Gå til innhold

Tips ved angst før operasjon


Snop

Anbefalte innlegg

Jeg skal operere kjeven om et par uker, og det er min aller første operasjon. Jeg har sterk sykehusangst, og kan ikke komme på noe verre enn veneflon og rør inn alle kroppsåpninger, oppkast av blod osv...

Så jeg lurer på om noen av dere har råd for å mestre akkurat denne typen angst? Noe jeg kan ha med på sykehuset for å distrahere tankene før jeg får angstdempende medisiner?

Det eneste jeg har kommet på så langt er lydbok og eventuelt musikk i ørepropper. Pusteøvelser er jeg ganske dreven på.

Ellers vil jeg gjerne høre noen trøstende solskinnshistorier fra andre som sleit med angst før operasjon/narkose, hvor opplevelsen ikke var så ille likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få tilbud om pre-medikasjon før operasjonen, si ja takk :) Da får du en liten snaps med piller som gjør at du slapper av og verden blir rosarød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt redd før en bihuleoperasjon. Narkose og lignende skremte meg! Opplevelsen var veldig god. De på sykehuset tok godt vare på meg ,og alt gikk fint. Gi beskjed til dem at du er veldig engstelig i forhold til operasjonen! Lykke til! !

Anonymous poster hash: 62969...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske nervøs da jeg skulle operere i øret for jeg hadde hull i tromhinnen mn gikk veldig fint fikk før operasjon noe medesin jeg skulle drikke ble veldig sløv, ganske svimmel og rolig så la jeg meg på operasjonsbordet så fikk jeg narkose og operasjonen gikk veldig bra bortsett fra ble litt kvalm og småslapp etterpå men ellers gikk det veldig fint

Anonymous poster hash: dd7d9...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg skal operere kjeven om et par uker, og det er min aller første operasjon. Jeg har sterk sykehusangst, og kan ikke komme på noe verre enn veneflon og rør inn alle kroppsåpninger, oppkast av blod osv...

Så jeg lurer på om noen av dere har råd for å mestre akkurat denne typen angst? Noe jeg kan ha med på sykehuset for å distrahere tankene før jeg får angstdempende medisiner?

Det eneste jeg har kommet på så langt er lydbok og eventuelt musikk i ørepropper. Pusteøvelser er jeg ganske dreven på.

Ellers vil jeg gjerne høre noen trøstende solskinnshistorier fra andre som sleit med angst før operasjon/narkose, hvor opplevelsen ikke var så ille likevel.

Overkjeven eller underkjeven?

Spør fordi jeg opererte overkjeven min for noen år siden, og det foregikk i full narkose.

Jeg vil nok mene du absolutt ikke får hverken rør inn i alle kroppsåpninger eller kommer til å kaste opp blod.

Om du er litt utenfor deg selv rett før operasjonen så er det ganske naturlig, men det er heller ikke farlig. Om du skal legges inn for operasjonen så si ifra til oversykepleier (og til anestesilegen som kommer og nakker med deg dagen før operasjonen dersom du skal legges i full narkose) så er det ikke umulig at de har fine rutiner på at du får noe som gjør deg 'likeglad' først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ingen beroligende før en alvorlig operasjon, og jeg var på forhånd uttrykt livredd. Tydelig forskjell på folk.



Anonymous poster hash: ab1c9...138
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg fikk ingen beroligende før en alvorlig operasjon, og jeg var på forhånd uttrykt livredd. Tydelig forskjell på folk.

Anonymous poster hash: ab1c9...138

Det ble ikke jeg tilbudt heller, men så spurte jeg heller ikke etter det.

- men det betyr ikke at ikke sykehuset har rutiner for spesielt nervøse pasienter.

TS er redd, noe som ikke er så unaturlig fordi hodet lager gjerne noen småskumle tanker i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overkjeven eller underkjeven?

Spør fordi jeg opererte overkjeven min for noen år siden, og det foregikk i full narkose.

Jeg vil nok mene du absolutt ikke får hverken rør inn i alle kroppsåpninger eller kommer til å kaste opp blod.

Om du er litt utenfor deg selv rett før operasjonen så er det ganske naturlig, men det er heller ikke farlig. Om du skal legges inn for operasjonen så si ifra til oversykepleier (og til anestesilegen som kommer og nakker med deg dagen før operasjonen dersom du skal legges i full narkose) så er det ikke umulig at de har fine rutiner på at du får noe som gjør deg 'likeglad' først.

Begge deler, oppe og nede :tristbla::haar::sjokkbla::bond:

Noen sier det er rør involvert, andre ikke. Det er visst for å suge opp blod fra magesekken. Men på forundersøkelsen i går sa de at jeg ikke skal ha rør i magen når jeg våkner. Jeg klarer likevel ikke la være å være redd for at det skal skje, siden så mange har hatt det. Synes generelt det er skummelt å ikke være tusen prosent sikker på alt når jeg våkner - hvordan det føles, kommer jeg til å kaste opp blod, kommer det til å oppleves som skummelt eller er jeg så neddopa at jeg ikke bryr meg, må jeg dele rom med andre og høre på deres oppkastlyder, alt det der. Det skal sies at jeg er en person som alltid må vite alt som skal skje om alt på forhånd, i alle situasjoner... har en angstdiagnose/tvangslidelse, det ble ikke tid til å snakke om det på sykehuset i går (jeg skrev det bare på infopapiret) men jeg har tenkt litt at jeg skal med vilje prøve å ikke be om "spesialbehandling", men heller prøve å stole på legene og prosessen.

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg skal snakke med anestesilegen dagen før. Er det vanlig å gjøre? Skal bare ta noen blodprøver dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Begge deler, oppe og nede :tristbla::haar::sjokkbla::bond:

Noen sier det er rør involvert, andre ikke. Det er visst for å suge opp blod fra magesekken. Men på forundersøkelsen i går sa de at jeg ikke skal ha rør i magen når jeg våkner. Jeg klarer likevel ikke la være å være redd for at det skal skje, siden så mange har hatt det. Synes generelt det er skummelt å ikke være tusen prosent sikker på alt når jeg våkner - hvordan det føles, kommer jeg til å kaste opp blod, kommer det til å oppleves som skummelt eller er jeg så neddopa at jeg ikke bryr meg, må jeg dele rom med andre og høre på deres oppkastlyder, alt det der. Det skal sies at jeg er en person som alltid må vite alt som skal skje om alt på forhånd, i alle situasjoner... har en angstdiagnose/tvangslidelse, det ble ikke tid til å snakke om det på sykehuset i går (jeg skrev det bare på infopapiret) men jeg har tenkt litt at jeg skal med vilje prøve å ikke be om "spesialbehandling", men heller prøve å stole på legene og prosessen.

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg skal snakke med anestesilegen dagen før. Er det vanlig å gjøre? Skal bare ta noen blodprøver dagen før.

Tro så deilig det blir når alt er ferdig og alt er grodd :)

Jeg ble operert på Haukeland, og det var ingen som hadde sagt noe om at anestesilegen ville 'stikke innom', men plutselig kom det en tiltalende, flott kar svingende rundt hjørnet på avdelingen jeg var lagt inn..og lurte på om jeg var meg, - og om vi kunne ta en liten prat.

Det var anestesilegen. Han informerte litt, og jeg som ikke er spesielt nervøs av natur, ble veldig rolig av å høre på ham. Han hadde full kontroll, og det var ham som møtte meg nede på operasjonssalen på morgenen dagen etter... så husker jeg bare alt var grønt på operasjonssalen, også klærne til personalet, så at det luktet plast, han bad meg telle fra 10 og ned til 0...jeg husker ikke hvor langt jeg kom før det ble svart og jeg var borte :fnise:

Neste jeg husker er at jeg våknet og en hyggelig svensktalende mannlig sykepleier var ivrig med å ville støtte meg opp og på toalettet. Han ville finne noe jeg kunne holde meg fast i mens jeg 'gikk' ut på toalettet, men det var ikke det store behovet (selv om jeg var veldig glad for at det ikke var spesielt langt å gå..bare noen skritt).

Da det kunne slås fast at kroppen virket som den skulle så ble seng og pasient trillet den litt lange veien opp på avdelingen igjen.

- og dagen etterpå ble jeg kastet ut og sendt hjem mes jeg så mest ut som en St.Bernhard hund med kusma (det var selvsagt hovent) :ler:

Hva de eventuelt hadde av små slanger som sugde opp blodsøl under selve inngrepet så eller merket jeg ingenting til for da var jeg i full narkose og kan ikke huske jeg hadde en slange noen steder da jeg våknet. Kanskje jeg hadde en oksygenslage under nesen...jeg er veldig usikker...

Men ikke var jeg sår i halsen eller noe annet sted.

De er veldig flinke, og denne typen operasjoner tror jeg det bare er i Oslo og i Bergen de gjør (i Bergen er det i samarbeid med Odontologisk).

- men det er lov å si ifra om man blir urolig og gruer seg og er nervøs. Ingen tjener på at pasienten er ute av seg selv.

Er det lenge til du skal operereres?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange operasjoner, aldri sett anestesilegen dagen før. Snakket med en mange uker i forveien da en gang, men fikk ikke den anestesi-legen på operasjon, fikk en heks i stedenfor. Sorry, men virkeligheten der ute er ikke alltid så knirkefri. Om du skal inn å ta blodprøver dagen før er det godt mulig du får snakke med anestesilegen, spør om det er den legen som skal være på operasjonen din.

Bekymret meg også for anestesi, men det er ikke skummelt lengre. Man blir slått ut som et lys.

Rør ned til magen er ikke så forferdelig, det er ikke hyggelig, svir litt når man svelger, er ubehagelig, men ikke enden av verden. Har hatt det i flere dager etter operasjon. De tar den inn gjennom nesen, og så blir man enten bedt å svelge ofte eller puste dypt inn( siste var mye bedre) Er gjort på noen sekunder.

Mitt råd til deg er om du kan, få med deg noen som er sammen med deg før operasjon. Det er mye bedre å ha noen du kjenner der, som også kan snakke litt for deg. Om alt går perfekt så er det supert, men noen ganger må man faktisk sloss for det man skal ha som pasient, og det er lettere om dere er to.

Sykehuset var klinkende klar over at jeg var en redd pasient, med god grunn til å være det, det var poengtert og skrevet av lege, fikk allikevel ikke tilbud om beroligende..eller jeg hadde det først i planen, men en ny lege ombestemte det på operasjons-dagen. Noen ganger må du kreve det.

Jeg var slik som deg i utgangspunktet. Hadde behov for å vite og ha kontroll, skulle ønske noen var ærlig med meg om hvordan virkeligheten ofte er.



Anonymous poster hash: ab1c9...138
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg kan jo bare fortelle hvordan min egen kjeveoperasjon forløp i forkant og etterpå.

Hvorledes det foregår det andre stedet i Norge har jeg jo ingen kunnskap om.

Jeg synes det var helt greit å ikke ha 'noen med' som skulle bodd på hotell nede i byen og bekymret seg der.

Kjeveoperasjoner er faktisk ganske så rutine på de to stedene jeg har nevnt,

Detaljene om hvordan den vellykkede operasjonen faktisk foretas synes jeg det var helt ok at jeg ikke ble fortalt før etter at det var gjennomført.

- og som sagt, jeg fikk i våken tilstand absolutt ingen slanger eller kateter kjørt hverken ned via nesen eller inn i blæren, men at det ble litt blod under kuttene og under 'diverse' delen er jeg ganske sikker på ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...