AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Er det noen her som bor i leilighet og har innboforsikring? Usikker på hva jeg skal kjøpe og hvordan jeg går fram. Anonymous poster hash: 22ba7...300
Glitnir Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Ja, det har vi. Og det bør absolutt du også ha. Innboforsikring er relativt billig, men noe du trenger om du skulle være så uheldig å få innbrudd eller brann - det er dyrere å erstatte tingene sine enn de fleste tror. Ring rundt til selskapene for tilbud, herunder å bestemme forsikringssum.
Gjest Veritaserum Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Jeg har via banken, sparebank1. Har innbo- og reiseforsikring i ett. Et tilbud de har for de som er mellom 18 og 28 år. 124kr i måneden. Det er ikke noe å grine over
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Er det noen her som bor i leilighet og har innboforsikring? Usikker på hva jeg skal kjøpe og hvordan jeg går fram. Anonymous poster hash: 22ba7...300 Har du tenkt på hva det koster å erstatte alt om huset brenner til grunnen? Alt fra kjøkkenrull til sokker, dobørste tallerkener, glass og t-skjeer må erstattes. Det er ikke billig. Til og med slikkepotten og boksåpneren må du kjøpe nytt av. Duker, puter, seng, dyner. Støvsugeren.Har du noen gang flyttet? Da vet du hva du har i skapene. Vi har regnet grovt på det. Bor i enebolig, 200 kvadrat, 2 voksne og 1 barn på 12. Vi kommer nok neppe under 2,5 mill hvis vi mister alt av innbo. Skaff deg forsikring straks! I morgen kan huset brenne og da er det for sent. Har vært nok folk i se og hør som mistet alt i brann og stod uten forsikring. At det går an.Anonymous poster hash: ef93a...d4e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Ja, det har vi. Og det bør absolutt du også ha. Innboforsikring er relativt billig, men noe du trenger om du skulle være så uheldig å få innbrudd eller brann - det er dyrere å erstatte tingene sine enn de fleste tror. Ring rundt til selskapene for tilbud, herunder å bestemme forsikringssum. Vet ikke hva jeg skal forsikre den for? Har bare en liten toroms, liksom, men de vanlige hvitevarene. Og seng, sofa, vanlig TV... klær og sånt. PC. Vanskelig å si. Anonymous poster hash: 22ba7...300
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Har du tenkt på hva det koster å erstatte alt om huset brenner til grunnen? Alt fra kjøkkenrull til sokker, dobørste tallerkener, glass og t-skjeer må erstattes. Det er ikke billig. Til og med slikkepotten og boksåpneren må du kjøpe nytt av. Duker, puter, seng, dyner. Støvsugeren.Har du noen gang flyttet? Da vet du hva du har i skapene. Altså, jeg ser ikke poenget med å forsikre kjøkkenrull og dobørste. Ikke har jeg tatt vare på kvitteringene for dette heller, så får ikke igjen. Vet ikke engang om jeg har kvittering på TV-benken jeg kjøpte. Det er forresten en leilighet, så selve leiligheten er vel forsikret gjennom husleia. Håper jeg. Er vel vanlig i sånne borettslag? Aner virkelig ikke hva det som er inni leiligheten min er verdt. Skal jeg regne med parketten? Skal jeg regne med malingen? Anonymous poster hash: 22ba7...300 1
Gjest Veritaserum Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Har du tenkt på hva det koster å erstatte alt om huset brenner til grunnen? Alt fra kjøkkenrull til sokker, dobørste tallerkener, glass og t-skjeer må erstattes. Det er ikke billig. Til og med slikkepotten og boksåpneren må du kjøpe nytt av. Duker, puter, seng, dyner. Støvsugeren.Har du noen gang flyttet? Da vet du hva du har i skapene. Vi har regnet grovt på det. Bor i enebolig, 200 kvadrat, 2 voksne og 1 barn på 12. Vi kommer nok neppe under 2,5 mill hvis vi mister alt av innbo. Skaff deg forsikring straks! I morgen kan huset brenne og da er det for sent. Har vært nok folk i se og hør som mistet alt i brann og stod uten forsikring. At det går an.Anonymous poster hash: ef93a...d4e Skjønner ikke det jeg heller. Det første mamma sa da jeg flyttet ut var "begynne å se etter innboforsikring nå", lenge før jeg fant en leilighet. Folk forsikrer pc, nettbrett, ipod og mobil, men ikke hele hjemmet sitt. Gir null mening.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Da jeg var student og hadde en liten hybel, så hadde jeg innboforsikring på rundt 150 000. Det jeg eide var pc, tv, diverse elektronikk, kamera, klær, noen møbler, noen dyre glass/bestikk o.l. Smykker, noe fritidsutstyr. Det kostet meg vel en 100-lapp i måneden sånn ca. Absolutt verdt det. Anonymous poster hash: 4d1ce...55e
Gjest Veritaserum Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 (endret) Vet ikke hva jeg skal forsikre den for? Har bare en liten toroms, liksom, men de vanlige hvitevarene. Og seng, sofa, vanlig TV... klær og sånt. PC. Vanskelig å si. Anonymous poster hash: 22ba7...300 Vanligvis så har de forskjellige typer forsikring (ofte to stykk). Jeg har standard, da jeg ikke er en ganske klumsete person, aldri ødelagt en mobil i hele mitt liv *bank i bordet* Ikke har jeg mistet en nøkkel heller. Brann, vannskade og tyveri er viktigst. Vaskemaskinen kan gå i stykker, som kan skade gulv og skap på kjøkkenet for eksempel. Dette kan bli dyrt om du må rive opp gulvet og legge nytt, for så å må erstatte maskin og skap. Altså, det er ikke slik at du skriver ned ei liste over hvilke tinger du ønsker å forsikre. Dette blir da individuelt, som da du forsikrer pcen. Men du går ikke i en butikk å sier at du skal bestille forsikring til klærne dine. Endret 11. mars 2015 av Veritaserum
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 Ja, klart man har innboforsikring, hvis det brenner her så må jeg jo erstatte alt jeg har av møbler, klær, sko, hvitevarer og brunevarer. Anonymous poster hash: c8fae...24b
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #11 Skrevet 11. mars 2015 Ja, har selvsagt innboforsikring. Boligbyggelaget borettslaget mitt er en del av har gode avtaler på slikt. Sjekk om dere har noe slikt. Jeg betaler under turenlappen for forsikring på inntil 500 000. Det er ingen som forlanger at du skal ha kvittering for alt innboet ditt... Forsikringsselskapet kommer ikke til å nekte å tro deg om du sier du hadde 12 ikeaglass. Om du summerer opp alt du må kjøpe nytt om huset brenner, blir det skremmende mye. Alt fra sengetøy, undikker, bøker, sko, hårbørsten din, pc, filmsamling, bunaden, osv. Mange bekker små, alle småtingene du trenger blir faktsik store summer når du legger det sammen. Anonymous poster hash: de3e0...faf
Gjest Veritaserum Skrevet 11. mars 2015 #12 Skrevet 11. mars 2015 Om du summerer opp alt du må kjøpe nytt om huset brenner, blir det skremmende mye. Alt fra sengetøy, undikker, bøker, sko, hårbørsten din, pc, filmsamling, bunaden, osv. Mange bekker små, alle småtingene du trenger blir faktsik store summer når du legger det sammen. Anonymous poster hash: de3e0...faf Filmsamlingen min er verdt en god del.. trur du forsikringselskapet trur på meg om jeg sier at jeg har 500 DVDer? :S Det har jeg aldri tenkt på før.. men det høres ut som en syk løgn egentlig.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Filmsamlingen min er verdt en god del.. trur du forsikringselskapet trur på meg om jeg sier at jeg har 500 DVDer? :S Det har jeg aldri tenkt på før.. men det høres ut som en syk løgn egentlig. Det som ofte anbefales er å ta bilde av innboet ditt. Har du filmsamlingen din i stuen, ta et bilde. Ta gjerne flere, og på en måte som viser tydelig at filmene befinner seg inne i DIN stue, og ikke et helt annet sted. Anonymous poster hash: de3e0...faf
Gjest Veritaserum Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 Det som ofte anbefales er å ta bilde av innboet ditt. Har du filmsamlingen din i stuen, ta et bilde. Ta gjerne flere, og på en måte som viser tydelig at filmene befinner seg inne i DIN stue, og ikke et helt annet sted. Anonymous poster hash: de3e0...faf takk for tipset, skal ta bilde i dag. Det er jo snakk om sykt mye penger.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Selvfølgelig! Får min gjennom LO. Anonymous poster hash: f32b8...b42
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #16 Skrevet 11. mars 2015 Har kollektiv hjem gjennom medlemskapet i LO, -Norges beste innboforsikring! 0,- i egenandel ved skade da både jeg og mannen er medlemmer. Anonymous poster hash: 426b3...e3b
Gjest Lille-pus Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Innboforsikring er klokt og viktig å ha den dagen uhellet eventuelt skulle være ute. Yepp, selvsagt har jeg det.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #18 Skrevet 11. mars 2015 Skaff deg innboforsikring nå! Det viktigste med en innboforsikring er faktisk ikke at du forsikrer eiendelene dine, men at den også inneholder en Ansvarsforsikring som dekker Rettslig ansvar, som fort kan bli et millionbeløp om man skulle være så uheldig. En skikkelig innbo dekker også Rettshjelp, og gjerne yrkesskade forsikring for tilfeldig "ansatte" Feks om du får nabogutten til å klippe plenen din og han skader seg. Når det gjelder verdi på innbo har Finans Norge laget denne kalkulatoren https://www.fno.no/verktoy/innbokalkulator_nomaster/ Husk at innboforsikring har en "grunnpris" så om du er usikker på om feks 200 000 er nok så er det som regel ikke mange tiere mer i året for 300 000.- Er du medlem av boligbyggelag, fagforening etc, sjekk om disse har noen kollektive ordninger du kan benytte, der er det ofte en del å spare. ( ps, skaff deg en helårs reiseforsikring som dekker deg med en gang du er ute av huset samtidig) Anonymous poster hash: 31a87...001
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Selvfølgelig hadde vi innboforsikring da vi leide leilighet. Fikk kloakk inn der vi bodde. Og hadde vi ikke hatt forsikring hadde vi ikke fått dekket noe. Måtte kaste senga, surroundanlegg, en del elverktøy, ellers bare klær og turutstyr. På det alene fikk vi en sum på like over 100.000. Det aller aller meste i leiligheten klarte vi å berge, så mitt råd er å ikke ha for lite i forsikring. Vi er nå (og var) forsikret for 2.500.000 kr, men betaler bare 900 kr i året gjennom fagforeningen.Anonymous poster hash: ee29e...5ee
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Er usikker på om jeg skal ha selv. Skal leie en leilighet over en garasje som har vaskemaskin, komfyr, kjøleskap, oppvaskmaskin osv. Huseiere sa at jeg måtte skaffe innboforsikring selv såklart. Lurer på om forsikringen dekker eller skal dekke huseiers ting som hvitevarer jeg nevnte ovenfor? Lurer også på om hva som skjer hvis det går istykker om det ikke er min feil, må jeg erstatte eller er huseier nødt til det?Anonymous poster hash: 5b6d2...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå