Gå til innhold

Trening, slanking og mensen.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 25 år som lenge har hatt problemer med ustabil mens syklus. Har siden August gått ned 25 kg, var før jeg begynte å gå ned i vekt på en sjekk hos gynekolog. Hun sa jeg ikke hadde EL og at mens og EL ville stabilisere seg om jeg kom meg under 80 kg. Ellers fant hun ikkenoe galt.

Nå veier jeg 78 kg og er 170 høy, trener 4 ganger i uken og spiser sunt. Ingenting i mitt liv nå som skulle tilsi mens er ustabil.

Men siden jeg begynte å slanke meg, har jeg frem til desember fått den med alt fra 3-7 ukers mellomrom. I Desember fikk jeg den akkurat etter 4 uker, og håpet den kanksje skulle stabilisere seg. Men hadde da mens i en mnd, sparsomme blødninger de første 7 dagene som vanlig. Men etter dette ble det store blødninger, fikk da beskjed av lege om at jeg hadde hatt en slags "propp" pga jeg lenge hadde hatt sparsomme og små blødninger og at dette kom ut nå. De mente den etter dette ville stabilisere seg. Fant fortsatt ikkenoe feil.

Mnd etter dette, har jeg hatt like sparsomme blødninger, som før. Har mensen alt fra 3-7 dager. Holder nesten å bruke et truseinnlegg. Sist mnd fikk jeg mens etter 5 uker, den 15 Februar. Nå så jeg i går jeg har fått den igjen, 9 dager for tidlig. Kunn bittelitt rødt på papiret når jeg tørker meg. Trenger ikke bruke OB eller bind nesten.. :( Hva i all verden kan dette komme av?

Meg og samboer har barneønse, da vi har en datter som fyller 4 år og gjerne vil ha en til for å ikke få altfor stor aldersforskjell mellom de. Men sånn mens er nå, blir jeg jo heller ikke gravid :( Jeg føler jeg har prøvd ALT for at den skal stabilisere seg og for å få i gang EL. Alt uten hell! Noen som har vært borti lignende som vet hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, altså, har ingen erfaring med saken, men er det ikke normalt at det kan ta litt tid før en menssyklus som har vært ustabil, stabiliserer seg? Og kanskje stort vekttap påvirker kroppen iom at den settes i "sparemodus", slik at menstruasjon blir forstyrret? Kanskje kroppen din må "venne seg til" den nye vekten og livsstilen, og "forstå" at den får den næringen den trenger for å opprettholde normal syklus... Bare noen tanker:) Håper at det ordner seg for deg snart, og at dere lykkes med barneønsket:)

Skrevet

Ja, mulig :-/ Skikkelig irriterende hvertfall >< Huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...