AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 En bekjent jeg har på vennelista mi på Facebook, kom med denne utblåsningen om navere i dag: "Til alle dere "navere" her i landet som storkoser seg med mine hardt opparbeidede skattepenger jeg har brukt og fremdeles kommer til å bruke en særdeles stor del av mitt liv til å betale inn til dere: Jeg har 0 sympati og respekt for dere, og jeg er 100% forbanna på dere!! Dere kan like godt slutte "å nave" for og heller stjele den samme pengesummen i materialistiske ting fra meg hver mnd, for det er det dere "navere" gjør; dere stjeler mine hardt opparbeidede skattepenger som blandt annet er ment til å benyttes til mennesker som i skrivende stund befinner seg i en akutt livsnød!! -Jeg er kjent for å ha stor tålmodighet, og for å være en sindig kar. Jeg er engasjert i mye, og benytter meg sjeldent av ytringsfriheten min i lukkede rom så vel som i det offentlige rom. -Men igjen, til "navere" og urett har jeg 0 sympati og respekt for, og er mitt eneste unntak!! -Videre følger en "metafor" til dere "navere" ved bruk av Sushi: -Sushi, er like "eksklusivt" og "kulinarisk" som å spise First price loff med First price skinke. Den dagen en som "naver" lager hjemmelaget kjøttsuppe med melboller som tar ca 3 timer å tilberede (men som ALDRI kan måle seg med min mors oppskrift), da snakker vi EKSKLUSIVT og KULINARISK! ...med andre ord, hele kysten av Norge inneholder et av Verdens mest EKSLUSIVE og KULINARISKE spisekamre som LETT slår ut en Sushi tallerken på en hvilken som helst restaurant. Men denne kunnskapen besitter neppe "navere" i og med at "navere" ikke orker (eller vet?) å bruke fiskestang, så da er det "eksklusivt" og "kulinarisk" for en "naver" å spise Sushi på en restaurant for mine hardt opparbeidede skattepenger. Etter 17 år med 100% stilling i arbeidslivet, også i kombinasjon av flere år med skolegang (der jeg på det meste studerte 100% i 3 år kombinert med 120% jobb), har jeg ikke benyttet meg av en eneste sykemelding. Stikkord; VILJE og troen på seg selv!! -Konklusjon helt på spissen, til dere "navere" her i landet: Hvorfor "nave" når dere heller kan kaste bort "livet" (for et "liv") mer effektivt ved å hoppe utfor ei bro(?)! Det er en selvfølge at i en Verden der det finnes så ubeskrivelig mye godt, ja der finnes det faktisk også så ubeskrivelig mye ondt; men ironisk nok er det mest ondskapsfulle på denne jord, det som bor i enkelte mennesker (desverre ganske så mange). -Så kjære alle "navere" her i landet, ha viljestyrke og tro på dere selv, slik at dere kan finne deres egen personlige verdighet og ære, som gjør at dere slutter å "nave"!! -Ja det er faktisk så enkelt, Mvh en kar som har opplev litt av hvert her i livet ;-op" Når jeg leste dette, tenkte jeg: WTF? Jeg skjønner jo at hans egentlige poeng er at han sikter til mennesker som har vondt i viljen og utnytter systemet. Men her virker det jo som han skjærer alle over en kam. Er det mulig å bli så arrogant? Og er det ikke rimelig drøyt å antyde at navere heller bør hoppe utfor ei bro? Er det noen her som i det hele tatt er enig med det han skriver? Det ble nokså rabalder i kommentarfeltet hans, gitt.. Anonymous poster hash: 27e2b...90a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #2 Skrevet 8. mars 2015 Jeg skjønner frustrasjonen hans. Det gjør jeg virkelig. Det er utrolig mange som kunne og burde vært i jobb, men som har vondt i viljen. Jeg kjenner flere og jeg kjenner på at jeg blir provosert som bare det når det er statusoppdateringer daglig om alle ferier, trening, turer, håndarbeid, salg etc. fra disse naverne på facebook. Hvis du er så forbannet syk så klarer du ikke tre timer sykkeltur etterfulgt av flere timer med å lage diverse kjoler fordi du skal spe på inntekten med salg av disse. Det er så mange sutrete mennesker i Norge som forventer at det skal komme en drømmejobb gratis med god lønn uten krav om utdanning fordi hvis ikke gidder de ikke jobbe. Jeg har dessverre mistet respekten for mange navere, men klart det finnes de som reelt trenger uføretrygd eller annet så statusoppdateringen blir litt drøy. Den er også dårlig formulert og særdeles upassende på facebook. Det er nok likevel en del som følte seg litt truffet og brydd.Anonymous poster hash: b0125...1da 8
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Når det gjelder folk som virkelig er syk, så har jeg sympati. Tror de færreste har sympati med de som går rundt å naver fordi de ikke orker å jobbe, likevel mener jeg alle fortjener brød på bordet ettersom vi er et rikt samfunn... Nav kunne vært flinkere å skaffe tiltak til sosial-klienter og mottakere av dagpenger. Endret 8. mars 2015 av Cowboy Lotte 1
Gjest Bud Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Har ikke mye til overs for de som gjorde "NAV" til et verb i 2012, men det er ikke den folkegruppen han nevner. Jeg kan kun snakke for meg selv og jeg må si jeg følte meg tråkket på av det innlegget. Jeg har aldri skulket jobb, men vært sykmeldt for både armbrudd, beinbrudd, lungebetennelse og annet. Har tilogmed navet en liten periode da arbeidsgiver fant det for godt å permittere meg. Legger til at jeg har vært i 100% stilling siden fylte 18 år og bidratt mitt til felleskassa. Dra til helvete, du som skrev det der. Endret 8. mars 2015 av Bud
Faina Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 Smart kar. Kan selv ta å hoppe utenfor den broen. Ondskapen han snakker om, den lever i han. Like greit å bli kvitt den. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Så masse gnål, er da bare penger. Ikke livsnødvendige organer.Anonymous poster hash: c96b3...f56
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Når jeg leste dette, tenkte jeg: WTF? Jeg skjønner jo at hans egentlige poeng er at han sikter til mennesker som har vondt i viljen og utnytter systemet. Men her virker det jo som han skjærer alle over en kam. Er det mulig å bli så arrogant? Og er det ikke rimelig drøyt å antyde at navere heller bør hoppe utfor ei bro? Er det noen her som i det hele tatt er enig med det han skriver? Det ble nokså rabalder i kommentarfeltet hans, gitt..Anonymous poster hash: 27e2b...90a Hvilke "alle"? Alle som noen gang i livet får støtte fra Nav? Da har du i så fall misforstått hva "naver" betyr. Det er en betegnelse på nettopp den gruppen han sikter til; de som har vondt i viljen og utnytter systemet. At de like gjerne kan hoppe utfor ei bro er selvsagt drøyt. Han mener det neppe bokstavelig, men satte det på spissen i en utblåsning av frustrasjon over samfunnets snyltere. Anonymous poster hash: 8b81c...f51 1
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Når det gjelder folk som virkelig er syk, så har jeg sympati. Tror de færreste har sympati med de som går rundt å naver fordi de ikke orker å jobbe, likevel mener jeg alle fortjener brød på bordet ettersom vi er et rikt samfunn... Nav kunne vært flinkere å skaffe tiltak til sosial-klienter og mottakere av dagpenger. Hvilke tiltak da`???? Hvis de skal ha folk i arbeid så må folk få lønn ikke stønader.
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Hvilke tiltak da`???? Hvis de skal ha folk i arbeid så må folk få lønn ikke stønader. Jo de skal få lønn når de får arbeid. Jeg snakker nå om sosial-klienter som ikke ønsker å jobbe, de må få et ''spark'' i ræve, for å få jobb...
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Jo de skal få lønn når de får arbeid. Jeg snakker nå om sosial-klienter som ikke ønsker å jobbe, de må få et ''spark'' i ræve, for å få jobb... Snakker du om at de skal få lønn på samme vilkår som andre ansatte eller snakker du om at de skal jobbe for stønaden?
Gjest Blondie65 Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Hvilke "alle"? Alle som noen gang i livet får støtte fra Nav? Da har du i så fall misforstått hva "naver" betyr. Det er en betegnelse på nettopp den gruppen han sikter til; de som har vondt i viljen og utnytter systemet. At de like gjerne kan hoppe utfor ei bro er selvsagt drøyt. Han mener det neppe bokstavelig, men satte det på spissen i en utblåsning av frustrasjon over samfunnets snyltere. Anonymous poster hash: 8b81c...f51 Han eller hun skryter jo på seg å ha aldri benyttet sykemelding. Det går derfor ikke helt å begrense vedkommendes definisjon av NAV'ere til bare de som snylter. Dessuten ser vi jo stadig i disse debattene at går man på NAV er man snylter eller mangler arbeidsmoral, det er ingen nyansering. Vi har nå en regjering som har gjort det stuerent å skule på alle som mottar NAV støtte og tenke ondt om dem. Jeg har ingenting til overs for snyltere, men jeg evner heldigvis å skille mellom de få som faktisk snylter og de som rettmessig mottar uføre trygd, sosialhjelp eller annen NAV stønad. Og selv om jeg synes at de som misbruker systemet er noen ordentlige idioter, mister jeg ikke nattesøvnen av dem eller får magesyren såpass i ulage at jeg må skrive en lang statusmelding på Facebook om dem.
Gjest Stringfellow1 Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 En "naver" er vel en person som egentlig er frisk og som kan arbeide, men som ikke gidder å finne seg fast arbeid og betaler skatt til fellesskapet. Slike mennesker er det sikkert ikke så veldig mange som har så fryktelig mye til overs for. Men folk som faktisk er alt for syke til å kunne arbeide er faktisk noe helt annet. Problemet er å finne ut hvem som faktisk er syke, og hvem som er friske nok til å ha en jobb. Dessuten ser det ut til at folk simpelthen elsker å generalisere andre mennesker, og sette folk i bås. Dersom en enkelt person snylter på fellesskapets midler, så blir alle og enhver som trenger hjelp fra NAV også kalt for snyltere og unnasluntrere....
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Snakker du om at de skal få lønn på samme vilkår som andre ansatte eller snakker du om at de skal jobbe for stønaden? De skal i tiltak for å hjelpe dem ut i arbeid. Arbeid vokser ikke på trær, og jeg tror ikke nav dessverre har så mye arbeid til alle og enhver, men hvis folk gjør noe samfunnsnyttig med bra innhold, så vil de føle at de fortjener sosial-pengene.
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 De skal i tiltak for å hjelpe dem ut i arbeid. Arbeid vokser ikke på trær, og jeg tror ikke nav dessverre har så mye arbeid til alle og enhver, men hvis folk gjør noe samfunnsnyttig med bra innhold, så vil de føle at de fortjener sosial-pengene. Hvorfor mener du at folk skal føle seg fortjent til stønad når de jobber fulldag?
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Hvorfor mener du at folk skal føle seg fortjent til stønad når de jobber fulldag? Nå snakker jeg ikke om de som jobber, men de som mottar passive ytelser og som er helt friske og som ikke har noe å gjøre - de trenger aktivitets-plikt, slik som for eks. arbeidsavklaringspenger har.
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Nå snakker jeg ikke om de som jobber, men de som mottar passive ytelser og som er helt friske og som ikke har noe å gjøre - de trenger aktivitets-plikt, slik som for eks. arbeidsavklaringspenger har. Vel, men det er greit at kommunen gir folk jobb mot stønad og ikke full lønn som ordinære ansatte har?
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Vel, men det er greit at kommunen gir folk jobb mot stønad og ikke full lønn som ordinære ansatte har? Kommuner skal ikke gi en ordentlig jobb mot stønad, kommunen skal gi folk ordentlig jobb og ordentlig lønn. Nå var det snakk om tiltaksløse sosial-klienter over lengre tid, og da må de starte et sted, som på et tiltak i noen måneder, også må bedrifter bli flinkere å ansette de som fullfører disse tiltakene!
Gjest O.G. Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Kommuner skal ikke gi en ordentlig jobb mot stønad, kommunen skal gi folk ordentlig jobb og ordentlig lønn. Nå var det snakk om tiltaksløse sosial-klienter over lengre tid, og da må de starte et sted, som på et tiltak i noen måneder, også må bedrifter bli flinkere å ansette de som fullfører disse tiltakene! Men hvordan lærer de å jobbe og få arbeidsetikk hvis de ikke får full lønn og rettigheter som andre arbeidstakere????
Cowboy Lotte Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Men hvordan lærer de å jobbe og få arbeidsetikk hvis de ikke får full lønn og rettigheter som andre arbeidstakere???? Fordi at i samfunnet vårt skal det lønne seg å arbeide for dem som har utdanning, yrkesfag eller studier. Det sier jeg som selv er uføretrygda, men jeg mener friske mennesker som aldri har prøvd seg i jobb og som går på sosial-støtte er nødt å delta i ulike tiltak, før de kan kreve et fullt-lønnet arbeid. Verden funker ikke sånn at arbeid trylles fram med en gang for en som droppa ut, får ikke vedkommende jobb på ærlig vis og ender på sosialen, er det bare rettmessig å kreve at hun deltar i arbeids-rettede tiltak først. Endret 8. mars 2015 av Cowboy Lotte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå