Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i butikk, og er interessert i å høre hva andre mener om dette:

Ifølge arb.loven har man krav på betalt pause når man må være tilgjengelig for jobb i pausa og ikke kan forlate arbeidsstedet.

Vi bruker å være 2 stk på jobb på kveldstid, og når vi har pause må vi komme når den i kassa plinger på oss. Har opplevd å bli plinget på 10 ganger på 30 minutt..Vi får IKKE betalt pause. Dette har pågått siden oppstart i november 13, og når vi prøver å ta det opp med ledelsen blir vi truet med kutt i timer etc.

Har vi rett? Burde vi få betalt?

Anonymous poster hash: 236e1...31f

Videoannonse
Annonse
Gjest kisskiss
Skrevet

Jobber i butikk, og er interessert i å høre hva andre mener om dette:

Ifølge arb.loven har man krav på betalt pause når man må være tilgjengelig for jobb i pausa og ikke kan forlate arbeidsstedet.

Vi bruker å være 2 stk på jobb på kveldstid, og når vi har pause må vi komme når den i kassa plinger på oss. Har opplevd å bli plinget på 10 ganger på 30 minutt..Vi får IKKE betalt pause. Dette har pågått siden oppstart i november 13, og når vi prøver å ta det opp med ledelsen blir vi truet med kutt i timer etc.

Har vi rett? Burde vi få betalt?

om dere har rett er jeg usikker på, men virker jo slik. jeg har alltid fått betalt i pauser der jeg må ha vært tilgjengelig, du burde absolutt ta det opp med sjefen.

Skrevet (endret)

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Edit: Hos oss, må en ut for å hjelpe til i 5 min, blir pausen forskøvet med 5 min.

Endret av dillyduzit
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

§ 10-9.Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Som da vil si at dere har krav på betalt pause, absolutt. Vi hadde samme problemstilling på min første jobb, men jeg kjente ikke til aml da jeg var 14-16 år.... Hadde jeg visst om den da, hadde nok income i måneden økt noen kroner ja ;)

Anonymous poster hash: ab5eb...e81

AnonymBruker
Skrevet

om dere har rett er jeg usikker på, men virker jo slik. jeg har alltid fått betalt i pauser der jeg må ha vært tilgjengelig, du burde absolutt ta det opp med sjefen.

Vi har prøvd å ta det opp med sjefen, det er hun som truer med kutt i timene.. :(

Gjest anonym2233
Skrevet (endret)

Dette bør du ta opp med sjefen din, og sjefen bør i slike situasjoner la dere få de minuttene ekstra.

Dvs : Har du 30min fra du logger til pause og blir avbrutt i 10min av de, så logger du deg ut etter at 30min har gått, og tar igjen de tapte minuttene.

Dette er noe vi har blitt enige om på min arbeidsplass, men samtidig lagt opp pausene til hverandre slik at det ikke er midt i rushen, og på roligere tidspunkt hvor en ansatt kan fullføre sin 30min pause i fred og ro.

Edit: Mao vi fortsetter pausen etter utgått tid, og under arbeidstiden.

Endret av anonym2233
AnonymBruker
Skrevet

Som da vil si at dere har krav på betalt pause, absolutt. Vi hadde samme problemstilling på min første jobb, men jeg kjente ikke til aml da jeg var 14-16 år.... Hadde jeg visst om den da, hadde nok income i måneden økt noen kroner ja ;)Anonymous poster hash: ab5eb...e81

Ja, dette har jo pågått i 1 år og 4 mnd nå, uten betaling.. det utgjør jo faktisk en stor sum!

Gjest kisskiss
Skrevet

Ja, dette har jo pågått i 1 år og 4 mnd nå, uten betaling.. det utgjør jo faktisk en stor sum!

er det dagligvarebutikk?

AnonymBruker
Skrevet

er det dagligvarebutikk?

Jepp.. Rema1000..

AnonymBruker
Skrevet

Jepp.. Rema1000..

Får dere forskjøvet resten av pausen og får deres 30 minutter?

Gjest anonym2233
Skrevet

Jepp.. Rema1000..

Vis til den ovennevnte loven til sjefen din. Har dere tillitsvalgt på arbeidsplassen deres?

Gjest kisskiss
Skrevet

Jepp.. Rema1000..

Da ville jeg ringt rema 1000 hovedkontor og tatt det opp med dem, eventuelt ringe å spørre. Telefon: 24 09 85 00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en konkurrerende butikkjede. Der er det slik at alle pauser skal avvikles når det er tre stykker på jobb (er to stykker de siste to timene av åpningstidene på hverdager). I spesielle tilfeller har vi fått lønn for pausen om vi må være tilgjengelige.

Anonymous poster hash: dec47...5ec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får dere forskjøvet resten av pausen og får deres 30 minutter? Anonymous poster hash: ab5eb...e81

ja, vi får 30 minutter, men vi kan ikke forlate arb.plassen, og det er det som er poenget.

Vis til den ovennevnte loven til sjefen din. Har dere tillitsvalgt på arbeidsplassen deres?

Nei, ingen tillitsvalgt.. vi har snakka med både sjefen og økonomikontoret, men til ingen nytte. Vi har også snakka med Handel og kontor, men de sier også bare at vi skal ta det opp med sjefen.

Da ville jeg ringt rema 1000 hovedkontor og tatt det opp med dem, eventuelt ringe å spørre. Telefon: 24 09 85 00

Takk for nr! Det skal jeg gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en konkurrerende butikkjede. Der er det slik at alle pauser skal avvikles når det er tre stykker på jobb (er to stykker de siste to timene av åpningstidene på hverdager). I spesielle tilfeller har vi fått lønn for pausen om vi må være tilgjengelige. Anonymous poster hash: dec47...5ec

Vi er alltid bare 2 stk pga liten butikk..

Gjest anonym2233
Skrevet (endret)

Hvis det er slik at ingen kan bidra med noe særlig, så har du arbeidstilsynet! :)

Men er du organisert?

For arbeidsgiver kan ikke kutte dere i timen. Arbeidsgiver er nødt til å legge opp arbeidsdagen slik at de ansatte får sin pause i sin helhet.

Dette kan du også nevne for arbeidstilsynet om du tar kontakt med dem.

Endret av anonym2233
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er slik at ingen kan bidra med noe særlig, så har du arbeidstilsynet! :)

Tipsa de for ca 1 mnd siden, har ikke hørt noe.

Er så frista til å spørre på et offentlig forum, feks Remas facebookside, men tør ikke :)

AnonymBruker
Skrevet

ja, vi får 30 minutter, men vi kan ikke forlate arb.plassen, og det er det som er poenget.

Nei, ingen tillitsvalgt.. vi har snakka med både sjefen og økonomikontoret, men til ingen nytte. Vi har også snakka med Handel og kontor, men de sier også bare at vi skal ta det opp med sjefen.

Takk for nr! Det skal jeg gjøre.

Dersom dere er 10 eller mer på arbeidsplassen, er det krav om å ha verneombud (tillitsvalgt). Personenn som er verneombud i butikken skal stå på oppslagstavle, for ansattes skyld. Om du ikke vet hvem dette er, er jeg enig i at å ringe det nummeret er riktig.

Men jo, dere har krav på betalt pause, men å ta det opp med arbeidsgiver direkte er aldri en god ide....

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å okkupere tråden helt, men lurer på om man har krav på pause i private bedrifter også når man har arbeidsdager over 5,5 timer eller bestemmer de regler selv? Hva hvis man går alene på jobb da? Vi har 7 timers vakter som vi ofte går alene, og får veldig ofte aldri sjansen til en liten sittepause en gang, noe matpause får vi i hvert fall ikke.

Anonymous poster hash: fab03...e0b

Gjest anonym2233
Skrevet

Tipsa de for ca 1 mnd siden, har ikke hørt noe.

Er så frista til å spørre på et offentlig forum, feks Remas facebookside, men tør ikke :)

Det bør du helst ikke gjøre. Det blir bare feil.

Har dere distriktssjef? (Sjefen som er over sjefen din igjen)

Men du har loven på din side, enten får dere bruke pausen som dere vil, eller så skal dere få betalt for den manglende tiden av deres 30min pause, om ikke bør arbeidsgiver tilrettelegge arbeidsplassen med økt bemanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...