AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Datteren min har fått mensen. Uff, jeg hadde faktisk bestemt meg for å IKKE skrive innlegg her, da jeg følte jeg burde klare dette selv. Men her sitter jeg på lørdagskvelden, med to barn som sover - og en tolvåring nede på rommet (Ifølge lyset som skinner hardt utfra dørsprekken, så sover hun ikke enda Men jeg bør kanskje allerede begynne å savne den tiden hvor barna la seg når man sa ifra?) Ok, kanskje litt forhistorie hadde gjort seg: Jeg mistet dessverre min store kjærlighet, og barnas kjærligste og beste mamma, for noen år siden. Det har vært helt utrolig tøft, og hverdagen med 3 barn (2 døtre, 1 sønn) alene har ikke vært lett. Men jeg ser Johanne(fiktivt navn på min kone) i barna mine hver dag, og jo eldre de blir - jo tydeligere blir trekkene til Johanne. Det er så nydelig å kjenne igjen Johanne sine fakter gjennom barna,- og observere de herlige personlighetstrekkene, som jeg VET er kommet fra mamman deres. Rett og slett nydelig. Jeg savner henne så hardt. Oi, nå bablet jeg ivei. Situasjonen er så vanskelig og pinlig for meg, at jeg rett og slett skammer meg over å ikke være en bedre far! Det er i slike situasjoner datteren min hadde hatt godt av et kvinnelig forbilde, og jeg sliter med å føle jeg ikke strekker til. Datteren min fikk mensen nå nettopp, og hun har ikke fortalt det til meg. Jeg forstår ekstremt godt hvor privat slike ting er for kvinner, og spesielt for unge kvinner, men jeg skulle så ønske jeg kunne være den forelderen som kan hjelpe henne med alt! Grunnen til at jeg fant ut av hele greia, er fordi jeg fant undertøyet hennes i min gamle toalettveske (det har alltid stått en gammel skinntoalettveske på badet vårt, som er blitt en trend å bare legge ting i), og det var tydelig at menstruasjonen hennes har begynt. Jeg sliter bare med det at jeg er en mann, og at hun tydelig er veldig flau over å fortelle meg det. Hva skal jeg gjøre? Jeg tenkte på å kjøpe bind/tamponger til henne, men blir det helt krise? HJELP, kvinner, jeg aner ikke hvordan å ta opp slike ting, uten å tråkke på en hormonell tenåring... Hilsen alenepappa. Anonymous poster hash: 44de8...a50 2
Maleficenta Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Kjøp en pakke bind og sett den på badet? 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Kjøp en pakke bind og sett den på badet? Det er "greit" å gjøre? Jeg burde ikke si noe? Herregud, så lost jeg er. Anonymous poster hash: 44de8...a50
Tøytigern Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville ganske enkelt fortalt henne at jeg fant en truse som var flekkete, og om hun ville kaste den eller få den vasket. Så ville jeg spurt henne om hun trengte noe beskyttelse for mens. Eller sagt hun kunne få penger og kjøpe det hun trengte. Si det så hverdagslig som du sier alt annet dere snakker om. 5
Tøytigern Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Det er "greit" å gjøre? Jeg burde ikke si noe? Herregud, så lost jeg er. Anonymous poster hash: 44de8...a50 Jeg ville ikke bare satt den der. Da sender du signal om at dette er sånt man ikke snakker om, og i tillegg får hun sjokk og blir het i toppen av at pappa kanskje fant den trusen... Hvis hun får spørsmål om trusen skal på vask eller i søplet, er det mere udramatisk. 7
HvittHus Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Kjøp inn forskjellige bind og legg på badet. Så kan du jo legge en lapp på puta hvor du forteller at du er klar over situasjonen og at du har kjøpt inn det som trengs, og at hun kan komme for å prate om det hvis hun føler for det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville ganske enkelt fortalt henne at jeg fant en truse som var flekkete, og om hun ville kaste den eller få den vasket. Så ville jeg spurt henne om hun trengte noe beskyttelse for mens. Eller sagt hun kunne få penger og kjøpe det hun trengte. Si det så hverdagslig som du sier alt annet dere snakker om. Takk for råd. Jeg er nok bare ekstremt bekymret for å gjøre henne ukomfortabel. Anonymous poster hash: 44de8...a50
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 Kjøp inn forskjellige bind og legg på badet. Så kan du jo legge en lapp på puta hvor du forteller at du er klar over situasjonen og at du har kjøpt inn det som trengs, og at hun kan komme for å prate om det hvis hun føler for det. Takk, jeg skal absolutt vurdere dette Anonymous poster hash: 44de8...a50
Maleficenta Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Det er "greit" å gjøre? Jeg burde ikke si noe? Herregud, så lost jeg er. Anonymous poster hash: 44de8...a50 Jeg har ikke peiling egentlig...
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 Akkurat som søstra mi da hun fikk mensen. Moren min kom til meg og sa at hun trodde lillesøster hadde fått mensen, men hun turte heller ikke snakket med jenta. Så jeg gjorde det. Kjøp bare bind og tamponger og sett på badet. Like greit å gjøre det sånn. Som Zellica og Maleficenta også sa. Anonymous poster hash: 7475e...613
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #12 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville ikke bare satt den der. Da sender du signal om at dette er sånt man ikke snakker om, og i tillegg får hun sjokk og blir het i toppen av at pappa kanskje fant den trusen... Hvis hun får spørsmål om trusen skal på vask eller i søplet, er det mere udramatisk. Det gir mening det du sier. Greia er jo at jeg ikke vil hun skal bli ukomfortabel rundt disse temaene. Det er jo helt naturlig, og ikke noe hun burde skjemmes over. Selv om jeg selvfølgelig forstår at det ikke er kult å snakke om til sin far,- uansett alder. Anonymous poster hash: 44de8...a50 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #13 Skrevet 14. mars 2015 Holder med den om å kjøpe en pakke bind og én pk. tamponger og legg på badet. Men også si til henne at du vet at hun har fått mensen og om hun vil prate med deg så må hun ikke være redd for det. I en lett, hverdagslig tone, men så hun vet at du er der hvis hun føler for det. Min mor ville ta med oss jentene ut og spise da vi på tur og orden fikk mensen - for det var stort, men vi trengte ikke prate om det sa hun. Kanskje du skulle gjort det også? Bedt "storjenta" med ut på middag?Anonymous poster hash: 80c28...00c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #14 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville kjøpt inn både tamponger og bind, sett det i hennes skuff/skap på badet om hun har noe eget, evt bare på benken. Send en sms og skriv at du har kjøpt inn bind og tamponger til henne, at de står på badet og at du skjønner hvis hun synes det er kleint/flaut å snakke om det, men at du er der om hun vil prate. Ville også sagt senere at du gjerne kjøper inn det hun trenger når du handler så hun slipper. Det synes ihvertfall jeg var det verste. Turte ikke fortelle det til mamma engang da vi aldri snakka om sånt, bodde på et lite sted og det var megaflaut å kjøpe bind/tamponger, men jeg gjorde heller det enn å snakke med mamma fordi hun tok det jo aldri opp.. Anonymous poster hash: eea00...800 1
HvittHus Skrevet 14. mars 2015 #15 Skrevet 14. mars 2015 Takk, jeg skal absolutt vurdere dette Anonymous poster hash: 44de8...a50 Ut fra min erfaring med døtre, er det forskjellig hva de foretrekker av type bind og tamponger, så her har vi kjøpt inn litt av hvert og så har det blitt prøvd ut av jentene, og de har funnet sine favoritter. De fleste jenter starter med bind først, for så evnt gå over til tamponger. 3
Maleficenta Skrevet 14. mars 2015 #16 Skrevet 14. mars 2015 Holder med den om å kjøpe en pakke bind og én pk. tamponger og legg på badet. Men også si til henne at du vet at hun har fått mensen og om hun vil prate med deg så må hun ikke være redd for det. I en lett, hverdagslig tone, men så hun vet at du er der hvis hun føler for det. Min mor ville ta med oss jentene ut og spise da vi på tur og orden fikk mensen - for det var stort, men vi trengte ikke prate om det sa hun. Kanskje du skulle gjort det også? Bedt "storjenta" med ut på middag?Anonymous poster hash: 80c28...00c Det hadde jeg syntes var kleont. Stort er det jo ikke 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #17 Skrevet 14. mars 2015 Jeg ville kjøpt inn både tamponger og bind, sett det i hennes skuff/skap på badet om hun har noe eget, evt bare på benken. Send en sms og skriv at du har kjøpt inn bind og tamponger til henne, at de står på badet og at du skjønner hvis hun synes det er kleint/flaut å snakke om det, men at du er der om hun vil prate. Ville også sagt senere at du gjerne kjøper inn det hun trenger når du handler så hun slipper. Det synes ihvertfall jeg var det verste. Turte ikke fortelle det til mamma engang da vi aldri snakka om sånt, bodde på et lite sted og det var megaflaut å kjøpe bind/tamponger, men jeg gjorde heller det enn å snakke med mamma fordi hun tok det jo aldri opp.. Anonymous poster hash: eea00...800 dette. minus tamponger, jenta er 12. Anonymous poster hash: 2a129...4a9 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #18 Skrevet 14. mars 2015 Holder med den om å kjøpe en pakke bind og én pk. tamponger og legg på badet. Men også si til henne at du vet at hun har fått mensen og om hun vil prate med deg så må hun ikke være redd for det. I en lett, hverdagslig tone, men så hun vet at du er der hvis hun føler for det. Min mor ville ta med oss jentene ut og spise da vi på tur og orden fikk mensen - for det var stort, men vi trengte ikke prate om det sa hun. Kanskje du skulle gjort det også? Bedt "storjenta" med ut på middag?Anonymous poster hash: 80c28...00c Jeg liker den ideen. Jeg er opprinnelig svenske, og i Sverige er det faktisk en tradisjon (eller, det var iallefall da jeg var ung) at mor tok datteren ut på restaurant da hun fikk mensen, som en slags "gratulerer, du er kvinne, la oss dra på restaurant sammen som kvinner". En utrolig herlig tradisjon synes jeg Anonymous poster hash: 44de8...a50 1
WazzUpKitty Skrevet 14. mars 2015 #19 Skrevet 14. mars 2015 Kjøp inn forskjellige bind og legg på badet. Så kan du jo legge en lapp på puta hvor du forteller at du er klar over situasjonen og at du har kjøpt inn det som trengs, og at hun kan komme for å prate om det hvis hun føler for det. Legge igjen lapper er vel ikke måten å kommunisere med barna sine på, når man gjerne vil kunne snakke om alt? Herlighet jeg ville blitt dødelig flau om det plutselig dukket opp bind. Da jeg var på hennes alder gjemte jeg bindene mine i klesskapet. Aldri i verden om jeg ville hatt dem på badet. Jeg turte nesten ikke kaste dem der. T.S Jeg ville spurt datteren om hun har fått mens enda, uten å nevne trusen i det hele tatt. Så ville jeg fortalt at hun bare behøver å si ifra når hun får mens, så skal hun få kjøpe inn det hun trenger. Min far gjorde dette og jeg var ekstremt lettet. Han fortalte meg at jenter på min alder pleide å få sin første mens og at jeg kanskje fikk den snart. Så sa han at jeg kunne få kjøpe inn mensbind og ha dem stående til jeg trengte dem. Jeg var så glad for at han tok det opp sånn. Jeg trengte ikke si noe om at jeg hadde fått den allerede. Mitt største problem var å få kastet brukte bind. Jeg gjemte dem i en pose som jeg kastet på skolen, Jeg syntes det var så kleint. Men faren min lot som han kom i forkant, før jeg hadde fått mens, som om han ikke visste det. han forklarte hvordan en menstruerende jente kunne kaste bindene sine på en hygiensisk måte og hvordan hun kunne vaske trusene sine. Jeg sa ingenting om å ha fått blødning allerede, før måneden etter. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #20 Skrevet 14. mars 2015 Jeg liker den ideen. Jeg er opprinnelig svenske, og i Sverige er det faktisk en tradisjon (eller, det var iallefall da jeg var ung) at mor tok datteren ut på restaurant da hun fikk mensen, som en slags "gratulerer, du er kvinne, la oss dra på restaurant sammen som kvinner". En utrolig herlig tradisjon synes jeg Anonymous poster hash: 44de8...a50 Vet ikke hvordan det er nå, men det var iallefall stas den gangen. (Jeg har altfor mange søstre, kusiner og venninner fra mine unge år) Anonymous poster hash: 44de8...a50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå