Gå til innhold

Hva var det?! Søvnparalyse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lå over hos ei venninde inatt, stod opp samtidig som henne kl7, og dro hjem.

Når jeg kom hjem til meg selv la jeg meg på sofaen for å sove litt til siden jeg skal på senvakt.

Sov veldig dårlig og brukte lang tid på å sovne.. Plutselig "våkner" jeg(?) og får ikke til å røre meg, hører skritt rundt meg veldig tydelig, prøver så godt jeg kan å åpne øynene men får bare en liiiten glipe! Der seg jeg en skygge som går frem og tilbake ved sofaen der jeg ligger. Prøver å slå meg selv i ansiktet og strekke meg etter telefonen, men får ikke til å gjøre noe!

Tenker etterhvert at jeg drømmer, så våkner jeg å lurer på hva faen som akkurat skjedde nå? Mareritt? Det var ikke kjekt 😳

Anonymous poster hash: 19ce0...dd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp det var nok søvnparalyse, har hatt det mange ganger selv. Ekkelt :( Er som regel mareritt man har da. Man våkner men er paralysert fordi man ennå drømmer.

Anonymous poster hash: 9873b...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som søvnparalyse. Jeg har dem ofte i perioder, men de er sjelden forbundet med mareritt. Det er mer en lyd som gir meg "panikk" og jeg havner et sted midt mellom. Jeg prøver å våkne, men kroppen reagerer ikke.

For min del fungerer kun å fortelle meg selv at jeg skal slappe av, puste rolig og at det bare er søvnparalyse igjen. Da slutter jeg å ha panikk og kan våkne normalt igjen. Og ja, det skjer ofte når jeg sliter med å sove eller våkner ofte... eller når jeg sovner etter middag. Sjelden under en god natts søvn.

Skrittene og skyggen var nok bare en drøm eller syner forbundert med paralysen.

Anonymous poster hash: f179a...f17
Skrevet

Søvnparalyse ja. Jeg hadde endel av det en periode da jeg sov få timer om natten og delte opp søvnen (sov noen timer om natten, noen timer i buss om morgen, så ettermiddagshvil). Får det da på ettermiddagshvilen. Har blitt mer bevisst på å ikke dele opp søvnen så mye, og har nå ikke hatt det på en stund. Det er visstnok også vanlig å se ting som du beskriver under en slik søvnparalyse, jeg har heldigvis ikke sett ting.

Skrevet

Høres ut som en klassisk søvnpralyse, ja :laugh: Har hatt det selv mange ganger, men uten marerittene heldigvis...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som svarte først.

Jeg har ikke alltid mareritt, kan våkne og faktisk ikke klare å åpne øynene og da ligger jeg der og hører mannen snorke, og f.eks en fugel eller et fly ute. Biler, en katt osv. Men jeg er redd edderkopper så oftest så har jeg søvnparalyse hvor jeg blir angrepet av edderkopper eller bare ser noen kravle rundt. Men er heldigvis lenge siden sist nå :) Til vanlig har jeg mareritt 1-2 ganger i året.

Anonymous poster hash: 9873b...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...