Gå til innhold

wok-retter


Calla

Anbefalte innlegg

Er ute etter noen kreative wok-retter... Synes det er kjempegodt med østers-saus og lignende som man får kjøpt i butikken, men det blir ofte mye av det samme.

Håper dere har noen forslag, her er ett til dere:

Kylling eller svinekjøtt med karri,løk, bananer og cashewnøtter! Nam nam til ris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnsakswok med fisk og reker (4 pers.)

2 ss sesamolje

1 ts salt

1 finhakket hvitløksbåt

1 finhakket løk

1 rød paprika i små biter

1 grønn paprika i små biter

100 g bønnespirer

1 gul squash

2,5 dl buljong

2 ss soyasaus

3 ss mangochutney

300 g fiskefilet i små stykker

200 g reker

saften av 1 sitron

evt karri

Oljen varmes i wokpannen, og salt og hvitløk tilsettes. De oppdelte grønnsakene legges i og stekes under konstant omrøring. Buljong, soyasaus og mango-chutney tilsettes. Det hele gis et oppkok.

Fiskestykkene dyppes i sitronsaft og fordeles over. Surres 5-10 min. Rekene tas i. Smakes til og jevnes ev. med maizennamel.

Kyllingwok med peppersaus (4 pers.)

5 kyllingfileter

2 paprikaer

½ squash

6 champignoner

2 gulrøtter

1 løk

100 g sukkererter eller grønne bønner

½ purre

1 dl cashewnøtter

3 dl hønsebuljong

½ dl soyasaus

2 ss ketjap manis

1 ss sambal oelek

1 ss revet ingefær

1 hvitløksfedd

salt/pepper

sukker

maisenna

Skjær kyllingen i strimler; paprika og squash i terninger, løk og sopp i skiver og gulrøtter i staver. Stek kjøttet hvitt i litt olje. Dryss salt og pepper over. Tilsett grønnsakene og la surre 1 minutt. Bland sammen soyasaus, ketjap manis, sambal oelek, ingefær, presset hvitløk, salt, pepper og litt sukker sammen. Hell over i woken og kok opp. Rør litt maisenna ut i buljongen og rør inn. Server med ris.

Wok med marinert svinekjøtt og nudler (2 porsj.)

300 g strimlet svinekjøtt

2 ss søt soyasaus

1 båt hvitløk

1 ts fersk ingefær

¼ rød chili

3 ss olje

½ purre eller 2 vårløk

½ rød paprika

½ gulrot

½ løk

1 pakke nudler

pepper

Finhakk hvitløk, chili og ingefær. Bland sammen med kjøttet og soyasausen og la marinere ca 30 minutter. Skjær løk, purre, paprika og gulrot i ringer og biter. Kok nudlene etter anvisning på pakken.

Stek kjøttet raskt i olje, 2-3 minutter. Fres grønnsakene raskt, bland i kjøttstrimlene og rør i nudlene til slutt. Smak til med soyasaus og pepper.

Jeg synes forresten at Blue Dragon sauser er nydelige til wok. Min absolutte favoritt er Szechuan krydret tomatsaus. Jeg pleier å woke kyllingstrimler, babymais, fennikel, squash, hvitløk, gulrotstrimler og sukkererter. Blander i sausen og serverer med nudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...