Gå til innhold

"mobiltelefonskikk"


Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns det er en uting med folk som prater i mobilen overalt.

En påslått mobil som ikke står på lydløs har ingenting på en kino å gjøre.

Når jeg kjører kollektivt, foretrekker jeg å slippe å høre hva personen 5 seter bak meg har gjort i helgen fordi enkelte prater så høyt at man ikke kan unngå å høre det uansett hvor hardt man prøver.

Og når man endelig er ferdig med å skravle med førstemann, så kimer gjerne udyret igjen noen minutter senere.

Jeg prater helst ikke i mobilen så alle andre må høre på enten de vil eller ikke.

Både fordi mine samtaler er private, og ikke for gud og hvermann, og fordi at andre neppe har interesse av å høre min del av samtalen.

SMS tar jeg gjerne imot- og svarer på, men jeg skrur av lyden så andre slipper å høre hver gang det tikker inn meldinger.

Altfor mange tenker ikke på at mobilbruken er en kilde til stor irritasjon.

Å ta hensyn til andre er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk, og opplever stadig vekk at kunden som står først i køen får en tlf som h*n svarer på. Av og til snakker de til og med en stund. Dette mens de andre kundene venter.

Makan til frekkhet! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man er altfor tilgjengelig. Uansett hvor man er har man med seg tlf. Syns det er en uting jeg! Hvordan klarte vi oss egentlig før?

Joda det er praktisk med mobil, men til en viss grense vel?

Skjønner de som av praktiske årsaker MÅ være tilgjengelig. Slik som hvis man har standby på jobb etc!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg er nok en av de dere avskyr så veldig. Jeg snakker aldri i tlf på møter, kino, restaurant o.l. Men jeg sitter nesten bestandig og jabber i tlf på bussen, er jo død kjedelig å sitte der, og når jeg er ute og shopper snakker jeg i tlf hele tiden. Det er vel ikke verre enn om jeg hadde snakket med en venn jeg hadde gått sammen med vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe jeg er nok en av de dere avskyr så veldig. Jeg snakker aldri i tlf på møter' date=' kino, restaurant o.l. Men jeg sitter nesten bestandig og jabber i tlf på bussen, er jo død kjedelig å sitte der, og når jeg er ute og shopper snakker jeg i tlf hele tiden. Det er vel ikke verre enn om jeg hadde snakket med en venn jeg hadde gått sammen med vel?[/quote']

Jo. For svært mange legger ut om private ting, mye høyere enn de ellers ville gjort. Det virker som om de tror de sitter i en privat boble. Jeg ER faktisk ikke interessert i å høre høyt om hvor drita naboen på bussen var, eller hvor mange hun lå med eller hva slags partydop hun brukte. Alt dette har jeg opplevd. DSet er lettere å koble ut en tosidig samtale mellom to på bussen, enn en ensidig med høy stemme. Jeg syns faktisk det er ganske så frekt å sitte mange timer på tog å prate i vei i hytt og pine, mens andre prøver å lse en bok eller slappe av.

Og Greensky: har du en jobb der du må være tilgjengleig hele tiden, synes jeg dy bør holde deg unna kino hvis du må ta telefonen øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste jeg veit er når folk jeg står og snakker med avbryter meg fordi mobilen dems ringer !

Nå kan vel ikke de noe for at telefonen ringer!? Skal de slå av mobilen sin så fort de slår av en prat med noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vel ikke de noe for at telefonen ringer!? Skal de slå av mobilen sin så fort de slår av en prat med noen?

Jeg vet ikke om du noen gang har sittet på cafe en times tid med en venn/venninde, som kanskej tilsammen prater 20-30 min på tlf med andre VENNER (ikke jobb)?

JA, det går ann å skru av, evt lyden på telefonen. Det går også ann å si at man skal ringe noen tilbake.

Det samme gjelder sms. Man MÅ faktisk ikke svare på kjede-sms umiddelbart, når man sitter og prater med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

JA, det går ann å skru av, evt lyden på telefonen. Det går også ann å si at man skal ringe noen tilbake.

Det samme gjelder sms. Man MÅ faktisk ikke svare på kjede-sms umiddelbart, når man sitter og prater med andre.

Det er vel en prioriteringssak om hva/hvem som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Og Greensky: har du en jobb der du må være tilgjengleig hele tiden, synes jeg dy bør holde deg unna kino hvis du må ta telefonen øyeblikkelig.

Det synes ikke jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke har som jobb å være tilgjengelig 24 timer i døgnet, så er det en uting å ha på lyd på mobilen på kino, restauranter og i kirken!

Jeg synes også det er en uting å sette seg i en samtale på telefon når man er på kafe med andre som da blir sittende der å titte i lufta i ett kvarter... :roll:

møter skrur man av telefonen i, dersom man ikke har syke/døende personer i nærmeste familie som man er redd man skal bli kontaktet vedrørende.

Selv liker jeg ikke å prate i telefonen på bussen og pleier alltid å svare men be om at vi kan prates litt senere når jeg er hjemme igjen. Men om andre prater i mobilen på bussen, gjøre meg i grunnen ikke noe.

Det som GJØR meg noe, er når jeg bevisst setter meg på STILLEVOGN på toget og opptil flere voksne mennesker i vogna ikke har fattet at mobiltelefoner skal være lydløse og ikke svares dersom de velger å sette seg i en stillevogn!!! :evil: man prater stort sett annerledes i mobil, og det ER irriterende dersom man skal lese eller slappe av!

jeg trives eller med å være tilgjengelig hele tiden, fordi jeg har ett såpass aktivt liv at dersom folk skal få tak i meg kun når jeg "har tid", så ville det vært sjeldent folk fikk tak i meg!! og slik har jeg flere venner som er også, så for at alt skal gå opp, så er det veldig forenklende å ha mobil.

at man klarte seg før er liksom litt annerledes, vi klarte oss før tV også, allikevel så velger mange å se TV mer en nødvendig. Vi klarte oss før kjøleskapet også, og før bilene, og før pastaen, men vi velger allikevel å benytte oss av alt dette i større grad en nødvendig, fordi det er slik vi legger opp livsstilen vår siden vi faktisk HAR det tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en prioriteringssak om hva/hvem som er viktigst.

Selvfølgelig.

Og som mange her sier: de føler seg oversett og lite prioritert om den de er sammen med til stadighet prioriterer dem vekk fremfor en annen på telefon.

Men det er ikke alltid sikkert at det er ment slik fra den som tar telefonen. Derfor kan det jo være greit å være obs på før man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å tyvlytte til andres mobiltelefonsamtaler og blir ikke plaget av at det ringer.

Bortsett fra når jeg skal reise langt med toget. Det er så utrolig irriterende. Det ringer overalt og til alle tider. Hvis jeg sovner på toget så våkner jeg hver gang det ringer og det er ofte :-)

Her hvor jeg bor er det ikke lov å ha mobilen på, inne på kinoen og det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd at jeg har fått en samtale på kino da, men uansett så har jeg alltid tlf på et ring for å forstyrre minst mulig, jeg hadde svart på tlf og deretter gått ut. Hadde ikke hatt en samtale i kinosalen, seff.

Dette synes jeg forstyrrer ganske mye i en film. Forøvrig er det umulig for andre å vite hvem som er på livsvikitg stand-by jobb og hvem som ikke er det. Forstyrrer uansett like mye.

Hvilket er grunnen til at det ikke er lov til å ha på mobilen på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest GreenSky

Vibrator? :ler: Nei det har jeg ikke. :Hehe: Men jeg kan sette tlf på vibrerende, hvis det var det du lurte på! Jeg må svare med en gang hvis det er jobben. Men da sier jeg jo "et øyeblikk" og går ut, seff. Ellers svarer jeg ikke hvis det er privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hvilket er grunnen til at det ikke er lov til å ha på mobilen på kino.

Ser ikke noe problemer med det så lenge den er på lydløs, og at folk tar med telefonen ut. For de fleste tipper jeg det er noe viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ok, da på kino ville jeg hatt tlf på lydløs, uttrykte meg litt dårlig der. Ellers har jeg den på "et ring" fordi jeg vet hvor irriterende det kan være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problemer med det så lenge den er på lydløs, og at folk tar med telefonen ut. For de fleste tipper jeg det er noe viktig.

Lydløs er bedre enn normal ringing (selvfølgleig), men jeg synes det er irriterende med folk som tar telefonen og går inn og ut også, jeg.

Kinosalen er ofte stor, og de fleste begynner jo å prate med en gang. Et minstekrav burde jo ihvertfall være at man var hensynsfull nok til å be om sete ytterst på en rad. "Unnskyld knuff, knuff, unnskyld, knuff, knuff", folk må reise seg opp for at andre skal gå forbi osv. Og så det samme inn igjen etterpå.

Når kinoen begynner ber de folk slå av telefonen. De sier ikke noe om at "om det er jobben som ringer kan dere ha den på ett ring eller lydløs, og gå ut mens dere prater."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...