Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Lurte på om noen har erfaringer med kamerane samung nx mini og samsung nx3000? Lurte litt på hvilket av kamerane som er best, og hvorfor. Skal kjøpe meg et av de men er veldig usikker på hvilket. Vet også det finnes flere linser til NX mini, noen som har erfaring med forskjellen på de? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er "best" kommer helt an på hvilke egenskaper du vektlegger.
Nx mini er mindre og lettere, og har dermed også mindre sensor, noe som stort sett betyr dårligere bildekvalitet. Hvor stor forskjellen er i praksis kan jeg ikke uttale meg om. Du har også et større utvalg av objektiver til nx3000 enn nx mini.
Hva skal du bruke kameraet til? Hva er viktig for deg?

Jeg anbefaler ofte folk å dra i en fotobutikk å prøve ut forskjellige kameraer. Da er det lettere å finne et man liker.

• Liker 1
Skrevet

Det er et kamera som blir tatt med mye rundt på reiser, men jeg ønsker likevel god bildekvalitet. Skal gå å høre på en butikk :) Vet du noe om de forskjellige linsene til nx mini? De hadde utrolig lite peiling på Lefdal i alle fall.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok jeg ville gått for nx3000 fremfor nx mini. Eventuelt et kamera fra en av de andre produsentene.En så liten sensor vil ofte bety mer støy på bilder tatt når det er mørkt.

Nå kjenner jeg ikke til NX mini, men jeg ser at det finnes en normalzoom (9-24mm), omtrent tilsvarende det som pleier å følge med kameraene. I tillegg har de et 9mm "pannekake"-objektiv, som gir deg en vidvinkel tilsvarende den videste enden på zoomen. 17mm som er såkalt "normalobjektiv", fint til halvfigur-portretter og er mer lyssterkt enn de andre, kan da også lettere skape bilder med liten dybdeskarphet. Dette tilsvarer 30mm som du får til nx3000.

Noe av "problemet" med NX mini er at dersom du skal bruke zoomobjektivet så blir det alt i alt ikke mye mindre enn andre speilløse kameraer. Da kan man likegodt kjøpe et som har bedre bildekvalitet, eller et godt kompaktkamera.

Men det viktigste er at det er et kamera du liker, og vil bruke.

Endret av Safira

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...