AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #1 Skrevet 16. mars 2015 Vi er en familie på 4 som snart skal reise til New York. I den forbindelse lurer jeg på det med tipsing. Jeg vet at man skal tipse 15-20 % på restauranter. Går ut fra at dette bare gjelder der man sitter ned og blir servert. Gjelder dette alle typer restauranter? Vi kommer nok til å gå på enklere spisesteder. Skal man tipse 15-20 % uansett hvilket sted det er? Hva med kafeer der man tar et kakestykke og en kaffe? Skal man tipse på hotellet? Skal man i så fall legge penger på rommet allerede første dagen? Skal man da skrive en lapp og legge ved sden av eller bare legge penger der? Hvis man skal gjøre dette , hvor mye penger bør man gi og skal man gi hver dag? Vi bor sammen på et rom hvis det skal ha noe å si. Vi har frokost inkludert på hotellet. Bør man tipse de som jobber med frokostserveringen og hvordan gjør man evt. det? Er det andre som bør tipses? Er egentlig ikke noe glad i tipsing, men vet at man må gjøre det i USA og ønsker hverken å gi for mye eller for lite. En annen ting. Jeg vet at det kommer moms/tax til på prisene i butikkene. Hvor mye er dette i NYC? Er det samme tax tillegg på alle varer uansett hva det er? Håper noen har peiling og kan hjelpe meg litt med å klargjøre dette. Anonymous poster hash: 77e26...b79
*Emma* Skrevet 17. mars 2015 #2 Skrevet 17. mars 2015 Det er vanlig på restaurantene der borte at de angir ett forslag til tips når du får regningen. De fleste stedene står det oppgitt for eksempel: Tips 15%= 30$ Tips 18% = 36$ Tips 20% = 40$ (Noen oppga også andre %satser) så da slipper du regne ut selv. Du kan selvfølgelig gi mer eller mindre også, men da vet du i hvert fall ca. hva som er forventet. På steder hvor du handler over disk: for eksempel Starbucks eller Dunkin Doughnuts eller andre cafeer så står det alltid en tipskrukke på benken ved kassen. Da kan du bare legge vekslepengene oppi der for eksempel. Vi tipset ikke noe mer enn det på sånne steder. Har du frokostbuffet inkl på hotellet ville jeg lagt igjen noen dollar på bordet når jeg gikk. (Vi har aldri hatt frokost inkl i USA fordi det som regel ikke er noe bra - så derfor vet jeg ikke helt ang dette : ) På hotellene gir man tips til dem som vasker rommet. Har lest at det er vanlig å gi fra 2-5$ natta avhengig av hvor fint hotellet er. Enda mer om det er skikkelig fint hotell. Jeg visste ikke det før etterpå men det er vanlig å gi tipsen "fortløpende" eller altså at du legger igjen litt hver morgen før du går ut. Dette fordi det kan være flere forskjellige som vasker rommet. (Vi la igjen en stor sum tilslutt, men det har jeg skjønt nå var litt dumt.) Det skal visstnok være ok å legge tipsen for eksempel på dyna/puten slik at det er åpenbart at det er til vaskedamene. Legg igjen sedler - ikke mynter så de ikke får lommene fulle av tung mynt De som står i døra kan få ett par dollar om de for eksempel fikser taxi til deg og det er vanlig å gi 1$ pr koffert om du får hjelp til å bære opp koffertene til rommet. Usikker på hvor mye tax det er på varene i NY - men det finner du garantert om du googler litt. Jeg mener at det må være rett under 10% - 8 kanskje? Jeg fikk i hvert fall 10% avslag i en butikk og da endte prisen likevel totalt på ca det som sto på prislappen. Tror det var sånn at det egentlig kostet 250$ og når jeg hadde fått 10% og de la på tax så ble det 245 eller noe
*Emma* Skrevet 17. mars 2015 #3 Skrevet 17. mars 2015 OBS: sjekk regningen godt før du tipser. En del steder legger på tips automatisk uten å spørre deg hva du ønsker å gi Særlig om dere er mange. Vi var bare 2 så jeg sjekket egentlig ikke etter dette fordi jeg vet det er vanlig om man er 6 eller fler, men ikke når man bare er 2. Men så sjekket jeg ett sted hvor det ble dyrere enn jeg forventet og da hadde de allerede lagt på tips Ingen vits å tipse dobbelt
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 *Emma* svarer godt om tipsen og hva som er vanlig der. Men vær så snill, prøv å vær rause selv om dere er i mot systemet med tips, da dette er en stor del av økonomien i servicesektoren i USA. Man kan være så mye i mot det man bare vil, men som turist får man ikke endret synet på dette og de fleste som jobber lange skift for å servere dere har ikke nok til å forsørge seg selv og sin familie på slutten av dagen. Men 15-20% er ok altså, men står det en tipsbøtte i kassa på en diner er det satt veldig stor pris på om dere slenger oppi noen småmynter. Lettvindt måte å regne på er eventuelt å legge på 2 x taxen (den er jo allerede regna ut), da ender dere opp med 17,75%, eller så er det mange som regner ut for deg og har det på kvitteringa og Når man er så heldig at man har råd til å reise til New York har man råd til å betale for seg, det er ikke tipsen som velter turen Skatt er 8,875%, det legges på i kassa Untatt er klær og sko under 110 dollar, reseptbelagte medisiner (som jeg satser på dere ikke skal ha så mye av) og dagligvarer kjøpt på matbutikken Anonymous poster hash: 36fd7...e0c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå