Gå til innhold

Stiller man lavere krav til menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde en pussig situasjon i på jobb i går.

Jeg er lærer, og på teamet mitt har vi en vikar som er hos oss tre dager i uka. Han har timer i klassen til ei som tar etterutdanning. Helt fra begynnelsen så har han kommet sent og gått tidlig. Han er aldri med på noe som helst av felles møter eller informasjon. Han tar ikke initiativ til å gjøre noe annet enn det som står i boka, men tar gjerne i mot opplegg som vi har klart til våre klasser.

Til slutt sa vi i fra til avdelingsleder at vi synes han bør gjøre en større innsats for klassen, og være mer tilstede generelt. Han får betalt for for- og etterarbeid slik alle lærere gjør. Greit nok, avdelingsleder snakket med vikaren, og nå skal han være mer på jobb. Flott!

Men når hun informerer oss om dette, så presterer hun å si: "jaja, mannfolk vet dere", eller noe i den duren. Akkurat som at vi ikke kunne vente annet. Jeg kjente jeg ble skikkelig irritert, og jeg har ikke klart å legge det fra meg.

Er det virkelig sånn at vi må gå ut fra at menn er noen surrehoder, som vi må passe litt på?



Anonymous poster hash: 5c4d6...0e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cartman

Opplevde en pussig situasjon i på jobb i går.

Jeg er lærer, og på teamet mitt har vi en vikar som er hos oss tre dager i uka. Han har timer i klassen til ei som tar etterutdanning. Helt fra begynnelsen så har han kommet sent og gått tidlig. Han er aldri med på noe som helst av felles møter eller informasjon. Han tar ikke initiativ til å gjøre noe annet enn det som står i boka, men tar gjerne i mot opplegg som vi har klart til våre klasser.

Til slutt sa vi i fra til avdelingsleder at vi synes han bør gjøre en større innsats for klassen, og være mer tilstede generelt. Han får betalt for for- og etterarbeid slik alle lærere gjør. Greit nok, avdelingsleder snakket med vikaren, og nå skal han være mer på jobb. Flott!

Men når hun informerer oss om dette, så presterer hun å si: "jaja, mannfolk vet dere", eller noe i den duren. Akkurat som at vi ikke kunne vente annet. Jeg kjente jeg ble skikkelig irritert, og jeg har ikke klart å legge det fra meg.

Er det virkelig sånn at vi må gå ut fra at menn er noen surrehoder, som vi må passe litt på?

Anonymous poster hash: 5c4d6...0e7

Spørs hva slags vikariat han har. Mange av våre vikarer er ikke med på fellesmøter. De har det ikke i stillingen sin. Han har ansvar for sine timer. Hvis han mener læreboka er god nok, så er det hans valg. Elevene har krav på variert undervisning og det kan du konfrontere han med. Likevel må du huske på at lærere bør støtte hverandre.

Stjeler han opplegg eller tilbyr dere han opplegg? Hvis han stjeler, så må avdelingsleder ordne opp! Har han kontaktlæreransvar? Har skolen klare og tydelige krav til lærerstillingen?

Hva slags vikariat har han? Hvor stor stillingsprosent har han? Hvor mange timer i uken er bunden tid? Ingen kan kreve at han jobber utover stillingsprosenten sin. Ingen vet hvor mye eller lite han arbeider hjemme. uttalelsen til avdelingsleder var flåsete, men av og til ordlegger man seg feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde en pussig situasjon i på jobb i går.

Jeg er lærer, og på teamet mitt har vi en vikar som er hos oss tre dager i uka. Han har timer i klassen til ei som tar etterutdanning. Helt fra begynnelsen så har han kommet sent og gått tidlig. Han er aldri med på noe som helst av felles møter eller informasjon. Han tar ikke initiativ til å gjøre noe annet enn det som står i boka, men tar gjerne i mot opplegg som vi har klart til våre klasser.

Til slutt sa vi i fra til avdelingsleder at vi synes han bør gjøre en større innsats for klassen, og være mer tilstede generelt. Han får betalt for for- og etterarbeid slik alle lærere gjør. Greit nok, avdelingsleder snakket med vikaren, og nå skal han være mer på jobb. Flott!

Men når hun informerer oss om dette, så presterer hun å si: "jaja, mannfolk vet dere", eller noe i den duren. Akkurat som at vi ikke kunne vente annet. Jeg kjente jeg ble skikkelig irritert, og jeg har ikke klart å legge det fra meg.

Er det virkelig sånn at vi må gå ut fra at menn er noen surrehoder, som vi må passe litt på?

Anonymous poster hash: 5c4d6...0e7

Ja i kvinnedominerte yrker tror jeg det det er ganske vanlig.

Anonymous poster hash: 904f5...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva slags vikariat han har. Mange av våre vikarer er ikke med på fellesmøter. De har det ikke i stillingen sin. Han har ansvar for sine timer. Hvis han mener læreboka er god nok, så er det hans valg. Elevene har krav på variert undervisning og det kan du konfrontere han med. Likevel må du huske på at lærere bør støtte hverandre.

Stjeler han opplegg eller tilbyr dere han opplegg? Hvis han stjeler, så må avdelingsleder ordne opp! Har han kontaktlæreransvar? Har skolen klare og tydelige krav til lærerstillingen?

Hva slags vikariat har han? Hvor stor stillingsprosent har han? Hvor mange timer i uken er bunden tid? Ingen kan kreve at han jobber utover stillingsprosenten sin. Ingen vet hvor mye eller lite han arbeider hjemme. uttalelsen til avdelingsleder var flåsete, men av og til ordlegger man seg fei

TS her.

Jeg har ikke tenkt å konfrontere han med noe som helst. Det er ikke sånn at vi er ute etter han på noen måte. Vi har registrert at han er lite tilstede, og virker uforberedt. Han stjeler ikke opplegg fra oss, vi har en ganske god delingskultur på teamet, det gjelder også vikarer. Kanskje spesielt vikarer, da de ofte kan være urutinerte. Vi ser at klassen til hun som tar etterutdanning sakker litt etter på grunn av vikaren, derfor har vi sagt i fra til avdelingslederen. Hun var tydeligvis enig med oss.

Ja, man ordlegger seg feil noen ganger, men akkurat denne kommentaren satte seg i meg som et ekko, og det forteller meg at dette handler mer om en holdning som jeg har registrert før, enn om feil ordvalg,

Til sammenligning så hadde vi en annen vikar i den samme jobben før jul. Hun(for meg har det ingen relevans) var heller ikke så mye tilstede utover undervisningstiden. Men hun kom alltid forberedt, tok ansvar, og regnet aldri med at hun skulle få noe gratis.

Anonymous poster hash: 5c4d6...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

TS her.

Jeg har ikke tenkt å konfrontere han med noe som helst. Det er ikke sånn at vi er ute etter han på noen måte. Vi har registrert at han er lite tilstede, og virker uforberedt. Han stjeler ikke opplegg fra oss, vi har en ganske god delingskultur på teamet, det gjelder også vikarer. Kanskje spesielt vikarer, da de ofte kan være urutinerte. Vi ser at klassen til hun som tar etterutdanning sakker litt etter på grunn av vikaren, derfor har vi sagt i fra til avdelingslederen. Hun var tydeligvis enig med oss.

Ja, man ordlegger seg feil noen ganger, men akkurat denne kommentaren satte seg i meg som et ekko, og det forteller meg at dette handler mer om en holdning som jeg har registrert før, enn om feil ordvalg,

Til sammenligning så hadde vi en annen vikar i den samme jobben før jul. Hun(for meg har det ingen relevans) var heller ikke så mye tilstede utover undervisningstiden. Men hun kom alltid forberedt, tok ansvar, og regnet aldri med at hun skulle få noe gratis.

Anonymous poster hash: 5c4d6...0e7

Du må først vite hvordan arbeidsavtalen hans er. Han har vell en kontrakt som var frem til sommeren. I den kontrakten har han sannsynligvis en stillingsprosent og bunden tid. Han behøver ikke å være på skolen utover bunden tid, men han skal arbeide hjemme (for- og etterarbeid).

Vikaren har ansvar for sine timer. Han skal møte presist og forberedt. Det er grenser for hvor mye dere kan blande dere inn i hans undervisning, da det trossalt er hans business. Jeg ville fokusert på min undervisning og mitt kontaktlæreransvar. Det er en full uke for meg. Hvis du skal gjøre jobben for andre mennesker, så blir du utbrent.

Ledelsen har ansvar for oppfølging av vikarer. De skal fortelle han om hvordan skolen fungerer og hans plikter. Dere har varslet. Det er bra!

Personlig ville jeg vært mer direkte og ærlig. Jeg sier i fra til vedkommende, hvis jeg har et problem. Gangsnakk og lange omveier, fører bare til mistillit og problemer. De fleste mennesker forstår problemet, da de faktisk har tenkt en del på det.

Endret av Cartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oleoh

Folk burde i så fall slutte å stille lavere krav til menn når det kommer til arbeid og i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, menn stilles selvsagt høyere krav til på alle måter.

Det er derfor kvinner har haugevis av kvoterings- og støtteordninger som menn ikke har.



Anonymous poster hash: a7a27...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...