Gå til innhold

Hva stebarn kan oppleve - stakkars unge

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har kopiert inn følgende innlegg fra en diskusjonsside:

"Vedr barselbesøk av stebarn

19:04 15/08-2004

Jeg skal snart føde mitt andre barn og har erfraring fra forrige barn at det er godt med ro og støtte de aller første ukene.

Det jeg opplevde med mitt første barn var at min manns datter fra tidligere forhold - 11 år gammel jente - ville komme på besøk tre uker etter fødsel.

Hun tok det nemlig svært "tungt" at hennes far var blitt pappa til et annet barn. Hun var redd for å bli tilsidesatt.

Det er følelser som er helt normale for barn i hennes sted. Men - for meg som sliten og nybakt mor var det ikke så lett å akseptere at når hans datter kom på besøk så "måtte" han farte rundt med henne. Hun spilte på hans "dårlige samvittighet" ...

Det må nevnes at jeg bokstavelig talt ammet uavbrutt de første åtte ukene ... Det førte da til at jeg nærmest var avhenging av hjelp til å få laget til mat etc.

Når da hans datter kom på besøk og ikke ville forstå at jeg trengte min mann der - så ble det hele ganske slitsomt og ubehagelig.

Jeg har tatt lærdom av dette og vil denne gangen ikke ha besøk på et så tidlig tidspunkt. Denne gangen skal jeg med god samvittighet ta meg den tiden jeg trenger før vi tar imot besøk av hans datter.

Det er sikkert flere enn meg som har opplevd dette ... Jeg vil ellers avslutte med at jeg er av den oppfatning at de aller fleste stemødre gjør en kjempeinnsats ovenfor sine stebarn - men, at vi av og til må få lov til å tenke på oss selv. Og - det uten å bli stemplet som egoistisk.

Anonym"

Hva syns dere? Jeg syns oppriktig synd på dette barnet som må leve med en stemor med slike holdninger. Sist måtte stedatteren vente 3 uker etter fødselen med å få komme på besøk til sin nye lillesøster/bror, og denne gangen må hun vente enda lenger. Stemor hevder jo også at hun hater denne ungen som legger beslag på hennes samboer/mann. Hun hevder også at stedatteren gjør det hun kan for å få farens oppmerksomhet, fordi hun er redd for å bli "tilsidesatt". Jeg har fullforståelse for at datteren føler det slik og at hun kjemper for å få pappa sin oppmerksomhet.

Og en annen ting er jo at det her kun fokuseres på stedatteren, mens den andre storesøsken som er stemors eget barn ikke nevnes som et problem når hun og den nyfødte "bare må ha ro".

Stakkars barn :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o Stakkars datter sier jeg bare. Skal damen noen gang få et godt forhold til sin stedatter må hun jo inkludere henne i familien.................

Som du sier - hva med barnet som er helsøsken med barnet som nå kommer. Skal det barnet sendes bort i noen uker da, så moren får ro??

Noen mennesker skulle aldri hatt barn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er skremmende altså. Det er klart man er sliten etter en fødsel, men man vil gjerne ha besøk av sine nærmeste og inkludere de andre barna i familien. OG stebarn er også en del av familien og må inkluderes på lik linje med alle andre. Hun er blitt storesøster hun også, og må få lov å hilse på.

At man kan forklare for barna at man er sliten og trett og trenger hjelp er en ting. Men at det skal gå ut over andre - og da spesielt barn - er forkastelig.

Her må pappaen ta sin del av ansvaret.. Han kan spørre barnet sitt om hun kan hjelpe ham med babyen vel??

Du som er pappas flinke jente må hjelpe pappa masse med lillesøster/bror. Vi kan gå tur med babyen så mammen får hvile.. etc...

Dessuten trenger man ikke slenge seg på sofaen i et år etter en fødsel heller. Jeg klippet gresset dagen etter min fødsel.. men så er jeg litt hyper da :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor legger du ut et innlegg fra et annet forum for å diskutere det her?

Hva har det med saken å gjøre? Det er da en masse innlegg her inne som omhandler saker fra aviser, media og andre fora, også diskusjonssider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt rart for meg, kan jo diskutere saken der innlegget er lagt ut, og hvor hun som har skrevet innlegget har sjanse til å svare for seg.

Kan ikke se at hun som har skrevet innlegget påstår at hun hater stebarnet sitt heller..

Det er ganske lang vei fra å være sliten og lei til å hate noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt rart for meg' date=' kan jo diskutere saken der innlegget er lagt ut, og hvor hun som har skrevet innlegget har sjanse til å svare for seg.[/quote']

Kan det vel tenkes at hun gjør også det vel?

Det er sant, det står ikke noe om at hun hater stedatteren, men jammen skinner det igjennom at barnet ikke er særlig velkomment spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mye avhenger jo også av hvordan faren takkler dette.

Personlig hadde jeg en dårlig erfaring da jeg hadde et barn på 9 mnd og var gravid med andre barnet og kjempekvalm og dårlig. Min mann (nå eks) sa ja til å passe sin niese (9 år) i 2 av våre 3 sommerferieuker. Han gikk 100% inn for denne oppgaven og sto på pinne for henne hele tiden. Han ble sur da jeg foreslo at han kanskje også kunne ta med vår datter på noen aktiviteter siden jeg følte meg så dårlig. Da beskyldte han meg for å være sjalu og å hate hans niese. Det var sårende. Følte at han ikke var glad i meg og barnet vårt.

Tror det er viktig at de voksne kommuniserer godt og støtter og hjelper hverandre så godt de kan. Faren må kunne være far for alle sine 3 barn også i denne perioden. Selv om det selvsagt også må være rom for aktivieter på egen hånd med sin eldste datter. Her må man finne en balansegang som alle kan leve med.

Sikkert ikke lett å være verken stemor, stebarn eller far til barn med ulike mødre. Man må likevel forsøke å gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes at hu dama gjør helt rett jeg,om jenta tror hun kan spille på alle strengene og faren tillater det og ikke ser klar,så er det jammen meg på tide at noen tenker litt lengre enn nesa.

Så vær bestemt og ta hensyn til deg selv og de du har.

Den andre ungen får komme når du har overskudd og noe å gi.

Og jeg tror ikke du hater datteren,du har bare klart å gjennomskue henne,det har kanskje jenta skjønt at du har gjort også,så da er den eneste måten å hevne seg på nemlig å gå igjennom faren.

For du ville jo selvklart ikke gått ut på forholdet far/datter.

Og dette vet datteren.

Så vær bestemt og tenk på deg og dine.

Når ingen andre gjør det,så får du selv gjøre det.

Støtter dama 100% jeg.

Datteren vil med tiden være så trygg på deg og forstå hvor hun har deg hen til alle tider og at du ikke er en man piller på nesa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes at hu dama gjør helt rett jeg,om jenta tror hun kan spille på alle strengene og faren tillater det og ikke ser klar,så er det jammen meg på tide at noen tenker litt lengre enn nesa.

Så vær bestemt og ta hensyn til deg selv og de du har.

Den andre ungen får komme når du har overskudd og noe å gi.

Og jeg tror ikke du hater datteren,du har bare klart å gjennomskue henne,det har kanskje jenta skjønt at du har gjort også,så da er den eneste måten å hevne seg på nemlig å gå igjennom faren.

For du ville jo selvklart ikke gått ut på forholdet far/datter.

Og dette vet datteren.

Så vær bestemt og tenk på deg og dine.

Når ingen andre gjør det,så får du selv gjøre det.

Støtter dama 100% jeg.

Datteren vil med tiden være så trygg på deg og forstå hvor hun har deg hen til alle tider og at du ikke er en man piller på nesa.

:o Nei - vet du hva :o

Men hva med datteren da- har ikke hun rett til å se faren sin selv om stemoren og faren har fått barn.

Hvor lenge skal hun vente :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate 2
Synes at hu dama gjør helt rett jeg' date='om jenta tror hun kan spille på alle strengene og faren tillater det og ikke ser klar,så er det jammen meg på tide at noen tenker litt lengre enn nesa. [/quote']

Andre tenker lengre enn nesa, det er din som er så stor at den skjemmer synsvinklen.

"de du har"??? Det erda en familie dette er her? Og ungen til faren betyr liksom ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig?! De som holder med stemoren her, mangler noe essensielt, mener jeg...

Selvfølgelig - jeg gjentar, selvfølgelig - skal stebarnet være like velkomment til å hilse på lillesøster/bror. Hadde jeg vært faren i den familien der, hadde jeg jaggu sagt ifra hvilken stilling datteren har i familien, og det er som storesøster.

Jeg skal ha barn i mars neste år. Har to sønner fra før, og sambo har en sønn fra før. Det kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å nekte hans sønn å komme på besøk. Og det allerede på sykehuset, håper og regner jeg med.

Jeg skjønner det hvis denne stedatteren er redd for å miste faren sin. Ikke nok med at han flyttet fra dem, han fikk ny dame og denne damen tar pappa i fra henne. Nå er det enda en som tar ifra henne pappa, og får ikke lov til å hilse på søsteren/broren sin engeng. Det er en rett barnet har syns jeg.

Skulle gjerne hatt denne stemora her, så jeg kunne filleriste henne! Jeg kjenner jeg hisser meg opp skikkelig her.... Voksne folk - og så sette seg selv først. Uansett hvor trøtt og sliten du er, så har du tid til storesøsken.

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har hatt en stemor og vært en stemor og holder absolutt med denne damen som lagde dette innlegget.

Det må fortsatt være de voksne som bestemmer.

Så vidt jeg kan lese meg frem til så holder hun avstand fordi det er lite overskudd,mangel på ro,hater ikke jenta ,og hun må ivareta sine innteresser for seg og sine.

Jepp. stå påååååååå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en stemor og vært en stemor og holder absolutt med denne damen som lagde dette innlegget.

Så vidt jeg kan lese meg frem til så holder hun avstand fordi det er lite overskudd,mangel på ro,hater ikke jenta ,og hun må ivareta sine innteresser for seg og sine.

Jepp. stå påååååååå

Hadde jeg vært mann med barn hadde jeg definitivt holdt meg unna damer som har sånne holdninger.

Hvorfor skal ikke storesøster få være med? Og nå som de får nr. to sammen, skal da den "ekte" ungen få være med, men ikke stedatteren? Virkelig en inkluderende stemor, hvis det er slik, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe med hate eller elske å gjøre. Hva en stemor føler for stebarnet sitt er faktisk ikke relevant. Storesøstre/brødre har rett til å komme på besøk samma søren, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate 2

Det er voksne mennesker som bestemmer at man skal FÅ barn. Voksne mennesker bestemmer ikke siden bort barna, når man først har fått de. Det er ikke angrefrist på unger.

Så vidt jeg kan lese meg frem til så holder hun avstand fordi det er lite overskudd' date='mangel på ro,hater ikke jenta ,og hun må ivareta sine innteresser for seg og sine.[/quote']

Ungene er ikke født enda, altså så har hun bestemt seg allerede før fødselen at hun er for sliten? Og hvis hun er så sliten, hvorfor sender hun ikke da bort sin førstefødte.

Og så til dette "ivareta sine interesser for seg og sine", da spør jeg: hva er egentlig hennes familie, kun de barna som hun selv har født? Hva med fars følelser i dette, hans eget kjøtt og blod holdes utenfor familien, hva hadde du som mor følt om dette?

Hadde jeg vært far i denne situasjonen, så hadde jeg pakket kofforten min og reist bort på ferie med min datter på 11 år. Så kunne mor ha fått slappet av hjemme med "seg og sine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannemor

Din mann er hennes pappa!!! Og hvor viktig syntes du han er i forholde til din(e) barn? Og vet du hva, for din mann er hun akkurat like viktig som deres felles barn! Hun er akkurat like mye hans barn, med like stor rett til hans oppmerksomhet som deres barn! Og faktisk mer krav på hans tid en du som voksen har!!!!

Og vet du hva? Barna er vanvittig glade i sine småsøsken! Og de er like mye storesøsken alle sammen! Ikke bare DINE barn!

Tenk deg om! For det du viser denne jenta er at farens nye familie er viktigere enn henne! For du har vel ikke tank å sende deres felles barn vekk til du har kommet deg?

Og en ting til, stemødre ofrer ingenting, de får så utrolig mye mer! De får nemlig den kjærlighet og respekt man gjør seg fortjent til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å vite hvilket forum dette står på og lest det selv...

Jeg håper faren er sterk nok til å stå i mot sin nye kones nykker og inkludere sin eldste datter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...