være kinesisk enn norsk, fordi en større andel tilhører den kategorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Alle er unormale' date= når alt kommer til alt. Noen er bare litt mer synlige og blir derfor lettere stemplet.

Ja, det er vel ingen hustand som egentlig er 3.8 eller 4.2 eller hva det var.

Men lettere stemplet av hvem? Tror vi mange ganger ikke er klar over at vi selv er ute med stempelet vårt selv om vi ikke synes noe vondt om personen, men vi synes kanskje h*n er "unormal". En ting er sikkert, den personen ligger iallfall på snittet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ser at voteringen min var relativt normal.

For et sjokk!

De fleste vil vel stemme det, og selv om en av de to andre kategoriene kanskje stemmer bedre. Og kanskje vi i visse situasjoner heller mot det ene alternativet, i andre en av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Men lettere stemplet av hvem? Tror vi mange ganger ikke er klar over at vi selv er ute med stempelet vårt selv om vi ikke synes noe vondt om personen, men vi synes kanskje h*n er "unormal". En ting er sikkert, den personen ligger iallfall på snittet sitt.

Det har med jantelov og redselen for det ukjente å gjøre, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte også siste valget, selv om noen kanskje mener jeg burde stemt valg nummer to. (men de har bare missforstått meg) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen er unormalt lite reflekterte, unormalt uintelligente eller unormalt usympatiske så ville jeg verken synes synd på dem, eller le av dem. Irritere meg over dem kanskje. Så du mangler i alle fall ett alternativ i avstemningen Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det har med jantelov og redselen for det ukjente å gjøre, vil jeg tro.

Tror vi skylder på samfunnet for da har vi ikke noe ansvar. Vi er jo ikke samfunnet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Tror du det? :sjarmor: Forøvrig er det ikke uriktig av deg å trekke inn samfunnet, da de fleste av oss tilhører det i større eller mindre grad. Å fraskrive seg sine forpliktelser som enkeltindivid pga samfunnet blir ikke riktig synes nå jeg da, både samfunnet generelt og enkeltindividet har ansvar i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Tror du det? :sjarmor: Forøvrig er det ikke uriktig av deg å trekke inn samfunnet, da de fleste av oss tilhører det i større eller mindre grad. Å fraskrive seg sine forpliktelser som enkeltindivid pga samfunnet blir ikke riktig synes nå jeg da, både samfunnet generelt og enkeltindividet har ansvar i denne sammenhengen.

Klar over det da, men mange som liker å skylde på samfunnet, og deretter trekke seg tilbake. Det virker som om vi glemmer at vi er samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er unormalt å normalisere. Det som er normalt for en, er hinsides unormalt for en annen. Det er unormalt alltid å syntes at de normale er unormal.

For den unormale er normalen ingen norm eller mål, noe viktig å strekke seg mot. For den normale, er det unormale noe pirrende, skummelt og fryktelig.

Alle burde vite at en normal høyde på en mann er 1.84. En unormal høyde på en kvinne er 1.84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...