Gå til innhold

Oppgitt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kom jeg hjem 22.45.

Far og stebarn på 14år sitter oppe å ser på tv.

Det har vert en del kluss med skolearbeid i det siste så jeg tenkte jeg skulle komme med ett hint der jeg stod og kommenterte: "skal ikke *** på skolen i morgen?"

Jeg fikk til svar at de bare skulle se ferdig noe på TV først.. (som vanlig)

To minutter etterpå krangler de om enda mere skolearbeid som ikke er gjort, og jeg kjenner at jeg blir oppgitt.. Og flau... på min samboers vegne som ikke kan se at 14åringen ikke bør få sitte oppe så lenge.. H*n bør få sove og ha energi til å gjøre lekser innimellom treningstider og alt annet..

14åringen var i seng 23.15..

I dag tidlig var han stuptrøtt og sto opp ti minutter før bussen skulle gå. Det hele endte med at jeg måtte kjøre på skolen og kom for sent på jobb..

Anonymous poster hash: 7b001...91d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I går kom jeg hjem 22.45.

Far og stebarn på 14år sitter oppe å ser på tv.

Det har vert en del kluss med skolearbeid i det siste så jeg tenkte jeg skulle komme med ett hint der jeg stod og kommenterte: "skal ikke *** på skolen i morgen?"

Jeg fikk til svar at de bare skulle se ferdig noe på TV først.. (som vanlig)

To minutter etterpå krangler de om enda mere skolearbeid som ikke er gjort, og jeg kjenner at jeg blir oppgitt.. Og flau... på min samboers vegne som ikke kan se at 14åringen ikke bør få sitte oppe så lenge.. H*n bør få sove og ha energi til å gjøre lekser innimellom treningstider og alt annet..

14åringen var i seng 23.15..

I dag tidlig var han stuptrøtt og sto opp ti minutter før bussen skulle gå. Det hele endte med at jeg måtte kjøre på skolen og kom for sent på jobb..

Hvis det skjer ofte, overlat konsekvensen til far. Dvs han må vekke (per tlf hvis han drar tidligere), og selv sørge for transport til skolen, eller gi ungdommen busspenger.

Så lenge du ordner opp trenger ikke far og ungdom å ta ansvar.

Skjer det sjelden, ville jeg latt det gå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det skjer ofte, overlat konsekvensen til far. Dvs han må vekke (per tlf hvis han drar tidligere), og selv sørge for transport til skolen, eller gi ungdommen busspenger.

Så lenge du ordner opp trenger ikke far og ungdom å ta ansvar.

Skjer det sjelden, ville jeg latt det gå.

Det skjer hver dag :) Ikke hver dag med vekking, men rangling til langt på kveld.. trøtt hver dag,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet her hjemme (ikke stebarn) og sa klart i fra at nok er nok og at jeg ikke kom til å vekke på morgenen og komme for sent på jobb fordi jeg var nødt til å kjøre ungene til skolen først.

De var store nok til å ta ansvar for dette selv.

De kom for sent et par ganger også var det plutselig helt andre rutiner som gjaldt :).

Nå fungere det kjempefint!

Men hvis det ikke får noen konsekvenser og du er der og vekker, kjører mm så kan de jo bare holde på.

Anonymous poster hash: c1758...445

Skrevet

Kanskje du kunne prøvd å snakket med fjortenåringen om dette? Kanskje han trenger en tydelig og klar tale som ikke involverer krangling og kjefting og fokus på det negative, men heller hvor han selv kan få muligheten til å se hva nattevåkinga gjør med dagsformen, at det ikke er bra for han og kanskje få han til å sette ord på hva han tenker oppi det hele :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kunne prøvd å snakket med fjortenåringen om dette? Kanskje han trenger en tydelig og klar tale som ikke involverer krangling og kjefting og fokus på det negative, men heller hvor han selv kan få muligheten til å se hva nattevåkinga gjør med dagsformen, at det ikke er bra for han og kanskje få han til å sette ord på hva han tenker oppi det hele :)

Jeg har prøvd dette, men 14 åringen syns jo det bare er "kult" å få være lenge oppe med pappa..

Det med lekser har vi snakket om ofte, der jeg har presisert at far ikke kan forvente så mye av en tenåring som vår være oppe så lenge.. Jeg, som voksen, må jo legge meg tidligere for å kunne fungere på jobb og hjemme.. Hos mor har han fast leggetid klokken 22.00.. Noe som er avtalt at vi skal holde også...

Skrevet

Jeg har prøvd dette, men 14 åringen syns jo det bare er "kult" å få være lenge oppe med pappa..

Det med lekser har vi snakket om ofte, der jeg har presisert at far ikke kan forvente så mye av en tenåring som vår være oppe så lenge.. Jeg, som voksen, må jo legge meg tidligere for å kunne fungere på jobb og hjemme.. Hos mor har han fast leggetid klokken 22.00.. Noe som er avtalt at vi skal holde også...

Ser virkelig at dette byr på utfordringer.. Mulig keg har oversett noe info her, men går det an å snakke med guttens mor og rådføre seg?

Skrevet

Her må du ta en skikkelig prat med far. Prøv å unngå krangling og anklager, men sett dere ned når dere er alene, og si at dere må ta en prat om rutinene til ungdommen. For det første bør han overhodet ikke få være oppe så lenge, for det andre burde det være en selvfølge at faren ikke lar ham sitte og se på TV om kvelden hvis skolearbeidet ikke er gjort. Hvis far ikke tar noen grep og følger opp reglene (som dere også har en avtale med mor om at dere skal følge, og hun bør jo kunne stole på dere!) synes jeg du skal si fra til ham at du tenker å slutte å ta konsekvensene av dette. Å få gutten opp om morgenen blir fars (eller guttens eget) ansvar, og du har ikke tenkt til å komme for sent på jobb flere ganger fordi far og sønn nekter å overholde avtaler om gode rutiner. Denne siste biten (om at du ikke tar konsekvensene lenger) synes jeg imidlertid kun du skal nevne hvis far ikke går med på å stramme inn. Hvis han sier seg enig i at gutten må tidligere i seng, synes jeg du skal gi ham litt tid til å gjennomføre dette, og først nevne denne siste biten hvis far ikke har blitt bedre etter en stund.

• Liker 2
Skrevet

så heller ikke om du hadde snakket med mannen din. ta det opp med han på en skikkelig måte, legg det frem som et stort problem da dettecikke er bra for gutten i det hele tatt..

Skrevet

Hvorfor lot du henne stå opp 10 minutter før bussen skulle gå?? Dra henne opp av sengen, da vel, så får hun se hvor morsomt det er å være oppe så lenge! Hun er jo 14 år, burde lære litt om konsekvenser synes nå jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lot du henne stå opp 10 minutter før bussen skulle gå?? Dra henne opp av sengen, da vel, så får hun se hvor morsomt det er å være oppe så lenge! Hun er jo 14 år, burde lære litt om konsekvenser synes nå jeg.

Hvorfor skal jeg bruke tid på å dra han opp? Som sier ifra støtt og stadig at leggetiden er altfor sent??

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal jeg bruke tid på å dra han opp? Som sier ifra støtt og stadig at leggetiden er altfor sent??

JEg ville heller brukt tiden min på å dra han opp, slik at han får kjenne på konsekvensene, enn å komme for sent på jobb fordi jeg måtte kjøre han. Ved det siste alternativet vinner han jo også, og lærer ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

JEg ville heller brukt tiden min på å dra han opp, slik at han får kjenne på konsekvensene, enn å komme for sent på jobb fordi jeg måtte kjøre han. Ved det siste alternativet vinner han jo også, og lærer ingenting.

Du har rett.. Men burde jeg ikke egentlig begynt å gi faen? Bare la han forsove seg dag etter dag?

Da får jo far (som lar han være oppe) beskjed, og kanskje tar han poenget mitt når skolen gir beskjed?

• Liker 2
Skrevet

Du har rett.. Men burde jeg ikke egentlig begynt å gi faen? Bare la han forsove seg dag etter dag?

Da får jo far (som lar han være oppe) beskjed, og kanskje tar han poenget mitt når skolen gir beskjed?

Aldri gi faen i barnet ditt sin oppdragelse. Nå er det jo faren sitt hovedansvar å sørge for at barnet kommer seg opp, og det er han du burde ta en alvorsprat med (evt. også moren). Men som voksen i huset mener jeg at du også har et ansvar i å sørge for at kan kommer seg til skolen. Hell vann over han, ta fra han dyna, sett på Justin Bieber på full guffe inne på rommet hans, bare få han opp!

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gi faen i barnet ditt sin oppdragelse. Nå er det jo faren sitt hovedansvar å sørge for at barnet kommer seg opp, og det er han du burde ta en alvorsprat med (evt. også moren). Men som voksen i huset mener jeg at du også har et ansvar i å sørge for at kan kommer seg til skolen. Hell vann over han, ta fra han dyna, sett på Justin Bieber på full guffe inne på rommet hans, bare få han opp!

Da mener jeg at far bør komme å gjøre det. Jeg har gjort mitt for å hjelpe, men når far bestemmer dette så mener jeg at han bør ta konsekvensene selv..

• Liker 5
Skrevet

Ja, nå må far ta konsekvensene selv. Få han opp om morgenen, og evt kjøre han på skolen. Ikke bare fordi det er han som er faren, men fordi han lar han være oppe lenge, og skjønner ikke at/hvorfor det er galt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå må far ta konsekvensene selv. Få han opp om morgenen, og evt kjøre han på skolen. Ikke bare fordi det er han som er faren, men fordi han lar han være oppe lenge, og skjønner ikke at/hvorfor det er galt.

Ja.. hadde jeg vert enig i at det er greit å være oppe så lenge så hadde det vert noe helt annet.. Men jeg prøver jo å si fra! Det er far som ikke tar tak, og det er far som bør dra han opp om morgenen.

• Liker 1
Skrevet

Da mener jeg at far bør komme å gjøre det. Jeg har gjort mitt for å hjelpe, men når far bestemmer dette så mener jeg at han bør ta konsekvensene selv..

Men da kan i hvert fall ikke du tilrettelegge for at alt skal være som før ved å kjøre han til skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da kan i hvert fall ikke du tilrettelegge for at alt skal være som før ved å kjøre han til skolen.

Nei.. Jeg bør slutte med det.. Men så står han der.. Og da er det vanskelig og bare dra..

Skrevet

Hvis han misser bussen, så ringer du faren og ber han komme og fikse opp. Og så stikker du på jobb.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...