AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Noen med høyt stoffskifte her? Hvordan oppdaget dere det, og hva gjør dere med dette? Hvilke plager medfører det for dere? Blir veldig glad om noen svarer Anonymous poster hash: 49974...2b0
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Høyt stoffskifte kan ha samme symptomer som lavt stoffskifte, med ett unntak, velt reduksjon. Ifølge nhi er symptomene - hjertebank - tretthet, slapphet og svakhet - nervøsitet og irritabelhet - vekttap til tross for god matlyst - svetting og varmeintoelranse - menstruasjonsforstyrrelser Stoffskiftet kan behandles ganske enkelt med levaxin. Legen din kan ta stoffskifte prøver av deg neste gang du skal ta blodprøve
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Høyt stoffskifte kan ha samme symptomer som lavt stoffskifte, med ett unntak, velt reduksjon. Ifølge nhi er symptomene - hjertebank - tretthet, slapphet og svakhet - nervøsitet og irritabelhet - vekttap til tross for god matlyst - svetting og varmeintoelranse - menstruasjonsforstyrrelser Stoffskiftet kan behandles ganske enkelt med levaxin. Legen din kan ta stoffskifte prøver av deg neste gang du skal ta blodprøve Ikke høyt stoffskifte nei. Levaxin er for lavt stoffskifte. Ved høyt er det ulike løsninger, men ingen av dem er helt enkle. Jeg opererte bort halve kjertelen, da alternativet var radioaktivt jod/en mild cellegift. Da ble det enklere å operere for så å gi Levaxin når det ble for lavt. Mitt høye skyldtes en svulst. Symptomene er avogtil like som lavt, men jeg blir spesielt urolig, får angst samt uren hud.Anonymous poster hash: 2952f...be7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Glemte legge til vekttap Anonymous poster hash: 2952f...be7
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Ikke høyt stoffskifte nei. Levaxin er for lavt stoffskifte. Ved høyt er det ulike løsninger, men ingen av dem er helt enkle. Jeg opererte bort halve kjertelen, da alternativet var radioaktivt jod/en mild cellegift. Da ble det enklere å operere for så å gi Levaxin når det ble for lavt. Mitt høye skyldtes en svulst. Symptomene er avogtil like som lavt, men jeg blir spesielt urolig, får angst samt uren hud.Anonymous poster hash: 2952f...be7 Min mor har høyt og står på levaxin, så jo det kan behandles med den også. Hun har vært hos en speialist i oslo etter struma operasjon. Endret 10. mars 2015 av Solstråla88
HvittHus Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Min mor har høyt og står på levaxin, så jo det kan behandles med den også. Hun har vært hos en speialist i oslo etter struma operasjon. Høyt stoffskifte kan ikke behandles kun med Lavaxin. Moren din bruker Levaxin fordi hun har operert bort hele eller deler av kjertelen og trenger tilskudd av stoffskiftehormon. Man kan behandle hyperthyreose med block and replace. Da bruker man Levaxin sammen med feks Neo Mercasole, eller man bruker Levaxin etter behandling med radioaktivt jod eller operasjon. Men Lavaxin alene for å behandle hyperthyreose, det gjør man ikke.
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Høyt stoffskifte kan ikke behandles kun med Lavaxin. Moren din bruker Levaxin fordi hun har operert bort hele eller deler av kjertelen og trenger tilskudd av stoffskiftehormon. Man kan behandle hyperthyreose med block and replace. Da bruker man Levaxin sammen med feks Neo Mercasole, eller man bruker Levaxin etter behandling med radioaktivt jod eller operasjon. Men Lavaxin alene for å behandle hyperthyreose, det gjør man ikke. Min mor har fjernet hele kjertelen, men resultatet av det ble høyt stoffskiftet, og hun blir kun behandlet med levaxin. Mulig legene gjør forskjellig.
HvittHus Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 (endret) Min mor har fjernet hele kjertelen, men resultatet av det ble høyt stoffskiftet, og hun blir kun behandlet med levaxin. Mulig legene gjør forskjellig. Da forveksler du med lavt stoffskifte. Moren din bruker Levaxin fordi hun etter operasjon har fått lavt stoffskifte, ikke høyt. Du kan lese litt om høyt stoffskifte her: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/metodebok/endokrinologi/hypertyreose Endret 10. mars 2015 av zellica 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Da forveksler du med lavt stoffskifte. Moren din bruker Levaxin fordi hun etter operasjon har fått lavt stoffskifte, ikke høyt. Du kan lese litt om høyt stoffskifte her: http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/metodebok/endokrinologi/hypertyreose Nei, jeg har selv lavt stoffskifte, moren min har høyt. Hun har vært til spesialist i oslo som også har bekreftet dette. Hun får levaxin, akkuratt det samme som meg, bare lavere dose. Vet utmerket godt hva som er forskjellen på de, og sykehuset og fastlegen hun har brukt har gitt henne dette.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 Nei, jeg har selv lavt stoffskifte, moren min har høyt. Hun har vært til spesialist i oslo som også har bekreftet dette. Hun får levaxin, akkuratt det samme som meg, bare lavere dose. Vet utmerket godt hva som er forskjellen på de, og sykehuset og fastlegen hun har brukt har gitt henne dette. Levaxin gir alt for høyt stoffskifte om man tar det på høyt stoffskifte, det er faktisk helt feil behandling. Jeg hadde samme operasjon som moren din, og poenget med den er at man får for lavt = levaxin. Jeg tror du har misforstått her altså.Anonymous poster hash: 2952f...be7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #11 Skrevet 11. mars 2015 Glemte å legge til at levaxin jo er tyroksin, det blir som å ta jerntilskudd når man har for høyt jern og tro at det skal senkes. Det gjør ikke det, det blir bare enda høyere.Anonymous poster hash: 2952f...be7 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #12 Skrevet 11. mars 2015 Levaxin gir alt for høyt stoffskifte om man tar det på høyt stoffskifte, det er faktisk helt feil behandling. Jeg hadde samme operasjon som moren din, og poenget med den er at man får for lavt = levaxin. Jeg tror du har misforstått her altså.Anonymous poster hash: 2952f...be7 Vel, nå står boksen med levaxine 75 mikrogram på bordet forann meg, hos mine foreldre til behandling for høyt stoffskifte. Det er iallefall det apoteket har skrevet på boksen, så regner med det stemmer. Utover det så får andre ta den behandlingen dere får, og vi tar vår
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Min mor har fjernet hele kjertelen, men resultatet av det ble høyt stoffskiftet, og hun blir kun behandlet med levaxin. Mulig legene gjør forskjellig. Dette er ikke mulig, temmelig fasinerende at du fremdeles ikke kan innrømme å ha misforstått. Når skjoldbrukskjertelen er fjernet kan ikke kroppen lenger produsre T3 og T4, ei heller respondere på tsh som hypofysen produserer. Dermed er grunnlaget for høyt stoffskifte fjernet, og det er umulig å få høyt stoffskifte uten skoldbruskkjertel. Grunnen til at den fjernes er nettopp å gi pasienten lavt stoffskifte, fordi det er mindre belastende for kroppen enn høyt stoffskifte. Lavt stoffskifte behandles med Levaxin, dersom dette brukes for høyt stoffskifte er det alltid i kombinasjonsbehandling med Neo-Mercazole eller Propyltiauracil, aldri alene. Levaxin er kunstig T4, personer med høyt stoffskifte har for mye av dette allerede, og tilførsel av mer kan i verste fall gi tyreotoksisk krise, som er en livstruende tilstand. Personer med lav stoffskifte mangler derimot T4, og får dette tilført via Levaxin. En person uten skjoldbruskkjertel vil ikke selv produsere T4, og må dermed få det tilført, slik som din mor. Etiketten på boksen må dermed enten være feil, eller så har ikke din mor fjernet hele kjertelen, og har høy restproduksjon i det som er igjen. Så til svar på det ts spør om. Jeg oppdaget høyt stoffskifte pga hurtig puls, varmeintoleranse, skjelvinger på hendene og tungpust. Har hatt det i flere omganger, og brukt ulike typer tabletter emd varierende effekt. Har også i en lengre periode undertrykt kjertelen med medisiner slik at jeg fikk lavt stoffskifte i et håp om å slå den ut, men slik gikk det ikke. Nå blir det sannsynligvis radiojodbehandling ganske snarlig, for verdiene mine er helt på tur. Anonymous poster hash: c18f4...784 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 Dette er ikke mulig, temmelig fasinerende at du fremdeles ikke kan innrømme å ha misforstått. Når skjoldbrukskjertelen er fjernet kan ikke kroppen lenger produsre T3 og T4, ei heller respondere på tsh som hypofysen produserer. Dermed er grunnlaget for høyt stoffskifte fjernet, og det er umulig å få høyt stoffskifte uten skoldbruskkjertel. Grunnen til at den fjernes er nettopp å gi pasienten lavt stoffskifte, fordi det er mindre belastende for kroppen enn høyt stoffskifte. Lavt stoffskifte behandles med Levaxin, dersom dette brukes for høyt stoffskifte er det alltid i kombinasjonsbehandling med Neo-Mercazole eller Propyltiauracil, aldri alene. Levaxin er kunstig T4, personer med høyt stoffskifte har for mye av dette allerede, og tilførsel av mer kan i verste fall gi tyreotoksisk krise, som er en livstruende tilstand. Personer med lav stoffskifte mangler derimot T4, og får dette tilført via Levaxin. En person uten skjoldbruskkjertel vil ikke selv produsere T4, og må dermed få det tilført, slik som din mor. Etiketten på boksen må dermed enten være feil, eller så har ikke din mor fjernet hele kjertelen, og har høy restproduksjon i det som er igjen. Så til svar på det ts spør om. Jeg oppdaget høyt stoffskifte pga hurtig puls, varmeintoleranse, skjelvinger på hendene og tungpust. Har hatt det i flere omganger, og brukt ulike typer tabletter emd varierende effekt. Har også i en lengre periode undertrykt kjertelen med medisiner slik at jeg fikk lavt stoffskifte i et håp om å slå den ut, men slik gikk det ikke. Nå blir det sannsynligvis radiojodbehandling ganske snarlig, for verdiene mine er helt på tur. Anonymous poster hash: c18f4...784 Synes det er like imponerende at du skal fortelle meg hvorfor den er fjernet! Den ble absolutt ikke fjernet pga stoffskiftet, da min mor ikke hadde trøbbel med dette før operasjonen! Finnes andre grunner også! Og nei, jeg innrømmer ikke noe jeg IKKE har missforstått, spesielt ikke når boksen stod rett foran meg når jeg skrev forrige inlegg, tviler også på at to leger har gjort en feil. Isteden for å fokusere på dette og fortelle meg at jeg har feil, hvorav to leger også har feil, kan du jo fortelle ts det du vil. Med mindre du er lege og spesialist så stoler jeg på det legen og spesialisten i dette tilfellet har skrevet i brev og fortalt oss muntlig ved undersøkelse. Så jeg foreslår at den diskusjonen rundt medisinering av min mor legges død, da du tydeligvis og naturlig nok ikke vet hele historien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå