Gå til innhold

Helsefagarbeider og ansvar/oppgaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helsefagarbeiderlærling på et sykehjem. Jeg trives, men synes mange av oppgavene mine fort blir kjedelige. Har ikke helsefagarbeidere noe ansvar?

Jeg tør ikke å spørre veilederen min om det, hun er ikke så veldig interessert i meg.

Det går jo bare i stell og mating. Når det ikke stell og mating så er det smårydding eller kaffedrikking. Da pleier jeg å prate med beboerne, det synes jeg er hyggelig.

Assistentene og helsefagarbeiderne gjør jo det samme. Hva er vitsen med å utdanne seg da?

Ser at sykepleierne gjør mer av andre ting, det ser mer spennende ut. Men jeg tror ikke jeg klarer å bli sykepleier. Jeg er ikke skoleflink og har ikke studiekompetanse.



Anonymous poster hash: 89f6d...4a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christina146

Synes du må spørre veilederen din, du må jo trossalt vite hva du kan gjøre! :)

Hvor langt er du kommet i lærlingtiden?

Jeg er utdannet helsefagarbeider, så kan forklare litt.

Spør avdelingsleder om du kan delta på medisinkurs, da kan du få gi medisiner.

Når du er ferdig utdannet skal du kunne håndtere stomier, rike kvinner(med opplæring), du kan gi sondeernæring med opplæring, du kan måle blodsukker/blodtrykk, og du kan også gi insulin (med pasientbundet opplæring). Om du får opplæring kan du også stelle sår og legge på forskjellige kompresjonsbind.

Med mer som jeg ikke kommer med nå.

Dette kan ikke en ufaglært gjøre.

Snakk med veilederen din om det er noepasientener du kan fokusere på, noe du ikke har sett/vært med på før. Du må bruke tiden godt nå for å lære.

Om du føler at du ikke har god kjemi med veileder, kan du kanskje snakke med avd. Leder?

Også er det jo slik at alle kan jo vaske en person, men du som helsefagarbeider skal ha kompetanse til å gjøre det hygienisk riktig, med verdighet og respekt for pasienten.

Som helsefagarbeider vil du uansett være mer attraktiv for arbeidsgiver enn en pleieassistent.

Lykke til videre!

Endret av Christina146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeiderlærling på et sykehjem. Jeg trives, men synes mange av oppgavene mine fort blir kjedelige. Har ikke helsefagarbeidere noe ansvar?

Jeg tør ikke å spørre veilederen min om det, hun er ikke så veldig interessert i meg.

Det går jo bare i stell og mating. Når det ikke stell og mating så er det smårydding eller kaffedrikking. Da pleier jeg å prate med beboerne, det synes jeg er hyggelig.

Assistentene og helsefagarbeiderne gjør jo det samme. Hva er vitsen med å utdanne seg da?

Ser at sykepleierne gjør mer av andre ting, det ser mer spennende ut. Men jeg tror ikke jeg klarer å bli sykepleier. Jeg er ikke skoleflink og har ikke studiekompetanse.

Anonymous poster hash: 89f6d...4a3

Hvis du tror helsefagarbeiderfaget er kun stell og mating bør du sjekke på nytt. Tror du at assistenten gjør det samme som deg må du sjekke nok en gang.

Ja hverdagen består av mye stell og mating. Men helsefagarbeideren har ansvar for bla

-følge med pas sin generelle helsetilstand

-oppdage endringer i tilstand

-oppdage bivirkninger av medisiner

- sjekke at pas ikke har sår skader osv

-sørge for riktig ernæring

-sørge for skikkelig munnhygiene

- sørge for helhetlig pleie

-følge opp pleieplaner

-sørge for rapportering og dokumentasjon

-holde løpende kontakt med pårørede

-sørge for å ha kunnskaper om ulike sykdommer og gi pleie ut fra sykdom og personens behov

-kunne utføre grunnleggende prosedyrer

-stelle personer etter deres død

Og jeg kunne skrevet lista på 50 nye a4-sider i 12pkt skrift.

Du har et stort ansvar som helsefagarbeider. Å tro at stell og mating er hele faget er sørgelig å se at du tror. Du bør sørge for å sette deg inn i faget ellers vil du bli en farlig arbeidstaker.

Det ligger mye ansvar i en autorisasjon som helsefagarbeider. Hvis du tror assistentene gjør og kan det samme som en helsefagarbeider burde du kanskje gi opp og heller få jobb som assistent?

Anonymous poster hash: bf248...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å tråkke på noens tær.

Som sagt så har jeg nettopp startet, og min veileder er ikke så interessert i å lære/vise meg ting.

Det jeg har lært på skolen er jo nettopp at vi helsefagarbeidere er en viktig ressurs og har mye kunnskaper. Men jeg synes ikke det vises der hvor jeg er lærling.

Men flere av assistenten er faktisk ganske så flinke. De dokumenterer og gir rapport videre. Regner med at jeg også skal gjøre det etterhvert.

Er ikke mye av listen din AB over her et resultat av "det kliniske blikk"? Det snakket vi mye om på skolen nemlig, at dette måtte øves opp i praksis.

Håper jeg får prøve meg på noen prosedyrer etterhvert. Jeg fikk beskjed at å gi medisiner fikk jeg ikke før jeg var ferdig, forstår jo det. Men det er jo sikkert mye annet som er spennende og lærerikt også. Virker som om veilederen min bare tenker stell og mating, at det er alt jeg får gjøre på lang tid. Det er ikke så veldig inspirerende.

Skal på vakt etterpå, så jeg får prøve å snakke litt med henne da. Men synes det er vanskelig. Jeg er 18 år, føler hun ikke tar meg seriøst.



Anonymous poster hash: 89f6d...4a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som assistent i en bolig for psykisk utviklingshemmede og vi gjør nøyaktig det samme som helsefagarbeiderne. Jeg har tatt medisinkurs, så jeg gir medisiner, setter klyx og stesolid, tar blodtrykk og sjekker blodsukker osv. Siden jeg får uttelling for all tidligere praksis uansett hva og også det å ha tatt meg av barn, så tjener jeg også mer enn de som nettopp har tatt utdanning, siden kun relevant praksis teller på ansienniteten for dem...

Anonymous poster hash: cb1e1...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som assistent i en bolig for psykisk utviklingshemmede og vi gjør nøyaktig det samme som helsefagarbeiderne. Jeg har tatt medisinkurs, så jeg gir medisiner, setter klyx og stesolid, tar blodtrykk og sjekker blodsukker osv. Siden jeg får uttelling for all tidligere praksis uansett hva og også det å ha tatt meg av barn, så tjener jeg også mer enn de som nettopp har tatt utdanning, siden kun relevant praksis teller på ansienniteten for dem...

Anonymous poster hash: cb1e1...102

Glemte å si at jeg også ofte har ansvarsvakt selv om det er folk med utdanning på jobb.

Anonymous poster hash: cb1e1...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en assisten og fargarbeider gjør en del av de samme tingene, men det skal jo lønne seg å ha et utdanning. med autorisasjon tjener du en god del mer en assistentene. der jeg jobber kan ikke assistenter gi medisiner eller gi og motta rapport. du sier du nettopp har begynt i lær, da blir du nok satg til en del stell fordi du skal lære det og bli godt kjent med pas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du må spørre veilederen din, du må jo trossalt vite hva du kan gjøre! :)

Hvor langt er du kommet i lærlingtiden?

Jeg er utdannet helsefagarbeider, så kan forklare litt.

Spør avdelingsleder om du kan delta på medisinkurs, da kan du få gi medisiner.

