AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Min lege spør aldri hvordan det står til med meg - jeg har en autoimmun kronisk sykdom - legen sitter bare å skiver på PC`en hele tiden, prøver jeg å ymte frempå med hvordan jeg har det, så sier hun bare det går seg til / ja, du har jo diagnosen, så fortsetter h*n å skive på PC`en. Så jeg har da lagt meg til en vane med å bare trekke på skuldrene og si at joda, jeg har jo funnet en hverdag som fungerer med smertene. Og det er det, stort mer skjer ikke under mine legebesøk. Er dette normalt? Hvordan opplever du å gå til din lege? Anonymous poster hash: 9d46d...30e
Kragebein Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Legen min spør alltid hvordan det går, både generelt og med tanke på tidligere sykdommer. Han er kjempeflink til å følge opp, og har til og med ringt meg for å høre om jeg hadde funnet en løsning på noe jeg slet med. Jeg hadde nok byttet fastlege om jeg satt igjen med den følelsen som du beskriver. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Min fastlege spør alltid hvoordan det går. Nå har jeg mye psykiske problemer, så det kan være derfor. Men hadde jeg hatt en lege som din, hadde jeg helt klart byttet. Det handler om empati og at legen kan se hele mennesket, ikke bare den autoimmune sykdommen.Anonymous poster hash: d47e0...f91 3
fresia Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 legen min spør alltid om hvordan det går og hvordan jeg føler meg. hun stiller også spørsmål og prater med meg mens hun skriver på pcen. hun forteller meg også hva hun skriver og viser f.eks. grafer med blodprøvesvar på skjermen. hadde bytta lege hvis jeg var deg. hør med folk du kjenner om de har noen å anbefale :-) 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Viktigste er vel om hun får gjort jobben og om hun tar deg på alvor ellers? Ja, legen min spør hvordan jeg har det og spør ut om mitt personlige liv, men jeg liker det ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Legen skal jo gi deg oppmerksomhet, men dette med å skrive på pc mens du er der er en streng nødvendighet slik legeyrket har blitt nå. Alt skal dokumenteres, takstes og diagnoser skal settes før du går ut døra - for da må regningskortet ligge klart. Dette trekker oppmerksomheten bort fra pasienten, og er ikke noe alle leger er så fornøyd med heller. Bytt lege hvis du ikke føler at du blir sett, men skriving på pc kommer du ikke bort i fra. Anonymous poster hash: bb531...a13
Auri Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Legen min skriver også på pc'en. Men han er en helt fantastisk lege. Spør oppfølgingspørsmål fra forrige time eller timen før der, spør hvordan det går hos spesialistene jeg går hos (selv om han får tilsendt notat hver gang jeg er der, så vil han høre min side og), om mannen min er med så har han alltid tid til noen ord til han, og om han ikke er med spør legen hvordan han har det og ber meg hilse. Han husker ting en lege overhodet ikke trenger å huske (f.eks. hvor jeg har tatoveringer, hadde hatt en ulykke og kom til han bandasjert, og han ser såvidt på bandasjen og sier "uff, blei tatoveringen din ødelagt nå da?"). Stiller meg bak de andre og foreslår at du bytter lege, TS. Sjekk legelisten.no, der kan du se tilbakemeldinger på leger i ditt område, finne ut hvem som har ledig osv. Jeg har også en autoimmun sykdom, og det er alfa og omega å ha en engasjert fastlege da! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Jeg har en alvorlig autoimmun sykdom. Har prøvd de medisinene som er tilgjengelig, men det har ikke hjulpet. Har hatt fem fastleger de siste årene, og alle har sagt at de synes det er vanskelig å ha meg som pasient fordi det ikke er noe særlig de kan gjøre. En av dem sa han ikke orket å ha meg som pasient og foreslo at jeg skulle be om et mirakel. Nå har jeg sluttet å gå til lege.Anonymous poster hash: 48d5f...5d3
Auri Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Det er jo helt absurd, du burde jo bli sendt til spesialister! Du burde nesten kontakte pasientombudet, sånn skal det ikke være altså.
Tabris Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Min lege spør alltid hvordan det går, det er jo derfor jeg er hos ham. For å forklare hvordan det går, så kan han gjøre noe utfra det.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Legen: Hvordan går det? Meg: Joda, det går helt fint med meg! Legen: Jaha, det hadde du sikkert sagt 5min etter du hadde blitt påkjørt av en buss også.. Hvordan går det sånn egentlig? Meg: Veeel... Legen min leser meg lett, og vet at jeg gjør alt for å beholde den "alt-er-bra-med-meg"-masken😉Anonymous poster hash: 23bd6...29e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Det å skrive journal mellom hver pasient kan ta sykt lang tid, kanskje hun bare begynner litt i forveien. Som medisinstudent som lærer journalskriving nå, vil jeg si at jeg kan bruke opptil 1 time per pasient for å få med alt. Hun skriver sannsynligvis i journalen din mens dere snakker. Men hvis du ikke er fornøyd, bare bytt. Man må finne en man er fornøyd med. Anonymous poster hash: fbdf8...c99
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #14 Skrevet 9. mars 2015 Det å skrive journal mellom hver pasient kan ta sykt lang tid, kanskje hun bare begynner litt i forveien.Som medisinstudent som lærer journalskriving nå, vil jeg si at jeg kan bruke opptil 1 time per pasient for å få med alt.Hun skriver sannsynligvis i journalen din mens dere snakker.Men hvis du ikke er fornøyd, bare bytt. Man må finne en man er fornøyd med. Anonymous poster hash: fbdf8...c99 Det er vitkig å kunne prioritere hva som skal inn i den journalen, og det er det mest medisinsk relevante, ikke absolutt alle detaljer. Da blir det håpløst å finne frem senere. Husk også at pasienten kan be om kopi på et tidspunkt, og kan oppleve det belastende om absolutt "alt" er slrevet om i det vide og det brede. Jeg var selv en sykepleierstudent som samvittighetsfullt skrev ned hver minste detlj, men en mer erfaren lege lærte meg å skrive litt mer nøkternt. Anonymous poster hash: d47e0...f91
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2015 #15 Skrevet 9. mars 2015 Har en kjempehyggelig lege som alltid spør om hvordan jeg har det Han er veldig flink med øyekontakt og sitter alltid vendt mot meg når vi prater, istedenfor å ha alt fokuset på dataen. Det er veldig viktig for meg, tror ikke jeg hadde villet gå til legen om jeg ikke fikk en positiv opplevelse ut av det. Har vært hos noen andre leger på legesenteret ved mer akutte tilfeller som har vært helt håpløse. Er så glad jeg har den legen jeg har Og selv om jeg har ett spesifikt problem jeg vil ta opp, spør han alltid på slutten om det er noe annet jeg lurer/spør oppfølgingsspørsmål fra andre timer osv. Du burde absolutt bytte lege om du ikke er fornøyd, er gull verdt å ha en du trives med! Anonymous poster hash: d6027...b07
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå