AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Dagens foreldre forventer/ krever for mye av de rundt seg. Er det ikke besteforeldre som ikke bruker all sin fritid på barnebarna, så er det jaggu meg barnas tanter og onkler det klages på. Si meg dere som er småbarnsforeldre idag, kan dere ikke ta dere av barna deres selv? Må de rundt dere stille opp for at dere skal klare dere? Når skal dere gi tilbake uten å måtte klage på alle rundt dere? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=917751#entry16029582 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=917770 Når skal dere innse at de barna dere setter til verden er deres ansvar og ikke hverken foreldrene eller søskene deres? Utakknemlige og kravstore er dere. Anonymous poster hash: 5f214...824 7
Lillemini Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Er vi det altså? Så fint du er så flink til å generalisere og komme med så bastante meninger ut fra noen tråder på kvinneguiden. Vår datter er 2, og vi har hatt barnevakt kanskje 5 gang siden hun kom til verden, da av mine foreldre (som bor veldig langt unna) som har nærmest tvunget oss til å ta en kveld alene med dem som barnevakt. Men kjekt å høre at vi tydeligvis er de eneste, resten av mødre og fedre i dette landet er tydeligvis noen latsekker. 😂 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Haha, snakk om å overdramatisere! "Kan dere ikke ta dere av barna deres selv". Unnskyld? Mener du oppriktg at hvis barnebarnet overnatter f eks 4- 5 ganger i året hos besteforeldrene, så er det altså de som oppdrar barna og tar seg av dem? Jøss. Dramaqueen much? Og HVORFOR dette voldsomme behovet for å tilbringe minst mulig tid med familien? Hvor kommer dette fra? Alt handler om meg, meg, meg, meg og meg og meg og meg og meg virker det som ut fra tråden din. Stakkars deg når du blir gammel og sitter der mutters aleine og klager over hvor ensomt det er, mens de andre på hjemmet har besøk av oldebarna ;-) Anonymous poster hash: cd85e...409 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Er vi det altså? Så fint du er så flink til å generalisere og komme med så bastante meninger ut fra noen tråder på kvinneguiden. Vår datter er 2, og vi har hatt barnevakt kanskje 5 gang siden hun kom til verden, da av mine foreldre (som bor veldig langt unna) som har nærmest tvunget oss til å ta en kveld alene med dem som barnevakt. Men kjekt å høre at vi tydeligvis er de eneste, resten av mødre og fedre i dette landet er tydeligvis noen latsekker. Det finnes ganske mange tråder her på KG om unge foreldres forventninger og krav, så dette er ikke bare utifra etpar tråder her nei. Men i det virkelige livet sees også mange lignende eksempler der din generasjon forventer at alle andre skal stå på pinne for dere. Anonymous poster hash: 5f214...824 7
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Haha, snakk om å overdramatisere! "Kan dere ikke ta dere av barna deres selv". Unnskyld? Mener du oppriktg at hvis barnebarnet overnatter f eks 4- 5 ganger i året hos besteforeldrene, så er det altså de som oppdrar barna og tar seg av dem? Jøss. Dramaqueen much? Og HVORFOR dette voldsomme behovet for å tilbringe minst mulig tid med familien? Hvor kommer dette fra? Alt handler om meg, meg, meg, meg og meg og meg og meg og meg virker det som ut fra tråden din. Stakkars deg når du blir gammel og sitter der mutters aleine og klager over hvor ensomt det er, mens de andre på hjemmet har besøk av oldebarna ;-) Anonymous poster hash: cd85e...409 Hvor har du det fra. Vis meg det eller lær deg å lese. Forøvrig er det også helt vanlig her på KG at dere som føler dere truffet kommer med agressive svar i tråder som denne. Anonymous poster hash: 5f214...824 3
Lillemini Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Det finnes ganske mange tråder her på KG om unge foreldres forventninger og krav, så dette er ikke bare utifra etpar tråder her nei. Men i det virkelige livet sees også mange lignende eksempler der din generasjon forventer at alle andre skal stå på pinne for dere. Anonymous poster hash: 5f214...824 Sikkert noen som krever mye av andre, men det er vel gjerne også de som skriver klageinnlegg på kg. Majoriteten av oss har nok heldigvis familie som er glade i hverandre og ønsker å tilbringe tid med barnebarn og andre familiemedlemmer. Vet i alle fall at våre familier ikke ser på det som stress men som et privilegium å være med ungen vår, men vi er rett og slett ikke av den typen som trenger barnevakt så mye. Familien er med henne ofte, men hun sover stort sett hjemme. Er uansett glad for at de vi har i vår familie av "din generasjon" er varme, gode mennesker som setter pris på tid med vår datter <3 Endret 5. mars 2015 av Lillemini 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Sikkert noen som krever mye av andre, men det er vel gjerne også de som skriver klageinnlegg på kg. Majoriteten av oss har nok heldigvis familie som er glade i hverandre og ønsker å tilbringe tid med barnebarn og andre familiemedlemmer. Vet i alle fall at våre familier ikke ser på det som stress men som et privilegium å være med ungen vår, men vi er rett og slett ikke av den typen som trenger barnevakt så mye. Familien er med henne ofte, men hun sover stort sett hjemme. Er uansett glad for at de vi har i vår familie av "din generasjon" er varme, gode mennesker som setter pris på tid med vår datter <3 Jeg tror nok mange besteforeldre setter pris på og bryr seg om barnebarna, men foreldrenes krav ødelegger mye av gleden. Og når besteforeldrene først skal ha barnebarna så kommer ungene med "bruksanvisning" på hvordan ting skal gjøres og hva som skal gjøres til hvilken tid. Det er ganske drepende på gleden ved å tilbringe tid med barnebarna uten foreldrene til stede. Anonymous poster hash: 5f214...824 4
Lillemini Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Jeg tror nok mange besteforeldre setter pris på og bryr seg om barnebarna, men foreldrenes krav ødelegger mye av gleden. Og når besteforeldrene først skal ha barnebarna så kommer ungene med "bruksanvisning" på hvordan ting skal gjøres og hva som skal gjøres til hvilken tid. Det er ganske drepende på gleden ved å tilbringe tid med barnebarna uten foreldrene til stede. Anonymous poster hash: 5f214...824 Om jeg hadde blitt bedt om å passe noens hund hadde jeg forventen en oppskrift på hva de forventet, med tanke på måltider, tur-vaner osv. Ikke mindre med noens barn. Det er jo enklest for alle om rutiner opprettholdes, det være seg søvn, kosthold eller hva det skal være. Hadde mine foreldre valgt å holde barnebarnet våken 2 timer etter leggetid, så greit nok. Men da hadde de fått en unge som var vanskelig å legge, og som hadde vært sur og grinete dagen etter. Ønsker ikke du å passe egne barnebarn er det ditt valg, og det er leit om folk forventer at besteforeldre stiller opp dag uenig dag inn. Men dette er unntak, de fleste av oss har gode familieforhold det slike ting faller naturlig.
79kreps Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 For noe fjas. Selvsagt vil der være noen som forventer å ha barnepass hver helg, men det er langt i fra flertallet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Jeg reagerte også på de to trådene. Jeg trodde nesten de måtte være skrevet av samme person fordi holdningen var så lik.Anonymous poster hash: 307cd...760 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Om jeg hadde blitt bedt om å passe noens hund hadde jeg forventen en oppskrift på hva de forventet, med tanke på måltider, tur-vaner osv. Ikke mindre med noens barn. Det er jo enklest for alle om rutiner opprettholdes, det være seg søvn, kosthold eller hva det skal være. Hadde mine foreldre valgt å holde barnebarnet våken 2 timer etter leggetid, så greit nok. Men da hadde de fått en unge som var vanskelig å legge, og som hadde vært sur og grinete dagen etter. Ønsker ikke du å passe egne barnebarn er det ditt valg, og det er leit om folk forventer at besteforeldre stiller opp dag uenig dag inn. Men dette er unntak, de fleste av oss har gode familieforhold det slike ting faller naturlig. Jeg er veldig glad for at mine foreldre fikk frie tøyler med barna mine, da de var små. De fikk være midtpunktet, de fikk være oppe lengre, de fikk mye mer godsaker enn hjemme. Foreldrene mine elsket å "skjemme bort" barnebarna sine. Det er sånn det "skal" være hos besteforeldre og barna elsket å reise til mormor og morfar. Jeg hadde aldri drømt om å gi mine foreldre "bruksanvisning". De har hatt barn selv og vet like godt som jeg hva som fungerer og ikke. Anonymous poster hash: 687e6...339 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Dagens foreldre forventer/ krever for mye av de rundt seg. Er det ikke besteforeldre som ikke bruker all sin fritid på barnebarna, så er det jaggu meg barnas tanter og onkler det klages på. Si meg dere som er småbarnsforeldre idag, kan dere ikke ta dere av barna deres selv? Må de rundt dere stille opp for at dere skal klare dere? Når skal dere gi tilbake uten å måtte klage på alle rundt dere? http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=917751#entry16029582 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=917770 Når skal dere innse at de barna dere setter til verden er deres ansvar og ikke hverken foreldrene eller søskene deres? Utakknemlige og kravstore er dere. Anonymous poster hash: 5f214...824 veldig enig i den søster på 18-tråden, der er TS svært urimelig! Anonymous poster hash: 6b5e1...841 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Hvor har du det fra. Vis meg det eller lær deg å lese. Forøvrig er det også helt vanlig her på KG at dere som føler dere truffet kommer med agressive svar i tråder som denne. Anonymous poster hash: 5f214...824 Nå må dere KG kviger slutte med disse patetiske hersketeknikkene om at alle som er kritiske i alle tråder føler seg truffet og har noe å forsvare. DEt begynner å bli for dumt! Går jo ikke an å ha en diskujson om noe uten at kvigene skal komme med disse tåpelige hersketeknikkene. Skjerp dere! Dere får tåle at folk er kritiske og gjerne på kanten til urimelige, betyr ikke at noen er truffet for det om. Finn dere i det eller logg av! Anonymous poster hash: 6b5e1...841 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 Jeg har foreldre som er null interessert i barnebarna sine. jeg blir trist på mitt barns vegne, det handler ikke om at jeg forventer at de skal gjøre "jobben" for meg. Jeg skulle ønske de hadde lyst å være en del av barnets liv, at de ville bli kjent med han og tilbringe tid med han. Når de en skjelden gang er på besøk så bryr de seg ikke noe om han, de vil helst komme innom når han ikke er her. Jeg skulle også ønske at de ville tilby seg å passe han, fordi det viser at de er interessert i å tilbringe tid med han og fordi de da ville vist at de ser meg og at de har lyst å hjelpe meg. Jeg ville takket nei, for barnet mitt er ganske krevende pga spesielle behov og det er vanskelig når man ikke kjenner han veldig godt, men bare det å bli sett og få tilbudet ville gitt meg mye mer styrke når det stormer som verst her. Høres ut som jeg kanskje forlanger mye, men jeg skulle ønske foreldrene mine verdsatte meg og alt det jeg har gjort for de. Jeg er eldste jenta i en stor søskenflokk og har hele barndommen hatt ansvar som om det var jeg som var den voksne i hus. Mamma hadde aldri overlevd om det ikke var for alt jeg har bidratt med, og nå kunne hun i det minste tilbudt seg å gi noe tilbake. Litt rotete, men poenget mitt er at det som stikker er at de ikke er interessert i det heletatt, hverken i meg eller barnebarnet. Ikke at jeg ikke får barnevakt. Det ville ikke plaget meg noe at de ikke satt barnevakt hvis de hadde hatt interesse for å bli kjent med barnebarnet sitt og ta del i livet hans. Anonymous poster hash: 7a5a0...efc
Gjest Solstråla88 Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 Som soon to be småbarnsmor er det veldig lite jeg forventer av Besteforeldre og tanter og onkler. Siden familien til mannen bor på andre siden av landet håper jeg jo de vil synes det er koselig når vi kommer på besøk, men forventer på ingen måte at de skal ta jobben for meg. Det jeg dog forventer er at de er tilstede når barnet skal døpes og konfirmeres, det er 2 dager i barnets liv. Jeg håper dog at besteforeldrene vil synes det er koselig å være sammen med barnet når vi er tilstede. forventer ikke barnepass, det må de selv ytre ønske om i tilfelle. Mine foreldre gleder seg veldig til barnet kommer, det samme gjør begge brødrene mine med samboere, og søsknene til mannen min. Men, jeg vil absolutt ikke forvente at besteforeldre, tanter og onkler har barnet på overnatting eller barnepass. Det er klart om jeg eller mannen min blir alvorlig syke er det veldig fordelaktig om de har mulighet og lyst til og stille opp, men absolutt ikke noe jeg forventer
Gjest Solstråla88 Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 Jeg tror nok mange besteforeldre setter pris på og bryr seg om barnebarna, men foreldrenes krav ødelegger mye av gleden. Og når besteforeldrene først skal ha barnebarna så kommer ungene med "bruksanvisning" på hvordan ting skal gjøres og hva som skal gjøres til hvilken tid. Det er ganske drepende på gleden ved å tilbringe tid med barnebarna uten foreldrene til stede. Anonymous poster hash: 5f214...824 Når jeg har vært barnevakt for mine tantebarn synes jeg denne "bruksanvisningen" er meget nyttig. Spesielt ang sove rutiner på små barn, da slipper man som regel overtrøtte og slitne unger.
Gjest Mythic Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 Da jeg var småbarnsmor, forventet jeg ikke noe som helst av verken besteforeldre eller tanter og onkler. Jeg var likevel så heldig at jeg hadde en familie og en svigerfamilie som nærmest sloss om å få være en del av mine barns liv, for ikke å snakke om hvor heldige barna mine var. De har hatt, og har fortsatt, et veldig nært og godt forhold til de av sine besteforeldre som fortsatt er i live. Nå er de gamle og skrøpelige, og har barnebarn som besøker dem, hjelper dem med ting og tar dem med ut på tur. Veldig godt å være en del av en nær familie som tar vare på hverandre og er glade i hverandre. Dette er noe jeg vil videreføre den dagen jeg får barnebarn. Livets dessert
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #18 Skrevet 5. mars 2015 Når jeg har vært barnevakt for mine tantebarn synes jeg denne "bruksanvisningen" er meget nyttig. Spesielt ang sove rutiner på små barn, da slipper man som regel overtrøtte og slitne unger. Selvsagt er det nyttig med noe informasjon, som leggetid, noe mat, ev. allergier, medisiner og helt spesielle ting som er til barnets beste. Men det er de som kommer med en smørbrødliste der alt fra lek til mat og legging til den minste lille detalj og forventer at de som passer barnet gjør det på eksakt samme måte som foreldrene. Besteforeldre har gjerne hatt barn selv og er ikke helt blanke når det gjelder barn. La de få bestemme litt når barnebarna er hos dem. Da er jeg sikker på at gleden ved å ha barnebarna blir mye større. Anonymous poster hash: 5f214...824 2
Gjest Solstråla88 Skrevet 5. mars 2015 #19 Skrevet 5. mars 2015 Selvsagt er det nyttig med noe informasjon, som leggetid, noe mat, ev. allergier, medisiner og helt spesielle ting som er til barnets beste. Men det er de som kommer med en smørbrødliste der alt fra lek til mat og legging til den minste lille detalj og forventer at de som passer barnet gjør det på eksakt samme måte som foreldrene. Besteforeldre har gjerne hatt barn selv og er ikke helt blanke når det gjelder barn. La de få bestemme litt når barnebarna er hos dem. Da er jeg sikker på at gleden ved å ha barnebarna blir mye større. Anonymous poster hash: 5f214...824 Besteforeldrene til mine barn kan få gi de hva de vil utenom snop, brus, is og kaker. Utenom det må de gjøre hva de vil.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #20 Skrevet 5. mars 2015 Jeg forventer at besteforeldrene skal bry seg om barnebarna og være glade i dem. Om de vil stille som barnevakt er det en bonus. Nå er det sånn at vi har et sett besteforeldre som ikke får nok av barna og trygler om å få ha dem, og et sett som knapt bryr seg filla med mindre de kan poste slike "inspirerende" sitater og bilder på FB for å høste likes. Sistnevnte har vi gitt opp, det er tydelig at interessen ikke er der. Det er trist, men det er de som går glipp av moroa. Lenge ville vi ikke belemre de andre besteforeldrene med barna, de ER jo vårt ansvar. Det var frem til de satte seg ned med oss og sa at de ville ha barna der fordi DE SELV hadde stor glede av det. Drn tankrn hadde ikke slått meg, jeg hadde bare fokusert på at de var mitt ansvar. Jeg er glad for at barna i hvert fall har ett sett besteforeldre som forguder dem, og som barna også er svært knyttet til. Jeg ser på det som en stor styrke for dem, og håper å kunne være like engasjert og omsorgsfull hvis jeg en dag får barnebarn. Anonymous poster hash: 5892d...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå