Gå til innhold

Festdrakt fra sparkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk de er veldig fine, og kjøpte meg en slik for et par år siden.
Men så leste jeg at mange baksnakket disse billige draktene.
Og selv om jeg følte meg veldig fin når jeg tok den på, følte jeg meg ikke vel når jeg brukte den på 17 mai, fordi jeg hadde følelsen av at andre så på meg og tenkte sitt.

Hvorfor er det slik?

Disse draktene er ikke så veldig forskjellig fra en bunad, og det er ikke alle som har råd til en dyr drakt.

Jeg har ikke min lenger, men jeg synes de er flotte når jeg ser de på andre.
Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 87ee6...78c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og selv om jeg følte meg veldig fin når jeg tok den på, følte jeg meg ikke vel når jeg brukte den på 17 mai, fordi jeg hadde følelsen av at andre så på meg og tenkte sitt.

Hvorfor er det slik?

Disse draktene er ikke så veldig forskjellig fra en bunad, og det er ikke alle som har råd til en dyr drakt.

Hva tenker dere?

Jeg har den selv og bærer den stolt! Venninnene mine misunner meg, for jeg har bunad. De ser ikke forskjellen, enda jeg har forklart dem at det kun er festdrakt. Men jeg har ikke fortalt dem hvor jeg har kjøpt den og ikke vil jeg heller. Da kommer de til å kjøpe helt likedan.

Jeg er uansett meget fornøyd med min :)

Anonymous poster hash: c2848...087

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Synes de er fine, og hadde nok kjøpt en slik selv hvis ikke jeg fikk bunad til konfiramsjonen min. Den var forøvrig ikke bunad da, da het den løkendrakt, men den er visstnok bunad nå. Det viktigste er jo at man føler seg vel.

Skrevet

Måtte google for å se hvordan de ser ut. Syntes den var fin, jeg, og kunne gjerne hatt en selv hadde det ikke vært for at jeg alt har en bunad.

AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig så ligner de ikke på en bunad i det hele tatt. Det er ei slags festdrakt, men absolutt ikke en bunad.

Døtrene mine har hatt sånn Sparkjøp festdrakt. Nå er den eldste konfirmert og fikk bunad i gave, men den minste har fortsatt festdrakt fra Sparkjøp.

Personlig så ville jeg ikke gått i ei sånn drakt som voksen.

Stoffet er billig, sømmene er billig, og den ser ikke bra ut på noen andre enn barn.

Anonymous poster hash: 4d2b5...52a
  • Liker 6
Skrevet

jeg syns den er veldig fin å har den selv :) jeg føler meg fin i den å får mange fine kommenarer på den så jeg bruker den med stolthet :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å være ærlig så ligner de ikke på en bunad i det hele tatt. Det er ei slags festdrakt, men absolutt ikke en bunad.

Døtrene mine har hatt sånn Sparkjøp festdrakt. Nå er den eldste konfirmert og fikk bunad i gave, men den minste har fortsatt festdrakt fra Sparkjøp.

Personlig så ville jeg ikke gått i ei sånn drakt som voksen.

Stoffet er billig, sømmene er billig, og den ser ikke bra ut på noen andre enn barn.

Anonymous poster hash: 4d2b5...52a

Jeg vet det er en del som er veldig hårsåre på dette med etterligninger til bunad.

Poenget er vel neppe at de skal ligne på en bunad. Det florerer av festdrakter der ute, og det er ikke mange som har noe negativt å si om dem. Mange av dem er også veldig flotte.

Men jeg synes de fra sparkjøp har fått ufortjent mye negativ kritikk fra bunadpolititest. Noe jeg tror kommer av at de ligner for mye på bunad, men koster en brøkdel.

Jeg er nok ikke i stand til å bedømme dette med søm, for meg ser de helt fine ut.

Når det er sagt, så er de ikke bunader, men festdrakter og det må da være ok. Og jeg synes de er flotte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er en del som er veldig hårsåre på dette med etterligninger til bunad.

Poenget er vel neppe at de skal ligne på en bunad. Det florerer av festdrakter der ute, og det er ikke mange som har noe negativt å si om dem. Mange av dem er også veldig flotte.

Men jeg synes de fra sparkjøp har fått ufortjent mye negativ kritikk fra bunadpolititest. Noe jeg tror kommer av at de ligner for mye på bunad, men koster en brøkdel.

Jeg er nok ikke i stand til å bedømme dette med søm, for meg ser de helt fine ut.

Når det er sagt, så er de ikke bunader, men festdrakter og det må da være ok. Og jeg synes de er flotte.

Enig i at festdrakten får mye ufortjent kritikk. Den er fin, og hittil har ingen av mine venner, ikke engang gamle tanter kunne se om festdrakten min var "fake".

Bunadpolitiet får mene hva dem vil :)

• Liker 3
Skrevet

Beklager, men billigfestdrakter a la Sparkjøp på voksne synes jeg bare ser nettopp billige ut, med dårlige passform, billig stoff og dårlig søm. Dyre festdrakter i kvalitetsstoff og som er sydd etter mål til den som skal ha den kan være fine, men begynner prisen å nærme seg bunadspris ville jeg helt klart valgt bunad.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett mange fine festdrakter, men sparkjøpdrakten er ikke blant dem.

Anonymous poster hash: e52bc...19b
  • Liker 3
Gjest Tigress
Skrevet

Eg er veldig for alle typer festdraktar, til dømes er festdraktene i Oslo veldig fine. Nett Sparkjøp-drakta derimot...ser veldig simpel ut. Altså, på fråstand er det nok heilt greitt, men eg har handsama ein del slike (nokre små slektningar som har dei, og eg har stroke dei opp eit par gonger), og då ser ein at det er veldig simple material, og ganske simpel saum. Det kan godt vere at vaksenversjonane er i betre kvalitet, altså, men no har eg liksom fått assosiasjonar til noko billig, og det sit, så eg synest diverre ikkje dei draktene er så fine lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Eg er veldig for alle typer festdraktar, til dømes er festdraktene i Oslo veldig fine. Nett Sparkjøp-drakta derimot...ser veldig simpel ut. Altså, på fråstand er det nok heilt greitt, men eg har handsama ein del slike (nokre små slektningar som har dei, og eg har stroke dei opp eit par gonger), og då ser ein at det er veldig simple material, og ganske simpel saum. Det kan godt vere at vaksenversjonane er i betre kvalitet, altså, men no har eg liksom fått assosiasjonar til noko billig, og det sit, så eg synest diverre ikkje dei draktene er så fine lenger.

Hvorfor er noen som er billig absolutt noe negativt?

Anonymous poster hash: b7596...c1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi høy kvalitet er en god egenskap ved et plagg, mens lav kvalitet er en dårlig egenskap, og det ganske ofte er en sammenheng mellom pris og kvalitet, er billig ofte negativt.

Jeg tror Tigress nevnte det i en annen tråd og jeg er helt enig - mange ser ikke forskjell på kvalitet i stoff og søm, og for dem er det vel det samme om man har silkeliv eller polyesterliv eller om stakken er håndbrodert eller maskinbrodert.

Jeg prøver selv å ikke bruke ordet "billig" når jeg snakker om dårlig kvalitet, mest fordi ganske mye kostbart tøy er av dårlig kvalitet også, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra å tenke "billig" når jeg ser plagg med skjeve sømmer eller lav stoffkvalitet.

Anonymous poster hash: 88e9c...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at festdrakten får mye ufortjent kritikk. Den er fin, og hittil har ingen av mine venner, ikke engang gamle tanter kunne se om festdrakten min var "fake".

Bunadpolitiet får mene hva dem vil :)

Hvem av dem har du?

Jeg liker både den blå som er nå, og den forrige modellen som var rød. Men synes kanskje den røde er finest :-)

Gjest Tigress
Skrevet

Av di billig ofte er synonymt med dårleg kvalitet, og det synest i alle fall eg er negativt.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk festdrakten din hvis du liker den TS. Hva andre mener skal du ikke bry deg med!

Anonymous poster hash: 78e77...51e
Skrevet

Hjelpes for et snobberi rundt bunader! Jeg har ikke bunad, og kunne aldri i verden tenkt meg det heller.

Hvis TS vil ha en festdrakt fremfor å bruke flere titalls tusenlapper på bunad så skal vel ikke andre bry seg med det og snakke negativt vel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik?

Hva tenker dere?

Uff, synes det var skikkelig leit at du følte det sånn plutselig når du følte deg så fin i den. Mange jeg kjenner har festdrakt fra sparkjøp og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre har på seg på 17mai. Ha på deg det du føles vel i! :) Jeg vil tro de som baksnakker hadde gjort det uansett, for et eller annet.

Anonymous poster hash: 8535e...de6

AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dem har du?Jeg liker både den blå som er nå, og den forrige modellen som var rød. Men synes kanskje den røde er finest :-) Anonymous poster hash: 87ee6...78c

Jeg har en blå.

Det skal sies at da jeg prøvde festdrakten i butikken, så kom det en gjeng med gamle damer som så den på meg og var overrasket over hvor fin den var på. Det endte med at de kjøpte hver sin de og. Og de hadde allerede bunad :)

Jeg også to andre bunader (ekte) som jeg har arvet, men de er for store og jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe med det. Og så lenge jeg er fornøyd med festdrakten, så er det ingen hast. Jeg bruker det jo bare en gang i året :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de passer best til barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...