Når du er ferdig utdannet skal du kunne håndtere stomier, rike kvinner(med opplæring), du kan gi sondeernæring med opplæring, du kan måle blodsukker/blodtrykk, og du kan også gi insulin (med pasientbundet opplæring). Om du får opplæring kan du også stelle sår og legge på forskjellige kompresjonsbind.

Med mer som jeg ikke kommer med nå.

Dette kan ikke en ufaglært gjøre.

Snakk med veilederen din om det er noepasientener du kan fokusere på, noe du ikke har sett/vært med på før. Du må bruke tiden godt nå for å lære.

Om du føler at du ikke har god kjemi med veileder, kan du kanskje snakke med avd. Leder?

Også er det jo slik at alle kan jo vaske en person, men du som helsefagarbeider skal ha kompetanse til å gjøre det hygienisk riktig, med verdighet og respekt for pasienten.

Som helsefagarbeider vil du uansett være mer attraktiv for arbeidsgiver enn en pleieassistent.

Lykke til videre!

En ufaglært kan fint måle blodtrykk og blodsukker ved opplæring. I tillegg til å håndtere stomier :)

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg også ofte har ansvarsvakt selv om det er folk med utdanning på jobb.

Anonymous poster hash: cb1e1...102

Da er det noe galt med ledelsen der du jobber. En assistent kan aldri overgå en fagutdannet uansett hvor lang erfaring du har. Du har ikke kompetanse til å sitte med ansvaret for en hel bolig eller en avdeling. Ansvarsfraskrivelse fra ledelsen.

På min avdeling har aldri assistenter ansvarsvakter. Det skal være en ansvarlig sykepleier på vakt. Er det ikke sykepleier på jobb har en hjelpepleier ansvarsvakt. Men da har vi alltid, uten unntak en sykepleier på bakvakt, enten på den andre avdelingen eller bakvakt hjemme.

Horribelt at ansvaret for pleietrengene settes over på en ufaglært! Du er klar over at du har ansvar for å varsle om slike kritikkverdige forhold? Det går på pasientsikkerheten løs å sette folk uten utdanning og tilstrekkelig kunnskap til oppgaven ved å ha ansvar for pleietrengende brukere/pasienter. Det er en grunn til at sykepleiere, hjelpepleiere, helsefagarbeidere og vernepleiere er beskyttede titler det kreves autorisasjon for å kunne benytte. Dette fordi ved autorisasjonen fra det offentlige viser at du har de tilstrekkelige teoretiske og praktiske ferdigheter til å kunne inneha en tittel. Autorisasjonen er der for at arbeidsgivere skal være 100% sikker på at arbeideren har den kunnskapen som kreves i sitt fagområde.

Helt horribelt at ufaglærte har ansvarsvakter. Uten å kunne loven på rams er jeg ikke sikker på om dette er lovlig engang! Forsvarlig er det ikke! Lurer på om du troller. Hvis ikke håper jeg noen varsler om dette om de har kunnskap nok til å skjønne at dette er feil!!

Anonymous poster hash: bf248...512

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe galt med ledelsen der du jobber. En assistent kan aldri overgå en fagutdannet uansett hvor lang erfaring du har. Du har ikke kompetanse til å sitte med ansvaret for en hel bolig eller en avdeling. Ansvarsfraskrivelse fra ledelsen.

På min avdeling har aldri assistenter ansvarsvakter. Det skal være en ansvarlig sykepleier på vakt. Er det ikke sykepleier på jobb har en hjelpepleier ansvarsvakt. Men da har vi alltid, uten unntak en sykepleier på bakvakt, enten på den andre avdelingen eller bakvakt hjemme.

Horribelt at ansvaret for pleietrengene settes over på en ufaglært! Du er klar over at du har ansvar for å varsle om slike kritikkverdige forhold? Det går på pasientsikkerheten løs å sette folk uten utdanning og tilstrekkelig kunnskap til oppgaven ved å ha ansvar for pleietrengende brukere/pasienter. Det er en grunn til at sykepleiere, hjelpepleiere, helsefagarbeidere og vernepleiere er beskyttede titler det kreves autorisasjon for å kunne benytte. Dette fordi ved autorisasjonen fra det offentlige viser at du har de tilstrekkelige teoretiske og praktiske ferdigheter til å kunne inneha en tittel. Autorisasjonen er der for at arbeidsgivere skal være 100% sikker på at arbeideren har den kunnskapen som kreves i sitt fagområde.

Helt horribelt at ufaglærte har ansvarsvakter. Uten å kunne loven på rams er jeg ikke sikker på om dette er lovlig engang! Forsvarlig er det ikke! Lurer på om du troller. Hvis ikke håper jeg noen varsler om dette om de har kunnskap nok til å skjønne at dette er feil!!

Anonymous poster hash: bf248...512

Helsefagarbeiderutdanningen er ikke akkurat rakettforskning og jeg er vel så kvalifisert som helsefagarbeiderne til alle oppgavene på avdelingen. Da avd gikk på medisinkurs i kommunen nylig var det flere av helsefagarbeiderne som strøk på prøven. Jeg som altså er ufaglært fikk "bare" 95% riktig fordi jeg ikke hadde tid til å lese gjennom heftet vi fikk. Jeg tok kurset fordi jeg var lei av alt rotet som blir når enkelte av helsefagarbeiderne gir medisin.

Anonymous poster hash: cb1e1...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Da er det noe galt med ledelsen der du jobber. En assistent kan aldri overgå en fagutdannet uansett hvor lang erfaring du har. Du har ikke kompetanse til å sitte med ansvaret for en hel bolig eller en avdeling. Ansvarsfraskrivelse fra ledelsen.

På min avdeling har aldri assistenter ansvarsvakter. Det skal være en ansvarlig sykepleier på vakt. Er det ikke sykepleier på jobb har en hjelpepleier ansvarsvakt. Men da har vi alltid, uten unntak en sykepleier på bakvakt, enten på den andre avdelingen eller bakvakt hjemme.

Horribelt at ansvaret for pleietrengene settes over på en ufaglært! Du er klar over at du har ansvar for å varsle om slike kritikkverdige forhold? Det går på pasientsikkerheten løs å sette folk uten utdanning og tilstrekkelig kunnskap til oppgaven ved å ha ansvar for pleietrengende brukere/pasienter. Det er en grunn til at sykepleiere, hjelpepleiere, helsefagarbeidere og vernepleiere er beskyttede titler det kreves autorisasjon for å kunne benytte. Dette fordi ved autorisasjonen fra det offentlige viser at du har de tilstrekkelige teoretiske og praktiske ferdigheter til å kunne inneha en tittel. Autorisasjonen er der for at arbeidsgivere skal være 100% sikker på at arbeideren har den kunnskapen som kreves i sitt fagområde.

Helt horribelt at ufaglærte har ansvarsvakter. Uten å kunne loven på rams er jeg ikke sikker på om dette er lovlig engang! Forsvarlig er det ikke! Lurer på om du troller. Hvis ikke håper jeg noen varsler om dette om de har kunnskap nok til å skjønne at dette er feil!!

Anonymous poster hash: bf248...512

Må bare si meg enig her. Dette var skremmende å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som assistent i en bolig for psykisk utviklingshemmede og vi gjør nøyaktig det samme som helsefagarbeiderne. Jeg har tatt medisinkurs, så jeg gir medisiner, setter klyx og stesolid, tar blodtrykk og sjekker blodsukker osv. Siden jeg får uttelling for all tidligere praksis uansett hva og også det å ha tatt meg av barn, så tjener jeg også mer enn de som nettopp har tatt utdanning, siden kun relevant praksis teller på ansienniteten for dem...

Anonymous poster hash: cb1e1...102

Ojsann! Det er jo bra at du gjør diverse prosedyrer, men vet du faktisk hva du gjør?

Hva er egentlig blodtrykk?

