Gå til innhold

Torskeretter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har av vane stort sett alltid bare benyttet laks til fiskemiddag (dette sier kanskje litt om hvor sjeldent jeg har fiskemiddager..), men har nå bestemt meg for å bli flink til å lage torskeretter - torsk er jo digg! Men jeg er litt lost. Hva lager man? Blir veldig takknemlig for tips, og aller helst oppskrifter!

Anonymous poster hash: 4a026...128
Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/hjemmelaget-fiskegrateng

Jeg skal lage denne idag, bruker torsk :)

Ellers så er lettsaltet torsk veldig godt.

Legg torskestykkene på et fat og strø over salt. Sett det i kjøleskapet over natta. Kok opp vann og putt torskebitene oppi og la de trekke til de er ferdige (du ser når bitene flyter opp og fiskekjøttet deler seg litt). Server med potetmos og sprøstekt bacon.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler godfisk.no. De har masse godt.

Ting jeg ofte har:

Torskefilet i ildfast form, dekket med lett creme fraiche blandet med sitronpepper og salt, toppet med hakkede mandler. Bak i ovnen på 200 grader i 15-25 minutter (avhengig av tykkelse på fisken og ovnen din). Server med for eksempel bakte rotgrønnsaker (søtpotet, kålrabi og gulrot f.eks.), eller poteter og brokkoli.

Torsk med sennep og blomkålmos. Stek torsk og løk, bland i sennep og salt og pepper. Kok blomkål, mos med stavmikser, ha i masse sennepsfrø. Ha torsk/løkblandingen i en form, blomkålmos på toppen, og ha på ost. Gratiner i ovnen i 20 minutter. Server med poteter og grønnsaker etter valg.

Wok med torsk/sei: Jeg bruker som regel squash, sopp, løk og paprika. Serverer med ris og gjerne litt sweet chilisaus eller soyasaus.

Brokkoli, stangselleri, eple, rødløk og gulrot i en form, legg over fisken, ha over creme fraiche og masse basilikum, og litt salt og pepper. Bak i ovnen i 20-30 minutter.

Bakt torsk servert med kålrabistappe, bakte epler, kokte poteter og blodpølse.

Plukkfisk.

Torsk med ertestuing, poteter og bacon

Kokt/bakt torsk og erter, mais og gulrot (kan gjerne bruke frossenblandingen), blandet med hvit saus. Legg i ildfast form, ha potetmos på toppen, og gjerne litt ost oppå, og bak i ovnen en 20-25 minutters tid.

Tacotorsk

Anonymous poster hash: 5a520...fbe
Skrevet

Torsk med ertepuré og sprøstekte potetterninger er en favoritt hos oss. Fra Rema.

Skrevet

Jeg spiser torsk nesten hver eneste dag! Ynglingsretten min går slik:

Legg torsken i en ildfast form, salte og pepre, sett den i ovnen på 200grader i ca 20min +-

Skrell søtpoteter og kutt de i små biter, kok de så de blir helt myk og mos de til en stappe!

kok squash og gullrøtter

dampkok spinat

Jeg ELSKER denne kombinasjonen

Skrevet

Hadde torskepanne fra godfisk.no i dag. kjempe godt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker brunet smør til torsk og skrei (selv om jeg mesteparten av året foretrekker det til annen hvit fisk som feks lysing eller skate).

Men altså, brunet smør med feks sitron og sprøstekt salvie/rosmarin; brunet smør med sitron, sjalottløk, kapers og persille; eller brunet smør med lime, soyasaus og frisk koriander. Og så i tillegg et tilbehør som passer i hvert tilfelle, feks en enkel grønnsaks- eller potetpuré.

Artikkel til inspirasjon:

http://www.dagbladet.no/2010/12/06/tema/mat/klikk/14614620/

Anonymous poster hash: 6b704...297
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for masse gode tips!!

Anonymous poster hash: 4a026...128
Skrevet

Anbefaler trines matblogg. Lagde en nydelig torskerett forrige uke, med chorizo, granateple, rosenkål og pastinakkpure som tilbehør.

Skrevet

Torsk, potet, gulrot, blomkål og purreløk.

Deles i biter som blir ferdige ca samtidig. Legges i kaseroll lagvis med smør, salt og pepper mellom lagene.

Vann et par cm opp (litt etter hvor stor porsjon du lager), dampes til alt er ferdig.

Kraften som blir igjen er en fin basis for fiskesuppe for den som liker sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...