AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #1 Skrevet 14. mars 2015 Er rødbeter i lake like sunt? Og dere som bruker vanlige rødbeter fra grønnsakshylla, hva brukes de til? Det eneste jeg har prøvd er i salat... Syntes de er gode, hvertfall de på glass, har de i salater og på knekkebrød. Hilsen "grønn" på rødbeter Anonymous poster hash: 9ec33...eb0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #2 Skrevet 14. mars 2015 Koker og gratinerer de og har de som tilbehør til ulike middager. Gjør det sjelden, tar lang tid. Lagde også rødbetkarbonader en gang til et besøk. Godt! Men bruker mest de i lake på brødmat, til eggeretter osv. Anonymous poster hash: 9b269...450
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 Det er nok tilsatt endel sukker i syltelaken til rødbetene på glass (i tillegg til eddiken). Så like sunne som rødbeter man tilbereder selv er de ikke. Anonymous poster hash: 0d97e...de2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 PS: Når det gjelder ferdigkokte vakuumpakkede rødbeter fra grønnsaksavdelingen kan de også brukes til puré og purésuppe. Og i mange sammenhenger til middagssalater, som du skriver, det er feks godt i grønne salater sammen med chèvre, feta eller halloumi, til laks eller varmrøkt makrell, og i grønn salat med rosastekt biff. I de to siste variantene passer det godt med pepperrotrømme på toppen. Anonymous poster hash: 0d97e...de2 1
Pringle Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Jeg har bare prøvd sånne som man skreller, og bare rå i staver. Synes det er veldig godt å knaske på.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 Jeg skulle ønske jeg likte smaken, men det gjør jeg ikke. De smaker jo mugg/jord. Jeg kjøper dem en sjelden gang rå fra grønnsakshyllla for å lage flott rødfarge på juice. Anonymous poster hash: f06fa...82e
Pringle Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Jeg skulle ønske jeg likte smaken, men det gjør jeg ikke. De smaker jo mugg/jord. Jeg kjøper dem en sjelden gang rå fra grønnsakshyllla for å lage flott rødfarge på juice. Anonymous poster hash: f06fa...82e Det er en jordsmak på dem, men jeg synes søtsmaken er mer fremtredende. Se/spør etter gulbeter, de er gule inni og har ikke jordsmaken til rødbetene. Det kan være vanskelig å se forskjell utenpå skallet, men skallet er litt lysere enn på vanlige rødbeter.
Gjest Bifftomat Skrevet 15. mars 2015 #8 Skrevet 15. mars 2015 Jeg skulle ønske jeg likte smaken, men det gjør jeg ikke. De smaker jo mugg/jord. Jeg kjøper dem en sjelden gang rå fra grønnsakshyllla for å lage flott rødfarge på juice. Anonymous poster hash: f06fa...82e Jeg liker faktisk den smaken
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #9 Skrevet 15. mars 2015 Rødbeter trenger mye syre og en del salt for at egensmaken skal balanseres og best komme til sin rett. Anonymous poster hash: 0d97e...de2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #10 Skrevet 16. mars 2015 Jeg bruker bare ferske rødbeter og de baker jeg som regel i ovnen. Skreller de og skjærer de i biter, heller olje over og litt salt og setter de i ovnen på ca. 180 C varmluft i 25 min. Veldig godt som tilbehør til hvit fisk. Anonymous poster hash: 32b66...5a8
Gjest Teora Skrevet 16. mars 2015 #11 Skrevet 16. mars 2015 Ovnsbaker som regel rødbetene som tilbehør til kjøtt/fisk eller som del av ren grønnsaksrett. Enten hele (søk for eksempel på saltbakte rødbeter), eller i biter sammen med f.eks. potet, sellerirot m.m. Rødbetesuppe er også veldig godt, inspirert av bortsj/borsj (russisk rødbetesuppe, ser det skrevet på litt forskjellige måter i oppskrifter). Det tar litt tid å bake hel rødbete i ovn, så pleier å lage litt flere enn jeg spiser den dagen, og bruke de andre kalde i f.eks. salat. Prøv kombinasjonen couscous eller quinoa, spinat, rødbeteterninger, feta og evt. annet grønt, veldig godt alene eller som siderett til makrell eller kylling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå