Gå til innhold

Sykelig opptatt av likes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg tror har blitt sykelig opptatt av likes og tilbakemeldinger på sosiale medier som facebook og instagram. Det er rett og slett skummelt. Hun ringer rundt og spør om vi kan like bildene hennes fordi det er så flaut å ikke få over 100 likes, og så sletter hun alle bildene som får under 100 og går langt ned i kjelleren på grunn av det. Hun er, kanskje ikke overraskende, også av den typen som tar ekstremt oppstæsja rosa trutmunnselfies av seg selv. Det virker som om disse likesene og hvordan hun fremstår på sosiale medier er alt som betyr noe i livet hennes, og jeg er bekymret. En annen venninne tok det opp med henne en gang, og lurte på om hun ikke overdrev litt, og da ble hun enormt fornærma. Etter det er det ingen som har turt å si noe. Hun blir også sur hvis man ikke liker bildene, for tro meg, hun har stålkontroll på hvem som trykker på like-knappen og hvem som ikke gjør det.

Om hun er 16 år gammel? Nei, hun er 25.

Dette kan da ikke være friskt? Eller er det, grøss og gru, sånn samfunnet vårt har blitt?

Anonymous poster hash: c3c93...54c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, uff, dette høres ikke helt bra ut. Det høres ut som hun er avhengig av antall "likes", og det gjenspeiler jo ikke virkeligheten i det hele tatt.

Jeg trykker like ganske automatisk på de fleste jeg har en litt nær kontakt med, bare for å vise at jeg har sett det. Men et like er bare en av mange på lista. Det betyr ikke noe for meg, annet at jeg liker bildet, eller føler meg forpliktet til å gi likes til ulike personer. Om jeg liker det jeg ser mer enn det, skriver jeg en kommentar.

Jeg har opplevd sånne som henne, som har stålkontroll med om de i hundeklubben trykker like på ulike ting, eller om venner gjør det. Det blir veldig krampaktig, og noe man føler man MÅ etterhvert.

Jeg tror at det fortsatt heldigvis er sånn at det vi gjør utenom nett og fb er det som gjør at vi blir likt og godtatt generelt sett. Håper ikke nettverdenen og bilder vi poster overtar for det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, uff, dette høres ikke helt bra ut. Det høres ut som hun er avhengig av antall "likes", og det gjenspeiler jo ikke virkeligheten i det hele tatt.

Jeg trykker like ganske automatisk på de fleste jeg har en litt nær kontakt med, bare for å vise at jeg har sett det. Men et like er bare en av mange på lista. Det betyr ikke noe for meg, annet at jeg liker bildet, eller føler meg forpliktet til å gi likes til ulike personer. Om jeg liker det jeg ser mer enn det, skriver jeg en kommentar.

Jeg har opplevd sånne som henne, som har stålkontroll med om de i hundeklubben trykker like på ulike ting, eller om venner gjør det. Det blir veldig krampaktig, og noe man føler man MÅ etterhvert.

Jeg tror at det fortsatt heldigvis er sånn at det vi gjør utenom nett og fb er det som gjør at vi blir likt og godtatt generelt sett. Håper ikke nettverdenen og bilder vi poster overtar for det.

Gjenspeiler ikke likes virkeligheten? Er vel de mest populære og de som er godt likt som får mange likes?

Anonymous poster hash: 97af8...0bc

• Liker 1
Gjest brud3813
Skrevet

Gjenspeiler ikke likes virkeligheten? Er vel de mest populære og de som er godt likt som får mange likes?

Det er ikke alltid tilfelle slik jeg oppfatter det. Slik jeg oppfatter det er det derimot gjerne de som prøver hardest som får mange likes. Litt sånn som venninna til ts.

Gjest brud3813
Skrevet

Vet forresten om flere som er som dette. De liker gjerne sine egne bilder i tillegg.. Alt for en ekstra like!

AnonymBruker
Skrevet

Nei faktisk ikke. Jeg leste ett sted at de som får flest likes er de som er mest aktive på facebook og gir flest likes til andre. Sånn "Om du gir meg en, så får du en".

Anonymous poster hash: 7b497...50a

Skrevet (endret)

Jeg aner ikke. Jeg gir likes til de jeg kjenner når de poster noe. Selv får jeg flere likes enn jeg hadde ventet så snart jeg poster noe (og det er ikke hver dag). Jeg er ikke en person som har et veldig stort og aktivt sosialt nettverk, men likevel får jeg gjerne 130 likes på et profilbilde.

Det overrasker meg egentlig, utifra at jeg ikke er så veldig aktiv på sosiale medier. Det er ikke sånn at min lekkerhet gir meg likes heller, bare så det er sagt :)

Endret av Majott
Skrevet (endret)

det inntrykket jeg også har fått. f.eks et populært menneske i virkeligheten kan legge ut bilde av en cola å si "drikker cola" og på 1 time få 100 likes og 30 kommentarer ala "bra du koser deg å nyter livet , den colaen så god ut!"

men om noen upopulær i virkeligheten legger ut samme innlegg om en cola så er det null reaksjon og null likes til tross for at både den upopulære og den populære har like mange på vennelista si.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Gjest brud3813
Skrevet

det inntrykket jeg også har fått. f.eks et populært menneske i virkeligheten kan legge ut bilde av en cola å si "drikker cola" og på 1 time få 100 likes og 30 kommentarer ala "bra du koser deg å nyter livet , den colaen så god ut!"

men om noen upopulær i virkeligheten legger ut samme innlegg så er det null reaksjon og null likes til tross for at både den upopulære og den populære har like mange på vennelista si.

Kanskje begge deler er riktig: de populære får mange likes uansett, og de som gjør alt de kan for å få mange likes (bruker lang tid på sminke osv og på å ta perfekte bilder av seg selv og sitt perfekte liv, liker alle andre sine bilder sånn at andre føler de må gi likes tilbake, og som i venninna til ts sitt tilfelle: ringer rundt og nærmest "tvinger" venner til å gi likes) får mange likes.

Og så tror jeg at de som legger ut en skikkelig bra status eller et skikkelig fint bilde får mange likes fordi folk evner å gi likes basert på hva som faktisk er bra og dårlig også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om flere personer som har mange fb-venner og får mange likes.Men irl er de ensomme.

Anonymous poster hash: f7886...b91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke. Jeg gir likes til de jeg kjenner når de poster noe. Selv får jeg flere likes enn jeg hadde ventet så snart jeg poster noe (og det er ikke hver dag). Jeg er ikke en person som har et veldig stort og aktivt sosialt nettverk, men likevel får jeg gjerne 130 likes på et profilbilde.

Det overrasker meg egentlig, utifra at jeg ikke er så veldig aktiv på sosiale medier. Det er ikke sånn at min lekkerhet gir meg likes heller, bare så det er sagt :)

Interessant at du sier at du får mange likes selvom du ikke har et veldig stort og aktivt sosialt nettverk. Hvem er disse som trykker like? Gamle venner? Kolleger? Er du ofte sosial på fritiden eller er disse som klikker mest folk du sjelden møter? Trykker du selv likes på mange? Hvor mange venner har du på FB?

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg på kafe med nevnte venninne. Hun lurte på om jeg er sur på henne siden jeg ikke har likt det siste bildet av henne på instagram... Herlighet.

Anonymous poster hash: c3c93...54c
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh

Anonymous poster hash: dd5af...c58

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at de som er opptatt av likes er usikre på seg selv, og ofte mer ensomme.

Anonymous poster hash: 1bde6...490
  • Liker 1
Gjest Jean Valjean
Skrevet

Det er ingen tvil at det er et problem at alt for mange er for opptat av sosiale medier

Skrevet

Har null sympati for folk som har problemer pga sosiale medier. For noen tilbakestående idioter

• 4 år senere...
Skrevet

Åhåi.

Anonymkode: 7561b...3ba

Skrevet

Heller KG enn sosiale medier. Meldte meg ut ifra sosiale medier for lenge siden, ingen får likes fra meg lenger. Slike ting var bedre før.

Anonymkode: 28eb7...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...