Gå til innhold

Fødsel og barnepass?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vet ikke om innlegget er under rett underkategori men.

Hvordan gjorde dere det med fødsel og stebarn? Var stebarna til besteforeldrene eller var de hos moren sin? Hvis det var deres samværsuke(helg).

Jeg er gravid og skal føde i påsken om alt er som det skal. Skal settes i gang. På samme tid som vi har datteren til samboeren. Stedatter har en diagnose som gjør at ingen andre enn foreldrene kan passe henne over lengre tid. Derfor er all slekt bortsett fra mor aktuell som "barnepasser" under fødsel. Mor er ikke villig til å bytte samvær i påsken. Hun skal ha helt fri i påskedagene som hun sier. Har ikke fortalt henne at det er på grunn av fødsel men ingen av oss har et ønske om at hun skal vite om at baby er født før besteforeldre, storesøster eller annen slekt vet det. Prøver på ingen måte og kvitte meg med stebarn, men det sier seg selv at hun ikke kan være med på sykehuset.

Anonymous poster hash: 45452...13f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må far være hjemme og noen andre evt. Med på fødselen.

Andre alternativer sier du jo selv at der ikke er? Med mindre fødselen kan planlegges til et passende tidspunkt?

Anonymous poster hash: 50862...f30

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hvordan gjorde dere det med fødsel og stebarn? Var stebarna til besteforeldrene eller var de hos moren sin? Hvis det var deres samværsuke(helg).

Jeg er gravid og skal føde i påsken om alt er som det skal. Skal settes i gang. På samme tid som vi har datteren til samboeren. Stedatter har en diagnose som gjør at ingen andre enn foreldrene kan passe henne over lengre tid. Derfor er all slekt bortsett fra mor aktuell som "barnepasser" under fødsel. Mor er ikke villig til å bytte samvær i påsken. Hun skal ha helt fri i påskedagene som hun sier. Har ikke fortalt henne at det er på grunn av fødsel men ingen av oss har et ønske om at hun skal vite om at baby er født før besteforeldre, storesøster eller annen slekt vet det. Prøver på ingen måte og kvitte meg med stebarn, men det sier seg selv at hun ikke kan være med på sykehuset.

Når situasjonen er slik ville jeg vært ærlig. Moren vet jo ikke når barnet blir født, med mindre du skal ha ks. Alternativet er at far må være hjemme med barnet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Beklager, men jeg er førstegangsfødene og det er ikke aktuelt at far skal være hjemme. Han har vært med på moroa og da får han være med når babyen skal ut :P Han har selv et ønske om å være med da.

Det er ulike årsaker til at vi ikke vil fortelle til mor. Men som sagt har vi ikke mange andre alternativer. Takk for svar, far får jobbe litt med mor og forsøke å overtsle henne.

Skrevet

Hvis ikke mor vil bytte uke uansett hvor mye far prøver å overtale, så må dere jo fortelle at det er pga fødsel. Hvis hun nekter da også, så får far være hjemme med barnet, eller barnet være med på sykehuset (men det går vel ikke). Men hva mener du med lengre tid? Far skal vel ikke overnatte på sykehuset med deg? Og hvis han skal det, så er det vel et familierom hvor de kan putte inn en ekstra seng.

Gjest Solstråla88
Skrevet

TS her. Beklager, men jeg er førstegangsfødene og det er ikke aktuelt at far skal være hjemme. Han har vært med på moroa og da får han være med når babyen skal ut :P Han har selv et ønske om å være med da.

Det er ulike årsaker til at vi ikke vil fortelle til mor. Men som sagt har vi ikke mange andre alternativer. Takk for svar, far får jobbe litt med mor og forsøke å overtsle henne.

Det skjønner jeg godt ;) er selv førstegangs og kunne aldri ha født uten mannen. Poenget er hvis dere ikke har andre alternativer er det enklest å være ærlig. Å bli igangsatt kan ta flere dager.

Skrevet

Så lenge ingen andre kan passe barnet må dere vel nesten bare bite i det sure eplet og fortelle mor om det som skal skje. Så lenge hun har et snev av rimelighet burde hun forstå det. Dere kan jo eventuelt tilby dere å "passe" jenten ved en annen anledning slik at mor får litt ekstra alenetid?

Skjønner veldig godt at du vil ha mannen der når du er førstegangsfødende, det er jo så stort og viktig for dere begge.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at mor ikke gidder å være "stand-by" i hele påsken når hun ikke engang vet årsaken til dette. Om dere forventer at hun skal være ledig hele påsken, uten å kunne planlegge noe, så får dere jaggu fortelle henne hvorfor dere ønsker det.

Anonymous poster hash: 99cb2...fa3
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dattra til mannen din skal bli storesøster. Da må nesten mammaen til jenta være blandt de første som får vite det. Ser ikke hvorfor dere skal være så vanskelige å ikke si det.

Når jeg fødte for første gang sa vi ikke noe til noen før barnet var født, men denne gangen må vi jo det for noen må passe dattra vår. Sånn er det bare

Anonymous poster hash: 6e823...a55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann kunne ikke bli med på fødselen, da ha måtte bli hjemme med vår eldste. Sånn blir det desverre noen ganger. Det var første fødsel for meg også, siden den første ble tatt med keisersnitt.

Anonymous poster hash: f9a80...39b

Skrevet

Hvis ikke mor vil bytte og du sier far MÅ være med, hva tenker du å gjøre med jenta? Jeg er selv stemor og mor og hadde heller ikke villet bytte sånn uten en forklaring på hvorfor. Så her må dere være voksne å si i fra eller far må ta seg av eldste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du stiller dette spørsmålet en gang. Hva om dette var barn nr 2, hvor skulle dere gjort av barn nr 1? Din samboers datter er like mye en del av familien som deres felles barn. Jeg synes ikke det på noen måte er logisk at hun skal bytte samværsuker eller skyves over på moren fordi dere ikke kan finne andre løsninger. Alle som får mer enn ett barn må tenke over hvor de eldre barna skal være ved fødsel av søsken.

Anonymous poster hash: f9761...3fe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke at du stiller dette spørsmålet.

Du sier at det ikke er aktuelt at barnefar ikke er med, og at stebarnet har en diagnose som gjør at bare foreldrene kan ta vare på det.

Hva er det du spør etter da?? Enten må dere være ærlige i forhold til barnemor, eller så får du føde på egenhånd (det har jeg gjort, og det går fint det også). Det er jo ingen her som kan dra opp noe sesam sesam av ermet som gjør at barnemor plutselig får lyst til å bytte, eller at stebarnet på magisk vis blir lettere å ha med å gjøre :roll:

Anonymous poster hash: efd3b...3bc
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig talt, man kan ikke alltid få det som man vil her i verden. Enten må du føde uten at barnefar er med, eller så må du ta deg sammen og fortelle at dere ønsker å bytte samværsuke pga. fødsel. Du sier selv at det ikke er noen andre alternativer og da må du velge det alternativet som er det minste "ondet".

Forøvrig synes jeg dere har ventet alt for lenge med å avklare dette og jeg kan forstå at barnemor setter seg litt på bakbena på grunn av det.

Anonymous poster hash: 431b6...ffe

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortalt mor at du må legges inn på sykehuset pga komplikasjoner og at det er høyst nødvendig at mannen din er med.

Anonymous poster hash: de593...473

• Liker 1
Skrevet

Det virker som dette er noe som skal skje på avtalt tidspunkt og da er vet vel bare å avtale med barnemor at dere kjører jenta til henne når dere drar på sykehuset og hente jenta igjen når fødselen er over ( på samme måte som dere ville gjort til besteforeldre eller andre ) Jeg er sikker på at jenta vil besøke sin lillebror/lillesøster så fort som mulig etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Dere må avtale med mor... Har ikke lest alt, men ser ikke helt problemet når du skal føde.

Anonymous poster hash: 54ff1...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...