Gå til innhold

Rask vegetarmat på grillen

Fremhevede innlegg

Gjest Selfie
Skrevet

Jeg spiser veldig lite kjøtt og fisk, og til vanlig går det greit. Men nå som grillsesongen nærmer seg, kom jeg på et problem jeg hadde i fjor:

Hva kan man slenge på grillen, som krever lite eller ingen forberedelser, når man er vegetarianer?

Ofte blir man spontant med på grilling feks etter jobb, og drar innom butikken for å kjøpe noe å legge på grillen. Før var det enkelt, en pakke pølser så var det i boks. Men nå...? En maiskolbe er liksom ikke så stas i lengden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo kjøpt vegetarpølser på butikken. Kanskje andre veggisprodukter også?

Gjest Selfie
Skrevet

nja, det glemte jeg å skrive - vegetarpølser og -burgere smaker... ikke godt. Alle sånne erstatningsprodukter har ikke jeg så sansen for i hvert fall..

Skrevet (endret)

Maiskolber er jo en slager.

Ellers er entrecôte deilig, svinekjaker er også litt undervurdert!

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Maiskolber er jo en slager.

Ellers er entrecôte deilig, svinekjaker er også litt undervurdert!

veldig vegetarisk du :P

Anonymous poster hash: 91e4d...81d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste grønnsaker er kjempe gode og grille! Vi griller ofte: squash, sopp, tomat, paprika disse i folie med smør og hvitløk. Søtpotet blir kjempe godt når den grilles, skåret i skiver. Vanligpotet kan legges i folie nede i kullet og bakes. Det er uendelige ting man kan variere med. :) vi spiser kjøtt men ender som regel opp med og spise mest grønnsaker og salater (potetsalat, pastasalat, grønnsalat)

Anonymous poster hash: 6072f...896

• Liker 1
Skrevet

veldig vegetarisk du :P

Anonymous poster hash: 91e4d...81d

:D :D

Var mitt svar på at ren vegetarmat på grill er vanskelig uten forberedelser :P

Skrevet

Halloumi. Kypriotisk ost som ikke smelter når den varmebehandles. Godt med sala, i pitabrød eller bare som den er. Fås på de større matbutikkene, og av og til de små. Og i de fleste innvandrerforretningene.

Fylt sopp. Noen store champignoner, ta ut stilke, fyll med noe godt (her er det vel bare fantasien som setter grenser. passende ting rett fra butikken som jeg kommer på i farta er f.eks ost, kryddersmør, maiskorn, spina)

Grønnsaker: asparges, maiskolbe, små tomater, skiver av squash, paprika, aubergine (må skjæres opp, men det burde gå an med en plastkniv). Spis som det er, eller ha i pitabrød eller wraps med noe annet digg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriver under på halloumi, kjempegodt tips. :) Hvis den grilles sammen med feks paprika og en bifftomat skåret i to er det nydelig sammen med osten. Og ikke glem sitron til å presse over, samt helst litt god olivenolje også.

Mht fylt sopp: Anbefaler portobello. Der kan du feks fylle med ost, urter og frisk chili, og ha hele greia i et hamburgerbrød - soppen har jo rett størrelse og form til det.

Anonymous poster hash: 4e292...192
Skrevet

Fyllt sjampingjong eller portobellosopp. Fylt paprika. Alt dette smaker veldig, veldig godt på grillen!

Fyll med feks stekt løk, hvitløk, mer sopp, ris, cous cous, feta ost :)

Skrevet

...men det er kanskje litt vanskelig å koke couscous eller ris når man skal på spontangrilling etter jobb?

Skrevet

Lage kikertburgere eller tilsvarende og ha i frysen, kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Aubergin er knallgodt på grillen. Jeg lager gjerne grønnsakspakker med aubergin, sjampinjong, løk og squash.

Søtpotet er også knall på grillen, gjerne med litt kanel.

Om du skal spontangrille kan du kjøpe en boks kikerter og knefte sammen til burgere som du har på grillen. Ideellt sett skulle du hatt noe mel som gjorde det litt lettere å holde dem sammen, men det går med bare kikerter også.

Anonymous poster hash: e3771...3d0
AnonymBruker
Skrevet

...men det er kanskje litt vanskelig å koke couscous eller ris når man skal på spontangrilling etter jobb?

Disse nye salatene fra delikat er smarte dersom man ikke har tid til å tilberede selv:

http://www.delikat.no/produkter/tilbeh%C3%B8rssalater/alle-tror-p%C3%A5-delikat

Tror både bulgur- og byggrynsvarianter er veganvennlige, for de som vil ha det.

Anonymous poster hash: 590b3...6e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig. Tror flere glemmer dette utgangspunktet.

Hvis man derimot går for portobello, kan man raske med seg følgende i butikken:

- Portobellosopp

- Minimozzarella i lake (pose)

- Et glass pesto

- En pose burgerbrød

Soppen legges så med den runde siden ned på grillen, stilken kneppes av, 1-2 minimozzarella oppi, og en god skje pesto, grill til osten smelter og soppen er mør, og legg hele herligheten inni et hamburgerbrød. Evt med litt ferdigvasket ruccola fra pose. :)

Anonymous poster hash: 4e292...192

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...