AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Ja, tenåringer drikker alkohol. Anonymous poster hash: 857f1...dc5 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Hei...Har et problem ang min tenåring på 16 år som ved et tilfelle her hadde brukt min pc og logget seg på FB. Jeg har aldri vært på hans profil men hadde en dårlig magefølelse og sjekket innboksen. Vet at man ikke skal gjøre slikt men ante meg at noe var i gjære... Jeg fant her en samtale hvor det fremgikk at her var planer om fest og at fotballtrener (21 år) ble spurt og sa ja til å kjøpe inn alkohol. Dette var et sjokk spesielt da min tenåring lovte meg dyrt og hellig og tok meg i hånden for en uke siden på at sånt ikke forekommer. Jeg er så utrolig skuffet og vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette.Trenger noen gode råd..Er bånn fortvila.Anonymous poster hash: f985a...9e2
Stråbærry Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Ta kontakt med fotballtrener og si at du vet. Så anmelder du ham for langing. Ungen stenger du inne i et kott til han blir 18. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 For det første vil fotballtreneren gjøre noe ulovlig hvis han gjennomføre innkjøp og selger/gir videre til barn under 16 år. Jeg stiller meg derfor tvilende til hans egnethet som forballtrener for ungdommer, og du bør absolutt gi melding om dette videre til idrettslaget han er engasjert av. Når det gjelder selve bruken av alkohol og alder, så er det vel ønskelig at det utsettes lengst mulig, og ihvertfall til de er over 18 år. Men jeg tror ikke det er uvanlig at mennesker under 18 år drikker alkohol. Jeg har selv en sønn på 16 år som ikke finnes interessert i hverken fest eller alkohol, og føler derfor ikke problemet på kroppen. Men vi har snakket om alkohol, og mitt fremste budskap har alltid vært : Uansett hvor full du er - KOM HJEM !!! Jeg vil at han skal vite at jeg hverken fordømmer eller blir sint - jeg ser på utprøving av alkohol som en del av det å bli voksen, kjenne seg selv og sine grenser, og at det viktigste for meg er at han kommer helskinnet hjem. Jeg ville anbefale deg å snakke om alkoholbruk, hvordan det kan oppleves første gang, viktigheten av å kunne si "nei" hvis dette er noe han opplever å bli presset til - og viktigst av alt - at han er velkommen hjem uansett !! Hva angår treneren - han fortjener å bli anmeldt ! Anonymous poster hash: 613fa...392 3
Usikker2015 Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Takk, det var godt sagt/skrevet! Har ikke konfrontert dette med ham enda så det blir vel litt balluba ifht at jeg har vært på hans FB profil, men ser nå at det kanskje var riktig...vet ikke..kjenner litt på den..
StineN Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Det var et enormt tillitsbrudd fra din side. Tenk om du tilfeldigvis hadde kommet over en privat samtale som omhandlet noe flaut og privat, som f eks sex eller en forelskelse? Dere som har kommentert som om fotballtreneren er på linje med en doplanger bør ro ned egga deres. Prøv å husk hvordan det var da dere var unge selv. Anmeldelse er virkelig unødvendig. Ring han og fortell han at om han tilbyr noe sånt for noen som helst mindreårige igjen så anmelder dere. Ikke vits å gi han rulleblad for et lite feiltak. Egentlig så har du et unikt grunnlag her til å gjøre noe lurt ut av situasjonen. Du husker hvordan det var da du var ung selv og ville på fest. Fikk sikkert ikke lov, men do til slutt allikevel. Det kommer til å skje en eller annen dag uansett. Så her kan du kontrollere situasjonen. Fortell gutten din at du er veldig lei deg for at du falt for fristelsen til å sjekke den åpene facebooken hans, og fortell han at du så samtalen om festen og alkoholen og at det er skuffende. Få han til å forklare deg hvorfor han vil dra og hva han vil oppnå ved å dra på festen. Ca hvor mange som kommer og hvor gamle de er, sånne ting. Er det bare en fest med jevnaldrende og ikke en fult hus alle kan komme type fest. Så la han dra. Og her er det dere kommer til å reagere kraftig på: Send med han en sixpack med øl. Gi han ansvaret ved å la han drikke. Men bare sixpacken, over mange timer. Han kommer til å dra på fest snart uansett. Mer du stritter i mot, mer før han lyst. Og når han først kommer på en fest kommer han til å drikke masse. Hvorfor? Fordi han får ikke lov og han vil gjøre alt på engang siden dette er sikkert siste gangen på flere år, er det han kommer til å tenke. Og om han bare drikker sixpacken over lang tid, så blir han ikke veldig full. Men får det morro. Og om han drikker mer, husarrest hele sommeren. 8
Usikker2015 Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 StineN! Jeg takker for ditt innelegg og enig med deg i det meste:-) Sixpack'en får han ved en senere anledning;-)
minister-mio Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Kjipt nok å være tenåring og så har man voksne deg og fotballtreneren i tillegg. 1
Usikker2015 Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 StineN! Jeg takker for ditt innelegg og enig med deg i det meste:-) Sixpack'en får han ved en senere anledning;-)
Usikker2015 Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 mini mio...vet at jg nok har mine feil her, mn spydighet kan man holde for seg selv. Hensikten her er vel å lufte ting på godt og vondt.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 La han leve litt. Og for all del, ikke anmeld fotballtreneren... Alle kan gjøre det der. Og forresten; Så skulle du ALDRI ha logga innpå brukeren hans. Fysj Anonymous poster hash: b0b6c...0e7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #13 Skrevet 10. mars 2015 Jeg hadde ikke kjøpt en sixpack til tenåringen min... Ville heller laget en avtale om at han får dra, så lenge han holder edru og at jeg henter ved et klokkeslett.. Tenåringer er ikke ferdig utviklet i hjernen. Det er en grunn til at det er 18 år på alkohol.. Anonymous poster hash: 47b11...f27 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #14 Skrevet 10. mars 2015 La han dra.. Fikk selv lov av mamma og pappa til å dra på fest når jeg var 16 og de kjøpte både øl eller vin til meg slik at de hadde kontroll over hva jeg hadde med meg.. Er 19 år nå og tok ingen skade av det:) Anonymous poster hash: 1bca8...e24 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #15 Skrevet 10. mars 2015 Da jeg var 17 fant mamma ut at vi hadde begynt å drikke. Istedenfor å frike ut og få meg til å skyve henne bort, kjøpte hun fire cider til meg og sa at hun og pappa hentet meg hvor som helst, når som helst. Det endte med at jeg drakk cider og ble brisen, mine venner drakk hjemmebrent og ble dritings (ei havnet på pumping), og da jeg følte meg utrygg kom pappa og hentet meg, uten spørsmål. Det samme gjentok seg flere ganger, da vi var i utprøvingsfasen. Jeg ble alltid hentet (og mine foreldre kjørte også fulle venninner hjem). Jeg kom meg derfor uskadet gjennom denne fasen, uten dårlige opplevelser. Jeg mistet heller ikke jomfrudommen før jeg var 20 år med min første kjæreste. Den venninna med de strengeste foreldrene måtte lyve om overnatting, endte opp med å bli voldtatt på en fest hun sluknet på, og ble gravid før hun ble 18. Oppsummering: Det viktigste er ikke å nekte ungdommer ALT og skjerme dem fra livet, men å sørge for at de er TRYGGE mens de tester voksenlivet ut. Det skjer uansett!Anonymous poster hash: 7e271...4cd 6
peppermyntete Skrevet 10. mars 2015 #16 Skrevet 10. mars 2015 La han dra.. Fikk selv lov av mamma og pappa til å dra på fest når jeg var 16 og de kjøpte både øl eller vin til meg slik at de hadde kontroll over hva jeg hadde med meg.. Er 19 år nå og tok ingen skade av det:)Anonymous poster hash: 1bca8...e24 Slik hadde jeg det fra jeg var ca 17 også. Jeg fikk streng beskjed om å kun drikke det jeg selv hadde med, og det holdt jeg hver eneste fest. Har ikke tatt skade av det, men heller fått en god forståelse av hva som er nok alkohol. Bedre at man gjør det sånn og lar ungdommene smake hjemme enn å nekte dem å drikke. 2
waco Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Jeg hadde ikke kjøpt en sixpack til tenåringen min... Ville heller laget en avtale om at han får dra, så lenge han holder edru og at jeg henter ved et klokkeslett.. Tenåringer er ikke ferdig utviklet i hjernen. Det er en grunn til at det er 18 år på alkohol.. Anonymous poster hash: 47b11...f27 Og i danmark er det 16 årsgrense, og hva er grunnen der da? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #18 Skrevet 11. mars 2015 Som nevnt over her var også mine foreldre veldig liberale i forbindelse med alkohol. Jeg fortalte selv min Mor at jeg hadde drukket alkohol da jeg var 16, og de to årene frem til 18-årsdagen så sto de for alkoholen slik at jeg slapp å ta imot skumle greier på fest, og at jeg skulle ringe når som helst på døgnet for å bli hentet slik at jeg slapp å ligge over hos noen andre/ty til pirattaxi med skumle folk. Fantastisk alkoholoppvekst, jeg tror det er viktig å ha en åpen kommunikasjon når det kommer til dette. Anonymous poster hash: e91ca...cf8 3
Usikker2015 Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Mange fine innlegg med gode råd her. Takk takk:-)
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Som datteren min sa da jeg hentet henne fra en fest: " mamma, kan ikke du nekte meg å drikke- det er jo ikke noe gøy å drikke når jeg får lov!" Anonymous poster hash: c7f4f...6f9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå