Gå til innhold

Swag å leve uten sukker!


sweg

Anbefalte innlegg

Hallo! Velkommen til min dagbok! :blomst:

Målet mitt for denne måneden er egentlig å kutte ut mye av sukkerinntaket mitt, og rett og slett skrive ned hva jeg tenker og craver av godteri og slikt i løpet av måneden. Håper noen kan komme med tips til hvordan jeg skal overleve den første uka like mye sukker som jeg har fått i meg. Skal kutte ned gradvis, men det er likevel drastisk i forhold til hvor mye jeg egentlig har fått i meg hver dag i alle disse år :sjokkert:

Litt om meg:

  • Jente, nettopp fylt 20 år og har ihvertfall vært sukkerslave så lenge jeg kan huske!
  • Har for tiden et friår der jeg jobber i en butikk.
  • Er veldig glad i å trene, men ser lite forskjell fordi jeg spiser så mye godteri.
  • Sjokolade blir vel min største fiende. Har en enorm kjærlighet for Pops.
  • Har gener for diabetes på begge sider, alle besteforeldrene mine + tanter har fått diabetes i 30-40 årsalderen.

Så ja, jeg starter med mitt forsøk på å avvende meg fra den hvite gift den 04. mars 15 (altså dagen før dette innlegget ble skrevet), og skal vare frem til april! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Blir svært imponert om du klarer det :Nikke:

Søtsaker er sååå godt :rodmer:

Blir spennende å følge med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Jeg klarer å holde meg unna sukker, men jeg spiser sukkerfri halspastiller, tyggis, pepsi max og fun-saft :POg jeg har alltid vært skikkelig søtmoms, men jeg klarer meg nåhvertfall!

Lykke til :blomst:

Endret av Ennasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

04. mars

Dag 1:

Jeg våknet og spiste to knekkebrød med skinke og leverpostei. Følte meg så daff siden jeg stod opp veldig sent og følte for å drikke kaffe. Er ikke så glad i sort kaffe, men jeg elsker Cafe au Lait som Dolce Gusto gjør det så enkelt å lage hjemme. Det er helt sikkert litt sukker i den, men noe må jeg ha for å overleve resten av disse ukene. Tar meg en joggetur, kommer hjem og spiser middag før jeg må dra på jobb. Sluker i meg bevisst masse mat for å klare å motstå trangen til å kjøpe meg brus, sjokomelk eller noe annet tull på jobben. Neida, det funker ikke. Allerede mot klokka 20 (kveldsvakt til 23) kommer trangen. Jeg går rundt i butikken, og alt virker så fristende. Får veldig lyst på en nutrilett, men så kommer jeg på at jeg hadde lagt igjen pengene hjemme med vilje. Overlever heldigvis kvelden, og belønner meg selv med et lite og sukkerfritt kveldsmåltid før jeg legger meg.

05. mars

Dag 2:

Er tilkalt tidlig på jobb, og det er egentlig så vidt jeg får meg opp av senga før jeg må løpe til butikken. Hiver i meg to knekkebrød og en kopp Cafe au Lait mens jeg sprayer det superfete håret mitt med tørrshampo. Så travelt som jeg har det, ender jeg opp med gråskjær i håret og forbanner meg selv for at jeg takket ja til å møte opp på så kort varsel klokka 07:30 på morgenen. Utover morgenen kjenner jeg at trøttheten ikke avtar, og jeg må ha en redbull selv om det er litt i det søteste laget. Går for Sugar-free, det er jo trossalt det som skal bli min nye livsstil :P Utover dagen kjenner jeg at jeg blir veldig sliten, hodet mitt verker og jeg får mer og mer lyst på alt det godteriet kundene kjøper. Så lyst at det var like før jeg sikla hver gang noen kjøpte Snickers eller Pops. Til og med lefser, og jeg liker ikke lefser engang... :sjokkert:

Abstinensene gir seg ikke, og jeg finner gomme i kjøleskapet på jobben og smører et 2 cm tykt lag på et knekkebrød. Endelig litt "energi", men det varte ikke særlig lenge. Søtsuget kommer som et slag i magen etter 30 min. Når jeg kommer hjem, kaster jeg meg over middagen og spiser så mye at bollene som mamma kjøpte på bakeriet ikke frister mer. Nå sitter jeg her og skal ta en kopp te før jeg legger meg. 4 timer søvn er litt i det minste laget, og jeg trenger all energi jeg kan få fremover.

Huff, nå fikk jeg plutselig veldig lyst på appelsinsjokolade. Og hvorfor koster Safarikjeks 10 kr på Ica Supermarked!? :glare: Livet skal være hardt altså :jolie:

Endret av sweg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gått 3 dager siden jeg skrev sist, og det grunnet sykdom. På fredag dro jeg på trening selv om formen var elendig. Ble så vidt noe styrke før jeg dro hjem igjen og avlyste daten min som skulle være den kvelden. Jeg fikk veldig lyst på noe godt mens jeg satt hjemme alene og gjorde ingenting, så jeg lagde meg smoothie og kjøpte lomper fordi cravingene mine er helt på bærtur. Endte opp med å spise nesten en hel pakke med lomper, men hey, det er jo fortsatt bedre enn en hel sjokoladeplate? :fnise: I tillegg ble jeg tilkalt på jobb tidlig på lørdag, så jeg la meg tidlig.

Lørdagen bydde på en laang arbeidsdag på 9 timer der jeg så vidt fikk til å gå fordi jeg hadde så mye luft i magen. Etter 3 timer med skikkelig smerter og forsøk på å ta varene som var utgått på dato, forsvant plutselig lufta den siste timen, og plutselig var jeg frisk? Jaja... Spiste lomper med gomme på, så de var kanskje grunnen til all lufta?

Resten av kvelden var jeg faktisk ikke fristet lenger når jeg så godteri og potetgull, utrolig nok! Ble hekta på pizzasnurrer da og spiste sånn 5 stk, så det er kanskje ikke så rart at magen min er helt i surr.

I dag våknet jeg med feber og er forkjøla som bare rakkern. Som en medlitenhetsgave stakk bestevenninna mi innom med litt eplekake som visstnok skulle være sunnere. Jeg klarte ikke å si nei, og hev innpå for å pleie min selvmedlitenhet. Kaka var faktisk ikke søt, det er jo et pluss, men er fortsatt en stor utskeielse. Ellers har jeg for tiden ikke lyst på noe godt da mamma propper i meg alt mulig av ekle medisiner (flytende paracet er faktisk så gross!) at jeg er kvalm :glare:

Snart gått en uke, men det går faktisk bedre enn forventet. Vel, sett bort fra sykdom og slikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...