Gå til innhold

Amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har du ikke opplevd, men det er faktisk mulig å få til for dem som er spesielt interessert...

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

Du TomKrus som har svar på alt til enhver tid - kan du forklare meg hvorfor Anders og enkelte andre synes det er ekkelt med ammende mødre i nærheten når de spiser? Du vet jo sikkert svaret..

Det har blitt nevnt mye rart i denne tråden. noen liker ikke å se barn som gulper og melk som spruter når de selv spiser mat.

Andre igjen har bluferdighetsproblemer med dette da dette kanskje viser hvor klart og tydelig vi er lik andre dyr. Selv med klær som gjemmer vår nakenhet og bøker som forteller om våre unikhet, er vi i bunn og grunn veldig lik andre pattedyr. Andre igjen kan kanskje dra koblinger til andre naturlige kroppslige aktiviteter som er livsnødvendige, men som vi liker å holde i skjul.

Du som selv virker som en voksen kvinne bør vel selv også klare å sette deg inn i andres situasjon og prøve å forstå årsaker til hvorfor de tenker slik de gjør. Bare å tenke litt. Her har du mine svar. Dette stemmer sikkert ikke for alle, men sikkert for noen. Ikke vet jeg. Jeg bare funderer.

Skrevet

Tom, jeg prøver jo å sette meg inn i andres syn på det, det er derfor jeg spør.

At enkelte kan synes det er ekkelt med gulp kan jeg forstå. Men ikke selve amminga.

Og kanskje smattelyder også, men ikke fra en liten baby, det skjønner jeg ikke helt.

Men jeg tror i bunn og grunn at problemet er at de trekker paralleller til sex, og det er det som er problemet for dem, enten de vil innrømme det eller ikke. Derfor får man heller ikke noe ordentlig svar, annet enn at det i hvert fall ikke er derfor, eller at man bare velger å ikke svare på det ved å prate det bort i stedet.

Og det er der det stopper opp for meg - jeg kan forstå at det er parallellene til sex som gjør det ekkelt, men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor man ikke greier å skille de to fra hverandre. I det tilfelle så er det jo en selv som har problemet, mener jeg... og ikke de ammende mødrene.

Du har rett - jeg er voksen og jeg kan tenke, men jeg liker å provosere frem svar som vanskelig vil gis.

Skrevet
Tom, jeg prøver jo å sette meg inn i andres syn på det, det er derfor jeg spør.

At enkelte kan synes det er ekkelt med gulp kan jeg forstå. Men ikke selve amminga.

Og kanskje smattelyder også, men ikke fra en liten baby, det skjønner jeg ikke helt.

Men jeg tror i bunn og grunn at problemet er at de trekker paralleller til sex, og det er det som er problemet for dem, enten de vil innrømme det eller ikke. Derfor får man heller ikke noe ordentlig svar, annet enn at det i hvert fall ikke er derfor, eller at man bare velger å ikke svare på det ved å prate det bort i stedet.

Og det er der det stopper opp for meg - jeg kan forstå at det er parallellene til sex som gjør det ekkelt, men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor man ikke greier å skille de to fra hverandre. I det tilfelle så er det jo en selv som har problemet, mener jeg... og ikke de ammende mødrene.

Du har rett - jeg er voksen og jeg kan tenke, men jeg liker å provosere frem svar som vanskelig vil gis.

Det er DU som forbinder dette med sex

Gjest TomKrus
Skrevet
Men jeg tror i bunn og grunn at problemet er at de trekker paralleller til sex' date=' og det er det som er problemet for dem, enten de vil innrømme det eller ikke.[/quote']

Selv tviler jeg på det. Altså tror ikke at noen finner noe seksuelt med et ammende barn, men sikkert noen som forbinder et blottet bryst med noe forbudt.

Har du fått noen svar da? Annet enn det som allerede har blitt nevnt i tråden?

Skrevet

Ingen svar - det kan du jo se selv. Kun en gjentagende messing om at det er ekkelt.

Et diende barn oppfattes nok ikke som seksuelt nei, men et nakent bryst gjør. Og det kan vel kanskje være nok å se bakhodet til babyen for å forestille seg hva den sutter på - ikke vet jeg. Folk er jo nokså enkle i all sin innviklethet.

Hva med deg selv da; du har vel ikke sagt noe verken for eller i mot - du bare debatterer du...?

Skrevet

Mysan , jeg tror ikke du vil forstå .

Du tror du vet svaret så du prøver å tvinge det på meg .

Du gidder ikke engang å prøve å skjønne hvorfor noen synes det er ubehagelig .

Skrevet

Skjønner godt at Mysan blir frustrert jeg, når Anders 8 1/2 år ikke klarer å gi noen grunn, selv etter utallige forespørsler.

Gjest TomKrus
Skrevet

Hva med deg selv da; du har vel ikke sagt noe verken for eller i mot - du bare debatterer du...?

Ser ingen grunn til å amme rett foran noen som måtte ha problemer med dette (f.eks er det ikke urimelig å anta at visse religiøse samfunn kan ha problemer med det og ser ikke grunnen til å amme under en religiøs tilstelling hos et slikt samfunn). Har ingen problemer med at theatercafen ikke vil ha amming der, og har heller ingen problemer med at noen ammer på cafe. Små skrikende og sølende barn på en fin restaurant derimot, kan jeg fint spare meg for. Men det gjelder også andre støyende mennesker (fulle folk, fjollete jenter ute på en crazy jentetur etc. (hvorfor skal dere hyle så fælt? En annen debatt, kanskje)).

Og ja, jeg bare debatterer. Finnes mye jeg brenner for. Amming på café er ikke det.

Gjest GreenSky
Skrevet

Uansett, en forstå? Enkelte ting er det mulig så sette seg inn i, forstå bakgrunnen selv om en ikke deler samme synspunkt. Andre ganger er det ikke mulig. Dette er tydeligvis en av de gangene; Så hvorfor ikke bare huske på det, neste gang en ammer? At en viser hensyn til de som ev. føler seg støtt. Og de som føler seg støtt, bør vise hensyn og huske på det de har lært i denne tråden om mating, melkespreng, osv. Ok? Det er vel ikke så vanskelig.

Dette her er ikke en diskusjon lenger, minner mer om krangling.

Skrevet

Hm, jeg kan vel forsåvidt forstå at enkelte ikke liker at nybakte mødre ammer akkurat der folk (som man ikke kjenner engang) sitter ute å spiser på kafe eller restaurant... Jeg vet ikke hvorfor, men det kan vel ha noe med at en del mennesker ikke er vant til å se folk ta ut puppen bare sånn i offentligheten?

For meg gjør det ingenting. Men for noen år siden kanskje, så visste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av meg omtrendt, når mødrene slang ut puppen for å mate barnet sitt. Hvor skal jeg kikke hen liksom? :ler: Men jeg forstod at siden mora sjøl ikke er ukomfertabel med å vise seg frem, så bør vel ikke jeg være det heller! :tunge1:

Skrevet
så visste jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av meg omtrendt, når mødrene slang ut puppen for å mate barnet sitt. Hvor skal jeg kikke hen liksom?

Satt du SÅ nærme at puppen dekket HELE synsfeltet ditt så skjønner jeg at du syns det er ekkelt å se amming på en cafè......

Dette her er ikke en diskusjon lenger, minner mer om krangling.

Enig!!!

Skrevet

Jag försöker verkligen förstå vad det är som gör att ni tycker det är ekkelt med amning men ni gör det inte lätt genom att inte svara på frågan, hänvisa till urspårade funderingar från andra, eller svara att svaret redan finns...

Jag gissar nu att det har att göra med att bröst är naket, och naket är förbjudet, nakna bröst är också tabu. När en mor ammar sitt barn så vet man att det finns ett naket bröst där under - även om det inte syns - och det gör många (er?) obehagliga till mods eftersom man (ni?) inte vet var man ska titta.

Om ni tittar åt det hållet känns det som ni stirrar, och det vill ni inte och då känns det obehagligt. Ekkelt kanske?

Är jag ute på rätt spår?

Skrevet

Vidare verkar det som vissa i denna tråd har gjort en sport av att inte svara på raka frågor och hoppas driva en vansinnes debatt så långt som möjligt - men DET är nåt helt annat.

Skrevet

Olika platser har olika formella eller informella "regler" över vad man kan och får göra. Amning är naturligt och delvis en del av vad vi behöver acceptera på olika platser.

Jag tycker inte att man går i bar överkropp på butiker eller restauranger - det är för naket. Inte heller bikiniöverdel tycker jag passar. De har med renlighet att göra.

Jag ammar inte på tunnelbanan - det blir för intimt och nära övriga passagerare.

Jag ammar på kontoret när jag har med mitt barn på jobbet - men går undan i ett hörn, inte vid fikabordet, inte på toaletten.

Jag ammar på café men försöker hitta en lugn plats där man inte sitter framför alla.

jag skulle nog inte ta med mig min baby på lyxkrog - oavsett amning.

Exempel: Vi åkte dagtur på Hurtigruten i påskas med en tre månader gammal pojke. Han ammades på kafét och i panoramarummet men inte i fotöljerna i gångarna, vi gick inte heller på fina restaurangen eftersom varken vi eller de andra gästerna skulle uppskatta stöket som en baby i barnvagn faktiskt innebär under en middag.

Skrevet

Å definere hva som er ekkelt, tror jeg ikke går an. Det kommer an på øynene som ser. Det en synes er ekkelt, er ikke ekkelt for en annen.

Det går heller ikke alltid an å forklare HVORFOR man synes at noe er ekkelt, eller nist, eller skremmende, osv osv. Det finnes de som får panikk av å ta heis. Ikke lett få forstå av de som heiser støtt og stadig og som har det av en naturlid del av sitt liv. Det finnes de som har panisk irrasjonell angst mot edderkopper. Hvorfor det ,de ER jo ikke farlige?? Men, det kan ikke forklares. Man er bare REDD, livredd, og får aldeles noia. Andre kan le av det. oen er redd hunder, hvorfor det? Hunder er da bare søte og deilige og kosete og kjekke? Men noen mener det motsatte. Mennesker er forskjellige. Noen synes det er deilig med rå fisk, sånn susji eller hva det heter, andre vemmes.

Noen synes det er helt ok at mødre ammer der de spiser, eller snakket. Andre liker det ikke. Det kan være at de føler seg beklemt i situasjonen, som om det er noe privat som påtvinges de. Jeg blir flau og beklemt om noen kysser mens jeg må se på. Da må jeg vri på meg og prøve å finne annet å se på. Andre kikker vel tilbake, eller gidder ikke la seg merke med det. Det kommer an på hva man er vant med. Hvor åpen og frigjort man er, eller hvor konservativ eller bluferdig man er. Amme kommer jeg til å gjøre selv, jeg vet hvilke bånd det skaper mellom mor og barn. Men jeg kommer ikke til å forvente at omverdenen har like stor gledea av dette, eller sansen for det. Kanskje lett å si nå når jeg ikke har opplevd melkespreng eller har baby som må ha mat NÅ og ikkskriker. Men, jeg ville satset på flaske ute blant folk. Det er det enkeleste. Slippe å fryse om vinteren. Det frister ikke mye å brette opp og få nysgjerrige blikk. Man skal vel helst late som om man ikke ser det når noen ammer, eller iallefall snu seg bort så de får fred, men det er de som stirrer også. Og det vil jeg ikke. Vil ha fred til å amme. Jeg kan føle det beklemt når noen setter seg til å amme nær mer, eller rundt meg. Og jeg takler dårlig lyder som er ekle.

Jeg ville likeens ikke luftet hunden min i gågaten. Det er ekkelt med etterlatenskaper rundt om kring, selv om man prøver å tørke det opp med posen. Det er å vise litt respekt. Det er ikke alle som liker hunder. Noe som for meg kan være umulig å forstå som nesten heller vil ha 5 hunder enn barn *ler*. Men sånn er det bare.

Grunnen til at mange reagerer her er at de nok føler seg krenket, og siden DE mener det er ok å sette seg om amme hvor som helst, så bør det være greit for alle. det er noe med det at man får ut piggene når det er noe man brenner for selv, eller føler seg uthengt.

Men hva med eldre mennesker da? For de må det jo være forferdelige greier. På lik linje med bare maver, og piercinger her og der. Eller biler med dunk dunk musikk som dundrer forbi For det er ikke å legge skjul på at tider endrer seg. Ting man ikke gjorde for 30 år tilbake gjør man nå. Det er færre tabu enn før, iallefall hos den oppveksende generasjonen. Men det er ikke lenge siden det ble forventet at man skulle gifte seg om man flyttet sammen , for noe annet var aldeles ukristelig og ulovlig. Amming var vel like ille.

Klar, må man så må man. Og føler man seg komfortabel med det så. Men man kan ikke mene at da må det være greit for alle. For slik er det ikke. Det finnes ting noen tar anstøt av . Noen ganger teite ting, men sjelden for den det gjelder. Tenkt bare på våre nye landsmenn. For noen er det vel aldeles håreisende at kvinner i det heletatt får lov å se opp av bakken ! Andre vemmes sikkert av hundene vi omgir oss med som kjæledyr.

Det er ikke alltid så lett å si hva som er ekkelt, og forklare det slik at de som IKKE synes det er ekkelt forstår at det er ekkelt. For meg har settingen noe å gjøre. Jeg har igrunnen ikke tenkt over hvor det virker feil å amme. Men for meg, personlig, er det noe privat. Noen man ikke gjør hvor som helst. Men jeg om det. Det kan føles pinlig, det kan føles ekkelt - om det kommer ulyder, og når det plutselig kommer kaskader med hvitt gulp iblandet hvite klumper ut av munnen på babyen. Naturlig - ja, men jeg synes det er ekkelt. Likeså blod og oppkast.

Dette ble ett svært langt innlegg ser jeg, med en del paraleller for å prøve å få de som ikke greier forstå det , at noen kan se ekle ting i ting andre ikke ser ekkelt i.

Kysser du barnet på munnen selv om det har snørr? Spiser du rester fra talerkenen dens? Noen synes det er ok, for meg er det ekkelt. Ingen er vi like. Alle har vi grenser.

Skrevet

Kattepus, det er det mest fornuftige innlegget i denne tråden! :klappe: Fint å lese slikt blant usakligheter og personangrep.

Skrevet

:oops:

Takk :)

Beklager at det ble en del skrivefeil i iveren

Skrevet
Men, jeg ville satset på flaske ute blant folk. Det er det enkeleste.
Det beviste jo at du ikke har barn! Det enkleste er å amme. Slippe å ha med seg flasker, måtte varme opp melka osv. Sånn er det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...