Gå til innhold

"mobiltelefonskikk"

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus
Skrevet

Når kinoen begynner ber de folk slå av telefonen. De sier ikke noe om at "om det er jobben som ringer kan dere ha den på ett ring eller lydløs, og gå ut mens dere prater."

Nei, kanskje de burde be folk med syke venner, foreldre eller viktige jobber om å snu i døra og holde seg hjemme hvis de ikke kan slå av telefonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...Lydløs er bedre enn normal ringing (selvfølgleig), men jeg synes det er irriterende med folk som tar telefonen og går inn og ut også, jeg.

Kinosalen er ofte stor, og de fleste begynner jo å prate med en gang. Et minstekrav burde jo ihvertfall være at man var hensynsfull nok til å be om sete ytterst på en rad. "Unnskyld knuff, knuff, unnskyld, knuff, knuff", folk må reise seg opp for at andre skal gå forbi osv. Og så det samme inn igjen etterpå.

Når kinoen begynner ber de folk slå av telefonen. De sier ikke noe om at "om det er jobben som ringer kan dere ha den på ett ring eller lydløs, og gå ut mens dere prater."

Og dette er grunnen til at jeg ikke går på kino, jeg får panikkanfall (helt ærlig!) av tanken på om jeg blir dårlig eller må ut og dermed forstyrre "alle andre" med å måtte gå forbi... til og fra....

Så pga irritasjoner som dette, så er det årevis siden jeg sist klarte å gå på kino.... :-?

Men ER det nå så uendelig irriterende om man må reise seg å slippe folk forbi en eller to ganger? Uansett hva som er årsaken?

For hvis det ER så irriterende, så skal jeg jaggu fortsette å la være å gå på kino... :-(

uthevet det jeg tenker på...

Gjest TomKrus
Skrevet

For hvis det ER så irriterende, så skal jeg jaggu fortsette å la være å gå på kino... :-(

Jeg mistenker et mindretall å irritere seg over det, så kanskje det er de som bør holde seg hjemme. Selv opplever jeg sjelden slikt forstyrrende på kinoen.

Skrevet

Sorry, jeg synes også det er irriterende med mobil på kino.. Jeg er veldig glad for at det ikke er lov på kinoen her.

Skrevet
Men ER det nå så uendelig irriterende om man må reise seg å slippe folk forbi en eller to ganger? Uansett hva som er årsaken?

For hvis det ER så irriterende, så skal jeg jaggu fortsette å la være å gå på kino...

Ikke uendelig irriterende. De fleste som går ut har jo en god grunn, eks do, syk osv. Mange med mobiltelefon har det ikke (det hører jeg jo på samtalen når de begynner å prate "halla, er på kino nå og ser Ringenes herre. Dritbra film" osv...)

Synes du skal gå på kino, jeg Aline. Man kan jo velge plass selv, så det er jo bare å be om en ytterst. Og da er det ihvertfall ikke noe problem om man går ut. Og blir man syk, så blir man syk; uansett hvor man sitter. Ikke noe man kan gjøre noe med.

Skrevet

Ikke uendelig irriterende. De fleste som går ut har jo en god grunn, eks do, syk osv. Mange med mobiltelefon har det ikke (det hører jeg jo på samtalen når de begynner å prate "halla, er på kino nå og ser Ringenes herre. Dritbra film" osv...)

Synes du skal gå på kino, jeg Aline. Man kan jo velge plass selv, så det er jo bare å be om en ytterst. Og da er det ihvertfall ikke noe problem om man går ut. Og blir man syk, så blir man syk; uansett hvor man sitter. Ikke noe man kan gjøre noe med.

men de som sitter bortest på rekka, veit jo ikke om jeg må gå fordi jeg må ut å ta en telefon eller om det er fordi jeg må på do eller er dårlig... (så lenge man ikek skravler før man kommer ut, og det er jo ikke alle som gjør det)

og det ER faktisk ikke alle som synes det er morro å sitte nederst, ytterst på kino for at man skal komme seg fort ut om det er nødvendig (uavhengig av grunn), så det er ikke så morro å be folk på kino når du må be dem sitte på de dårligste setene....

(det er helt klart grønska med sin tilgjengelighet på mobil og meg med min panikkangst som burde gå på kino, så kan vi sitte nederst ytterst sammen!!!) :ler:

Skrevet

men de som sitter bortest på rekka, veit jo ikke om jeg må gå fordi jeg må ut å ta en telefon eller om det er fordi jeg må på do eller er dårlig... (så lenge man ikek skravler før man kommer ut, og det er jo ikke alle som gjør det)

og det ER faktisk ikke alle som synes det er morro å sitte nederst, ytterst på kino for at man skal komme seg fort ut om det er nødvendig (uavhengig av grunn), så det er ikke så morro å be folk på kino når du må be dem sitte på de dårligste setene....

Nei, de vet ikke hvorfor du går ut, men det gjør vel ingenting. DU vet hvorfor. Det står ingen steder at det er forbudt å forlate salen. Det som er forbudt er å bråke med telefon og prate i denne. Og det gjør jo isåfall ikke du, ei heller de som går på do eller av andre grunner går ut.