Hvis du måler blodtrykk på 135/90 på en beboer, hva forteller det deg? Er det noen grunn til å varsle legen da? Bruker beboer blodtrykksmedisin? Hvordan virker denne? Hvordan påvirkes aktiviteten av denne medisinen? Og hvordan påvirkes blodtrykkmedisinen av den andre medisinen han bruker (eks. epilepsimedisin)? Og stesolid: hva er det? Hvordan virker det, og er det farlig å gi?

Blodsukker da, hva er det? Hvorfor måler du blodsukker? Hva sier svaret deg? Hvordan vurderer du svaret opp mot beboerens aktivitetnivå? Og når du gir Stesolid når du vurderer at det er behov, har du forsikret deg om at Stesolid-behovet ikke skyldes lavt blodsukker? Hva kan skje med blodsukker og pasient hvis du gir Stesolid?

Hva er Klyx? Hvordan virker det? Hva kan skje hvis det brukes feil? Indikasjon på bruken? Kan man bruke andre hjelpemidler? Kosthold? Aktivitet?

Jeg håper du er i stand til å svare korrekt på disse spørsmålene, og FORSTÅ bakgrunnen for at jeg spør.

Anonymous poster hash: 513d5...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en assisten og fargarbeider gjør en del av de samme tingene, men det skal jo lønne seg å ha et utdanning. med autorisasjon tjener du en god del mer en assistentene. der jeg jobber kan ikke assistenter gi medisiner eller gi og motta rapport. du sier du nettopp har begynt i lær, da blir du nok satg til en del stell fordi du skal lære det og bli godt kjent med pas..

Så lenge man har medisinkurs, så kan assistenter gi medisiner. Gi og motta rapport? Hvorfor skal ikke assistentene kunne gjøre det? Jeg gjør det i allefall, og alle andre som jobber på huset. :P

Anonymous poster hash: 09e25...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AB: vel, der jeg jobber får ikke assistenter medisinkurs. og kan ei heller gi og motta rapport. sikkert forskjellig fra sted til sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann! Det er jo bra at du gjør diverse prosedyrer, men vet du faktisk hva du gjør?

Hva er egentlig blodtrykk?

Hvis du måler blodtrykk på 135/90 på en beboer, hva forteller det deg? Er det noen grunn til å varsle legen da? Bruker beboer blodtrykksmedisin? Hvordan virker denne? Hvordan påvirkes aktiviteten av denne medisinen? Og hvordan påvirkes blodtrykkmedisinen av den andre medisinen han bruker (eks. epilepsimedisin)? Og stesolid: hva er det? Hvordan virker det, og er det farlig å gi?

Blodsukker da, hva er det? Hvorfor måler du blodsukker? Hva sier svaret deg? Hvordan vurderer du svaret opp mot beboerens aktivitetnivå? Og når du gir Stesolid når du vurderer at det er behov, har du forsikret deg om at Stesolid-behovet ikke skyldes lavt blodsukker? Hva kan skje med blodsukker og pasient hvis du gir Stesolid?

Hva er Klyx? Hvordan virker det? Hva kan skje hvis det brukes feil? Indikasjon på bruken? Kan man bruke andre hjelpemidler? Kosthold? Aktivitet?

Jeg håper du er i stand til å svare korrekt på disse spørsmålene, og FORSTÅ bakgrunnen for at jeg spør.

Anonymous poster hash: 513d5...3f3

Selvfølgelig vet jeg disse tingene. Jeg har mange år høyere utdanning innen to andre fagfelt og jeg jobber da som ringevikar på denne boligen i tillegg til 100% stilling innen et helt annet fagfelt enn helse. Helsefagarbeider er jo en utdanning på vdg-skolenivå og det krever ikke akkurat mange kaloriene å sette seg inn i disse tingene.

Jeg blir faktisk skremt innimellom over det lave kunnskapsnivået blant de som har helsefagutdanning.

Anonymous poster hash: cb1e1...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...