Gå til innhold

Jern og ferritin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sist jeg målte ferritin lå det på 57 og jernlager lå på 5. I dag fikk jeg målt et annet sted og fikk beskjed om at hb var 10,3 og jeg trenger tilskudd. Husker ikke om hun sa at ferritinnivået ble målt også, det ble målt i en liten maskin hos henne så klarer ikke sammenligne med første gang jeg målte for skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Vil det si at mitt generelle jern nivå har dalt fra 57-10,3 på kort tid?? Eller har jernlager steget fra 5-10,3?

Setter stor pris på litt hjelp her :)

Anonymous poster hash: db0d5...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse tre tingene du har målt er 3 forskjellige analyser som omhandler jernstatus i kroppen, så de er ikke direkte sammenlignbare.

Ferritin, som du sist fikk målt til 57, og jernlageret er egentlig det samme (jernlager er daglidagsord for ferritin). Så da antar jeg at det du fikk målt sist er ferritin (57), fritt jern (5- og litt lavt). Mens nå er det Hb (10,3) some r det som transporterer jernet rundt i kroppen, og som også er litt lavt.

Så alt i alt har du nok litt lav verdi på generelt grunnlag, men man kan ikek sammenligne de tre verdiene direkte. Men hb på 10,3 og jern på 5 er litt lavt. ferritin på 57 er fin verdi, men ikke høyere enn at det ikke skader med litt påfyll av jerntabeletter.

Ser du på analyseoversikten.no finner du litt mer info om de ulike analysene.

Håper dette gav mening!



Anonymous poster hash: 0eb11...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og ingen andre skal ikke begynne på jerntilskudd/jerntabletter uten å ha fått gjort en funn sjekk av alle komponentene som utgjør "jernlageret", og fått vurdert av lege om jern er nødvendig. Er du gravid, så skal en ikke ha jerntilskudd uten videre.

Ferritin er en prøve, Hemoglobin en annen prøve som gjerne gjøres på legekontorene, i tillegg kommer fritt jern, hematokritt m.m. som må sees i sammenheng og vurderes av fagfolk.

Anonymous poster hash: 644c6...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tre tingene du har målt er 3 forskjellige analyser som omhandler jernstatus i kroppen, så de er ikke direkte sammenlignbare.

Ferritin, som du sist fikk målt til 57, og jernlageret er egentlig det samme (jernlager er daglidagsord for ferritin). Så da antar jeg at det du fikk målt sist er ferritin (57), fritt jern (5- og litt lavt). Mens nå er det Hb (10,3) some r det som transporterer jernet rundt i kroppen, og som også er litt lavt.

Så alt i alt har du nok litt lav verdi på generelt grunnlag, men man kan ikek sammenligne de tre verdiene direkte. Men hb på 10,3 og jern på 5 er litt lavt. ferritin på 57 er fin verdi, men ikke høyere enn at det ikke skader med litt påfyll av jerntabeletter.

Ser du på analyseoversikten.no finner du litt mer info om de ulike analysene.

Håper dette gav mening!

Anonymous poster hash: 0eb11...0de

Ja, tusen takk!! :) Var redd det hadde sunket så drastisk på noen uker bare!

Anonymous poster hash: db0d5...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og ingen andre skal ikke begynne på jerntilskudd/jerntabletter uten å ha fått gjort en funn sjekk av alle komponentene som utgjør "jernlageret", og fått vurdert av lege om jern er nødvendig. Er du gravid, så skal en ikke ha jerntilskudd uten videre.

Ferritin er en prøve, Hemoglobin en annen prøve som gjerne gjøres på legekontorene, i tillegg kommer fritt jern, hematokritt m.m. som må sees i sammenheng og vurderes av fagfolk.

Anonymous poster hash: 644c6...6bb

Var legen som tok første prøve, jordmor som tok den i dag, og hun ba meg ta enda sterkere tilskudd enn jeg har tatt før. Takk for svar :)

Anonymous poster hash: db0d5...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...