AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #21 Skrevet 12. mars 2015 Vi har helt spillefri to dager i uken. De andre dagene ser vi det an og begrenser det hvis det blir for mye spilling. Spesielt gutten på 10 kan sitte og spille i timevis hvis vi ikke begrenser ham, men som regel er han flink og går ut og spiller fotball og leker i mellom spillslagene. Anonymous poster hash: bc901...db6
Cashbah Skrevet 12. mars 2015 #22 Skrevet 12. mars 2015 Jeg er helt imot spilling i det hele tatt, nettopp fordi det medfører en avhengighet og isolasjon fra sosiale aktiviteter. For å ikke snakke om hvor usunt det er for en 12-åring å sitte inne å spille så mye.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #23 Skrevet 13. mars 2015 Barna våre på 10 og 12, har vi ikke regler på lenger(bortsett at de ikke får spille ved leggetid). Sønnen vår på 10 år har besøk eller er på besøk hver dag, og dermed blir det mye spilling. Kaller seg for gaver, og har youtubekonto. Han er spesielt interessert i data og mobiler/pader og kan veldig mye andre barn ikke kan(teknisk). Men faren er datateknikker, og denne interessen går noki arv. Sønnen vår har også fritidsaktiviteter, og er ute og leker. Datteren vår på 12 spiller ikke så mye, men har jo iPhone med instagram, snapchat og diverse. Men hun sitter ikke med det så veldig mye. Anonymous poster hash: 8f2b8...144
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #24 Skrevet 13. mars 2015 Barna våre på 10 og 12, har vi ikke regler på lenger(bortsett at de ikke får spille ved leggetid). Sønnen vår på 10 år har besøk eller er på besøk hver dag, og dermed blir det mye spilling. Kaller seg for gaver, og har youtubekonto. Han er spesielt interessert i data og mobiler/pader og kan veldig mye andre barn ikke kan(teknisk). Men faren er datateknikker, og denne interessen går noki arv. Sønnen vår har også fritidsaktiviteter, og er ute og leker. Datteren vår på 12 spiller ikke så mye, men har jo iPhone med instagram, snapchat og diverse. Men hun sitter ikke med det så veldig mye. Anonymous poster hash: 8f2b8...144 *gaver=gamerAnonymous poster hash: 8f2b8...144
Jade Skrevet 13. mars 2015 #25 Skrevet 13. mars 2015 Her skal alle lekser og plikter være gjort før det kan spilles. Vi har ikke begrensinger på spilling så lenge han er aktiv, er ute, finner på andre ting av seg selv, er med venner, er med oss, har fritidsaktiviteter, etc. Og det skal avsluttes i god tid før leggetid. Om det skulle bli slik at han spiller for mye, så måtte vi ha vurdert begrensinger. Slik det er nå, så er det jo bedre at han lærer å begrense seg selv! Spilling kan for noen være godt for å trekke seg tilbake og stresse ned (tro det eller ei), og da er det godt å kunne ha den muligheten. Vi har også flyttet, og da driver han og skyper og spiller litt med gamle venner som han ikke har muligheten til å være med lengre pga avstand.
Gjest Runforit Skrevet 13. mars 2015 #26 Skrevet 13. mars 2015 Kan ikke spilling være en hobby? Du vet at folk lever av gaming idag? De sender spillturneringer på TV2 sporten. Det er også en ny måte å være sosial på. Anonymous poster hash: fcd3c...e26 Jeg er en gamer selv jeg, mannen også, så min kommende sønn kommer nok til å kose seg med gaming han også. Men det er uaktuelt at han skal sitte å game flere timer i hverdagen og hele helgen og ikke ha et liv borte fra TV'en og ha noe fritidsaktivteter. I hverdagene så skal han prioritere lekser, komme seg ut i frisk luft og drive med noe aktivt utenom å være i huset og leke med venner. I helger så er jeg for at barna skal få styre hva de vil gjøre såfremt det ikke er planlagte ting med familien. Men jeg vi likke godkjenne at han sitter inne HVER helg fra morgen til kveld og bare gamer. Som med oss så kan en game i blant og kommer det et nytt kult spill så kan en godt sitte inne en helg å forsvinne inn i den verdenen, men det skal ikke sluke opp hele hverdagen og livet hans. Handler om en sunn balanse.
Engel Skrevet 13. mars 2015 #27 Skrevet 13. mars 2015 For våre på 8 og snart 10 år så kan de spille (og se på youtube o.l.) etter skoletid når alle lekser er gjort og fram til vi kommer hjem, samt etter kl 18.30 (eller etter de kommer hjem fra trening). i helgene får de spille fram til kl 10/11, og etter kl 18. Hvor mye det blir totalt varierer med hvor rask de er hjem fra skolen og med leksene, og det er heldigvis ikke sånn at de alltid spiller når det er lov til det. Og noen ganger får de også lov til å spille utenom disse tidene, det kommer an på om de har spilt mye den siste tiden osv. Begge går også på fysisk aktivitet 2-3 dager i uken, samt at vi som familie er aktiv ute både på ettermiddager og helger. Og ungene går til og fra skolen selv hver dag (ca 1,5 km hver vei). Syns absolutt at de spiller nok for å si det sånn. Men ser da også at de lærer mye av det, så det er da ikke sånn at spilling bare er negativt. 8-åringen lager de mest fantastiske byggverkene på minecraft, ingen tvil om at utforderer kreativitet der også. Og han har lært utrolig mye engelsk fra youtube.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2015 #28 Skrevet 13. mars 2015 Jeg spilte mye da jeg var ung, hadde ikke begrenset spilletid. Jeg var også mye ute og lekte. Jeg vekslet naturlig mellom disse to uten å tenke på at jeg burde spille mer eller mindre. Selv tror jeg det hadde vært bedre med spillefrie dager og ha ubegrenset spilletid de dagene det var greit. Man kan bli ganske stresset når man må skynde seg å komme til et savepunkt eller bli ferdig med et oppdrag i spillet før tiden er ute. Eventuelt kan man si at nå har barnet spilt i 4 dager uten å gjøre andre ting, så i dag blir det ikke lov med spilling. Dere kan jo begrense spilletid ved å begrense hvor ofte han får nye spill. Spill og filmer kjøpte foreldrene mine ganske lite av, så derfor var det noen uker elle rmåneder der jeg bare ikke hadde noe å spille. Jeg innrømmer at jeg sitter og flirer av de som er helt ute av seg fordi de tror sønnene deres kommer til å vokse opp som spillejunkier. Personer som blir "spilleavhengige" har enten psykiske problemer eller problemer med å skifte fokus mellom oppgaver slik som personer med adhd eller asperger kan ha for eks. Spillavhengighet er en virkelighetsflukt når virkeligheten begynner å bli for vanskelig. Normale personer som spiller bruker det som avslapping og underholding. Spilling er også mer sosialt nå enn noen gang før da man lett kan spille over nett med headset og videochatting. Anonymous poster hash: 32c81...9da
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2015 #29 Skrevet 14. mars 2015 Hva om foreldrene til Magnus Carlsen hadde tenkt det samme om sjakk det er ingen sport, passifiserende og usosialt.. Anonymous poster hash: ee526...ca1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå