Gå til innhold

Spilletid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken regler har dere på spilleregler. Her i huse har vi 2 time i uka og 4 timer i helgene (fre-søn) ... Har barn fra 6 år til 13 år... Dei minste følger disse reglene. Å leker seg og gjør andre ting.skjelden dei sitter å spiller så lenge i de hele tatt. . Jenta på 13 og er ganske flink til å følge disse reglene .. Men dere i mot gutten 12 er svært uenig i dette å det er en evig krangel om spille tid... Spes i ukene. Han er hjemme fra skolen ca 14:30 og legger seg 20:30 ... Meste parten av denne tiden blir brukt til spilling👎... Ser han knapt. Er oppe å spiser middag, henter seg drikke og er på do... Lekser blir gjort før han spiller men jeg syns de blir veldig mye spilling... Når dette blir diskutert blir det bare sureminer... Hvorfor får ikke han spille mere når alle gutta i klassen fer spille mye mere... Så det jeg lurer på er hvor mye deres barn før spille i uke dagene?

Er vi for strenge?

Anonymous poster hash: 57f50...10e

Videoannonse
Annonse
Gjest Solsmil
Skrevet

2 timer om dagen, eller 2 timer totalt fra mandag til torsdag? Altså en halvtime om dagen? Sistnevnte hørtes grådig lite ut. Nå trenger man ikke å la en 12åring spille så mye han vil, for detblir gjerne hele dagen og hele natta. Men en tolvåring trenger ikke ha samme regler for spilletid som småsøsknene på 6. Man burde begrense spillingen, oppfordre til å gjøre andre ting osv., og det er ikke urimelig at en på 12 ikke får sitte hele dagen å spille. Det er lett å bli avhengig. Men det går ann å åpne for en dialog, og møtes på halvveien.

Skrevet

Vi har 1 time på hverdager og 3 timer i helger/ferier. Sure miner uansett hvor lang tid de får spille, når de må avslutte.

Men når tiden er gått så skal det avrundes og skrus av. Drøyer det utover å gjøre seg ferdig så skrur vi av.

Noen ganger får de lenger tid, men det er unntakene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har to timer hver dag i uke dagene. Men det blir fort 4-5 timer... Etter diskusjoner om ikke mere spilling setter han seg på pc i stua eller sitter å trykker på mobilen... Det gjengående svare når han får beskjed om å gjøre noe annet en å spille er at det er ikke noe å finne på. Eneste er da å besøke kamerater.. Som da vil si mere spilling der...

AnonymBruker
Skrevet

spilling alene på gutterommet eller spilling sammen med kompiser er to litt forskjellige ting tenker jeg. Spiller de sammen er de jo sosiale i tillegg.

Hos oss har 6åringen ca. en halvtime til dagen i ukedagene, 12åringen får spille en god del mer, av og til mange timer, men så lenge han gjør lekser, har minst EN fritidsaktivitet i tillegg og finner på ting sammen med kamerater utenom så er det helt greit. MAn må se det i en helhet tenker jeg. Spilling/data er en stor del av hverdagen til store barn/ungdom nå til dags.

Anonymous poster hash: 58c6a...784
  • Liker 2
Gjest celine
Skrevet

Han har to timer hver dag i uke dagene. Men det blir fort 4-5 timer... Etter diskusjoner om ikke mere spilling setter han seg på pc i stua eller sitter å trykker på mobilen... Det gjengående svare når han får beskjed om å gjøre noe annet en å spille er at det er ikke noe å finne på. Eneste er da å besøke kamerater.. Som da vil si mere spilling der...

Så lenge han slipper unna med det, er det jo soleklart at han vil prøve seg. Han har jo allerede vist at han er sjefen, i og med at han klarer å få 4-5 timers spilling på ukedagene ;)

Jeg syns ikke to timer er for lite. Unger har godt av å finne på noe annet enn å sitte alene på et rom og spille. Denne kampen tror jeg du må ta, ts.. Har selv tatt den med mine, og det var faktisk enklere enn jeg hadde trodd på forhånd :)

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet med spillingen synes dere? Det er jo en ny form å leke på, og på mange spill kan man snakke med vennene sine også. Jeg bare lurer, for når jeg var liten fikk jeg spille så mye jeg ville og den friheten gjorde at jeg like så ofte fant på andre ting.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Har han ikke noen hobbyer/fritidsaktivteter? Har han ikke venner siden han bare sitter hjemme?

Gjest Magdalene
Skrevet

Her er det null spilling mandag-torsdag, og et par timer i helgene.

Fikk mye blidere unger, som krangler mindre og som finner på mer på egenhånd etter totalnekt i ukedagene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han spiller fotball to ganger i uka. Men da ikke om vinteren. Så fotball sesongen begynner jo at snart så håper de hjelper. Han er sosial med venner når han sitter å spiller hjemme også. Da han spiller over nett med kamerater og at dei prater med kvarandre over skayp. ...

Skrevet

Hos oss er regelen for vår sønn på 10 år at pc ikke slås på før kl 1700. Altså lekser og trening først.

Når det er sagt trenger han 2-4 timer nesten hver dag( fotball) så de dagene han vil spille istedenfor gå bort og sparke/ trene og leksene er gjort har vi ingen regel. Han skyper alltid med andre når han spiller, så sosialt og lærerikt er det og.

I ferier når det ikke er trening er vi mer strikte.

Uansett syns jeg gutter fra 10 år og oppover burde kunne spille noen timer hver dag så sant de har gjort lekser og også driver med fysiske aktiviteter.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også en gutt på 12 så vi har litt lik situasjon der. Men her er det snakk om en time i uka. Grunnen til at vi innførte det var at vi såg at konsentrasjonen på skolen etc ble svært dårlig når han ble sittende på data hele dagen. Når vi innførte en time så ble gutten helt annerledes. Selvfølgelig blir han sur innimellom men det tåler vi, er jo en grunn til at vi faktisk er foreldre! Såg også i vinterferien der de fikk pc fritt de første dagene og så kuttet vi de siste dagene. Ungene ble helt annerledes, de pratet med oss, fant på andre ting, hjalp til i huset etc. Greit nok at de av og til har selskap når de sitter ved dataen, men når jeg ser slike eksempel som vi har her i huset så vet jeg at jeg gjør det riktige med å la det være en time for dagen. Hvis han ikke får tid pga lekser og fritidsaktiviteter så er ikke det noe problem.

Han må levere inn ipad etter en time, ellers skrur vi bare av nettet, ikke noe problem. Da må han finne på noe annet. Kan ikke dere gjøre det? Eller er dere så avhengig av data selv at dere ikke kan skru av nettet for noen timer?

Anonymous poster hash: 686a2...8f0
Gjest Keikolina
Skrevet

Hva er problemet med spillingen synes dere? Det er jo en ny form å leke på, og på mange spill kan man snakke med vennene sine også. Jeg bare lurer, for når jeg var liten fikk jeg spille så mye jeg ville og den friheten gjorde at jeg like så ofte fant på andre ting.

Ja, man blir jo drit lei av å spille også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man blir jo drit lei av å spille også.

Ikke alle blir lei faktisk. Synes det er veldig fornuftig å begrense datatid. Vi fikk tilbakemelding fra læreren nesten med en gang vi endret datatid, gutten var plutselig en helt annen i klasserommet. Og jeg tenker også; ønsker dere ikke å være sosiale sammen med ungene? Er det greit at de kommer til matbordet, spiser og stikker? Må de ikke hjelpe til hjemme? Jeg bare lurer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er absolutt enig. I tillegg er jeg redd for at begrensninger i PC-tid som barn hadde ført til at jeg tok den helt ut når jeg først fikk muligheten.

Anonymous poster hash: af495...204

AnonymBruker
Skrevet

Huff, når jeg leser tråder som dette, gruer jeg meg fælt til sønnen min blir så gammel at dette blir en aktuell problemstilling :( Med en far som har en fortid som gamer (han har heldigvis ikke spilt på årevis nå da, men) tenker jeg at sannsynligheten er stor for at sønnen vår blir avhengig, med alle krangler og konflikter som det medfører...

Anonymous poster hash: e50d3...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Oi, nå følte jeg meg fryktelig streng. Her hjemme får gutten på samme alder spille max en halvtime, noen ganger en time, i hverdagene. I helgene kan det fort gå en time til, men aldri mer enn to totalt.

Det hender han prøver seg med å spille på mobilen etter leggetid, i så fall inndrar vi den.

Hva som er riktig mengde for et barn varierer nok veldig. For vår del trenger gutten å konsentrere seg skikkelig om lekser, og han har også ganske mye annet på programmet (trening, speider osv), så vi har nok gitt ham mindre spilletid enn han hadde fått hvis han var rask med leksene og hadde færre aktivitetsdager.

Uansett synes jeg det er drøyt at han ikke respekterer reglene. DER hadde jeg vært streng, uavhengig av hva avtalt spilletid var. Og nei, "alle andre" får ikke spille så mye de vil. De aller fleste foreldrene jeg kjenner har regler for dette.

Anonymous poster hash: 412f7...a69
Gjest Keikolina
Skrevet

Ikke alle blir lei faktisk. Synes det er veldig fornuftig å begrense datatid. Vi fikk tilbakemelding fra læreren nesten med en gang vi endret datatid, gutten var plutselig en helt annen i klasserommet. Og jeg tenker også; ønsker dere ikke å være sosiale sammen med ungene? Er det greit at de kommer til matbordet, spiser og stikker? Må de ikke hjelpe til hjemme? Jeg bare lurer?

Jo, men det bruker ikke å være noe problem.
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke noen hobbyer/fritidsaktivteter? Har han ikke venner siden han bare sitter hjemme?

Kan ikke spilling være en hobby?

Du vet at folk lever av gaming idag? De sender spillturneringer på TV2 sporten. Det er også en ny måte å være sosial på.

Anonymous poster hash: fcd3c...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke spilling være en hobby?

Du vet at folk lever av gaming idag? De sender spillturneringer på TV2 sporten. Det er også en ny måte å være sosial på.

Anonymous poster hash: fcd3c...e26

Greit nok at det kan være en hobby, men sport er det iallefall ikke. Unger/ungdommer har sååå godt av å komme seg ut i frisk luft og bevege seg. Fysisk aktivitet trenger alle, både smått og stort. Greit nok at mange gjerne er med på f.eks fotball, men hvis de da har lekser så har de gjerne ikke tid til spilling i tillegg. Så problemet er størst fordi som ikke er med på andre aktiviteter. Iallefall her i huset så er det såpass hektisk at hvis det er fotball og lekser så rekker ikke guttungen så veldig mye mer enn det. I vinterferien byttet jeg en fjelltur mot datatid, det gikk helt fint, grei måte å gjøre det på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...