Gå til innhold

totalvekt, bil og tilhenger.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg skal ta førerprøva imorgen, og jeg skjønner helt dette med tillat totalvekt på bil og henger.

Regelen for førerkort klasse B er jo at tillat totalvekt tilsammen er 3500kg?

men, det står også noe om at tilhenger kan være 750kg?

Men hva hvis bilen er 2000kg, kan hengeren vøre 1000 da?

Kan noen forklare meg regel enkelt så jeg skjønner det? :)

Anonymous poster hash: 2be0c...90b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Som du sier, tillatt totalvekt kan være maks 3500 kg.

Henger kan maks være 750kg (uavhengig av bil). Dvs at hvis du har henger kan bil være maks 2750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som du sier, tillatt totalvekt kan være maks 3500 kg.

Henger kan maks være 750kg (uavhengig av bil). Dvs at hvis du har henger kan bil være maks 2750.

Så hengeren kan ikke under noen omstendigheter være mer en 750kg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men på vegvesenet.no står det:

Campingvogn-regelen for klasse B

Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

:( Blir forvirra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på vegvesenet.no står det:

Campingvogn-regelen for klasse B

Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

:( Blir forvirra

Det er helt feil det som skrives at tilgjenger ikke kan være mer enn 750 kg. Det er avhengig både av hvor tung henger din bil kan trekke men også hva førerkortet ditt gjelder for.

Du finner en tilhengerkalkulator her:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilhenger uten brems kan veie maks 750 kg.

Tilhenger med brems kan veie mer, og bestemmes av tilhengerens lovlige totalvekt (sjekk vognkort på tilhengeren)

Hva bilen kan trekke, står i vognkortet på bilen din.

Med førerkort KL.B, kan du kjøre en total vogntogvekt på 3500 kg. Med vogntogvekt menes total tillatte vekt på bilen din + det den har lov til å trekke på tilhenger, eller det resterende opp til 3500 kg.

Bare et eksempel:

Hvis bilen din maks kan veie 2500 kg med full oppakning ( det står tillatt totalvekt i vognkortet på bilen) , kan du da max trekke en tilhenger på 1000 kg (da veier vogntoget 3500 kg), selv om bilen har lov til å trekke mer. Da begrenser sertifikatet ditt vekten.

Jeg har selv en bil med tillatt totalvekt på 3250 kg.

Det vil si at du ikke har lov til å kjøre denne bilen med tilhenger, da det kun gjenstår 250 kg fra max grensen av hva du kan kjøre på KL.B.

:)

Anonymous poster hash: 95299...79a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal ta førerprøva imorgen, og jeg skjønner helt dette med tillat totalvekt på bil og henger.

Regelen for førerkort klasse B er jo at tillat totalvekt tilsammen er 3500kg?

men, det står også noe om at tilhenger kan være 750kg?

Men hva hvis bilen er 2000kg, kan hengeren vøre 1000 da?

Kan noen forklare meg regel enkelt så jeg skjønner det? :)

Du har helt rett i det du sier her, og innlegg under er mer forvirrende enn forklarende. Noe av det er korrekt.

Men på førerkort klasse B, kan du kjøre en samlet vekt av henger+bil på 3500kg. I ditt tilfelle ender det jo opp på 3000kg og er fullt lovlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en bil med tillatt totalvekt på 3250 kg.

Det vil si at du ikke har lov til å kjøre denne bilen med tilhenger, da det kun gjenstår 250 kg fra max grensen av hva du kan kjøre på KL.B.

Anonymous poster hash: 95299...79a [/acronym

Jo, du kan trekke henger med klasse B. Fra Statens Vegvesen: "Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, du kan trekke henger med klasse B. Fra Statens Vegvesen: "Med klasse B kan du etter hovedregelen for bilførerkort trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3500 kg, kan vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt være inntil 4250 kg."

Du har helt rett. Min feil ; )

Anonymous poster hash: 95299...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøre over 750kg med kun B også, så lenge det ikke overskriver vogntogvekt på 3500kg ELLER tillatte hengervekten på bilen.

Eksempel bilen har totalvekt på 2000kg, og kan dra maks 2500kg. En henger UTEN brems kan da dra 750kg, en MED brems kan dra 1500kg dersom jeg har B. Dersom jeg har BE kan jeg dra 2500kg.

Regnestykket for B blir altså:

3500kg - bilens totalvekt = det du har lov å dra bak med kun B, med bremser. Uten bremser på hengeren er det alltid maks 750kg. Husk at dette ikke må overstige det bilen har lov å dra bak seg, uansett om du har lov å dra henger med B eller BE.

Last ned "Bil og henger" appen så kan du se hvor mye du kan dra bak bilen din med kun B.

Man KAN dra mer enn kg med kun B!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...