Gjest Stinky Skrevet 15. mars 2015 #61 Skrevet 15. mars 2015 Jeg driter i om dere vasker dere med såpe, vann eller amoniakk. Whatever floats your boat. Men når noen reagerer på intimspåpe og spør om råd skjønner jeg ikke hvorfor det skal være arrogant å informere om at hun bruker et produkt hun strengt tatt ikke trenger. Eller at vond lukt kan tyde på at noe er galt. http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article742493.ecehttp://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article912312.ece "Og føler du deg skitten nedentil, skal du vite at du faktisk forebygger enklest mulig sopp og generell ubalanse i underlivet ved å unngå overdreven renslighet.- Unngå å vaske deg for ofte, bruke for mye såpe, bruke syntetiske truser, truseinnlegg og lignende som gjør at miljøet i underlivet blir tett, sier Lyng." For ikke å snakke om: "Haug forteller samtidig at du kan finne kremer,gel og såpe spesielt tilpasset de kvinnene som likevel ønsker å barbere seg nedentil. Men såpen må være tilpasset pH-verdien i underlivet slik at det ikke skapes ubalanse. - En del produkter kan brukes forebyggende, for eksempel intimsåper og intimkremer. Produkter for intimbarbering kan forebygge utslett og irritasjoner. Etter antibiotikakurer kan man få ubalanse i underlivet, og det kan være gunstig å tilføre melkesyrebakterier, som finnes både i gelform og som vaginalkapsler, til skjeden under kuren for å forebygge slike plager. Det finnes også formuleringer med andre innholdsstoffer enn melkesyre som er gunstige for å opprettholde balanse i underlivet, sier Haugen." 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2015 #62 Skrevet 15. mars 2015 Vel, jeg har vesentlig mindre plager i underlivet når jeg bruker bare vann, og det selv om jeg sliter med mye utflod. Man må bare være nøye på å rense godt. Faktisk merker jeg at odørene blir mer normale og mildere da. Man skal faktisk ha en mild naturlig odør der nede, helt naturlig. Må også huske på at mat etc. kan påvirke miljøet der nede. Folk må velge å gjøre som de vil, men man blir så absolutt ren nok med vann hvis man er nøye. Anonymous poster hash: 7edce...155 3
sukkerspinnn Skrevet 15. mars 2015 #63 Skrevet 15. mars 2015 Du har aldri skrevet til kun ts. Du har henvist deg til alle verdens kvinner, og fortalt at INGEN trenger intimsåpe. Og du griper tak i halmstrå i den linken din. Overdrevet renslig er IKKE å vaske med intimsåpe feks annenhver dag. Og igjen, vann har høyere pH enn intimsåpe. HVORFOR er det da verre å vaske på utsiden av kroppen med en såpe som er mildere enn vann? Spesielt hvis man velger en såpefri? Selvfølgelig holder man seg unna skjeden, noe annet er ikke blitt sagt heller. Men ytre kjønnslepper er som resten av kroppen, med svettekjertler og hele pakka. Hvorfor skal det da ikke behandles som en del av kroppen?http://www.kk.no/livsstil/svetter-du-mye-rundt-underlivet-og-lysken-27570 http://www.dinside.no/800961/disse-beskytter-deg-ikke "Men når pH-verdien i intimsåper varierer så mye som dette, kan pH virkelig være viktig? Nei, mener hudlege Anne Lise Helgesen ved Hudavdelingen på Rikshospitalet. - Surhetsgraden i underlivet regulerer seg innenfra. Det du påfører huden utenfra har kortvarig effekt, og pH-verdien i underlivet vil raskt gå tilbake til det den var etter bruk av såpe." Om jeg har oppfattet deg rett, mener du det er helt unødvendig å vaske vulva med intimsåpe eller såpe. Men jeg bryr meg egentlig ikke om hva dine forestillinger er. Skyll i vei med vann, du. Jeg liker selv å føle meg ren. Har verken mye utflod eller lukter. Men så vasker jeg meg også, da.Anonymous poster hash: 45479...c9f Hvor har jeg skrevet at man ikke kan vaske seg utvendig? Intimsåpe kan tydeligvis være greit for å skylle bort hårfjerningsprodukter, men det er også den eneste funksjonen det har. Det står jo at man burde unngå hårfjerningsprodukter med såpe osv. der nede, men hvis man er dum nok til å likevel bruke det, kan intimsåpe være greit. Jeg trodde virkelig dette var allmennkunnskap? Har noen en link til en fagperson som anbefaler å bruke intimsåpe, som IKKE er kjøpt og betalt? 1
Gjest Stinky Skrevet 15. mars 2015 #64 Skrevet 15. mars 2015 http://www.dinside.no/800961/disse-beskytter-deg-ikke "Men når pH-verdien i intimsåper varierer så mye som dette, kan pH virkelig være viktig? Nei, mener hudlege Anne Lise Helgesen ved Hudavdelingen på Rikshospitalet. - Surhetsgraden i underlivet regulerer seg innenfra. Det du påfører huden utenfra har kortvarig effekt, og pH-verdien i underlivet vil raskt gå tilbake til det den var etter bruk av såpe." Hvor har jeg skrevet at man ikke kan vaske seg utvendig? Intimsåpe kan tydeligvis være greit for å skylle bort hårfjerningsprodukter, men det er også den eneste funksjonen det har. Det står jo at man burde unngå hårfjerningsprodukter med såpe osv. der nede, men hvis man er dum nok til å likevel bruke det, kan intimsåpe være greit. Jeg trodde virkelig dette var allmennkunnskap? Har noen en link til en fagperson som anbefaler å bruke intimsåpe, som IKKE er kjøpt og betalt? Hvem har vel priset intimsåpe opp i skyene fordi de tror at såpen BESKYTTER? Eneste jeg har lest er at den fjerner rester av talg,svette og urin. 2
sukkerspinnn Skrevet 15. mars 2015 #65 Skrevet 15. mars 2015 (endret) Hvem har vel priset intimsåpe opp i skyene fordi de tror at såpen BESKYTTER? Eneste jeg har lest er at den fjerner rester av talg,svette og urin. Beskyttelse? Hæ? Jeg ber bare om en uttalelse fra en fagperson som mener intimsåpe er nødvendig for å bli ordentlig ren. Ikke det, nei... Det eneste argumentet dere har er at dere føler dere rene. Greit nok det, men det har like lite rot i virkeligheten som når noen f.eks. føler at stjernetegn alltid stemmer. Føle kan man gjøre i fjæra. Endret 15. mars 2015 av sukkerspinnn 1
Gjest Stinky Skrevet 15. mars 2015 #66 Skrevet 15. mars 2015 http://www.dinside.no/800961/disse-beskytter-deg-ikke "Men når pH-verdien i intimsåper varierer så mye som dette, kan pH virkelig være viktig? Nei, mener hudlege Anne Lise Helgesen ved Hudavdelingen på Rikshospitalet. - Surhetsgraden i underlivet regulerer seg innenfra. Det du påfører huden utenfra har kortvarig effekt, og pH-verdien i underlivet vil raskt gå tilbake til det den var etter bruk av såpe." Hvor har jeg skrevet at man ikke kan vaske seg utvendig? Intimsåpe kan tydeligvis være greit for å skylle bort hårfjerningsprodukter, men det er også den eneste funksjonen det har. Det står jo at man burde unngå hårfjerningsprodukter med såpe osv. der nede, men hvis man er dum nok til å likevel bruke det, kan intimsåpe være greit. Jeg trodde virkelig dette var allmennkunnskap? Har noen en link til en fagperson som anbefaler å bruke intimsåpe, som IKKE er kjøpt og betalt? http://www.kk.no/livsstil/du-kan-bare-droppe-intimvaskproduktene-19365 "- Det er absolutt ikke behov for å bruke spesielle intimvaskprodukter når du vasker deg i underlivet. Jeg kan ikke se at det er noen direkte ulemper med det, og det er få som reagerer på det, men spør du meg så er det rett og slett unødvendig, sier Høvik til KK.no. Ifølge gynekologen har skjeden nemlig et eget selvrensende system, som (dersom du er frisk, dvs. ikke plaget av sopp, urinveisinfeksjon, store mengder utflod eller andre symptomer) skal holde underlivet rent og i riktig PH-balanse." En gynekolog sier det er UNØDVENDIG (Etter HANS skjønn), men at det ikke er noen ulemper. Altså kan vi konkludere med at en mannlig gynekolog egentlig ikke ser problemet. Han sier også at store mengder utflod kan være et symptom på hvorfor jenter ønsker å bruke intimsåpe. Og som du selv skriver, vil ikke såpen ha innflytelse på PH-verdien. Så da kan vi stryke det motargumentet. http://www.lommelegen.no/legesvar/vasking-av-underlivet "Det er lurt av deg å bruke spesiell såpe når du vasker deg nedentil. Det e fordi huden i området er så sensitiv at vanlige såper kan få huden til å vbli sår og irritert. Det er egentlig ikke nødvendig å bruke såpe i det hele tatt, rent vann er nok. (...) Jeg vet ikke om det finnes noen anbefaling på hvor ofte man bør vaske seg i underlivet, det går mer på følelsen av å være ren enn helsemessige årsaker tror jeg. Når du har mens vil jeg tro at det er lurt å vaske seg hver dag. " Igjen, en lege som sier det ikke er nødvendig for underlivet med vask, men at man i tilfelle SKAL bruke spesialsåpe. Og at dette går på å føle seg REN. http://www.klara-klok.no/spoersmaal/343063 "Det kan være lurt å bruke en flytende såpe med lav ph verdi, når du vasker deg. Noen skyller bare underlivet, og synes det er greit. Vennlig hilsen helsesøster." Så her er flere eksempler som sier at det ikke er NØDVENDIG for underlivets helse del, men også at det ikke er noen ulempe så lenge man bruker en mild såpe. 1
Gjest Stinky Skrevet 15. mars 2015 #67 Skrevet 15. mars 2015 Beskyttelse? Hæ? Jeg ber bare om en uttalelse fra en fagperson som mener intimsåpe er nødvendig for å bli ordentlig ren. Ikke det, nei... Det eneste argumentet dere har er at dere føler dere rene. Greit nok det, men det har like lite rot i virkeligheten som når noen f.eks. føler at stjernetegn alltid stemmer. Føle kan man gjøre i fjæra. Kanskje du skal lese overskriftene til artiklene du linker til? Ikke det, nei... 1
sukkerspinnn Skrevet 16. mars 2015 #68 Skrevet 16. mars 2015 http://www.kk.no/livsstil/du-kan-bare-droppe-intimvaskproduktene-19365 "- Det er absolutt ikke behov for å bruke spesielle intimvaskprodukter når du vasker deg i underlivet. Jeg kan ikke se at det er noen direkte ulemper med det, og det er få som reagerer på det, men spør du meg så er det rett og slett unødvendig, sier Høvik til KK.no. Ifølge gynekologen har skjeden nemlig et eget selvrensende system, som (dersom du er frisk, dvs. ikke plaget av sopp, urinveisinfeksjon, store mengder utflod eller andre symptomer) skal holde underlivet rent og i riktig PH-balanse." En gynekolog sier det er UNØDVENDIG (Etter HANS skjønn), men at det ikke er noen ulemper. Altså kan vi konkludere med at en mannlig gynekolog egentlig ikke ser problemet. Han sier også at store mengder utflod kan være et symptom på hvorfor jenter ønsker å bruke intimsåpe. Og som du selv skriver, vil ikke såpen ha innflytelse på PH-verdien. Så da kan vi stryke det motargumentet. http://www.lommelegen.no/legesvar/vasking-av-underlivet "Det er lurt av deg å bruke spesiell såpe når du vasker deg nedentil. Det e fordi huden i området er så sensitiv at vanlige såper kan få huden til å vbli sår og irritert. Det er egentlig ikke nødvendig å bruke såpe i det hele tatt, rent vann er nok. (...) Jeg vet ikke om det finnes noen anbefaling på hvor ofte man bør vaske seg i underlivet, det går mer på følelsen av å være ren enn helsemessige årsaker tror jeg. Når du har mens vil jeg tro at det er lurt å vaske seg hver dag. " Igjen, en lege som sier det ikke er nødvendig for underlivet med vask, men at man i tilfelle SKAL bruke spesialsåpe. Og at dette går på å føle seg REN. http://www.klara-klok.no/spoersmaal/343063 "Det kan være lurt å bruke en flytende såpe med lav ph verdi, når du vasker deg. Noen skyller bare underlivet, og synes det er greit. Vennlig hilsen helsesøster." Så her er flere eksempler som sier at det ikke er NØDVENDIG for underlivets helse del, men også at det ikke er noen ulempe så lenge man bruker en mild såpe. Så vi er egentlig enige da? Skjeden er selvrensende, intimsåpe er strengt tatt unødvendig, men man kan godt bruke det hvis man føler seg renere med det og ikke får reaksjoner. Det er sikkert noen som ikke føler seg ordentlig rene uten å ha dynket seg i appelsinjuice også og det er helt greit.
Gjest Stinky Skrevet 16. mars 2015 #69 Skrevet 16. mars 2015 Så vi er egentlig enige da? Skjeden er selvrensende, intimsåpe er strengt tatt unødvendig, men man kan godt bruke det hvis man føler seg renere med det og ikke får reaksjoner. Det er sikkert noen som ikke føler seg ordentlig rene uten å ha dynket seg i appelsinjuice også og det er helt greit. Det var da ikke jeg som begynte med å si at ingen trenger intimsåpe, og at manglende følelse på renslighet er noe som bruk av intimsåpe har ført med seg. Og at lukt nedentil ikke er normalt. Men har du behersket deg litt, så flott. Er nok tonnevis av produkter du bruker daglig som du strengt tatt ikke trenger. Hudkrem, body lotion, sminke, sjampo og balsam. Skal banne på du bruker minst en eller flere likevel. 1
Gjest HarryDotter Skrevet 16. mars 2015 #70 Skrevet 16. mars 2015 Virker som noen blander litt mellom selve skjeden (altså hulrommet) og de ytre/indre kjønnslepper og klitoris her? Underlivet er en sprekk som er klemt sammen mellom lår og undertøy/bukser 20 timer av døgnet. Ja selve skjeden ER selvrensende, men allt dette av både utflod og annet som blir renset bort skal ut og det havner i trusa som igjen og blir gnidd rundt i underlivet hele dagen. Hvorfor er det da så mange som reagerer på at det blir vasket utenpå kjønnsorganet med intimsåpe?? Vasker dere dere under armene og andre "hulrom" som er i klem med bare lunkent vann folkens? Er det nødvendig med såpe for å overleve? Nei det er det ikke...vasker vi oss med såpe for å bli kvitt fett og hudrester og gammel svette alikevel? JA det gjør vi. Da er det vel ganske naturlig å vaske seg UTENPÅ kjønnsorganet sitt som har blitt utsatt for fukt og vært innestengt hele dagen? Prøv å vask deg på hendene med vann aleine etter å ha spist kyllingvinger Jeg tror du må bruke såpe for å bli ren......Intimsåpe er ingen hoax. Å påstå at man blir lurt av å kjøpe og bruke det er jo direkte latterlig. Flere leger mener man kan bruke vann aleine der nede ja....men jeg tror det dreier seg om hva som bør være et minimum for å unngå bakterier og underlivsplager....ikke hva man bør gjøre for å være ren nok til at f.eks oralsex føles best og er mest sikkert. 2
sukkerspinnn Skrevet 16. mars 2015 #71 Skrevet 16. mars 2015 Det var da ikke jeg som begynte med å si at ingen trenger intimsåpe, og at manglende følelse på renslighet er noe som bruk av intimsåpe har ført med seg. Og at lukt nedentil ikke er normalt. Men har du behersket deg litt, så flott. Er nok tonnevis av produkter du bruker daglig som du strengt tatt ikke trenger. Hudkrem, body lotion, sminke, sjampo og balsam. Skal banne på du bruker minst en eller flere likevel. Reagerte bare på alle her som mener at vi som ikke bruker annet enn vann er ekle og at det må være forferdelig for partnerne våre. Både jeg og flere andre her har opplevd å faktisk føle oss renere etter å ha kuttet ut såpa og det kan være greit å vite for de som reagerer på det, men ikke tør å slutte fordi de tror det automatisk blir en søppeldynge der nede.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #72 Skrevet 16. mars 2015 Selv om dere mener det, er det helt feil. Svette- og talgkjertler sitter utenfor underlivet og der kan man vaske seg med vanlig såpe. Utflod er skjedens egen rensemekanisme og skyller bort urin-, avføringsrester og alt det andre dere er så redde for. Og utflod igjen kan skylles bort med vann. Intimsåpe ble funnet opp KUN for å tjene penger. Innsiden av skjeden holdes ren ved hjelp av utflod, men så snart utfloden møter luft/oksygen, svette, urin og tarmbakterier på utsiden skapes det diverse mikser av stoffer og lukt som ikke forsvinner av seg selv. Talg er i tillegg fett, noe som ikke kan vaskes bort med vann. Innsiden renses av seg selv men kjønnsleppene og området fra venusberget og bak til rumpa må man vaske selv for å unngå lukt. Utfloden skyller ikke over kjønnsleppene på magisk vis og visker bort lukten. Vann skyller bort mesteparten men helt ren blir man ikke uten såpe eller noe som fjerner den herlige miksturen av kroppsvæsker, døde celler og fettstoffer. Etter din logikk er det mye man ikke trenger da de fleste oppfinnelser er laget fordi noen så et marked og skjønte at de kunne tjene penger på det. Anonymous poster hash: 2286d...e01 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #73 Skrevet 16. mars 2015 Jeg har merket dette: - Når jeg vasker med kun vann i underlivet har jeg ingen plager som kløe/svie/tørrhet. - Når jeg ikke bruker truseinnlegg har jeg mye mindre utflod enn når jeg bruker det. - Når jeg er glattbarbert lukter underlivet mye sterkere enn når jeg har litt hår der nede. Anonymous poster hash: 89e7b...0ab
Colorama Skrevet 16. mars 2015 #74 Skrevet 16. mars 2015 (endret) Det var litt av en debatt som foregår plutselig... Jaja, mange erfaringer takk for alle svar, blir nok å kjøpe Lactacyd tenker jeg. TS, ikke anonym lengre Endret 16. mars 2015 av Colorama 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #75 Skrevet 16. mars 2015 Jeg svetter hvertfall som faen i lysken når jeg trener, og det er hovedsaklig derfor jeg bruker intimsåpe i underlivet, så får man tatt alt i en vask Anonymous poster hash: d5497...b53 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #76 Skrevet 16. mars 2015 Denne diskusjonen har vi hatt maaaange ganger. Fascinerende at det er så jævlig vanskelig for folk å akseptere at vi er forskjellige. Noen trenger intimsåpe, andre ikke. Noen lukter mer ved bruk av intimsåpe, andre mindre. ER det virkelig så forbanna vanskelig å godta? Må man absolutt anklage de som velger annerledes for å være kunnskapsløse, for å være immune mot egen lukt, eller whatnot? Anonymous poster hash: 14f97...790
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #77 Skrevet 16. mars 2015 Jeg har alltid bare brukt vann. Føles feil å bruke såpe med fremmedstoffer der. Anonymous poster hash: 1ea49...f6e Det lyder rart. Du skyller vel ikke munnen også med vann, men pusser tennene med fremmedstoffer og skyller munnen med alle mulige sterke saker. Klart at det må til litt såpe når en vasker kroppen. Moderat til forsiktig bruk burde ikke skade. Kanskje noen er overrenslige og vasker både utsiden og innsiden? Mange har et litt usunt forhold til naturlige kroppslukter og gjør alt for å få det bort. De skal lukte "godt". Anonymous poster hash: 34a0c...294 1
Gjest HarryDotter Skrevet 16. mars 2015 #78 Skrevet 16. mars 2015 (endret) Denne diskusjonen har vi hatt maaaange ganger. Fascinerende at det er så jævlig vanskelig for folk å akseptere at vi er forskjellige. Noen trenger intimsåpe, andre ikke. Noen lukter mer ved bruk av intimsåpe, andre mindre. ER det virkelig så forbanna vanskelig å godta? Må man absolutt anklage de som velger annerledes for å være kunnskapsløse, for å være immune mot egen lukt, eller whatnot? Anonymous poster hash: 14f97...790 Strengt tatt burde vel hele KG legges ned da de fleste diskusjonene her har vært her før og vil være her langt frem i tid Diskusjon er diskusjon. Enig i at det ikke trengs å gå til personangrep for noe så teit som såpe, men å diskutere hva som faktisk gjør best rent og hva som lønner seg å bruke for å holde underlivet friskt og sunt bør vel være lov? Endret 16. mars 2015 av HarryDotter
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #79 Skrevet 16. mars 2015 Så vi er egentlig enige da? Skjeden er selvrensende, intimsåpe er strengt tatt unødvendig, men man kan godt bruke det hvis man føler seg renere med det og ikke får reaksjoner. Det er sikkert noen som ikke føler seg ordentlig rene uten å ha dynket seg i appelsinjuice også og det er helt greit. Regner med at du mener det samme om hudpleieprodukter, hårpleieprodukter, frisør, vanlig såpe og alt annet som strengt tatt ikke huleboerne brukte? Fint, da kan vi andre få bruke de produktene vi mener passer inn i samfunnet vi lever i i dag. Jeg ønsker ikke å lukte hest, aåselv om det er naturlig, men om du selv ønsker det så kunne jeg ikke brydd meg mindre, for jeg lever ikke tett med deg.Anonymous poster hash: 45479...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2015 #80 Skrevet 16. mars 2015 Innsiden av skjeden holdes ren ved hjelp av utflod, men så snart utfloden møter luft/oksygen, svette, urin og tarmbakterier på utsiden skapes det diverse mikser av stoffer og lukt som ikke forsvinner av seg selv. Talg er i tillegg fett, noe som ikke kan vaskes bort med vann. Innsiden renses av seg selv men kjønnsleppene og området fra venusberget og bak til rumpa må man vaske selv for å unngå lukt. Utfloden skyller ikke over kjønnsleppene på magisk vis og visker bort lukten. Vann skyller bort mesteparten men helt ren blir man ikke uten såpe eller noe som fjerner den herlige miksturen av kroppsvæsker, døde celler og fettstoffer. Etter din logikk er det mye man ikke trenger da de fleste oppfinnelser er laget fordi noen så et marked og skjønte at de kunne tjene penger på det. Anonymous poster hash: 2286d...e01 Endelig en som oppsummerer denne debatten veldig bra Anonymous poster hash: 45479...c9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå