AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #1 Skrevet 15. mars 2015 Hei! Har en stesønn og er nå gravid. Jeg er opptatt av at de skal behandles likt og ha like forutsetninger i livet. Stesønn er 9 år. Stesønn har foreldre som var veldig unge når de fikk han. Mor har ikke spart noen sparekonto for han så vidt jeg vet. Far og jeg har opprettet konto der vi har satt inn penger han har fått til bursdag ol. Nå lurer jeg på hva vi gjør. Har tenkt på denne løsningen: En småsparekonto konto til hvert barn. Der settes byrsdsgspenger ol inn. Disse vil nok da få ulikt beløp, men forhåpentligvis blir det ikke snakk om så mye forskjell. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er litt redd det blir litt forskjell da stesønnen min ikke har hatt dette fra han var liten, samt at det kun spares på 'en side av familien'. En boligsparingskonto til begge der det skal stå et gitt beløp øremerket bolig når barnet er 18år. Det jeg blir usikker på et jo at det vil være 10 mellom barna, og pengenes verdi endres jo. Kanskje det å ha egenkapitalen til kjøp av bolig ved 18års dagen kanskje er bedre? Hva synes dere? Noen med bedre forslag? Blir så usikker på hva som er det rette! Anonymous poster hash: dbbb3...375
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #2 Skrevet 15. mars 2015 Hei! Har en stesønn og er nå gravid. Jeg er opptatt av at de skal behandles likt og ha like forutsetninger i livet. Stesønn er 9 år. Stesønn har foreldre som var veldig unge når de fikk han. Mor har ikke spart noen sparekonto for han så vidt jeg vet. Far og jeg har opprettet konto der vi har satt inn penger han har fått til bursdag ol. Nå lurer jeg på hva vi gjør. Har tenkt på denne løsningen: En småsparekonto konto til hvert barn. Der settes byrsdsgspenger ol inn. Disse vil nok da få ulikt beløp, men forhåpentligvis blir det ikke snakk om så mye forskjell. Men jeg må ærlig innrømme at jeg er litt redd det blir litt forskjell da stesønnen min ikke har hatt dette fra han var liten, samt at det kun spares på 'en side av familien'. En boligsparingskonto til begge der det skal stå et gitt beløp øremerket bolig når barnet er 18år. Det jeg blir usikker på et jo at det vil være 10 mellom barna, og pengenes verdi endres jo. Kanskje det å ha egenkapitalen til kjøp av bolig ved 18års dagen kanskje er bedre? Hva synes dere? Noen med bedre forslag? Blir så usikker på hva som er det rette! Anonymous poster hash: dbbb3...375 At de får lik sum til bolig når de blir 18 👍Anonymous poster hash: e8597...393
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #3 Skrevet 15. mars 2015 Ti års mellomrom er mye ved å bare gi de lik sum. Nå er det 15% EK som er kravet, om 10 år kan det være endret igjen. Eller boligprisene steget så mye at 250 000 var nok for den eldste, men ikke yngste. Så hadde ikke satt en absolutt sum eller prosent, men prøvd og fått EK til begge uansett innenfor ca samme bolig. Anonymous poster hash: 8eccf...fc2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #4 Skrevet 15. mars 2015 Ti års mellomrom er mye ved å bare gi de lik sum. Nå er det 15% EK som er kravet, om 10 år kan det være endret igjen. Eller boligprisene steget så mye at 250 000 var nok for den eldste, men ikke yngste. Så hadde ikke satt en absolutt sum eller prosent, men prøvd og fått EK til begge uansett innenfor ca samme bolig. Anonymous poster hash: 8eccf...fc2 Jeg svarte over, men egentlig mer enig med denne. Gaven må ha lik verdi 👍Anonymous poster hash: e8597...393 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #5 Skrevet 15. mars 2015 Jeg synes ikke at verken du eller foreldrene skal være så "rigide". I livets løp vil det utjevne seg etter hvert. Noen foreldre har så god økonomi at de kan sette av hele barnetrygda/bidrag/engangsstønad på en låst sparekonto med gode renter, som barnet får når det er 18, 20 eller 25 år. Andre har ikke en gang mulighet til å kunne spare et fast beløp hver måned. Mor og far vil forhåpentligvis være i en bedre økonomisk situasjon når de er 35+, enn hva de var da de var som 18-20-åringer. Anonymous poster hash: 7deec...1df 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #6 Skrevet 15. mars 2015 Ikke helt samme situasjon, men littegrann likt; Jeg er også stemor og setter av litt penger i måneden til vårt barn, men ikke til mitt stebarn. Stebarnets mor setter av litt penger i måneden til h*n. Jeg mener det må bli sånn, kanskje hadde det vært annerledes om jeg og barnet vårts far hadde hatt felles økonomi Anonymous poster hash: ff17c...935 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #7 Skrevet 15. mars 2015 Jeg sparer til vårt fellesbarn. Far har ikke økonomi til å spare noe særlig, men jeg føler ikke det er min oppgave å spare til Stebarn. Anonymous poster hash: 481e6...c20 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Sikkert ikke så pent gjort, men jeg også mener at det ikke er min oppgave å spare til stebarn. Det får være opp til foreldrene. Stebarn får dessuten en god slump penger når han blir 18 pga barneforsikring/sykeforsikring.Anonymous poster hash: 508f3...6aa 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Jeg sparer til fellesbarna. Det er ikke mitt ansvar å spare til de. Urettferdig? Tja, men mor velger å prioritere anderledes og det må jeg respektere.Anonymous poster hash: f1648...84f 2
Poserose Skrevet 15. mars 2015 #10 Skrevet 15. mars 2015 De trenger jo ikke få hele eller i forhold til EK-kravet heller Både samboeren min og hans søster fikk 100000, selv om kravet til EK var endret fra 10 til 15 % i mellomtiden. De fikk pengene når de skulle kjøpe sin første bolig, ikke når de var 18. På den måten var foreldrene sikre på at pengene ikke gikk til andre ting. Det var vel bare 4 år mellom kjøpene. Spør banken om de kan gjøre en beregning av hvor mye de skal ha hver med ca 10 års mellomrom? Evt kan du spare for mye til stesønnen og ta en beregning på hvor mye av pengene han skal ha i ettertid ved å bruke realverdikalkulatoren til ssb. Kanskje det finnes noe tilsvarende for fremtidsberegninger på nett? 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #11 Skrevet 15. mars 2015 Tusen takk for inspillene! Til dere som ikke sparr til stebarn så har de barna kanskje en mor som sparer til det? Her er det ikke slik, og jeg ønsker at stesønnen min ikke skal tvile på at jeg anser han som min familie. Jeg ønsker ikke at han skal føle seg annerledes hos oss. Men jeg forstår at her er det mange ulike situasjoner hos alle Noen tanker vedr. småsparekontoen? Der er jeg redd det vil bli litt forskjell da jeg vil spare alle b ursdagspenger ol fra babyen er liten + at babyen vil få litt større/mer ressurssterk familie. Noen som gjør noe spesielt ifm det? Sørger for at de har like mye der? TS Anonymous poster hash: dbbb3...375 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #12 Skrevet 15. mars 2015 Tusen takk for inspillene! Til dere som ikke sparr til stebarn så har de barna kanskje en mor som sparer til det? Her er det ikke slik, og jeg ønsker at stesønnen min ikke skal tvile på at jeg anser han som min familie. Jeg ønsker ikke at han skal føle seg annerledes hos oss. Men jeg forstår at her er det mange ulike situasjoner hos alle Noen tanker vedr. småsparekontoen? Der er jeg redd det vil bli litt forskjell da jeg vil spare alle b ursdagspenger ol fra babyen er liten + at babyen vil få litt større/mer ressurssterk familie. Noen som gjør noe spesielt ifm det? Sørger for at de har like mye der? TS Anonymous poster hash: dbbb3...375 Utrolig fint gjort av deg Anonymous poster hash: 508f3...6aa 1
geene Skrevet 16. mars 2015 #13 Skrevet 16. mars 2015 Stesønn har vel 3 foreldre mens ditt barn har bare 2, så det vil vel jevne seg ut da stesønn antagelig får penger hos sin mor også?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #14 Skrevet 16. mars 2015 Utrolig fint gjort av deg Anonymous poster hash: 508f3...6aa Tusen takk, det var hyggelig 😊 Hos oss må det bare bli sånn. Jeg er glad for at jeg fikk stesønnen min før biologisk barn. Da har jeg allerede et forhold til han som er helt personlig 😊Anonymous poster hash: dbbb3...375
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #15 Skrevet 16. mars 2015 Stesønn har vel 3 foreldre mens ditt barn har bare 2, så det vil vel jevne seg ut da stesønn antagelig får penger hos sin mor også? 'Problemet' er når mor ikke sparer/setter av slike beløp... Hun har også dårligere råd en oss, og pleier heller ikke arrangere ting som bursdager ol. Derfor kommer det nok ikke inn så mye heller uansett. Ts Anonymous poster hash: dbbb3...375
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #16 Skrevet 16. mars 2015 Men hun har kanskje et hus ditt stebarn en dag kommer til å arve? Anonymous poster hash: f1648...84f
Carrot Skrevet 16. mars 2015 #17 Skrevet 16. mars 2015 Hvorfor må gaven ha lik verdi? Hva er dette med at unger skal vokse opp i dag og tro at alt er likt for alle? Det er ikke det, verden er ikke slik.. Hvis du som forelder gjør ditt beste og har de beste hensikter hele veien er det godt nok, om det er 15% EK krav i dag og 25 ti år senere - hvordan kunne du vite det? DU må ta beslutning ut fra hva som er riktig NÅ, ikke sitte med nåverdiomregning og gjette deg til en sum de skal ha på konto om 8 eller 18 år som i fremtiden skal være lik. For alt vi vet i dag kan vi får flere økonomiske kollaps fra nå til da - så lenge du sparer og sparer tilsvarende for begge burde det være godt nok. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #18 Skrevet 16. mars 2015 Men hun har kanskje et hus ditt stebarn en dag kommer til å arve?Anonymous poster hash: f1648...84f Desverre. Hun leier. Kommunen hjelper henne med boligstøtte. Hun kom seg desverre aldri ut i jobb igjen etter bruddet med barnefar for syv år siden. Kun hatt noen småjobber som har endt i en eller annen konflikt med arbeidsgiver slik jeg har forstått det. Jeg tror ikke det vil bli spart noe der med årene heller. Skulle håpe ting ikke var så komplisert TS Anonymous poster hash: dbbb3...375
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #19 Skrevet 16. mars 2015 Hvorfor må gaven ha lik verdi? Hva er dette med at unger skal vokse opp i dag og tro at alt er likt for alle? Det er ikke det, verden er ikke slik.. Hvis du som forelder gjør ditt beste og har de beste hensikter hele veien er det godt nok, om det er 15% EK krav i dag og 25 ti år senere - hvordan kunne du vite det? DU må ta beslutning ut fra hva som er riktig NÅ, ikke sitte med nåverdiomregning og gjette deg til en sum de skal ha på konto om 8 eller 18 år som i fremtiden skal være lik. For alt vi vet i dag kan vi får flere økonomiske kollaps fra nå til da - så lenge du sparer og sparer tilsvarende for begge burde det være godt nok. Takk for innspill! Jeg er i utgangspunktet ikke uenig med deg og ville nok ikke stresset slik med det om begge var mine biologiske! Jeg er bare livredd for at stesønn skal trekke feil slutninger om hvorfor fordelingen ble slik den ble om du forstår. Ikke lett dette her, men vi finner vel ut av det TS Anonymous poster hash: dbbb3...375
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #20 Skrevet 16. mars 2015 Jeg må virkelig si at du virker som en veldig empatisk og sympatisk person, ts! Jeg er mer egoistisk og tenker at mine skal jeg sørge for, stebarnet har to foreldre som skal sørge for de. Anonymous poster hash: f1648...84f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå