Gå til innhold

Syk av depresjon?


Gjest Hummels

Anbefalte innlegg

Gjest Hummels

Hvor syk kan man bli av depresjon og negative tanker egentlig? Jeg har vondt i hodet nesten hver dag for tiden, kvalm og vondt i magen. Kan det være pga depresjon? Har gått til lege flere ganger men de fant ingenting annet som var galt. Har også ofte hjertebank. Hva kan skje viss vi har det sånn for lenge? Jeg har vert deprimert så lenge jeg kan huske. Negative tanker hver dag som gjør meg gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si hvilke fysiske plager depresjon kan gi,men at det tapper en for krefter er sikkert og visst.At det igjen kan føre med seg andre typer fysiske problemer,også av typen du beskriver,kan godt være.Tar du antidepressiva eller andre legemidler kan det være mulige bivirkninger av disse.

Har du sjekket stoffskifte, jern- og vitamin-D nivå?For lite vitamin D kan gi depressive tanker.Hjertebank kan være vanlig ved f.eks.jernmangel.



Anonymous poster hash: d58e8...6a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Kropp og psyke henger jo i hop så man kan absolutt føle seg syk om man er deprimert eller har angst. Jeg får smerter i leddene, blir kvalm, svimmel og sliten. Får også hjertebank, men det kommer hovedsakelig av angsten. Du kan jo spørre legen om å få utrede mer, men det er absolutt mulig at det "bare" er pga depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Det er vanskelig å si hvilke fysiske plager depresjon kan gi,men at det tapper en for krefter er sikkert og visst.At det igjen kan føre med seg andre typer fysiske problemer,også av typen du beskriver,kan godt være.Tar du antidepressiva eller andre legemidler kan det være mulige bivirkninger av disse.

Har du sjekket stoffskifte, jern- og vitamin-D nivå?For lite vitamin D kan gi depressive tanker.Hjertebank kan være vanlig ved f.eks.jernmangel.

Anonymous poster hash: d58e8...6a3

Har tatt blodprøve og alt det der var fint. Har fått beskjed at jeg muligens har en slags spiseforstyrrelse..Jeg har sagt jeg er deprimert og har vert det i mange år, men det sier legen ingenting om..Bare ja det kan komme av det også..

Kropp og psyke henger jo i hop så man kan absolutt føle seg syk om man er deprimert eller har angst. Jeg får smerter i leddene, blir kvalm, svimmel og sliten. Får også hjertebank, men det kommer hovedsakelig av angsten. Du kan jo spørre legen om å få utrede mer, men det er absolutt mulig at det "bare" er pga depresjonen.

Ja blir utrolig sliten av depresjonen. En evig kamp føles det ut som. Jeg har ikke noe særlig angst for noe. Kun edderkopper, men ikke sånn at det går utover hverdagen ;D Hjertebank kommer om nettene når jeg ligger helt i ro. Da jeg får flest negative tanker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor syk kan man bli av depresjon og negative tanker egentlig? Jeg har vondt i hodet nesten hver dag for tiden, kvalm og vondt i magen. Kan det være pga depresjon? Har gått til lege flere ganger men de fant ingenting annet som var galt. Har også ofte hjertebank. Hva kan skje viss vi har det sånn for lenge? Jeg har vert deprimert så lenge jeg kan huske. Negative tanker hver dag som gjør meg gal.

Jeg hadde det sånn før, men jeg ble mye bedre da jeg endre kostholdet mitt.

Det er slik at noen mennesker reagerer psykisk på mat, slik som gluten og melkeprotein og godterier (pga sukker og syntetiske greier)

Jeg har kuttet ut dette, og er mye sterkere psykisk. Den uken jeg endret kostholdet mitt var en stor endring. Jeg vil aldri tilbake til gluten og melkeprotein. Og jeg er veldig forsiktig med sukker og annet snop.

Jeg sjekket meg forresten for Cøliaki før jeg endret kostholdet, men om du ikke har Cøliaki kan du likevel reagere på gluten.

Endringen resulterte i et veldig sunt og godt kosthold! Jeg som har slitt så mye med depresjon og angst og negative tanker, ble mye sterkere psykisk og taklet ring bedre enn før.

Anonymous poster hash: 5e985...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kropp og psyke henger jo i hop så man kan absolutt føle seg syk om man er deprimert eller har angst. Jeg får smerter i leddene, blir kvalm, svimmel og sliten. Får også hjertebank, men det kommer hovedsakelig av angsten. Du kan jo spørre legen om å få utrede mer, men det er absolutt mulig at det "bare" er pga depresjonen.

Dessverre er det mange leger som ikke ser sammenheng mellom kosthold og fysisk og psykisk helse.

Folk flest tåler vanlig mat,

men veldig mange som reagerer med hodepine, vondt i kroppen, hjertebank, betennelse, hudproblem, depresjon, angst osv osv ... når de spiser gluten og melkeprotein.

For noen mennesker er gluten og melkeprotein veldig farlig fordi de skader kroppen psykisk og fysisk.

Anonymous poster hash: 5e985...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle symptomene du nevner er ganske vanlig ved depresjon eller angst.

Hjertebank uten at man tenker "angst" om det selv er også et tegn på angst.

Angående spiseforstyrrelser; har du bedt om henvisning til DPS eller liknende?

Anonymous poster hash: 7b280...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Jeg hadde det sånn før, men jeg ble mye bedre da jeg endre kostholdet mitt.

Det er slik at noen mennesker reagerer psykisk på mat, slik som gluten og melkeprotein og godterier (pga sukker og syntetiske greier)

Jeg har kuttet ut dette, og er mye sterkere psykisk. Den uken jeg endret kostholdet mitt var en stor endring. Jeg vil aldri tilbake til gluten og melkeprotein. Og jeg er veldig forsiktig med sukker og annet snop.

Jeg sjekket meg forresten for Cøliaki før jeg endret kostholdet, men om du ikke har Cøliaki kan du likevel reagere på gluten.

Endringen resulterte i et veldig sunt og godt kosthold! Jeg som har slitt så mye med depresjon og angst og negative tanker, ble mye sterkere psykisk og taklet ring bedre enn før.

Anonymous poster hash: 5e985...f38

Jeg spiser mye sunt og sjelden snop. Kun sjokolade er det eneste jeg faktisk liker når det gjelder snop. Har alltid vert opptatt av kostholdet, siden jeg spiller fotball og trener mye. Men ja kan være noe jeg reagerer på, skal høre med legen. Det er i alle fall veldig plagsomt å ha det sånn, og har sikkert sagt det tusen ganger til legene jeg har hatt. De finner aldri ut noe, eneste jeg må gå på er noe for depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som sliter med depresjon og angst kan ubevisst gå å spenne muskler i nakke, rygg og skuldre pga av stress og negative tankemønstre. Dette kan medføre svært stive muskler og knuter, hodepine, konsentrasjonsproblemer og i verste tilfeller betennelser. Søvnproblemer er jo også veldig vanlig.

Anonymous poster hash: 609f8...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er deprimert har jeg nesten konstant vondt i hodet, er kvalm og svimmel.



Anonymous poster hash: 74cd4...b28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Alle symptomene du nevner er ganske vanlig ved depresjon eller angst.

Hjertebank uten at man tenker "angst" om det selv er også et tegn på angst.

Angående spiseforstyrrelser; har du bedt om henvisning til DPS eller liknende?

Anonymous poster hash: 7b280...afb

Ja jeg går til psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiske plager kan gi de fysiske symptomene du beskriver, ja. Har du funnet ut hvilke situasjoner som gjør ting verre for deg? Jeg var f.eks nødt til å bytte jobb da den psykiske belastningen ga meg sterke fysiske symptomer.

Hvis du ikke har fått redegjort hvilket tankestress eller hvilke situasjonersom gjør ting verre for deg, prat med psykologen din og forsøk å kartlegge hva som er verst.

Anonymous poster hash: b4d49...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn før, men jeg ble mye bedre da jeg endre kostholdet mitt.

Det er slik at noen mennesker reagerer psykisk på mat, slik som gluten og melkeprotein og godterier (pga sukker og syntetiske greier)

Jeg har kuttet ut dette, og er mye sterkere psykisk. Den uken jeg endret kostholdet mitt var en stor endring. Jeg vil aldri tilbake til gluten og melkeprotein. Og jeg er veldig forsiktig med sukker og annet snop.

Jeg sjekket meg forresten for Cøliaki før jeg endret kostholdet, men om du ikke har Cøliaki kan du likevel reagere på gluten.

Endringen resulterte i et veldig sunt og godt kosthold! Jeg som har slitt så mye med depresjon og angst og negative tanker, ble mye sterkere psykisk og taklet ring bedre enn før.

Anonymous poster hash: 5e985...f38

Det er absolutt ikke anbefalt å kutte meieriprodukter med mindre man er allergisk, så TS: om du ikke har hverken allergi eller intoleranse mot melk så må du ikke kutte dette :) Det er veldig viktig å få i seg.

Anonymous poster hash: fcfc9...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare tillegge at kostholdet mitt hadde ingenting med mine psykiske plager å gjøre. Jeg ville først og fremst fokusert på hvilke situasjoner som gjør det verre for deg, og endre på de situasjonene for å se hvordan du da reagerer. Dersom det er helt håpløst ville jeg kanskje vurdert å se på kostholdet.

Anonymous poster hash: b4d49...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg som slet med depresjon og diverse fysiske plager ble bedre av psykomotorisk fysioterapi.Kanskje det er noe å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...