Man må jo ikke sitte nederst selv om man sitter ytterst på en rad, da. Og om du synes det er så utrolig ille å sitte ytterst, så kan du jo uansett sette deg der du vil. (Tenkte bare det var praktisk å sitte lett tilgjengleig for å gå ut om man var redd for å bli syk,jeg)

Skrevet

Nei, de vet ikke hvorfor du går ut, men det gjør vel ingenting. DU vet hvorfor. Det står ingen steder at det er forbudt å forlate salen. Det som er forbudt er å bråke med telefon og prate i denne. Og det gjør jo isåfall ikke du, ei heller de som går på do eller av andre grunner går ut.

Man må jo ikke sitte nederst selv om man sitter ytterst på en rad, da. Og om du synes det er så utrolig ille å sitte ytterst, så kan du jo uansett sette deg der du vil. (Tenkte bare det var praktisk å sitte lett tilgjengleig for å gå ut om man var redd for å bli syk,jeg)

jada, man kan egentlig sitte hvor man vil, og må man gå så må man gå, uansett grunn.

Det var egentlig ikke meningen å rote inn mine problemer her heller, det bare satte så tydelig frem hvorfor jeg dannet angsten min for nettopp det, den tanken på å "irritere/plage" andre med å løpe ut og inn.

Skrevet

Det er vel ikke forbudt å bruke mobiltelefon på kino vel?

Jeg er forøvrig enig i at det er irriterende når folk snakker i tlf på kino, de kan ta den med seg ut hvis det er så viktig.

Skrevet

Jeg mener helt bestemt at det er en uting at folk har med seg mobiltelefoner over alt. Det er ikke alltid at det holder å skru av lyden heller. Jeg har vært på konserter og også opplevd i begravelser at lydanlegget i salen har reagert når en lydløs mobil får innkommende melding.

Likevel er noe av det jeg liker aller minst med mobiltelefonbruk er når folk innlemmer meg i hele deres privatliv. Når noen sitter og snakker en halvtime høylydt på bussen om hva de skal ha til middag og hvem som skal kjøre ungene på trening, og diskuterer dagens hendelser på jobben, synes jeg det er ubehagelig.

En gang jeg satt på bussen satt dama bak meg og snakket om en av mine kollegaer i mobilen. Jeg kjente ikke dama, og det hun sa var ikke på noen måter ille, men jeg synes likevel det var ganske beklemt.

Har vi kommet så langt nå at vi ikke kan være utilgjengelige noen timer?

Skjermen

Skrevet

Jeg har inntrykk av at folk flest er livredde for å gå glipp av noe, og derfor har telefonen tilgjengelig døgnet rundt til alle andres ergelse.

Jeg misliker når telefoner ringer i hytt og pine. Når jeg sitter i ett fly eller er innom sykehus så er faktisk den stillheten fra mobiltelefoner noe jeg setter stor pris på.

Selv har jeg lyden på telefonen nesten aldri på, fordi jeg er så drittlei ringelyder. "Møte/diskre" er favorittprofilen min.

Da jeg var på kino igår og jeg skulle slå av telefonen oppdaget jeg at det ikke fantes dekning i kinosalen. Er det slik vi vil ha det? At kinoer, restauranter, uteplasser, skoler osv. bygger vegger som hindrer mobildekning å nå frem til mobilen fordi vi ikke klarer å sette grenser selv?

Det er vel ikke forbudt å bruke mobiltelefon på kino vel?

Her i Kristiansand får man beskjed om å slå av telefonen før filmen begynner. Innbiller meg også at det henger ett skilt med bilde av en mobiltelefon på og en strek over.

Skrevet

Ja her i Trondheim får vi også beskjed om, eller påminnelse om å slå av mobiltelefonen. Men det er ikke forbudt, kun en oppfordring.

Gjest LoisLane
Skrevet

Ahhh. Har ikke mobil, jeg. Tror jeg er den siste, men jeg forstyrrer ingen hverken på kino eller på buss, jobb, whatever.

Skrevet
En gang jeg satt på bussen satt dama bak meg og snakket om en av mine kollegaer i mobilen. Jeg kjente ikke dama' date=' og det hun sa var ikke på noen måter ille, men jeg synes likevel det var ganske beklemt.[/quote']

Jeg satt ved siden av en viktigper på flytoget en gang, han ringte til en annen og begynte å diskutere en personalsak, om en de burde si opp, med navn og alt! Tenkte at jeg skulle si til han at det er en venn av meg du snakka om nå - men han prata enda da jeg gikk av toget så jeg fikk ikke sagt det.

En venninne av meg pleide å ha bakvakt (sykehuset), da skulle ho være tilgjengelig på mobil. Vi var likevel på kino et par ganger, satt ytterst på rekka med vakt-mobilen på lydløst i fanget i tilfelle oppkall (lyser jo når det ringer).

Skrevet

Om man absolutt må være tilgjengelig på mobil og må ta denne om telefonen ringer midt under kinoen, så syns jeg man kan la vær å gå på kino mens man har vakt, eller iallefall sørge for å sitte ytterst på raden.

Både mobiltelefoner som kimer fordi man enten har glemt å skru den av eller ikke gidder, eller de som må ut og ta jobbsamtaler, er et forstyrrende element i en kinosal hvor da samtlige på raden må reise seg om du da ikke sitter ytterst.

Disse vil da igjen skygge for de på raden bak, og slik skaper man unødvendig irritasjon.

Selv unngår jeg å ringe på steder jeg vet det kan være forstyrrende for andre, på buss, tog o.l, og ringer noen til meg gjør jeg samtalen kortest mulig.

Gjest Bunnygirl
Skrevet

Det verste er når det er noen som har glem å skru av mobilen i begavelser! Lite respekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...