Gå til innhold

DNA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mitt dna likt som min fetters?

Har en motbydelig fetter som jeg ikke takler. Kan ikke tro vi er i samme familie, og nekter å tro vi har noe dna likt overhode mulig.

Han er barnet til min onkel fra mors side, hvor lik dna har vi da? Er det fedre som må være søsken for at vi skal ha mest lik dna? Har jeg en sjangs i og med at han er fra min mors familie?

Anonymous poster hash: 357ad...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du og din fetter deler over 99% av den samme DNA-koden. Det gjør for øvrig du og jeg også. Når man er i nær familie deler man noen promille mer enn man gjør med andre mennesker. Jo lengre man kommer ut i slekten, jo mindre deler man, utover disse 99% som definerer arten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og din fetter deler over 99% av den samme DNA-koden. Det gjør for øvrig du og jeg også. Når man er i nær familie deler man noen promille mer enn man gjør med andre mennesker. Jo lengre man kommer ut i slekten, jo mindre deler man, utover disse 99% som definerer arten vår.

Feil! I gjennomsnitt deler man 12,5 % av DNAet som søskenbarnet sitt.

Anonymous poster hash: d8d7e...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! I gjennomsnitt deler man 12,5 % av DNAet som søskenbarnet sitt.

Anonymous poster hash: d8d7e...f03

Selv om det er fra mors side? Så det spiller ingen rolle om det er fra mor eller far sin famile?

Anonymous poster hash: 357ad...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er fra mors side? Så det spiller ingen rolle om det er fra mor eller far sin famile?Anonymous poster hash: 357ad...cb3

Dere deler ørlite grann mer DNA når han er på din mrs side, pga mitrokondriene.

Men du kan krysse fingrene for at han har arvet all personlighet fra den siden dere ikke har felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil! I gjennomsnitt deler man 12,5 % av DNAet som søskenbarnet sitt. Anonymous poster hash: d8d7e...f03

Nja, her er det en misforståelse.

AV den siste prosenten (ca) som er ulik fra individ til individ, er det 12,5% som deles av søskenbarn. Så ca 99,125% totalt.

Edit:

For å være enda mer korrekt mener jeg at det eksakte tallet på hvor mye DNA mennesker deler er 99,7. I såfall vil man dele ca 99,815% med sitt søskenbarn (dette tallet varierer også med noen titalls promille ettersom genkryssingen mellom foreldrenes dna er tilfeldig slik at det kan tenkes at flere ikke-junk-dna gener kom fra den ikke-familiære forelderen).

Fun fact: Vi deler også 90% av vårt dna med aper, og 50% med bananer.

Endret av Diafragma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...