Gå til innhold

Ha-med-barn-hjem-middag


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er nå kommet dit at andre barn skal være med hjem fra barnehagen.

Ønsker derfor tips til middagsretter jeg kan servere annet enn spaghetti med kjøttsaus, fiskeboller, medisterkaker, suppe og pannekaker.

Vanskelig å vite hva andre barn liker, har selv også barn som er litt kresne derfor går det mye i tradisjonell mat hos oss.

Takknemlig for tips og oppskrifter.



Anonymous poster hash: 3173e...c7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag akkurat det du hadde tenkt fra før. Andre barn kan fint spise det. Liker de ikke så ... vel, de dør ikke av det. Barn er så kresne at det er vondt.

  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har seks barn som alle har med seg venner hjem til middag flere ganger i uka og de som er med hjem må spise det som blir servert. Kan jo ikke begynne å lage forskjellig mat avhengig av hvilke barn som er med hjem.

Dette er et vanlig hjem og ingen restaurant og jeg opplever svært sjeldent at det som blir servert ikke blir spist med god apetitt :).

Anonymous poster hash: f0d4b...4a7

  • Liker 7
Skrevet

Barna vi har med hjem er bare 4-5 år og det har hendt at det blir utfordringer om de får servert noe de ikke liker. Ødelegger stemningen veldig. Det er lettere å herse med større barn i forhold til å måtte spise alt.

AnonymBruker
Skrevet

Barna vi har med hjem er bare 4-5 år og det har hendt at det blir utfordringer om de får servert noe de ikke liker. Ødelegger stemningen veldig. Det er lettere å herse med større barn i forhold til å måtte spise alt.

De yngste som er med hjem her er også i samme alder uten at det har vært noe problem. Liker de ikke noe så er det jo bare å la være å spise det.

Og jeg herser ikke! Jeg serverer maten og sier værsågod :).

Anonymous poster hash: f0d4b...4a7

  • Liker 6
Skrevet

Da mine var i barnehagealder og skulle være med hjem så brukte jeg å høre med foreldrene om det var noen allergier å ta hensyn til, eller om det var noe de absolutt ikke likte. Og såklart, jeg tok hensyn til muslimske venner og lagde noe som ikke innebar svin.

Du kan jo kjøre "safe" og lage enkel mat som de fleste barn liker, f.eks pannekaker, pasta med en mild og barnevennlig kjøttsaus, fiskeboller i hvit saus, kjøttboller og ris/makaroni..

  • Liker 2
Skrevet

Allergier er naturligvis noe annet men det å ikke like er ikke grunn god nok til å få spesialmat hos meg. Sønnen min hadde en kompis som utelukkende spiste pølser, og det skulle være en spesiell type wienerpølser .. Det gikk et par tre middager og så spiste han andre ting hos oss gitt. Ikke hjemme da, naturligvis, det var det bare pølser som gjaldt. Samme gutt holdt nesten på å besvime da jeg sa at han som åtteåring skulle få ta på sengetøyet han skulle sove i selv, sønnen min holdt på å le seg ihjel for det hadde han gjort selv i lange tider allerede.

Barn er ikke så hjelpeløse som mange foreldre tror.

  • Liker 8
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Vi hadde fiskegrateng, gulrøtter og annet tilbehør sist vi fikk middagsbesøk med hjem fra barnehagen! Det var en hit hos begge! :)

AnonymBruker
Skrevet

Om man vet at barnet skal ha med venn(er) hjem synes jeg det er greit å lage noe som gir de positive matopplevelser. Trenger ikke være bare klassikere som pølser og pizza, men fint om man ikke kommer helt i "her i huset spiser man hva man får servert ellers går man sulten modus" kombinert med servering av "en sunn auberginrett med torskerogn" ;)

Fiskegrateng ble nevnt, og er et godt forslag på hverdagsretter som barn gjerne liker. Om ikke aversjonen mot fisk er for stor kan ovnsstekt laks være et annet forslag på fiskeretter, i tillegg til frityrtorsk(fiskepinner), fiskekaker osv.

Andre forslag: lasagne, grillet kylling med salat og ris, gryterett med kjøttdeig, ost og skinkepai

Greit å unngå for mye grønnsaker som også endel voksne ikke liker: sopp, oliven, aubergine osv. Disse har rare smaker og underlig konsistens.



Anonymous poster hash: bcf39...085
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pølsegrateng er bra "barnemat" som de fleste liker virker det som. Er du flink kan du lure ganske mye grønnsaker inn der også. :)

Anonymous poster hash: 9c658...ed0

  • Liker 1
Skrevet

Når det er så små barn syns jeg det er best å anstrenge seg litt mer, og sørge for å lage noe de faktisk spiser. Bare å spørre foreldrene hva som anbefales. Eldre barn dør ikke av å hoppe over middagen fordi de har nykker, men etter en dag i barnehagene er det faktisk veldig viktig at barna får i seg mat!

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker har vært slageren her, med unntak av ett barn med allergi. Men han serverer vi torsk, for det vet vi at han elsker ;)

Anonymous poster hash: 8292a...c24

  • Liker 1
Skrevet

Jeg serverer akkurat det jeg hadde servert ellers også. Og i vårt hus får alle litt av alt på tallerkenen, men om de vil spise eller ikke er helt opp til dem selv. Det gjelder mine egne barnehagebarn og venner som er med hjem. Mine spiser det meste, og er det deler av maten de ikke vil ha kan de legge det til side og det er ikke noe stort tema ved bordet. En venn som var med hjem kom med høylydt "liker ikke sånn der" protest da jeg bød på mat en gang. Jeg tok på bittelitt av alt og lot henne smake i eget tempo og sa det er greit å ikke like men at vi pleier å smake først og så kan vi la det ligge. Det tok ikke mange sekundene før hun ba om mer av det hun "ikke likte". Det har kanskje noe å si for motivasjonen til å smake at mine barn har det som et favorittgrønnsak og ba om store porsjoner.

Jeg har alltid gjort det sånn, og ingen barn har måttet gå sultne her. Noen har kanskje spist det som i mine øyne er en litt stusselig kombinasjon, men alle har fått nok av det de likte til at det ikke gjør noen skade å legge igjen litt grønnsaker.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg serverer akkurat det jeg hadde servert ellers også. Og i vårt hus får alle litt av alt på tallerkenen, men om de vil spise eller ikke er helt opp til dem selv. Det gjelder mine egne barnehagebarn og venner som er med hjem. Mine spiser det meste, og er det deler av maten de ikke vil ha kan de legge det til side og det er ikke noe stort tema ved bordet. En venn som var med hjem kom med høylydt "liker ikke sånn der" protest da jeg bød på mat en gang. Jeg tok på bittelitt av alt og lot henne smake i eget tempo og sa det er greit å ikke like men at vi pleier å smake først og så kan vi la det ligge. Det tok ikke mange sekundene før hun ba om mer av det hun "ikke likte". Det har kanskje noe å si for motivasjonen til å smake at mine barn har det som et favorittgrønnsak og ba om store porsjoner.

Jeg har alltid gjort det sånn, og ingen barn har måttet gå sultne her. Noen har kanskje spist det som i mine øyne er en litt stusselig kombinasjon, men alle har fått nok av det de likte til at det ikke gjør noen skade å legge igjen litt grønnsaker.

Sånn gjør jeg også til egne barn, men føler det blir for oppdragende og moralistisk å gjøre slik overfor andres barn. Så da velger jeg heller noe skikkelig barnevennlig de få gangene vi har med noen hjem.

Anonymous poster hash: 8292a...c24

  • Liker 2
Skrevet

Sånn gjør jeg også til egne barn, men føler det blir for oppdragende og moralistisk å gjøre slik overfor andres barn. Så da velger jeg heller noe skikkelig barnevennlig de få gangene vi har med noen hjem.

Anonymous poster hash: 8292a...c24

Men er det så galt å være oppdragende overfor barnehagebarn da? Trodde det var vårt ansvar som voksne jeg.

Håper ikke mine barn kun blir møtt av pannekaker og sånt når de er med venner hjem. Da kunne de jo ende opp med å tro at de er de eneste barna som får grønnsaker, kjøtt, fisk, krydret mat, restemat osv hjemme og at "alle andre" bare spiser spagetti, pizza, pannekaker og tomatsuppe.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har lyst til å gjøre litt ekstra ut av det er pitapizza en god idé. Legg frem pitabrødene og masse forskjellig fyll, og la de sette sammen hver sin pizza med akkurat det de vil ha. Naturlig nok ikke noe man gjør hver dag, men gøy en gang i blant, og veldig populært blant barna :)



Anonymous poster hash: d2395...ff1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Sånn gjør jeg også til egne barn, men føler det blir for oppdragende og moralistisk å gjøre slik overfor andres barn. Så da velger jeg heller noe skikkelig barnevennlig de få gangene vi har med noen hjem.

Anonymous poster hash: 8292a...c24

Når man har besøk av barnehagebarn er det ikke for moralistisk å si at de må smake på all maten de får servert, så sant man på forhånd har avklart med foreldrene at barnet ikke har noen allergier.

Gjest Haaploes
Skrevet

Barna vi har med hjem er bare 4-5 år og det har hendt at det blir utfordringer om de får servert noe de ikke liker. Ødelegger stemningen veldig. Det er lettere å herse med større barn i forhold til å måtte spise alt.

Den siste setningen din gir ikke mening i det hele tatt. Hva mener du med "å herse"?

(...)

Barn er ikke så hjelpeløse som mange foreldre tror.

Men er det så galt å være oppdragende overfor barnehagebarn da? Trodde det var vårt ansvar som voksne jeg.

(...)

Jeg blir så glad av å høre at det fortsatt finnes foreldre som dere! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...