Gå til innhold

Hvor ta celleprøve privat?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utsatt å ta celleprøve alt for lenge og har nå blitt skikkelig redd for at jeg kan ha ventet for lenge. FIkk ikke time hos legen min før om en måned, og så lenge orker jeg ikke å vente. Vil heller betale det det koster ekstra å ta det privat, men hvor gjør man det hen? Hos gynekolog? Eller vanlig allmenpraktiserende? Hvordan vet jeg om en lege er privat eller ikke? Kjenner jo til Volvat og lignende kjente steder, men det finnes sikkert flere enn disse?



Anonymous poster hash: f594f...c0a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk litt på nettet. Jeg tok celleprøve hos Volvat sist, synes de er flinke der. Og så får man stort sett time ganske raskt. Jeg var hos gynekolog, og to celleprøve i forbindelse med noe annet. Tror det er billigere å gå til allmennlege hos Volvat enn gynekolog (for de er vel spesialist, men høyere priser), men det står i prislisten deres hva du må betale. Og en vanlig allmennlege kan uansett ta celleprøve. :)

Fikk raskt svar i posten på prøven.

Lykke til. :)



Anonymous poster hash: b4565...330
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret. Hvor lang tid tok det før du fikk svaret? Jeg har lest 4-6 uker et annet sted, men går det noe fortere i det private?



Anonymous poster hash: f594f...c0a
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svaret. Hvor lang tid tok det før du fikk svaret? Jeg har lest 4-6 uker et annet sted, men går det noe fortere i det private?

Anonymous poster hash: f594f...c0a

Det tok under to uker før svaret kom, så kan virke som om de er raskere i det private i så fall. :)

Anonymous poster hash: b4565...330

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Norge bor du? Jeg bor i Oslo og har bestillt time på oslo jordmor og kvinneklinikk. To dager fra bestilling til time. Har ikke vært der ennå, men det virker bra :)



Anonymous poster hash: 5a269...dec
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor et lite stykke utenfor Olso, så jeg vurderer å reise inn dit siden det ikke ser ut til å finnes noe nærmere.

Et annet spørsmål: Bestiller jeg time bare til den celleprøva? Eller er det andre ting man bør sjekke med det samme man er inne? Jeg har ingen spesielle plager, ble bare vettskremt over at jeg har latt det gå så lang tid fra forrige sjekk.



Anonymous poster hash: f594f...c0a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor et lite stykke utenfor Olso, så jeg vurderer å reise inn dit siden det ikke ser ut til å finnes noe nærmere.

Et annet spørsmål: Bestiller jeg time bare til den celleprøva? Eller er det andre ting man bør sjekke med det samme man er inne? Jeg har ingen spesielle plager, ble bare vettskremt over at jeg har latt det gå så lang tid fra forrige sjekk.

Anonymous poster hash: f594f...c0a

Hvis du ikke har andre ting som plager deg, så kan du bare bestille for celleprøven sin del. Men når legen først er "der nede", så går det jo an å teste for andre kjønnssykdommer også (eks. klamydia), men det vet du jo best selv om du trenger. Selve celleprøven tar bare noen sekunder, så du får presset inn mer den legetimen om du har behov for det. Jeg tenker at det i hvert fall er like greit å teste for flere ting i samme slengen, siden man først har tatt motet til seg og lagt seg i stolen. :)

Jeg var et år "forsinket" da jeg tok celleprøven nå, men alt så normalt ut likevel. Mest sannsynlig er det jo ingenting galt, men viktig å teste likevel, i tilfelle man er uheldig. Det går nok helt fint dette. :)

Anonymous poster hash: b4565...330

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bestilt på Volvat. Ble dyrt, siden jeg bestilte hos gynekolog og ikke allmenlege. Det var kanskje unødvendig, men men. Takk for all hjelp.



Anonymous poster hash: f594f...c0a
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg bestilt på Volvat. Ble dyrt, siden jeg bestilte hos gynekolog og ikke allmenlege. Det var kanskje unødvendig, men men. Takk for all hjelp.

Anonymous poster hash: f594f...c0a

Hvor mye ble det? Der jeg bestillte kostet det 400 kr, uten henvisning fra lege.

Anonymous poster hash: 5a269...dec

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var litt forskjell :sjokkert: Volvat skulle ha fra 1400 :sjokkert: Kanskje jeg burde ha ringt i stedet for å bruke den nettbestillingen, så jeg hadde fått "riktig" type time og lege. Ja ja, så lenge det bare blir utført så fort som mulig, så.

Hvis de finner noe der (eller når, jeg er litt pessimist nå), må jeg da gå veien om fastlegen igjen for videre utredning og behandling i det offentlige? Jeg har ikke råd til å fortsette hos Volvat i lengre tid.



Anonymous poster hash: f594f...c0a
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var litt forskjell :sjokkert: Volvat skulle ha fra 1400 :sjokkert: Kanskje jeg burde ha ringt i stedet for å bruke den nettbestillingen, så jeg hadde fått "riktig" type time og lege. Ja ja, så lenge det bare blir utført så fort som mulig, så.

Hvis de finner noe der (eller når, jeg er litt pessimist nå), må jeg da gå veien om fastlegen igjen for videre utredning og behandling i det offentlige? Jeg har ikke råd til å fortsette hos Volvat i lengre tid.

Anonymous poster hash: f594f...c0a

Tror du kan be gynekologen sende epikrise og svar rett til fastlegen når du er der, sånn sett blir du rask fanget opp i det offentlige også uten å måtte ta kontakt selv. Ellers ringer du jo bare til legekontoret når du har fått svaret, og ber om time og sier hva det gjelder dersom det skulle være noe galt.

Men hvorfor er du så pessimistisk? Hvor gammel er du, og når tok du prøve sist?

Anonymous poster hash: b4565...330

AnonymBruker
Skrevet

Legene på Volvat kan henvise deg til offentlige leger og sykehus, så det trenger du ikke å bekymre deg over.

Å gå til en gynekolog er jo bedre, de bruker bla innvendig UL for å se på eggstokker og livmor. Da blir undersøkelsen mer nøyaktig.



Anonymous poster hash: fa3a1...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...