AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Hei. Jeg lurer på om noen har tips til en god hvitvin for en nybegynner?(Ikke for sur) Har fått anbefalt black tower, martini asti og dr riesling. Håper noen råd :-)Anonymous poster hash: 6086a...32a
Aaso Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Hei. Jeg lurer på om noen har tips til en god hvitvin for en nybegynner?(Ikke for sur) Har fått anbefalt black tower, martini asti og dr riesling. Håper noen råd :-)Anonymous poster hash: 6086a...32a Håper på noen råd :-) *
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Hei. Jeg lurer på om noen har tips til en god hvitvin for en nybegynner?(Ikke for sur) Har fått anbefalt black tower, martini asti og dr riesling. Håper noen råd :-)Anonymous poster hash: 6086a...32a Håper på noen råd :-) *Anonymous poster hash: 42c68...3e2 1
ztl Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Jeg liker best søte viner, spesielt riesling det står auslese eller spätlese på 1
PrinsesseNila Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Jeg liker veldig godt Chablis hvitviner, så det er jo verdt å sjekke ut Riesling er også bra Se etter en som er tørr. Jeg personlig klarer i hvertfall ikke søt vin
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Jeg likte søte hvitviner i starten, men utviklet seg til at jeg nå liker tørr og syrlige hvitviner. Eller så kan jeg anbefale å starte med rosevin om du ikke drikker det allerede. Anonymous poster hash: b61c2...207
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Okey, takk for svar :-) tror nok jeg går for en riesling.Anonymous poster hash: 42c68...3e2
Gjest Kaffelattn Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 Prøv Tokay Pinot Gris D'Alsace - en tørr hvitvin fra Alsace i Frankrike. Passer bra til fisk og kylling men også alene. Et glass vann ved siden av / til vin anbefales :-)
Gjest rådyr Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Hei. Jeg lurer på om noen har tips til en god hvitvin for en nybegynner?(Ikke for sur) Har fått anbefalt black tower, martini asti og dr riesling. Håper noen råd :-)Anonymous poster hash: 6086a...32a Black tower smaker i alle fall kattepiss. Det samme med de søtere riesling-vinene.
elliePellie Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Jeg har en spesiell forkjærlighet for hvitvin av den franske typen. Mye godt fra sør-amerika også som kanskje er verdt å sjekke ut. Chablis er en klassiker.
*Emma* Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Tidligere var jeg veldig glad i en Riesling som heter 'Ars Vitis'. Frostet flaske med 'bilde inni'. Nå som jeg er blitt litt eldre er smaken endret seg og jeg foretrekker tørre franske hvitviner. Eller Champagne/Cava/Prosecco.
Gjest Ennasus Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 Alle mine venner drikker riesling, så er sikkert en god start..
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 Tusen takk alle sammen :-)Anonymous poster hash: 42c68...3e2
Gjest Nosoul Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 Riesling har veldig mange gode viner, som er søte og milde i smak. Ellers er en tørr prosecco også veldig godt!
Dricka Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Dette er en rosèvin da.. men jeg eeeeelsker den! Perfekt om sommeren Shiiit! Bildet ble utrolig stort. Endret 5. mars 2015 av Camo 1
*Emma* Skrevet 6. mars 2015 #18 Skrevet 6. mars 2015 (endret) Dette er en rosèvin da.. men jeg eeeeelsker den! Perfekt om sommeren Shiiit! Bildet ble utrolig stort. Det er også ett godt forslag for en "nybegynner". (Sikkert for en del som ikke er nybegynner også ) Drakk alltid den hvis jeg skulle ha rose før Endret 6. mars 2015 av *Emma*
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #19 Skrevet 6. mars 2015 Altså, ang. riesling: Riesling er ikke en "vin". Det er en drue som det lages svært mange ulike hvitviner av, alt fra helt tørre til så søte at det i praksis er dessertvin, og alt fra skikkelig dårlig industrivin tilsatt sukker til eksklusive viner av høy kvalitet. Riesling er altså utrolig mye forskjellig. Det som blant annet kjennetegner rieslingdruen er imidlertid et veldig høyt syreinnhold. Så når du TS vil ha en vin som ikke er sur, er det egentlig litt bakvendt å gå for riesling. I tillegg til syren har mange rieslinger ofte også mye sødme, slik at det blir sursøte (noe som gjør at de passer til matretter som feks har mye hete, fett, syre og/eller sødme i seg). I gode rieslinger er sødmen naturlig fra druene (såkalt restsødme), i andre er de tilsatt sukkerlake, rett og slett. Sikkert ingen som er interesserte i en slik forelesning i denne tråden, men nå klarte jeg ikke lese den lenger og samtidig holde munn. Mitt forslag til begynnervin, forresten, dersom den skal være søtlig og ikke nytes til mat (med mindre det er en lett fruktdessert): http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/hvitvin/italia/saracco-moscato-dasti-2010/sku-3267701 Anonymous poster hash: 7bd1d...bd3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå