Gå til innhold

Menskopp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare si: Wow. Det er det beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Ikke bare kan jeg gå mye lenger enn jeg pleier uten å tenke på å bytte bind eller tampong, men jeg har fått merkbart bedre underlivshelse. Ikke mer soppinfeksjoner og annet tøys. Ikke brukte tamponger som fyller opp søppelbøtten, jeg tør å trene hardere over tid uten å bekymre meg, merker ikke noe til at jeg bruker beskyttelse (fikk av og til vondt av tamponger) og selvfølgelig slipper jeg å kjøpe bind og tamponger lenger. Noensinne. Føler meg også mer renslig under mensen. Måtte bare dele! Menskopp er mitt beste tips! Flere med samme erfaring?

Anonymous poster hash: 2d94c...068

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg kjente koppen hele tiden, det var knotete å vaske den til tider avhengig av hvor jeg var og ikke minst - tanken på bakterieveksten i den mellom hver gang jeg kokte den.

Tamponger er så billig uansett. Den store besparelsen i kroner og øre uteble også.

Anonymous poster hash: 0590b...afe

Skrevet

Jeg venter på en fra ebay nå. Skal bli spennende å prøve. Litt skeptisk til kvaliteten siden den kosta ca ingenting. Men prøver den og kjøper heller noe mer skikkelig om jeg blir komfortabel med konseptet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en! Er dritt lei av å bli tørr og sår av tamponger. Hvilken anbefaler du, TS? Ser at de fåes i mange forskjellige mykhetsgrader m.m.

Anonymous poster hash: e020c...891

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på en fra ebay nå. Skal bli spennende å prøve. Litt skeptisk til kvaliteten siden den kosta ca ingenting. Men prøver den og kjøper heller noe mer skikkelig om jeg blir komfortabel med konseptet.

Ville vært skeptisk til å kjøpe sånt fra ebay. Du har ingen garanti for at det er brukt ren, medisinsk silikon. : /

Skrevet

Ville vært skeptisk til å kjøpe sånt fra ebay. Du har ingen garanti for at det er brukt ren, medisinsk silikon. : /

Jeg er klar over det. Men å prøve den en mensperiode eller to skal jeg nok overleve. Blir jeg fortrolig med konseptet kjøper jeg som sagt noe mer skikkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Tampong any day! Har ingen behov for å måtte på do ved offentlig toalett, for så å stå ved fellesvasken og skylde koppen igjen? :/

Anonymous poster hash: 01bb4...049

• Liker 4
Skrevet

Tampong any day! Har ingen behov for å måtte på do ved offentlig toalett, for så å stå ved fellesvasken og skylde koppen igjen? :/

Anonymous poster hash: 01bb4...049

Koppen kan sitte inne 12+ timer mellom hver tømming. Det er sjelden jeg kun har tilgang på offentlig toalett i løpet av et halvt døgn.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det, og tror ikke jeg skal det heller. Bare tanken på å ha den fylte koppen med blod, som jeg må tømme.....*puke*

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min første i går, men syntes den var vondt å ta inn og ha inne. Jeg hadde den samme opplevelsen de første gangene jeg prøvde tamponger, så jeg er absolutt innstilt på å prøve igjen til det går. Jeg har veldig lyst til å like den!

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg bruker Mooncup og synes den passer meg perfekt, men måtte klippe av nesten hele "tappen". Den må man uansett trimme med en saks, siden alle vaginaer er forskjellige. Noen synes at mooncup er litt stiv, men det er den eneste jeg har prøvd, og jeg har ingen problemer med den. En må nok øve seg litt på å sette den inn og ta ut, og bør vere komfortabel med å ta litt mer på seg selv enn det en trenger for å bruke bind, for eksempel.

De finnes i forskjellige størrelser og, viktig å huske på. Ofte en størrelse for unge jenter som ikke har født ennå, og for de litt eldre som har et eller flere fødsler bak seg.

Her er en side som er veldig informativ, der det står svar på mange spørsmål: http://menskopp.org/

Kanskje er ikke koppen for alle, men for meg har det fullstendig endret menstrasjonsperiodene mine. Og de er laget av selvrensende materiale, så mye mindre bakterieoppsamling enn tamponger, og ikke noe fare for sykdommer som er tilknyttet tampongbruk.

De aller første gangene jeg satte koppen inn var det litt ubehagelig, men med en gang jeg knakk koden gikk det veldig bra. Kan godt øve på seg selv når man ikke har mensen òg, det er ikke farlig å bruke, og "tørker" ikke ut skjeden på samme måte som tamponger. Jeg pleier å la koppen være våt når jeg setter den inn, da går let mye lettere.

Anonymous poster hash: 2d94c...068
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter på en fra ladycup :) jeg har brukt bind i alle år da jeg aldri har blitt komfortabel med tamponger. det føles ekkelt og ta den ut og jeg tør ikke å ha tampong på natten. bind gnager sinnsykt og jeg begynner alltid å klø, samt at det er sårt lenge etter mensen er over pga. gnissing.

gleder meg, håper virkelig det funker! Må være helt fantastisk spesielt på natten :)

Anonymous poster hash: 5a469...336
Skrevet

Jeg har samme erfaring, jeg elsker koppen min :D

Når den sitter ordentlig så kjennes den ikke, og den er fantastisk på alle måter.

Hvis man føler for å tømme koppen på offentlig toalett, så er det jo bare å tømme den og tørke med papir.

Null stress!

<3 koppen <3

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler alle som skal kjøpe menskopp å se på hennes videoer. Mye bra informasjon https://www.youtube.com/watch?v=_G87oBd6rOw.

Selv har jeg prøvd mooncup, me luna og fleurcup og min favoritt er me luna. Den sitter perfekt :)

AnonymBruker
Skrevet

Her prøvd et par varianter jeg også, men det passet ikke for meg. Kunne som regel kjenne den inne, og kjente det som et ubehag. Dumt, for jeg ville virkelig like den :(

Anonymous poster hash: 2dd02...ca9
AnonymBruker
Skrevet

jeg har noen spm til dere som bruker kopp

1- er dere ikke redde for å søle når dere tar den ut?

2- hvor lang tid brukte dere på å forsikre dere om at det var "tett"? jeg er redd jeg bare kommer til å bruke bind ved siden av uansett

3- hvordan rengjør man den etter endt periode?

Anonymous poster hash: f2a66...2e2
Skrevet

Jeg fikk min første i går, men syntes den var vondt å ta inn og ha inne. Jeg hadde den samme opplevelsen de første gangene jeg prøvde tamponger, så jeg er absolutt innstilt på å prøve igjen til det går. Jeg har veldig lyst til å like den!

Prøvde igjen og hadde den inne i noen timer, det gikk mye bedre! Komfortabel å ha i, ingen lekkasje, lett å få på plass og ta ut så fort jeg skjønte hvordan den skulle i. Tommel opp!

2- hvor lang tid brukte dere på å forsikre dere om at det var "tett"? jeg er redd jeg bare kommer til å bruke bind ved siden av uansett

Nå har jeg bare brukt den i en dag, men jeg svarer likevel.

1. Nei, ikke noe problem når jeg tar den ut mens jeg sitter på do. Søler jeg litt så er det papir tilgjengelig.

2. Jeg kommer til å bruke bind et par dager, for sikkerhets skyld, men ingen lekkasje så langt.

3. Koker den i vann.

Gjest fotballflue
Skrevet

1. Sitter på do når jeg tar den ut, da er det ikke så farlig med litt gris

2. Jeg sjekket jevnlig i et par dager for å se om den hadde lekket, etter det slo jeg meg til ro om at den var tett :eeeh:

3. Jeg koker den

Er så glad for at jeg prøvde dette, kommer aldri til å bruke noe annet igjen. Jeg bruker den ikke om natta da, siden jeg merker den veldig godt når jeg ligger på magen, og det er litt ubehagelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker den godt, men har sluttet å bruke den de dagene jeg blør mest. Da blir det bare gris og den er noen ganger full etter en time.

Anonymous poster hash: 64067...e08
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt moon cup i 6-7 år nå. Prøvde lady cup for et års tid siden, men den likte jeg ikke.

1. Sitter på do når jeg tømmer den, så nei, jeg er ikke redd for å søle.

2. I begynnelsen brukte jeg truseinnlegg i tillegg, men det tok ikke lange tiden før jeg stolte på den. Om den ikke sitter helt riktig, så er det ikke mye som lekker ut, og er man da på do og sjekker papiret og ser at det har lekket litt, så er det bare å vri litt på koppen.

3. Den kokes. Har en egen liten kasserolle som kun brukes til den.

Anonymous poster hash: 9ae75...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...