AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #21 Skrevet 12. mars 2015 Da jeg var student og hadde en liten hybel, så hadde jeg innboforsikring på rundt 150 000. Det jeg eide var pc, tv, diverse elektronikk, kamera, klær, noen møbler, noen dyre glass/bestikk o.l. Smykker, noe fritidsutstyr. Det kostet meg vel en 100-lapp i måneden sånn ca. Absolutt verdt det. Anonymous poster hash: 4d1ce...55e Tror du virkelig at PC, TV, diverse elektronikk, amera, klær, møbler osv koster 150 000? Kanskje til ny pris, men regner med at forsikringen tar hensyn til at verdien synker når gjenstandene er brukt? Hvor mye tror du at du hadde fått på Finn for disse tingene? Det er vel det innboforsikringen gir deg tilbake om uhellet er ute? Hva saksbehandleren mener at du hadde fått for de brukte gjenstandene. Anonymous poster hash: 22ba7...300
Serafina. Skrevet 12. mars 2015 #22 Skrevet 12. mars 2015 Altså, jeg ser ikke poenget med å forsikre kjøkkenrull og dobørste. Ikke har jeg tatt vare på kvitteringene for dette heller, så får ikke igjen. Vet ikke engang om jeg har kvittering på TV-benken jeg kjøpte. Det er forresten en leilighet, så selve leiligheten er vel forsikret gjennom husleia. Håper jeg. Er vel vanlig i sånne borettslag? Aner virkelig ikke hva det som er inni leiligheten min er verdt. Skal jeg regne med parketten? Skal jeg regne med malingen? Anonymous poster hash: 22ba7...300 Innboet er ikke forsikret via husleien i borettslaget, kun forsikring av boligen. Ta kontakt med ulike forsikringsselskaper og hør på pris og hva de dekker. De har maler på gjennomsnittlig verdi av innboksen etter størrelse på leilighet og hvor mange som bor der. Hvis du har innbrudd og de tar med seg lett omsettelige ting som smykker og andre ting må du dekke opp dette selv. Ved eventuell brann kan du risikere å miste alt du eier og har. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #23 Skrevet 12. mars 2015 Vanligvis så har de forskjellige typer forsikring (ofte to stykk). Jeg har standard, da jeg ikke er en ganske klumsete person, aldri ødelagt en mobil i hele mitt liv *bank i bordet* Ikke har jeg mistet en nøkkel heller. Brann, vannskade og tyveri er viktigst. Vaskemaskinen kan gå i stykker, som kan skade gulv og skap på kjøkkenet for eksempel. Dette kan bli dyrt om du må rive opp gulvet og legge nytt, for så å må erstatte maskin og skap. Altså, det er ikke slik at du skriver ned ei liste over hvilke tinger du ønsker å forsikre. Dette blir da individuelt, som da du forsikrer pcen. Men du går ikke i en butikk å sier at du skal bestille forsikring til klærne dine. Dekker innboforsikringen misting av nøkler og ødeleggelse av mobil? Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #24 Skrevet 12. mars 2015 Er usikker på om jeg skal ha selv. Skal leie en leilighet over en garasje som har vaskemaskin, komfyr, kjøleskap, oppvaskmaskin osv. Huseiere sa at jeg måtte skaffe innboforsikring selv såklart. Lurer på om forsikringen dekker eller skal dekke huseiers ting som hvitevarer jeg nevnte ovenfor? Lurer også på om hva som skjer hvis det går istykker om det ikke er min feil, må jeg erstatte eller er huseier nødt til det?Anonymous poster hash: 5b6d2...287 Huseierens interiør har han nok dekket i egen forsikring, men dersom garasje og leilighet f.eks brenner ned, så sitter jo du igjen uten noe annet enn det du går og står i. Innborforsikring dekker klær, sko, seng, sengetøy, mobil, pc, kjøkkenutstyr, service, sofa, turutstyr og annet som du har med deg i leiligheten. Hvordan har du tenkt å dekke alt dette når du må få ett nytt sted å bo? Og ikke minst, hvordan har du tenkt å dekke overnatting på hotell/herberge når leiligheten er ubeboelig og du ikke har funnet nytt sted enda? Jeg har en kollega som mistet huset ditt i brann midt på nattrn. De tok inn på hotell på forsikringens regning, og allerede neste morgen fikk de penger til å handle klær, sko, toalettsaker og skoleting til barna. Fattet ikke st folk tar sjansen på å ikke ha innboforsikring, det er snakk om en hundrings i måneden.Anonymous poster hash: e5332...33f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #25 Skrevet 12. mars 2015 Det er ingen som forlanger at du skal ha kvittering for alt innboet ditt... Forsikringsselskapet kommer ikke til å nekte å tro deg om du sier du hadde 12 ikeaglass. Nei, men om jeg sier jeg hadde en super-TV? De må da ha bevis for hva du hadde i leiligheten, så de ikke blir svindlet?? Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #27 Skrevet 12. mars 2015 Innboet er ikke forsikret via husleien i borettslaget, kun forsikring av boligen. Altså bare betongen i vegger og gulv? Ikke parkett, maling, lister osv? Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #28 Skrevet 12. mars 2015 Vurderer denne, da. Vet ikke om jeg er ung nok. Koster 79 kr i måneden, har jo en liten leilighet med ikke så veldig mange og superdyre ting. Ser den grei ut, dere som har peiling? https://www.dnb.no/privat/forsikring/innboforsikring-for-unge.html Anonymous poster hash: 22ba7...300
Serafina. Skrevet 12. mars 2015 #29 Skrevet 12. mars 2015 Altså bare betongen i vegger og gulv? Ikke parkett, maling, lister osv? Anonymous poster hash: 22ba7...300 Parkett, kjøkken, bad, lister etc er ditt ansvar. Sjekk vedtektene til ditt borettslag, de skal si noe om hvor ansvarsskille går på hvem som dekker hva.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #30 Skrevet 12. mars 2015 Har ikke Danske Bank innboforsikring? Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #31 Skrevet 12. mars 2015 Ser at en del fagforeninger har gode priser, men det koster jo gjerne opp til flere tusenlapper å melde seg inn, så det lønner seg inne for meg. Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #32 Skrevet 12. mars 2015 Kan ikke fatte og begripe at noen tør å i k k e ha innboforsikring. La oss si at huset man bor i brenner ned. Alt, helt ned til sokkene dine, er brent opp. Da er 150.000,- ikke så mye. Anonymous poster hash: f32b8...b42 4
lykkelige.meg Skrevet 12. mars 2015 #33 Skrevet 12. mars 2015 Parkett, kjøkken, bad, lister etc er ditt ansvar. Sjekk vedtektene til ditt borettslag, de skal si noe om hvor ansvarsskille går på hvem som dekker hva. Men dette du nevner her er ikke innbo. Kjøkken, fast skrudde garderober, baderomsinnredning osv regnes som fast inventar, og går ikke inn under innbo. Mulig de i borettslag må ha en egen Husforsikring som dekker disse tingene. Ville sjekket skikkelig opp med forsikringsselskap :-)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2015 #34 Skrevet 12. mars 2015 Ser at en del fagforeninger har gode priser, men det koster jo gjerne opp til flere tusenlapper å melde seg inn, så det lønner seg inne for meg. Anonymous poster hash: 22ba7...300 Du får jo så mye mer enn forsikring ved medlemskapet da, jobber du eller er du student? Anonymous poster hash: 426b3...e3b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #35 Skrevet 28. juni 2015 Selvfølgelig hadde vi innboforsikring da vi leide leilighet. Fikk kloakk inn der vi bodde. Og hadde vi ikke hatt forsikring hadde vi ikke fått dekket noe. Måtte kaste senga, surroundanlegg, en del elverktøy, ellers bare klær og turutstyr. På det alene fikk vi en sum på like over 100.000. Det aller aller meste i leiligheten klarte vi å berge, så mitt råd er å ikke ha for lite i forsikring. Vi er nå (og var) forsikret for 2.500.000 kr, men betaler bare 900 kr i året gjennom fagforeningen.Anonymous poster hash: ee29e...5ee Hvordan betaler du 900 gjennom fagforeningen? LO da el? Er det da uten medlemskapet og ikke kollektiv hjemforiskring? Betaler 500 mnd kun for medlemskap her..Anonymous poster hash: 9c928...fec
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #36 Skrevet 29. juni 2015 Er det noen her som bor i leilighet og har innboforsikring? Usikker på hva jeg skal kjøpe og hvordan jeg går fram. Anonymous poster hash: 22ba7...300 Se på om du er medlem noe sted, boligbyggelag/Obos, fagforening el. Og kan få gunstig innboforsikring der. Innboforsikring bør alle ha. Særlig forde der ofte er rettshjelp innkludert og den kan du få bruk for. Husk og at forsikring har to priser, en når du kjøper/betaler og en pris når du har bruk for hjelp av innboforsikringen.Anonymous poster hash: d4121...c34
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #37 Skrevet 29. juni 2015 Men dette du nevner her er ikke innbo. Kjøkken, fast skrudde garderober, baderomsinnredning osv regnes som fast inventar, og går ikke inn under innbo. Mulig de i borettslag må ha en egen Husforsikring som dekker disse tingene. Ville sjekket skikkelig opp med forsikringsselskap :-) Det spørs på hvordan skade oppstår. Kjøkkenbenk som blir skadet fordi vannrør sprekker, er dekket av innboforsikring. Innbo er alt inne i leiligheten. Bygningsforsikring har alle borettslag med et ansvarlig styre. Noe annet vil være utopi. De fleste brl. Forholder seg til standar vedtekter utarbeidet av NBBL, med noen interne tilpasninger i de ulike brl.Anonymous poster hash: d4121...c34
Rosalie Skrevet 29. juni 2015 #38 Skrevet 29. juni 2015 Naturligvis! Har NITOs innboforsikring, forsikringsselskap er Gjensidige. 984 kr/år i forsikringspremie, 2 750 000 i forsikringssum.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #39 Skrevet 29. juni 2015 Dessverre fikk jeg bruk for min innboforsikring. Hadde innbrudd der verdier for over 100.000 ble stjålet. Hadde jeg hatt brann begynner man å snakke langt høyere summer. Hadde ikke kvittering på halvparten av det som ble stjålet (smykker, gaver etc), men fikk heldigvis tilbake på forsikringen likevel. Enda det er fratrekk i aldre så lønner det seg til gangs å ha innboforsikring. Tenk om du måtte erstatte alle klærne dine, møblene, elektronisk utstyr, kjøkkenting og alskens dilldall. Det utgjør vanvittige summer tilslutt. Jeg tror alle forsikringsselskap skjønner at man ikke har kvittering på alt. Det er normalt det. Har hørt at det lønner seg å ta bilde av innbo, for i tilfelle brann så husker man ikke halvparten av hva man hadde engang. Man har gjerne mer enn man tror. Anonymous poster hash: b8d01...f25
Alice123 Skrevet 29. juni 2015 #40 Skrevet 29. juni 2015 Såklart har jeg innboforsikring! Husk bare på at du eier mer enn du tror... om du skulle kjøpe ALT nytt, hva må du ut med da? Alt fra seng til bestikk til gulvteppe til dobørste til truser til nettbrett til kjøkkenmaskiner. Ikke underforsikre deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå